[i7 920 D0] Speedstep verlaagt multiplier niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 16:43
Ben sinds enkele dagen na meer dan 4 jaar vertraging EINDELIJK begonnen met mijn huidige systeem over te clocken :)

Ik begin hier nu pas aan omdat ik al die jaren geen tijd genoeg had om de watercooling van mijn vorige systeem er op te installeren..
Ik heb laatst dan maar besloten om ipv de stock Intel cooler een Noctua NH-D14 te kopen. Omdat deze bijna even slechte temps gaf als de stock Intel cooler, heb ik 3 dagen geleden mijn CPU gelapped. Dit gaf eindelijk het gewenste effect qua CPU temps!

Eergisteren ben ik dan ook begonnen met overclocken. Na 1st alle power saving features braaf af te zetten, heb ik de max BCLK gezocht (205mhz), mijn RAM manueel ingesteld op de XMP settings (12GB overclocken leek me niet zo nuttig en nogal lastig), om vervolgens uit te zoeken wat de maximum kloksnelheid is bij een BCLK op 200mhz. Hoewel 20x200mhz wel leek te gaan als ik er voldoende volts door jaag (1,325v), heb ik uiteindelijk besloten voor een veilige 19x200mhz @ 1,2v te gaan (dan maakt het ook niet zoveel uit dat als de heatsink niet regelmatig af stof ;) ).

Toen ik nadien echter probeerde of ik de powersaving features terug kon aanzetten, leken die niet zo te werken als ik had verwacht... :-(

Als ik alleen EIST en C1E terug aanzet, deed dat niet echt iets. Als ik daarboven ook nog het CPU voltage op "Auto" zet, dan werd de CPU overvolt naar 1,325v (terwijl dit helemaal niet nodig is - ik vermoed door de hogere BCLK). Als ik het CPU Voltage op "Normal" zet, dan kan ik het Dynamic voltage ook aanpassen. Aangezien hij goed draait op 1,2v, heb ik het dynamic voltage op +0,0v gezet, maar dan wou ie zelfs niet booten in Windows. Na dit een beetje te verhogen, kon ik wel booten in Windows, maar dan bleek EIST enkel het voltage te verlagen, maar multiplier blijft vast zitten op 19x (hij draaide maw op 3,8ghz terwijl het voltage bleef togglen tussen 0,9v en 1,2v!!)

Ik heb ook geprobeerd de Turbo terug te enablen en de overige C-states te enablen, maar dit hielp niet.

Ik heb een Gigabyte -GA-X58A-UD7 rev 1 met het F7 BIOS.

Weet iemand wat ik mis doe?

ps : voor degene die niet graag lezen, heb ik het probleem in het bold gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Reset even geheel opnieuw je bios, dan staat alles weer zoals het hoort en werkt eist en c-states weer. Stel dan je offset voltage en je bclk in, dan zou alles weer normaal moeten werken, met oc.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 16:43
Ik heb net de oplossing gevonden zonder het BIOS te resetten :

Als ik het goed begrijp zetten C-states bepaalde delen (bv een core) van de CPU gewoon uit en verlagen ze het voltage. Ze komen niet aan de multiplier (Hoewel sommige website beweren van wel... Maar in de praktijk zag ik dit bij mij toch niet gebeuren).
C-states werken zonder tussenkomst van het OS. De voltage verlagingen die ik in mijn topicstart zag was dan ook C1E die aansloeg (en niet EIST).

EIST verlaagt het voltage en de multiplier bij lage belasting.
EIST heeft tussenkomst van het OS nodig. Dit werkt blijkbaar niet als het OS Power Scheme op "High Performance" staat. Na het Power Scheme op "Balanced" te zetten, werkte EIST wel. Ik zag met CPU-Z dan ook zowel het voltage, als de multiplier omlaag gaan bij lage belasting.

Ik heb wel zo mijn bedenkingen bij het gebruik van het "Balanced" Power Scheme. Ik vond nl berichten terug dat dit wel degelijk een impact heeft op de performance. Wat zijn jullie meningen hierover?

Ook vraag ik me af hoe je bij een overclocked CPU de power save states kan testen?
Zijn er programmas waarmee je de verschillende mogelijke states kan "locken" om ze vervolgens te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Balanced zal geen tot weinig impact op je performance hebben. Zodra de load iets hoger wordt schaalt de frequentie vrolijk weer omhoog en ik heb persoonlijk op balanced nog nooit iets qua performance gemist en ik gebruik nooit anders :)

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Aaah, je had t powerplan aangepast, ja, mooi dat je de oplossing hebt gevonden, had daar niet bij stil gestaan.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'