Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Hoi,

Ik krijg regelmatig delen van mijn salaris in de vorm van opties of restricted stock.
Deze worden door mijn werkgever in een US-based brokerage account gestort.

Momenteel wire ik het geld naar mijn Nederlandse bankrekening waarbij ik een wire fee betaal en niet al te beste wisselkoers heb. Nu heb ik ook de mogelijkheid om het geld naar een US based bank account te wiren. Ik betaal dan geen wire fee of wisselkoers.

Aangezien ik regelmatig in de US ben en daar ook prive expenses heb, ben ik van plan om een US based bank account te openen zodat ik mijn geld daar neer kan zetten en in de USA kan besteden.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die momenteel een US based bank account in deze constructie gebruiken en evt. ook tips hebben bij welke bank ik een dergelijke account zou kunnen openen.

Belangrijke functies van een dergelijke rekening voor mij is dat ik lage jaarlijkse kosten heb voor de bankrekening, omdat er ook wel eens voorkomt dat er geen geld op staat. Daarnaast zou ik er graag een debit Visa of Mastercard bij hebben.

P.S. Om de discussie te voorkomen; nee, het is geen belasting-ontduik-constructie. Ja ik betaal gewoon mijn loonbelasting & vermogensbelasting over dit geld in Nederland.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:02
Wellicht ook een optie: andere broker in de US kiezen? Je hebt er genoeg waarbij je gratis geld kan overmaken en waarbij de wisselkoers tot (letterlijk) 5 cijfers achter de komma correct is.

Verder geen ervaring met een bankrekening in de US. Zou nog wel eens lastiger en duurder kunnen zijn dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09 14:08
Ik kon hier pas een account openen toen ik een Social Securtity nummer had. Ik moet trouwens altijd $10 betalen als ik van stocks naar mijn bankaccount laat wiren.

Wellicht is een $ rekening in NL een optie? Dan heb je in ieder geval geen koersverlies op het moment dat je laat uitbetalen. Pin je van die rekening als je in de US bent ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 05:47

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Ik zie een aantal potentiële problemen:
  • Zoals Matthijs ook al zegt, ik geloof dat je inderdaad een SSN nodig hebt om een bankrekening te openen. Dit is denk ik je grootste obstakel.
  • Je hebt een Amerikaans huisadres nodig om een rekening te openen. Je kunt natuurlijk gewoon een vals adres opgeven en alles elektronisch afhandelen, maar het lijkt me wat riskant in het geval ze toch iets sturen en jij kiest zomaar een adres. Je debit-card wordt daar ook naartoe gestuurd. Als je een adres hebt, is dit natuurlijk geen probleem. Je kunt ook kijken of je een PO Box kunt openen.
  • Voor veel rekeningen moet je betalen, tenzij je een "direct deposit" hebt ten waarde van $x per maand, of een maandelijkse balans hebt die boven $y ligt. Dit verschilt per bank, en er zijn ook banken die dit niet hebben, maar daar zou ik wel even naar kijken.
Als je maar onder die SSN uit kunt komen, zie ik niet zoveel problemen, maar je zult wat onderzoek moeten doen.
Matthijs Hoekstra schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 01:44:
Wellicht is een $ rekening in NL een optie? Dan heb je in ieder geval geen koersverlies op het moment dat je laat uitbetalen. Pin je van die rekening als je in de US bent ofzo.
Dan betaal je wel twee keer een ongunstige koers. Eén keer van dollars naar euros en nog een keer van euros naar dollars.

[ Voor 17% gewijzigd door Scott op 09-09-2014 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 16:14

Gerco

Professional Newbie

Scott schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 02:04:
Zoals Matthijs ook al zegt, ik geloof dat je inderdaad een SSN nodig hebt om een bankrekening te openen. Dit is denk ik je grootste obstakel.
Dat is niet het geval. Ik heb mijn eerste bank rekeningen (bij Bank of America en HSBC) hier geopend zonder een SSN te hebben. Ze willen dan wel een foreign adres van je hebben en het zou kunnen dat je een visum nodig hebt (anders dan een toeristen visum) voor dat dat kan (ik had een werkvisum). Ze sturen je wel jaarlijks een papier waarop je moet aangeven dat je geen US person bent (W-8BEN) en uiten dreigende taal dat als je dat niet instuurt ze belasting gaan innen op je rente enzo.
Je hebt een Amerikaans huisadres nodig om een rekening te openen.
Dat klopt. Je moet een proof of residency meenemen. Dat kan een rekening zijn die je van een electriciteits, gasbedrijf of telefoonbedrijf ontvangen hebt. Als je er niet daadwerkelijk woont is dat moeilijk te krijgen natuurlijk. Bij het openen van mijn HSBC rekening woonde ik echter nog niet eens in de VS, maar daar zat mijn werkgever tussen dus misschien ik daarom geen US adres hoefde te hebben, bel ze eens.
Voor veel rekeningen moet je betalen, tenzij je een "direct deposit" hebt ten waarde van $x per maand, of een maandelijkse balans hebt die boven $y ligt. Dit verschilt per bank, en er zijn ook banken die dit niet hebben, maar daar zou ik wel even naar kijken.
Er zijn wat banken met free* checking (let op de *). Meestal moet je minimaal $1500 op je rekening hebben staan om het free te houden (bij de drie banken waar ik bankier dan). Sommige credit unions hebben lagere eisen, daar kun je eens gaan kijken.

Je zou kans kunnen maken bij een kleine credit union. Ik heb zelf een rekening bij IAFCU. Die kunnen voor $5 geld overmaken naar Nederland en geven een redelijke koers voor zover ik dat kan beoordelen. Of ze ook zaken kunnen doen als je niet in de US woont ben ik niet zeker van, vraag het ze even. Ze zijn pas net begonnen als credit union (pas een jaar of 2 of zo) dus verwacht geen gesmeerd lopende operatie, maar het werkt prima. Ze hebben gratis bill pay en een debit card. Plus: Ze zijn Bitcoin vriendelijk. Sommige banken sluiten hier je rekening als ze er achter komen dat je in Bitcoin handelt, daarom ben ik bij hen uitgekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerco op 09-09-2014 03:47 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Zoals Matthijs ook al zegt, ik geloof dat je inderdaad een SSN nodig hebt om een bankrekening te openen. Dit is denk ik je grootste obstakel.
Dat is incorrect. Ik heb mijn rekening geopend zonder dat ik een SSN had. Ik ben gewoon met mijn paspoort langsgegaan.
Je hebt een Amerikaans huisadres nodig om een rekening te openen. Je kunt natuurlijk gewoon een vals adres opgeven en alles elektronisch afhandelen, maar het lijkt me wat riskant in het geval ze toch iets sturen en jij kiest zomaar een adres. Je debit-card wordt daar ook naartoe gestuurd. Als je een adres hebt, is dit natuurlijk geen probleem. Je kunt ook kijken of je een PO Box kunt openen.
Ik heb mijn rekening kunnen openen zonder dat ik een bewijs van woonst had. Mijn vrouw was voor mij in de states, en had dus elektriciteit etc. op haar naam staan. Mijn kaart werd naar het door mij opgegeven adres gestuurd.
Voor veel rekeningen moet je betalen, tenzij je een "direct deposit" hebt ten waarde van $x per maand, of een maandelijkse balans hebt die boven $y ligt. Dit verschilt per bank, en er zijn ook banken die dit niet hebben, maar daar zou ik wel even naar kijken.
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra

Dan betaal je wel twee keer een ongunstige koers. Eén keer van dollars naar euros en nog een keer van euros naar dollars.
Kunnen ze niet in 1x dollars naar dollars overmaken? Wat ia dan het nut van een dollar account?

[ Voor 6% gewijzigd door Matthijs Hoekstra op 09-09-2014 05:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 05:47

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Gerco schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 02:19:
[...]
Dat klopt. Je moet een proof of residency meenemen. Dat kan een rekening zijn die je van een electriciteits, gasbedrijf of telefoonbedrijf ontvangen hebt. Als je er niet daadwerkelijk woont is dat moeilijk te krijgen natuurlijk. Bij het openen van mijn HSBC rekening woonde ik echter nog niet eens in de VS, maar daar zat mijn werkgever tussen dus misschien ik daarom geen US adres hoefde te hebben, bel ze eens.
Het is alweer 6 jaar geleden dat ik mijn rekening opende, dus ik kan me vergissen (of überhaupt anders zijn), maar bewijs had ik dacht ik niet nodig. Toen ik mijn rekening opende woonde ik daar net een week, dus ik had ook nog geen bewijs. Het is meer dat ik eventuele post van een bank niet zomaar naar een willekeurig adres gestuurd zou willen hebben.
[...]

Er zijn wat banken met free* checking (let op de *). Meestal moet je minimaal $1500 op je rekening hebben staan om het free te houden (bij de drie banken waar ik bankier dan). Sommige credit unions hebben lagere eisen, daar kun je eens gaan kijken.
Zo werkt het inderdaad ja, maar dat noem ik niet gratis. $7 per maand, maar die wordt gewaived als je boven de $1500 zit. Je krijgt ook geen melding als dat een keer niet zo is, dus of je moet er altijd ruim boven zitten, of er erg op letten.

Credit unions zijn inderdaad beter, maar vaak lokaal en dan heb je dus een probleem met geld uit de muur trekken, tenzij je daar ook elke keer weer $3 voor wil betalen. De echt goeie CUs vergoeden dat, en er zijn ook wel een paar nationale credit unions, dus daar zou ik me ook eens in verdiepen inderdaad.
Matthijs Hoekstra schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 05:14:
[...]

Kunnen ze niet in 1x dollars naar dollars overmaken? Wat ia dan het nut van een dollar account?
Hmm, misschien dat dat ook wel kan inderdaad. Dat zou voor mij persoonlijk dan ook de voorkeur hebben, mits geen andere haken en ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
Scott schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 05:46:
[...]

Hmm, misschien dat dat ook wel kan inderdaad. Dat zou voor mij persoonlijk dan ook de voorkeur hebben, mits geen andere haken en ogen.
Ik heb collegas die het gebruikt hebben toen ze van NL naar de US verhuisden omdat dat voordeliger voor hun was (de andere kant op zeg maar) maar details ken ik niet. Was een rekening bij de ING begreep ik toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 10:05
spuit 11

[ Voor 94% gewijzigd door voske op 09-09-2014 09:29 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 01-10 11:46
Bij Chase kan je gewoon een US bank account openen met je nederlandse paspoort en een nederlands adres. Veel andere banken hebben een SSN nodig.

Ik weet niet of je het vanuit het buitenland kan aanvragen maar als je in USA bent kan je gewoon een willekeurige Chase binnen lopen en een account aanvragen.

Als je minimaal $1500 erop hebt staan betaal je geen abo kosten.

Ik vond het altijd een prima constructie toen ik in NY woonde. Had gewoon een Visa 'pin' pas en die doet het overal in US.

[ Voor 14% gewijzigd door ChiLLeR op 09-09-2014 09:31 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Van wat ik lees zijn Amerikaanse banken nogal aasgieren wat betreft hidden fees en rood staan. Er gaan genoeg verhalen rond dat Amerikaanse banken deposits en transfers zo inplannen dat je net even in het rood komt te staan en je dan blauw mag betalen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Hielko schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 01:02:
Wellicht ook een optie: andere broker in de US kiezen? Je hebt er genoeg waarbij je gratis geld kan overmaken en waarbij de wisselkoers tot (letterlijk) 5 cijfers achter de komma correct is.
Ik heb nog geen enkele broker gevonden die gratis geld naar Europa wired, maar als je er een weet houd ik me aanbevolen.

Ik heb geen Amerikaans paspoort, werk visum of SSN (Wel een W-8BEN). Na wat onderzoek bij verschillende banken kom ik er ook wel achter dat ze niet echt happig zijn op checking accounts voor buitenlanders.

Wat koentje zegt hoor ik meer. Je moet gewoon met je paspoort bij een kantoor langs gaan en hopen dat ze niet al te streng de regels controleren.

Ik ben er wel achter gekomen dat mijn eigen broker checking services levert, dus daar ben ik nu navraag aan het doen, maar het ziet er naar uit dat dat alleen beschikbaar is voor US residents :|

Chiller: dank voor de Chase tip. Dat ga ik de volgende keer proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 09-09-2014 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 13:32
Is een NL-bankrekening maar dan in Dollars wellicht nog de moeite van het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:39
Voor zover het wire transfers betreft...

Het banksysteem in de Verenigde Staten is vrij duur voor wat betreft de wire transfers. Het is daar meer gebruik om zaken per (papieren) cheques te regelen, wat ik je niet bepaald kan aanraden.

Je hebt wel (een beetje) invloed op de wisselkoers. Internationale bankafspraken zien er op toe dat zowel de verzendende als ontvangende bank zorg kan dragen voor de wisselkoers. Wanneer jij een bedrag overmaakt van een USD rekening naar een EUR rekening in EUR, dan zal de wisselkoers worden bepaald door de bank vanaf welke je overmaakt. Wanneer het zelfde bedrag wordt overgemaakt in USD, zal deze bij ontvangst pas worden gewisseld, zeker wanneer je dit specifiek vraagt van je bank aldaar.

Ook kun je opgeven welke bank de kosten moet rekenen voor de transactie. (OUR, BEN, SHA). Wanneer je van mening bent dat de latende bank te hoge kosten rekent, kun je het bedrag dus onder BEN (beneficiary; kosten ontvanger) in USD laten overmaken. Op die manier worden alle kosten berekent door je eigen bank in Nederland.

Wellicht is het dus eenvoudiger eens op de website te kijken van je Nederlandse bank. Hier zijn de tarieven relatief voordelig, zeker van en naar gangbare landen, in gangbare valuta.

Ook is het vaak af te raden om vaak kleinere bedragen over te maken. De meeste banken rekenen een vast tarief, en een percentage van het bedrag dat wordt overgemaakt. Als je situatie het toelaat, kun je beter eens of een paar keer per jaar een grote bulk deze kant uit sturen :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
willyb schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 12:25:
Is een NL-bankrekening maar dan in Dollars wellicht nog de moeite van het overwegen waard?
Op zich zou dat kunnen, dan betaal ik enkel nog de wiring fee.

Die is overigens fixed 25$.
Dus meestal spaar ik wat dollars op voordat ik het wire en dan valt het percentueel gezien wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb een Amerikaanse bankrekening via Payoneer.com

http://www.payoneer.com/uspservice.aspx

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 12:02
JackBol schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 12:08:
[...]

Ik heb nog geen enkele broker gevonden die gratis geld naar Europa wired, maar als je er een weet houd ik me aanbevolen.
Interactive brokers (1x gratis/30 dagen). Ipv wire transactie kan je bij hun ook gebruik maken van SEPA transacties in de EU en ACH/EFT transacties in de US (beide stuk goedkoper dan wire als je vaker dan 1x/maand een withdrawal doet)
Pagina: 1