Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

tips/advies voor opschonen patchkast

Pagina: 1
Acties:

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Graag zou ik tips en/of advies willen hebben om een bestaande patchkast op te schonen op de meest efficiente manier.
De welbekende spaghetti dradenboel is hier van toepassing, inclusief een aantal poorten die wel zijn gepatched maar waar aan de andere zijde (walloutlet) niks is aangesloten.
Het netwerk is vrij simpel van opzet.
Er hangen 10 patchpanelen en 4 netwerkswitches in het rack, er zijn geen vlans of poorten gereserveerd.

[ Voor 15% gewijzigd door EverLast2002 op 09-09-2014 11:47 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het belangrijkste is dat je kabels van de juiste lengte gebruikt. Die kun je vervolgens via rangeerogen netjes naar hun plek toe brengen. Het helpt als je steeds mooi van PP A naar Switch A kunt die er vlak onder of boven hangt, en dat je niet willekeurig van één patch panel naar meerdere switches toe moet.

Maak een systeem voor welke kabel waar naar toe gaat en houd je daar aan. Codeer verschillende toepassingen op kleur (LAN, VoIP, uplinks, etc.)

Of je ongebruikte outlets wel of niet patcht is op zich niet zo interessant; het wel doen maakt dat je wat flexibeler bent als organisatie omdat je een outlet direct kunt gebruiken. Het niet doen kan een besparing op switchpoorten betekenen. (Het wel doen maakt ook dat je minder vaak hoeft te patchen). Dat is een afweging die je alleen zelf kunt maken aan de hand van de behoeften van je organisatie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Alles is dus gewoon Lan verbinding, ik zou zeggen, ga er zaterdag heen, trek alles eruit en brand los.
Een inventarisatie hebben van wat allemaal gepatched moet worden is wel makkelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door garriej op 09-09-2014 12:00 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 13:32
Zijn er voldoende rangeerpanelen aanwezig tussen de patchpanelen en tussen de switches? Zijn er verticale kabelgeleiders aanwezig links en rechts in de patchkast? Heb je voldoende kabels van de juiste lengte beschikbaar?
Indien je maandag een rustige ochtend wil:
gewoon kabeltje voor kabeltje vervangen.
Indien je zelf in kan loggen in de switch: alles uit de switch trekken, en in de walloutlet laten zitten. losse einden over de deur gooien, en steeds eentje vervangen door de juiste kleur en lengte en in de panelen leggen.
Indien je wel van een uitdaging houdt:
Opschrijven welke poorten/outlets actief zijn, alles eruit halen, en alleen die opnieuw patchen.

• EverLast2002
Mijn plan was:
1. alle lokalen nalopen en noteren op welke walloutlets een device zit.
2. daarna in de patchkast alle utp kabels eruittrekken.
3. m.b.v. de gemaakte inventaris de nieuwe (op lengte) utp kabels netjes in de patchkast aansluiten/vastbinden met klittebandsluiting.

Er zijn geen verticale kabelgeleiders aanwezig.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Mijn plan was:
Inventarisatie, check.
schoon begin, check
3. m.b.v. de gemaakte inventaris de nieuwe (op lengte) utp kabels netjes in de patchkast aansluiten/vastbinden met klittebandsluiting.
gebruikmaken van je inventarisatie bij het opnieuw aansluiten en dit keer wel netjes, check.

Ik zou zeggen leef je uit, klinkt als een prima plan.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:44
Kun je in de patchkast geen verticale geleiders aanbrengen? Maakt het spul een stuk netter. Vaak als je een merk kast hebt, bv APC, kan dat voor een klein bedrag.

[ Voor 28% gewijzigd door SkiFan op 09-09-2014 13:30 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 08:56
Ik probeer meestal om de switch tussen de patchpanelen zelf te zetten. Dus patchpaneel -> switch -> Patchpaneel -> switch, normaal gezien met een kabelgeleider er tussen. Zodat de afstand veel kleiner is, en je dus kleinere kabels kan gebruiken, die niet over de hele patchkast lopen. dan heb je aan de zijkant minder kabel. En krijg je gemakkelijk kabels eruit.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SkiFan schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 13:18:
Kun je in de patchkast geen verticale geleiders aanbrengen? Maakt het spul een stuk netter. Vaak als je een merk kast hebt, bv APC, kan dat voor een klein bedrag.
Dat is op zich alleen nodig als je kabels een grote verticale afstand afleggen. Als je een switch nest tussen twee patchpanelen (zodat je vanaf die panels alleen omhoog en omlaag hoeft), is dat minder hard nodig.

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-11 00:50

larshack

Zonder melk en suiker

Trek handschoenen aan wegens muizen/ratten/etc. Heb zelf een keer patchkasten uitgeruimd en opnieuw bekabeld, maar man man wat een smeerboel.
En was je handen daarna met desinfecterende zeep.

• EverLast2002
Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken ! d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door EverLast2002 op 09-09-2014 14:19 ]

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Als er tagged/untagged vlannen gebruikt worden per switch, goed inventariseren is de key tot succes (of dikke faal met uren overwerk en klagende gebruikers tot gevolg).

U+

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 14:57:
Als er tagged/untagged vlannen gebruikt worden per switch, goed inventariseren is de key tot succes (of dikke faal met uren overwerk en klagende gebruikers tot gevolg).
Dan wordt de inventarisatie inderdaad erg belangrijk, anders krijg je grote problemen. echt uit de OP Blijkt dat het in deze situatie niet het geval is; (er zijn geen vlans of poorten gereserveerd)

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

EverLast2002 schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 12:42:
Mijn plan was:

Er zijn geen verticale kabelgeleiders aanwezig.
Zo doen! Maak van je inventarisatie gelijk een excel met de kolommen ASP - SwPoort - Device - Gebruiker en je bent klaar.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

niet helemaal van pas hier maar wat handig kan zijn voor dit soort werkjes waar niet tot weinig is gelabeld. Koop knijpers en plak daar nummertjes op van 1-48. Als je een kabel lostrektt doe je de knijper met nummer 1 erop poort 2 knijper 2 etc etc etc. Handig als het wel uitmaakt welke kabel op welke poort zit. Eventueel meedere kleuren knijpers regelen voor meerdere switches tegelijk.

• EverLast2002
Nogmaals bedankt iedereen.
Stap 1 is inmiddels afgewerkt.

Nu vroeg ik me nog af of er een algemene regelgeving geldt voor de kleuren van de UTP kabels.
Bijvoorbeeld grijs = pc, blauw = telefonie/voip, rood = firewall, etc.
Bestaat er zo'n overzicht, of is het gewoon op eigen initiatief je eigen indeling eraan geven ?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

EverLast2002 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 12:01:
Wat, het los maken? :D
Nu vroeg ik me nog af of er een algemene regelgeving geldt voor de kleuren van de UTP kabels.
Bestaat er zo'n overzicht, of is het gewoon op eigen initiatief je eigen indeling eraan geven ?
Regelgeving sowieso niet.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

EverLast2002 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 12:01:

Wat ik het meest gezien heb is rood/blauw voor telefonie/pc omdat eigenlijk iedereen die 2 kleuren uit elkaar kan houden, dat is wel handig voor gebruikers die eventueel kleurenblind zijn, maar in principe kun je het zelf bedenken.
Pagina: 1