Knarsend geluid tijdens load.

Pagina: 1
Acties:

• Robin64
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-01 11:29
Hallo,

Ik heb laatst een 2de hands Club 3d r9 280X overgenomen. Voor de koop heb ik gevraagd of er coil whine was en dat zou niet zo zijn.
Nu heb ik alleen het probleem dat er bij belasting een knarsend/ratelend geluid uit de kaart komt. Heb al de fans tegengehouden en of vaste snelheid laten draaien maar dat heeft geen invloed. Nu weet ik niet of dit coil whine is of niet, krijg meer de indruk dat dat een hoog piepend geluid is.

Belangrijker is hoe dit op te lossen is. Ben zelf meerdere oplossing tegengekomen:
1. te hoge fps. Maar ik heb altijd vsync aanstaan en de kaart vertoond het ook bij 30 tot 60 fps dus dat lijkt het niet te zijn.
2. slechte kaart die rma moet. Gezien de verkoper zelf geen last van coilwhine oid had twijfel ik hieraan maar het is mogelijk
3. Voeding die het niet goed aankan. Gezien het geluid in de buurt van de stroomstekkers op de kaart komt en de voeding tegenwoordig het meest luide onderdeel en oude onderdeel is lijkt het mij aannemelijk.

Mijn vraag is dan of dit inderdaad door de voeding kan komen of dat het waarschijnlijker is dat het aan de kaart ligt.

Alvast bedankt.

Specs van de pc:
GPU: Club3d R9280X royalqueen
PSU: CoolerMaster 520M
CPU: Intel I5 2500K stock
MOBO: Msi Z68a gd65 b3
Rest: 2x ddr3, 2x ssd, 1x hdd, 2x ccfl

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 13:30
Hoi,

Heb je al een andere voeding geprobeerd?

gr

DPC Chef-kok :)

• Robin64
Nee, ben ik vergeten bij te zetten. Ik heb geen andere voeding of iemand in de buurt met een testvoeding.
Weet alleen dat het niet was bij de vorige kaart, gtx660, maar die verbruikt ook minder en heeft een stekker minder dus daar kan ik zelf niet iets uit concluderen.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Lijkt me inderdaad voeding gebrek, nog geen last van uitval gehad onder zware load?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Robin64
Nee heb geen uitval gehad. Het verlagen van voltage van de kaart heeft ook geen effect.

• Robin64
Even een update en nog een vraag.
Heb de voeding vervangen en het probleem blijft, zal dus dan in de kaart zelf zitten. Alleen bij hogere frames merk ik dat ook de nieuwe voeding nu rare geluiden maakt. Bij de overgang van bijvoorbeeld 30fps naar 60 fps gaat de kaart harder knarsen maar nu ook de voeding. Het is een CM V650S die hier en op andere sites als goed en stil wordt beoordeeld

Hangt dit nou samen dat de kaart ook de voeding verstoord op een manier of heb ik nu zoveel pech dat beide niet goed zijn?

• maertenr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 09:57
Heb zelf precies hetzelfde met een Club3d R9 280x, inderdaad een 'knarsend' of 'ratelend' geluid uit de kaart zelf onder load en het zit ergens in de buurt van de stroomaansluiting. :( Het is een ander geluid dan de bekende 'coil whine'.

Heb ook van alles geprobeerd maar het viel niet op te lossen, het ligt inderdaad niet aan de voeding. Die van mij is inmiddels RMA terug naar Club3d (via Alternate). Maar even afwachten hoe ze het probleem oplossen.

Als je je voeding wil testen kan je denk ik toch even testen met gebruik van de GPU van je i5? Tenzij je moederbord geen HDMI, VGA of DVI aansluiting heeft natuurlijk (edit: zie net dat je mobo dat wel heeft). Overigens klinkt het alsof je voeding inderdaad niet in orde is.

[ Voor 46% gewijzigd door maertenr op 17-09-2014 17:00 ]

Pagina: 1