Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• boeman1995
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-10 15:04
Hoi! Ik probeer een hardware RAID 5-array op te zetten (3x3tb op de Intel SATA-controller). Mijn Windows staat geïnstalleerd op een Samsung 840 SSD en die wil ik ook gewoon op de Intel-controller draaien. Voor als het uitmaakt, ik heb een MSI Z77A-GD65 moederbord.

Nu heb ik met de gast waarmee ik mijn PC heb gebouwd gekeken en terwijl alles staat zoals het hoort (juiste registry keys op 0, schijven aangesloten en interne controller op RAID, array aangemaakt en wordt herkend en als goed aangegeven maar niet per se in deze volgorde uitgevoerd alhoewel de uitvoeringsvolgorde goed was), doet hij het nog steeds niet. Met de controller op RAID krijg ik een Disk Read Error na mijn bios-scherm, waarbij het niet uitmaakt of ik de SSD op de Intel controller zet of hem op de externe Asmedia controller.

Iemand enig idee? Het hoort zo gewoon te werken, zelfs al is Windows al geïnstalleerd en moeten er dan een aantal registry values worden aangepast. Ik weet dat het makkelijker is als je Windows opnieuw installeert, maar dat doe ik liever niet als het gewoon zo zou moeten kunnen!

Groeten,

Boeman

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Geen schijf die toevallig is overleden ?

Kan je nog wel iets benaderen op je SSD waar windows opstaat of niet?

Doet de SSD het direct wel?

Zoja kan je het volgende in de console is proberen:
bootrec.exe /fixboot

[ Voor 77% gewijzigd door SRich op 09-09-2014 18:56 ]

Het grote adblocking topic

• boeman1995
Nope, is net juist een dode schijf terug van RMA en vandaar juist RAID 5 ;)

Niet als ik de intel controller op RAID zet, maar in AHCI doet ie het (en in BIOS worden alle schijven herkend).

De SSD doet het verder gewoon prima in AHCI mode.

Ook wel interessant is misschien dat wanneer de RAID array werkt (intel contr op RAID), dan zie ik in mijn BIOS boot order de array staan in plaats van de SSD en wanneer ik vervolgens in boot order selection de SSD als eerste wil selecteren, kan dat niet omdat de RAID array de plaats daarvan heeft overgenomen in de lijst. Zet ik de contr weer op AHCI, dan staat de SSD er weer gewoon.

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Kan je de array niet weg gooien en dan met de intel op raid en de ssd de array weer aanmaken...

Het grote adblocking topic

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan op de intel controller niet AHCI en RAID tegelijk hebben. Het is dus niet mogelijk om op te starten vanaf een schijf die op die controller in AHCI mode geïnstalleerd is met Windows. Windows kan dat namelijk niet en dat kan je met registry hacks ook niet ontwijken.

• boeman1995
SRich, al geprobeerd en geen succes.

Johnkeates, wat bedoel je? Ik heb hem alleen in RAID als ik dat probeer, maar dan werkt hij niet. AHCI werkt het gewoon, maar natuurlijk werkt dan de RAID dus niet. Je bedoelt dat als ik Windows op de SSD installeer wanneer ik op AHCI sta, niet ondanks alle tutorials en succesverhalen achteraf naar RAID mode kan omdat windows op de SSD in AHCI is geïnstalleerd en anders paniekt, zelfs als je registrywaarden aanpast?
Pagina: 1