Super Orb en Duron temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• PulsatingQuasar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 12:38
OK, Ik heb een Duron 800 onovergeklokt en krijg met de kap van de kast al gauw 46 graden terwijl die Super Orb nauwlijks lauw wordt. Met de kap op de kast heb ik al gauw 54 graden met een kast temp van 33 graden. Kloppen deze temperaturen of zit die Orb niet goed. Ik heb het idee dat ie een beetje schuin staat. De klem die je er eerst moet opdrukken zit volgens mij te hoog waardoor de processor er moeilijk onder past. Die andere klem er dan opdrukken is volgens mij niet in staat om hem er dan plat op te krijgen, of is dat gezichts bedrog doordat de onderkant buiten die uitgefreesde cirkel niet helemaal plat is. Er zit natuurlijk tandpasta tussen.

Ik heb een MSI K7T Turbo. Kan het zijn dat die temperatuur sensors een beetje overdrijven? Vanmorgen heb ik nog even getest. Als ik snel de BIOS in ga na het starten dan staat ie al op 33 graden waarna de 39 snel bereikt is. Na het even spelen van Unreal Tournament zit de processor op 43 graden met een kast temperatuur van 22 graden.
Ik zag dat de laagste temperatuur waarbij de computer wordt uitgeschakeld in de BIOS 75 graden is. Mag de temperatuur dan zover oplopen?

Heeft iemand ervaring met dat die Orb eigenlijk te krap is? Hoe krijg ik hem er dan goed af? Even met de hand de klem aandrukken en dan met een tang de klem van het lipje halen? En dan daarna de klem die er eerst op moet even lichtjes naar beneden te buigen?

Alvast bedankt

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Deze temp kloppen volgens mij wel. De Super Orb is niet zo geweldig.

Geen inspiratie

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik vind die temperaturen ook niet zo vreemd. Maar dingen als "tandpasta" en "koeler zit scheef" vind ik eigenlijk niet op tweakers.net thuis horen. Niet dat iedereen Artic Silver moet gebruiken, maar een beetje zorg voor je systeem kan geen kwaad.

Verwijderd

? :D

Maar ik begrijp je wel hoor rkomduur ;)

Wat je zelf suggereert lijkt me wel correct.
Witte pasta i.p.v. Arctic Silver scheelt echt niet zo veel als je het goed aanbrengt, en als de case temp rond de 22 blijft hangen, kun je misschien terecht vermoeden dat die Super Orb de boel net iets koeler moet kunnen houden.

Op zich zijn die temps ok, alleen zul je niet ver komen als je nog wilt overklokken.

Voor de statistieken, wat geven de sensors aan als Vcore in de BIOS ?
De CPU hoort 1.60 te hebben, in de praktijk wordt dat 1.62 tot 1.68 of zo. Als dat op b.v. 1.89 staat verklaart dat de temp al.

(En dan kun je vast wel naar de 1ghz :P )

Niet dat dat zo verschrikkelijk veel scheelt met 800 Mhz in prestaties...
Met het verwijderen van die SOrb moet je inderdaad ongeveer zo te werk gaan. Zorg bij montage/demontage vooral dat je het kalm en met overleg doet. Niet te hard duwen op de koeler en al helemaal niet scheef erop zetten.

===========================
montage van een Super Orb :
(Voor rechtshandigen,
s.v.p. omdraaien voor
linkshandigen...)
===========================
Neem de koeler in je linker hand.
Haak de korte clip over het uitsteeksel op de socket, trek de koeler omhoog zodat de clip uitbuigt een beetje, en dat de core nog niet geraakt wordt. Breng dan de koeler recht boven de cpu en laat hem voorzichtig zakken. HOU UM RECHT !!!

Dan inderdaad met een tangetje in je rechter hand de andere clip vasthaken, terwijl je met je linker hand voorzichtig de koeler recht houdt op de CPU.
========================================
-- Procedure omkeren voor loshalen !! --
========================================

Nou,
waar kunnen we je nog meer bij helpen ;)

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Nou ik heb ook een superorb.
nix mis mee hoor. Hij is niet super, maar maakt niet niet zo'n gigantische kabaal als een delta. Btw mijn core is wel beschadigd, maar dit kwam niet door de Sorb. Het lag nl aan een vage goldenOrb clone die ik bij gistron besteld had. Heb maar heel kort op de site gestaan. Bleek dus niet voor een athlon geschikt te zijn, wat wel op hun site stond. Conclusie klein randje beschadigd, maar alles werkt nog dus schoet. Zelfs nog gebeld naar ze "hij maakt een beetje een schurend geluid als ik hem erop wil doen (schuurde over het bruine deel niet de core) en hij gaat niet echt makkelijk hoor. "Nou, menneer dat hhort hoor gewoon doordouwen hoor dan zit hij goed. NOU niet dus he hij zat wel maar wel kaduuk en die kutkoeler werdt 50C idle 60+ stressed. :( :( :( :(
Toen maaar en superorb gehaalt. haalt best redelijke temps voor zijn doen en niet duur!!!!! OCen doe ik pas als mij bak ik trager wordt. Wil mijn Proc niet nu de eeuwige velden in helpen.
Maar moet je temp dan 30C zijn ofzo om je pc goed te laten werken ofzo mensen. dit is toch helemaal niet nodig zeker niet als hij nog niet geoced is.

>Systeemspecs<

• PulsatingQuasar
Ik zit nu op school dus ik zal eens even kijken waar de spanning op staat. Dacht volgens mij wel op 1.89. :?

Ik denk dat ik toch even de Orb eraf haal zoals hierboven beschreven door Hooi. Er zit pasta tussen dus als ie er toch schuin op zat dan moet ik dat kunnen zien aan de pasta.

Bedankt voor de reacties. ;)

Verwijderd

Hmm,.. met de kast dicht 54 graden... Ik had een Duron 600 op 980 draaien met een Superorb, maar die werd niet warmer dan 49 graden full load.... je moet je voltage omlaag gooien... draait vast wel op 1,7 of 1,65....

R.

• PulsatingQuasar
OK, hoge temperatuur is opgelost. Het was niet de spanning want die staat op 1,68 V. Het was de Super Orb. Ik had het me dus niet ingebeeld dat die koeler er schuin opstond. :)

Ik heb hem eraf gehaald en aan de ene kant was de pasta er helemaal tussen weg geknepen terwijl er aan de andere kant nog een dikke laag zat. Dus ik heb de klem die er het eerst op komt een beetje bijgebogen naar beneden en bijgeveild. De 2 buitenste gaten zijn aan de onder kant een beetje ovaal waarbij het laagste punt midden is. En waar zitten de haken van die Socket? >:) Juist aan de buiten kant. Dus dat ovaaltje is nu vlak.

Temperatuur processor is nu 41 graden idle en 43 a 44 stressed met een kast temperatuur van 30 graden. :D Beter dan die 54 idle van gister dus en heb niet eens extra koeling.

Dus, goed kijken of die Super Orb wel plat op de Core komt want volgens mij ligt daar bij de meesten het probleem dan. :7:7

Iedereen bedankt.

Verwijderd

mijn duron 700 werd vroeger 60° stressed!
heb nu de core volt naar 1.55v verlaagt en nu word ie 54° stressed.
Met een gewone chrome orb is dit. nog even en mijn WC is af :)

Verwijderd

Netjes rkomduur :)

Veel plezier nog met je systeem gewnst !

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
orb sucks koop een echte cooler.. globalWin ofzo

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

ik had mijn duron 800@1100 op 42 idle

met zo een kut orb maar nu met een coolermaster ep5-6i11 op 31 :9

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Op dinsdag 12 juni 2001 23:51 schreef CK het volgende:
orb sucks koop een echte cooler.. globalWin ofzo
Orb sux ok dat is waar maar een globalwin :?
Ze koelen goed maar maken me toch een tering lawaai :(
Ik zou voor de Vulcano II gaan niet duur en erg goed en het beste van allemaal niet zon lawaai als die globalwins ;)

Turn it off and on again.

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Haha, ik heb nu steeds van die ideeen voor een zelfgemaakt koeler.... Dit lukt me telkens aardig :) Vandaag bijvoorbeeld een 92 mm fan van sunon om mijn kapotte orbb gezet (met een mooie zelfgemaakte kartonnen trechter). Scheelt echt wel veel hoor! Nu is mijn 950 MHz CPU maarliefst 36 graden bij Idle en 40 Graden Stressed :)

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• PulsatingQuasar
Bedankt Hooi,

Ik heb hem al lichtjes overgeklokt. Ik heb de busclock met 5 MHz overgeklokt zodat m'n Duron op 840 gaat lopen. De temperatuur wordt bij idle en stressed dan 1 graad hoger terwijl de kast temp op 30 blijft.
Daar blijf ik even een dag goed draaien en dan ga ik de busclock weer 5 MHz omhoog gooien. :7 :7

• PulsatingQuasar
Ik heb nog eens even info gelezen over de Super Orb en heb ook die waarschuwing gezien van EynStein.

Het is allemaal gelul. Het ligt keihard aan de mensen zelf en dat ze niet voorzichtig zijn en er zijn nogal wat van die gasten. Ik weet wel zeker dat het bij mij niet het enige geval was dat de ruimte te krap was maar als je dan die ruimte niet vergroot en dan een beetje gaat roppen en drukken dan verbaast het mij ook niet dat je je Core vernietgt en een kloten koeling hebt.

Er zijn tegenwoordig gewoon te veel mensen die denken dat ze weten waar ze mee bezig zijn maar als die zich dan bezig houden met computers dan vernielen ze vaak meer.

Iedereen die z'n Core vernietigt heeft verdient het ook en Eynstein behoort dat soort uitspraken voor zich te houden.

Verwijderd

Nou, rkomduur,
als je heel handig bent kun je ook een horloge met een mechanisch Zwiters uurwerk openmaken en schoonmaken en repareren met succes.

Je hoeft niet persé onhandig te zijn om dat niet te kunnen.

En dan nog, zou jij jouw Oma gaan uitschelden omdat ze niet een PC koeler kan monteren ?

Als er geen onhandige mensen meer zouden zijn, zijn we een heleboel mensen kwijt die de wereld plezierig maken 8-)

• Begbie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-01-2025
Het is gewoon een klote constructie

maar als je het voorzichtig doet is er nix aan het handje.

mijn tb 900 heeft 1.79v (en dat had ie al toen ik hem niet ge OC-d had)
als ik hem lager zet is het afgelopen met de pret, tenminste met deze settings (6.5 multiplier 144fsb= 936 ofzo iets stoms)
met kast dicht haal ik 51 idle, en met open kast ongeveer 48

orb zit er goed op en ik heb er gewone witte pasta tussenzitten.

ik vraag me alleen heel sterk af waarom die standaard 1.79v krijgt..
suggestions?

me nieuwe systeem: AMD64 3400 Newcastle - Asus k8V - 2x 512 corsair TWINX - 3200LL cas2 - Radeon 9600XT 256mb - 36gig WD Raptor SATA @ 10.000rpm - 120 gig Maxtor @ 7200 - en ik kon ook dvd's bakken zelfs. Nu een MacBook

Verwijderd

Die SuperOrb is goed te plaatsen, als tenminste je het zelf rustig doet en als de mobo fabrikant ook een beetje mee wil werken met al die condensatoren (the big ones) niet bv recht naast je socket plaatsen....

:)

Verwijderd

ik heb ook me core gemold :( :(
Maar op een KT7-raid waar dus die condensatoren in de weg zitten |:( |:(
Mijn oude Orb maakte een beetje lawaai, dus kreeg ik een nieuwe. Volgens mij toch te weinig koelpasta want hij wordt op 8.0x111 stressed >50 graden!! terwijl bij die andere orb op 920MHz de temp op 43 graden max!! :(
maarja, strax een 1Giegje ipv 800, en die orp opnieuw installen!

Verwijderd

Die super Orb's zijn gewoon erg slecht. Die van mij is na 1 maand overleden. :'(
Hij paste niet op mijn Abit dus ik had er een stuk afgeslepen. Daar kon hij dus ook niet goed tegen.
Ik zal idd goed dat stickerte er af halen. en er koelpasta op smeren.
Ik had btw ook 55 graden 700@800
suc6
Pagina: 1