Knipperingen op beeldscherm en systeem crash

Pagina: 1
Acties:

• rotjah
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-03-2022
Hallo Tweakers,

Een paar weken geleden heb ik een nieuwe pc samengesteld en in elkaar laten zetten bij Azerty. De videokaart heb ik bij Alternate besteld en er zelf in geprikt. Systeem specificaties:

- Intel i5 4440
- Gigabyte G1 sniper b5
- Crucial Ballistix Tactical 8GB
- DeepCool GammaXX 200
- Crucial MX100
- Corsair VS550
- Sapphire Radeon HD 7950 3GB with Boost

Nu heeft de pc het prima gedaan de afgelopen weken maar kreeg ik een aantal dagen geleden opeens horizontale lijntjes knipperend op m'n scherm. Hoe meer ik de pc liet denken hoe erger de lijntjes. Ook zaten er af en toe wat zwarte vierkante blokjes bij elkaar in een hoekje van t scherm. Ik heb toen de nieuwste AMD catalyst driver geinstaleeerd (14.4) en het probleem leek verholpen. Alleen zat ik gister een gamepje te spelen en de lijntjes kwamen terug vervolgd door een systeem crash. Pc opnieuw gestart en snel weer m'n game in om het af te maken maar het zelfde gebeurde. Toen heb ik de pc maar uit gezet en nog de GPU in de andere slot gezet om te kijken of dat iets deed maar de lijnen blijven op het scherm. Zelf heb ik al wat zitten zoeken en er wordt ook gezegd dat het misschien aan de monitor kan liggen. Het is ook al een behoorlijk oud beelscherm van m'n vorige pc (SyncMaster 220BW) maar omdat het systeem net ook crashte i.v.m. de lijnen lijkt het me eerder aan de GPU of andere hardware te liggen.Ik durf de pc niet meer zo goed aan te zetten voordat ik weet hoe ik het op kan lossen. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Alvast bedankt!

Groetjes,

Rogier

edit: ik heb de pc op m'n tv aangesloten met HDMI. De lijnen blijven hier ook zichtbaar. Ligt het dan sowiso aan de GPU of kan het ook aan de geheugenkaarten liggen?(las ik net op een forum). Is dit denk je zelf op te lossen of moet ik een onderdeel gaan vervangen?

[ Voor 7% gewijzigd door rotjah op 09-09-2014 13:21 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

Als je lijntjes in beeld krijgt en je PC crashed, kun je je beeldscherm wel uitsluiten ;) .
Een PC crashed echt niet als het beeldscherm defect zou zijn.
De lijnen blijven hier ook zichtbaar. Ligt het dan sowiso aan de GPU of kan het ook aan de geheugenkaarten liggen?(las ik net op een forum).
Geheunkaarten neem ik aan dat je het RAM geheugen bedoeld?
Het kán, maar meestal krijg je dan ook een boel andere fouten voor je kiezen, en crashed een PC niet alleen met rare lijntjes in beeld.

Rare lijntjes (artefacts noemen ze die) kunnen verschillende oorzaken hebben:
- defect/instabiel videogeheugen (geheugen van de videokaart zelf, niet te verwarren met je RAM geheugen), dit is meestal de grootste oorzaak.
- oververhitting van de videokaart (de chip zelf, het geheugen, of VRM's van de videokaart, dit is niet altijd even goed te achterhalen want niet alle videokaarten hebben overal temperatuur sensors zitten).
- defect/instabiel RAM geheugen. Komt niet vaak voor, en als het voorkomt is het vaker bij laptops of internge GPU's ivm shared-videogeheugen. Losse videokaarten zoals in dit geval hebben daar dus meestal geen last van.
- corrupte/instabiele drivers. Nieuweste driver is niet per definitie de beste driver, soms kunnen er rare problemen ontstaan bij een een nieuwe driver.

Het RAM geheugen van je PC kun je eventueel testen met Memtest86+, al heb ik het vermoeden dat daar het probleem niet ligt.

Zelf denk ik meer richting het geheugen van de kaart zelf en/of de drivers.
Zorg ook dat je tijdens het draaien van games/benchmarks geen internetbrowser op de achtergrond op hebt. Soms wil een kaart dan 'vast' gaan zitten op die snelheid/voltage, en als je dan een game draait gaat het traag of pakt de kaart de foute voltage (voor een lagere kloksnelheid) word instabiel en crashed dan.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de kaart in een andere PC te testen, want als die daar ook kuren geeft is de kans op een defecte videokaart heel erg groot.

• rotjah
Bedankt voor je reactie!
Ik ben de afgelopen uurtjes bezig geweest om inderdaad het probleem te isoleren. Zodra ik een oude GPU van m'n vorige desktop in mn pc stop zijn de lijntjes verdwenen dus het ligt inderdaad aan de videokaart. Als ik zo kijk naar de 4 oorzaken die je hebt genoemd is de enige oorzaak die mogelijk is de eerste. Dat het aan de driver ligt is mogelijk maar dan is het alsnog vreemd dat het probleem zich nu pas voor doet?
Met de oudere driver kreeg ik na een aantal weken het probleem en toen ik dus de nieuwere versie had geinstaleerd een paar dagen geleden, was het probleem verholpen maar nu toch weer terug gekeerd. De lijntjes verschijnen constant, zonder programmas te draaien. Als ik bijvoorbeeld over icoontjes op het desktop beweeg met de muis verschijnen de lijntjes.
Oftewijl, het ligt aan het videogeheugen?? Dit is neem ik aan niet zelf op te lossen en de kaart moet vervangen worden? Ik heb al met alternate gebelt voor retouren etc. dus dit is dan de enige optie toch?

• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-02 14:21

Mijnenveger

Veegt mijnen

Ik zou hem idd retour doen, ziet er naar uit dat de videokaart gewoon DOA is maar dat je de problemen pas later heb gemerkt. De driver zou het kunnen zijn maar volgens mij zjin die 14.4 drivers redelijk stabiel. Ik heb een HD6850 (al 2 jaar) en dit heb probleem heb ik nog nooit gehad en heb vanaf 13.1 geloof ik alle stable drivers wel gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door Mijnenveger op 09-09-2014 15:00 ]

• rotjah
Ga ik dat maar doen! Kan het zijn dat mijn voeding iets in de GPU stuk heeft gemaakt, of is dit een prima voeding voor mijn systeem?