Toon posts:

Bootmgr missing, no operating system found

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik was vanavond rustig een serie aan het kijken, toen alles vastliep, er een zwart scherm volgde met daarop een foutkadertje (rode bol met kruis door-symbool) waarop geen tekst stond. The IT Crowd in gedachten deed ik een logische 'have you tried turning it off and on again'. Ik kreeg vervolgens de melding:

bootmgr ontbreekt, en dat ik via ctrl-alt-delete moest heropstarten.

Even gecheckt of hij vanop de juiste drive opstartte (ssd), dit was het geval. Via de laptop naar oplossingen gezocht. Recovery disk aangemaakt met het laptopje en van daarop opgestart.

Startup repair deed niets. Systeemherstel ging niet (ik zou iets moeten ontgrendelen maar wist niet wat of hoe, ik kon enkel op die recovery disk en bios en daar viel niets te ontgrendelen), pc vernieuwen ging ook niet. Verder gezocht, en dan via opdrachtprompt bootrec/fixboot gedaan en ik kon terug opstarten en lijk niets kwijt te zijn. (Hoera!)

Na een 40tal minuten nogmaals stilgevallen, deze keer proberen wachten, ik kreeg de melding 'the process windows is not responding'. Heropgestart, de melding 'an operating system could not be found'.

Dus terug via recovery disk, opdrachtprompt, en weer verder gekunnen. Meteen een systeemherstel gedaan naar gisteren. Heb eerst een scan naar fouten gedaan op de ssd (clean) en nu bezig met een geheugencontrole.

Nu ben ik niet helemaal gerust dat dit gebeurde, en wil ik ook wel de oorzaak weten. Een andere keer is er misschien meer schade.

Ter informatie: Ik heb de afgelopen vier maanden ook al wel eens een blue screen of vier gehad.
Toen ik nog langer geleden aan beginnen met overclocken dacht (aan de hand van walkthroughs) heb ik die tests gedaan die je systeem onder druk zetten zodat je temperaturen kan meten en op fouten controleren. Zelfs zonder overclocken raakte ik noch bij gpu, noch bij cpu foutloos door zo'n test (oa prime95 denk ik). Om maar te zeggen dat mijn pc niet meer in de ideale staat is.

Ik denk een z68 moederbord te hebben, met een i5 2500k, hd6950 en windows 8.1. De ram is ooit vervangen geweest omdat de poetsvrouw ooit met haar stofzuiger te dicht bij de open case kwam en die dus toen blue screens veroorzaakte.

Mijn excuses al voor de lange post, en moest er nog info nodig zijn, vraag maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 18:37
Welke SSD heb je? OCZ toevallig?

Begin NU belangrijke bestanden te backuppen want er is een hele grote kans dat 'ie binnenkort helemaal niet meer opstart. Klinkt heel erg als een stervende SSD.

Volgende stap is firmware updaten, kabels checken en eventueel een andere poort gebruiken op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik meen mij te herinneren dat ik een crucial m4 heb.
Bijna al mijn bestanden staan op mn HDD en mijn documenten zitten in de cloud. Voor de zekerheid heb ik de map gebruikers ook maar op de hdd gezwierd.

Voor de duidelijkheid, alles wat op mn hdd staat is wel veilig?
En ik heb geen kopie of code meer van mijn windows, kan ik die op een of andere manier redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, net een installation usb gemaakt van mn windows 8,
de firmware geupgrade tot 070h van mn crucial m4 64gb,
en met ssdlife gecheckt wat de staat van de SSD is: Drive health is excellent!

Ik weet niet of het probleem nu is opgelost, maar voor de zekerheid, kunnen er nog andere oorzaken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Alles wat op je HDD staat is in principe veilig, al is het veiliger nog een aparte backup van die HDD te hebben (mocht die HDD ook stuk gaan).

Windows redden zonder key is lastiger, hoe ben je er aan gekomen? PC van een ander overgekocht? Soms kun je de key uit het register halen, zijn verschillende tools voor (Google Magical Jelly Bean Key Finder).

Pak als het kan een andere SATA-kabel en verbind deze tussen de SSD en een andere poort (SATA 3) op het moederbord dan waar de huidige kabel in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 20:43

SambalBij

We're all MAD here

Verwijderd schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 10:48:
Oke, net een installation usb gemaakt van mn windows 8,
de firmware geupgrade tot 070h van mn crucial m4 64gb,
en met ssdlife gecheckt wat de staat van de SSD is: Drive health is excellent!

Ik weet niet of het probleem nu is opgelost, maar voor de zekerheid, kunnen er nog andere oorzaken zijn?
Kans lijkt me heel erg groot dat je nu van het probleem af bent.
Dit klinkt nogal naar de 5000 uur bug in de oudere firmwares.
(http://forum.crucial.com/...SOD-Crucial-M4/td-p/79098)

Oplossing daarvoor is inderdaad de firmware updaten. Heb het zelf ook al 2x meegemaakt met Crucial M4's. (Zowel een normale SATA als met een mSATA variant)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al een uur zonder crash! Happy times.
Ik hoop dat je gelijk hebt, dat bespaart mij toch een hoop miserie.
Alleszins erg bedankt om mij op het pad van de SSD te zetten, daar was ik zelf nooit opgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
5000 uur bug had ik nooit van gehoord maar dat klinkt inderdaad aannemelijk. Hoop dat 'ie niet meer crasht.

Blijf wel regelmatig backups maken, je weet het nooit zeker!
Pagina: 1