raid verstandig/mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-01 11:51
Hallo allemaal,

Via de TU heb ik een hp zbook 14 aangeschaft, welke is uitgerust met een Intel pro 1500 msata ssd en een 500gb WD black harde schijf. Nu wil ik die harde schijf vervangen door een 120GB Evo SSD welke ik nog heb liggen, omdat ik gewoon geen trage bewegende harde schijf in mijn laptop wil en ook de 500gb opslagruimte niet nodig heb. Ik vraag me af of het dan mogelijk is om een raid 0 volume te maken van de 2 ssd's, zodat ik én snelheid krijg én niet 2 aparte drives in Windows 8.1 heb (waardoor Windows alles op 1 schijf plempt).

Ga ik dan tegen problemen aanlopen omdat het 2 verschillende merken ssd's zijn en/of verschillende featuresets hebben?

Alvast bedankt!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Waarom haal je dan niet een 240/256GB ssd en haal je de msata eruit (evt verkopen).

Dan hoef je helemaal geen moeite te doen.
En echt veel snelheidswinst krijg je imo ook niet. Alleen de sequentiele snelheid wordt gecapt door de sata poort, maar die gebruik je amper.

is de msata poort uberhaupt sata3?

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-01 11:51
timberleek schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 11:30:
Waarom haal je dan niet een 240/256GB ssd en haal je de msata eruit (evt verkopen).

Dan hoef je helemaal geen moeite te doen.
En echt veel snelheidswinst krijg je imo ook niet. Alleen de sequentiele snelheid wordt gecapt door de sata poort, maar die gebruik je amper.

is de msata poort uberhaupt sata3?
Msata is sata3, en ik hou liever de intel ssd wel omdat dit een business grade ssd is (welke denk ik beter is dan een consumenten 840 evo)

• D4NG3R
  • Laatst online: 20:50

D4NG3R

kiwi

:)

Om je vraag te beantwoorden: Nee. De snelheidswinst is minimaal, de toegangstijd gaat iets omhoog en je data is half zo veilig.

Gewoon niet doen. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• timberleek
  • Laatst online: 11-01 17:09
Denk niet dat je wat wint met die ssd kwa specificaties.

Business grade vertaalt zich meestal naar betere garantieregelingen en meer "proven" technology.
Meestal vind je in OEM's geen top-end spul, dat is immers veels te duur voor ze.

Ik zal niet zeggen dat het een slechte ssd is. Maar een samsung evo of crucial mx100 zal het waarschijnlijk minstens net zo goed doen. (maar ik kan zo snel geen benchmark vinden van die ssd)

[ Voor 6% gewijzigd door timberleek op 09-09-2014 11:44 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou juist die intel eruit gooien en dan 1 grote (snelle) SSD erin.
Volgens mij is deze ssd gelijk aan de (sandforce) 530 SSD. Dat is een zeer matig exemplaar met lage iops.
Maar misschien zit ik er ook langs. In ieder geval wel een betrouwbare ssd.

Kan je hem eens benchen met as ssd en hier eens laten zien? Interessant.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAID0 met SSDs is leuk voor je e-penis, maar niet meer dan dat, tenzij je echt hele dikke throughput nodig hebt (maar dan lijkt me een notebook niet het beste platform).
Afgezien daarvan kleven er alleen nadelen aan. Ik zou 't dus niet doen.
Pagina: 1