Asrock fm2+ of Gigabyte GA-F2A88XM, A8 of A10 en welk ddr3?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Beste tweakers,

Mijn htpc wilde ik deze week upgraden van win7 naar win8. Weinig enthousiast succes. Oa interne ati hd4200 werkt niet lekker en overall wordt de setup wat 'zwak/traag'....
Setup: (Antec Fusion 350 micro met Gigabyte Ma785GM-US2H(interne ati hd4200) +AMD II X2 240+4GB Geil ddr2 pc2-8500, Scythe S-FLEX SFF80A fans, Thermaltake MeOrb cpu fan, Samsung F2 EcoGreen HD502HI Silent 500gb hdd).

Ik denk dus dat het tijd wordt voor een upgrade.
Ik wil er supervloeiend elke formaat film mee kunnen afspelen, vlot kunnen converteren (handbrake), zéér snelle boottijden krijgen, misschien in toekomst eens een spel vloeiend op kunnen spelen (ben niet echt een gamer maar zou graag watch dogs en nieuwste assasin's creed eens er op mogen spelen), etc.

Omdat ik het low budget wil houden, valt mijn oog op amd.
Nu heb ik (qua budget en prestaties/mogelijkheden) goede ervaringen met zowel Asrock als Gigabyte.
Zoekende loop ik tegen een aantal zaken aan en vraag nu om jullie hulp:

Omdat ik oa toekomstgericht, µATX, minstens 4 geheugenbankjes, geïntegreerde graphics, hdmi uitgang en toslink uitgang zoek, kwam ik uit op de AMD A88X chipset met de volgende twee kandidaten:

ASRock FM2A88M Extreme4+: http://www.asrock.com/mb/...eme4+/?cat=Specifications

Gigabyte GA-F2A88XM-D3H: http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=4716#ov

Ik kom echter niet zo goed uit de verschillen:

- Ik lees bijv bij de ASRock dat deze "integrated AMD Radeon™ R7/R5 Series Graphics in A-series APU" heeft en bij de Gigabyte dat deze "APU with integrated AMD Radeon™ HD 8000/7000 series graphics" heeft.
Wat is het verschil/beter?

- Wat zijn verdere verschillen tussen deze mobo's waar ik op zou moeten letten? (persoonlijke ervaringen?)

Dan het volgende:
Welke AMD apu moet er op?
Ik wil voor de apu maximaal 150,- euro uitgeven. Ik zie dat bijv een A6-7400K, een A8-7600, een A10-7700K en een A10-7800 voorbij komen.
Wat is wijsheid? De A6 lijkt mij beduidend minder met maar 2 cores, maar bijv. merkbare verschillen tussen een A8 en een A10? Wat is wijsheid (persoonlijke ervaringen?)?

En als laatste:
Mijn huidige geheugen is ddr2, daar heb ik dus niks meer aan.
Kijkende naar ddr3, zie ik dat de ASRock 1866/1600/1333/1066 lijkt te ondersteunen en de Gigabyte 2400(OC)/2133/1866/1600/1333 lijkt te ondersteunen.
Vanwaar deze verschillen op eenzelfde chipset?
En daarop voortbordurend, welke snelheid moet ik, kijkende naar prestatie vs prijs, nemen?
Ik wil (minstens) 8GB geheugen aanschaffen.

Ik hoop op bruikbare adviezen.
Mocht iemand mij een gehele andere richting in willen wijzen (am3+ socket??) oid, dan hoor ik het ook graag. Mocht er daarbij sprake zijn van een losse graka, dan wil ik aangeven dat deze voor mij sowieso een low-profile hoogte moet hebben.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Hmmzzz mijn titel staat wat ongelukkig. Maar kan ik niet aanpassen?

Moet zijn:
Asrock fm2+ of Gigabyte GA-F2A88XM mobo, A8 of A10 en welk ddr3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-07 12:10

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Apu`s zijn gebaad bij snel geheugen een A10 6800K ondersteunt standaard 2133mhz .
2133 mhz ten opzicht van 1600 mhz geeft je zo 20% of meer performance op grafisch vlak.

http://nl.hardware.info/r...-apu-geheugen-overklokken
Volgens de link geeft 1866 naar 2400 mhz al bijna 20% winst moet je nagaan als je 1600mhz of minder gebruikt.

Wat betreft je moederbord maakt volgens mij de keuze niet zoveel uit . beide hebben de 88X chipset
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Asrock.
Heb zelf de Asrock FM2 A88x itx , die heeft ook een hdmi ingang (voor je xbox of ps3 scheelt een kabel naar je tv/monitor?

[ Voor 19% gewijzigd door Japiegsxr op 09-09-2014 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Bedankt. Duidelijk!

Waarom staat er dus de specs pagina van het gigabyte mobo "APU with integrated AMD Radeon™ HD 8000/7000 series graphics" en niet R7?

En dan nog verder:
Is het nog wijs om ook te kijken naar FM2 (dus niet FM2+) mobo's met bijbehorende apu? Klopt het dat je dan met hd76xx/86xx werkt en met FM2+ altijd met R7 interne grafische chips?

Of AM3+ met losse budget graka?

[ Voor 21% gewijzigd door Allewijn op 09-09-2014 23:50 ]

• Japiegsxr

Japiegsxr

Allewijn schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 23:45:
Bedankt. Duidelijk!

Waarom staat er dus de specs pagina van het gigabyte mobo "APU with integrated AMD Radeon™ HD 8000/7000 series graphics" en niet R7?

En dan nog verder:
Is het nog wijs om ook te kijken naar FM2 (dus niet FM2+) mobo's met bijbehorende apu? Klopt het dat je dan met hd76xx/86xx werkt en met FM2+ altijd met R7 interne grafische chips?

Of AM3+ met losse budget graka?
FM2+ is meer future proof voor als je ooit nog eens een upgrade wil doen hoef je niet meteen een ander mobo aan te schaffen .
De vorige generatie apu passen prima in een FM2+ Mobo. heb ik zelf ook.

Dat er R7 staat bij de gigabyte heeft te maken dat de igpu van de nieuwe 7850 Apu (Kaveri) door amd als R7 etc genoemd word .

bij (richland) 6800K bijvoorbeeld is het nog AMD Radeon HD 8670D

Zit hem puur in de benaming.
Alle FM2 en FM2+ apu`s passen in beide mobo`s

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:24
Toevallig net een hele review over bij de buren.

http://nl.hardware.info/r...-en-gpus-getest-conclusie

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-07 14:52

Bolletje

Moderator Harde Waren
Allewijn schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 21:59:
Hmmzzz mijn titel staat wat ongelukkig. Maar kan ik niet aanpassen?

Moet zijn:
Asrock fm2+ of Gigabyte GA-F2A88XM mobo, A8 of A10 en welk ddr3?
Klopt, dat kunnen gebruikers standaard niet. Hierbij gewijzigd ;)

Verder heeft dit met aankoopadvies te maken, waardoor ik het topics verplaats naar CAA.

[ Voor 12% gewijzigd door Bolletje op 10-09-2014 01:13 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:08
Puur kijkend naar bang for buck zou ik juist een oudere generatie pakken: http://tweakers.net/price...;335933;304843/categorie/
Pas als je denkt hiermee niet genoeg performance in huis te hebben zou ik boven de 100 euro gaan kijken.
Dan is het echter de vraag of je niet beter gelijk voor een i5 kunt gaan (met intel HD4600).
Eventueel aangevuld met een videokaartje indien je inderdaad wat serieuzer wilt gaan gamen, dan praat je echter gelijk over samen 200+ euro en dus 2x zoveel als een AMD APU.

Ik denk dat je AC nog wel met een APU kunt draaien, maar WD is imo echt niet te doen tenzij je resolutie en settings echt heel laag zet.

De AMD APU's zijn doorgaans op game gebied 50% sneller dan de intel's, op processor gebied zijn de intels weer 50% sneller (maar dus ook 50% duurder).

http://www.anandtech.com/...radeon-hd-8670d-hd-4600/2

• Allewijn
  • Niet online
Een hoop bruikbare adviezen en links/leesvoer, waarvoor dank!
De link van 'chaoscontrol' bracht veel info.

Jullie reacties en links bekekende hebbende, begrijp ik dus het volgende. ->

Uitgaande van een budget mobo/graka/cpu/ram aanschaf die mij tov mijn huidige setup een aanzienlijke verbetering zal brengen en een beetje future proof is:

- een fm2+ Kaveri apu (de R7 onboard graphics, weer op bepaalde fronten beduidend beter dan de fm2 apu met hd7000/8000 graphics)
- ddr3 geheugen in de meest snelle variant, daar er amper verschil in prijs lijkt te zitten tussen ddr3-1333 tot aan ddr3-2400. Dus beste kiezen voor bijv ddr3-2133 of ddr3-2400?

En als laatste een volledig andere weg: stel dat ik voor zeg 80,- een losse nieuwe low profile graka in mijn htpc zet. Bijv een Ati R7 of Nvidia gt640/740, zou ik dan dezelfde performance halen? Of is mijn ddr2/athlon II X2 setup gewoon de duidelijke bottleneck? (Ik heb een 2013 55pfl7008 Philips fullhd tv en ga dus de komende zeg 3 jaar nog niet naar uhd)

P.s.: zie dat mijn Samsung F2 EcoGreen HD502HI hdd ook maar sata2 3gbps is. Dus switch naar een sata3 6gbps mobo en hdd/sdd zal ook wel merkbaar verschil gaan maken?

[ Voor 7% gewijzigd door Allewijn op 10-09-2014 12:48 ]

• Japiegsxr

Japiegsxr

Allewijn schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:26:
Een hoop bruikbare adviezen en links/leesvoer, waarvoor dank!
De link van 'chaoscontrol' bracht veel info.

Jullie reacties en links bekekende hebbende, begrijp ik dus het volgende. ->

Uitgaande van een budget mobo/graka/cpu/ram aanschaf die mij tov mijn huidige setup een aanzienlijke verbetering zal brengen en een beetje future proof is:

- een fm2+ Kaveri apu (de R7 onboard graphics, weer op bepaalde fronten beduidend beter dan de fm2 apu met hd7000/8000 graphics)
- ddr3 geheugen in de meest snelle variant, daar er amper verschil in prijs lijkt te zitten tussen ddr3-1333 tot aan ddr3-2400. Dus beste kiezen voor bijv ddr3-2133 of ddr3-2400?

En als laatste een volledig andere weg: stel dat ik voor zeg 80,- een losse nieuwe low profile graka in mijn htpc zet. Bijv een Ati R7 of Nvidia gt640/740, zou ik dan dezelfde performance halen? Of is mijn ddr2/athlon II X2 setup gewoon de duidelijke bottleneck? (Ik heb een 2013 55pfl7008 Philips fullhd tv en ga dus de komende zeg 3 jaar nog niet naar uhd)
Ik zou geen losse graka halen voor 80 .
Ik haal met mijn 6800K (met lichte oc) dezelfe performance als een gt640. etc.

wat je wel kan doen is naast je Apu een R7 250 plaatsen en in dualgraphics gaan draaien (draait ie crosfire met je igpu.

• Allewijn
  • Niet online
Japiegsxr schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:47:
[...]

Ik zou geen losse graka halen voor 80 .
Ik haal met mijn 6800K (met lichte oc) dezelfe performance als een gt640. etc.

wat je wel kan doen is naast je Apu een R7 250 plaatsen en in dualgraphics gaan draaien (draait ie crosfire met je igpu.
Dus jij hebt hd8670 graphics? Dus bij de apu fm2+
Met r7 graphics moet het alleen nog maar beter worden? Dan lijkt mij dat idd niet gek.

En in toekomst dus de mogelijkheid een extra r7 bij te plaatsen voor crossfire. Tof.
Welke r7 zit eigenlijk op de apu? 240?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
De APU op de A10 Kaveri's is vergelijkbaar met een R7 250. Als je dual graphics gaat doen, doe je dat dus ook best met die kaart (het is mogelijk met R7 240 en R7 250, niet met R7 250X). Maar hou het voorlopig maar bij alleen de APU want dual graphics is prijs/performance niet echt interessant. Voor dat geld koop je ook een Athlon II X4 760K (of de Kaveri opvolger) en R7 260.

Het voornaamste verschil tussen A10 en A8 bij Kaveri is de snelheid van de GPU, en het TDP. A8 is zuiniger met tragere GPU. Zou in jouw geval voor een A10 7800 gaan als die wat verkrijgbaar is. Geheugensnelheid 2133 MHz, ben niet zeker dat die niet overklokkende Kaveri 2400MHz ondersteunt.

Maar dat nu even van dat nieuwe systeem laten liggen, waarop baseer je je dat je huidige systeem een bottleneck vormt? Een SSD of SSHD gaan je computer de grootste boost geven, zelfs al ondersteunt je moederbord momenteel maar SATA2, het voornaamste voordeel van een SSD is de veel snellere access tijd, met SATA2 gaat de snelheid gelimiteerd zijn maar nog steeds een veelvoud van een HDD en de access tijd is nog steeds bliksemsnel vergeleken met je oude HDD. Die HDD kun je nog houden voor opslag, zet Windows op de SSD.
Pagina: 1