Stille, passief gekoelde, HTPC

Pagina: 1
Acties:

• BrainOverfloW
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12-2019
Beste Tweakers,

Voor mijn ouders ben ik aan het kijken naar het bouwen van een HTPC. Onze keuze is daarbij gevallen op de Streacom FC8 EVO kast. Deze zal vanaf de grond af zelf opgebouwd moeten worden. Hiervoor heb ik de volgende configuratie uitgekozen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 109,90€ 109,90
1ASRock Z77E-ITX€ 99,50€ 99,50
1Streacom FC8 Evo Zwart€ 135,-€ 135,-
1Scythe Scythe Slim-Line SATA Cable 45cm incl. power€ 5,50€ 5,50
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 41,-€ 41,-
1Silverstone SOD02€ 61,85€ 61,85
1Mini-box picoPSU-150-XT€ 42,-€ 42,-
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
1Streacom ST-SC30 USB3.0 INT CB€ 10,-€ 10,-
1DeLOCK SATA-kabel €3,41 €3,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 594,70

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De HTPC gaat draaien op Windows (7 of 8.1). Er komt Media Player Classic - Home Theater op te staan om de videobestanden af te spelen. Eventueel kan er later nog iets als XMBC bij op.

Er komt een HDD in om series en films op te slaan voor mijn ouders. Zodra deze gekeken zijn gaan ze er weer van af, dus er hoeft geen grote opslag ruimte te zijn voor talloze films.

Om videobestanden van andere bronnen in het netwerk te kunnen streamen wil ik hem graag draadloos hebben. Is de draadloze verbinding van dit moederbord daar sterk genoeg voor?

Er komt ook een DVD speler in om onze DVD's af te kunnen blijven spelen. De HTPC wordt via HDMI aan de tv aangesloten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een strak maximum heb ik van mijn ouders niet gekregen. Als er goede redenen zijn om een duurder onderdeel te kiezen zal ik daar naar kijken. Echter wil ik de prijs niet heel veel hoger dan deze samenstelling uit laten komen.
Alternatieven voor goedkopere onderdelen zijn natuurlijk altijd welkom.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee het systeem gaat volledig nieuw worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk alle onderdelen wel in mijn configuratie te hebben zitten. Suggesties voor iets dat ik vergeten ben zijn natuurlijk altijd welkom.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang de kwaliteit goed is maakt het merk me niet zo veel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het belangrijkste is dat de kast zo stil en koel mogelijk blijft. Hij komt in een tv kast te staan die wel een beetje luchtdoorstoom aan de achterkant heeft maar niet veel. Hoe koeler het apparaat dus blijft, hoe beter. Daarom heb ik gekozen voor een 35W processor. Met name over deze keuze zou ik graag wat advies krijgen. Door de ruime keuze aan proseccoren zie ik door de bomen het bos niet meer. Is deze processor goed genoeg of misschien juist eerder overkill voor een simpele HTPC?

Mochten jullie een processor adviseren die een ander moederbord vereist, let er dan even op dat door de heatpipes van de kast niet elk moederbord zal passen. Streacom heeft een handige handleiding gemaakt.

Minder belangrijk, maar toch een puntje, is de wifi antenne. Die vind ik er niet echt netjes uit zien bij zo'n kast in de woonkamer. Dus als iemand een oplossing weet die de wifi intern houdt zou dat fijn zijn. De kaartjes die ik vind hebben steeds weer zo'n antenne er op zitten. Zou het anders voor zo'n antenne uitmaken dat hij achter in de kast tussen de rest van de draden gestopt wordt?

Ga je overklokken?
Dat lijkt me totaal overbodig voor een HTPC. Bovendien is het doel juist de temperatuur zo laag mogelijk te houden.

Hopelijk is mijn verhaal zo duidelijk genoeg. Mochten er nog dingen onduidelijk zijn dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt voor het lezen en meedenken d:)b

I'm Like Time, I'm Unstopable

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom kies je voor een oude generatie?
Waarom kies je voor een i3?

Ik zou gewoon een B85 moederbord nemen en die onder een pentium leggen. Meer dan zat. Zelfs een AM1 build behoort tot de mogelijkheden. Bespaar je makkelijk 50-80 euro.

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 18:09
Voor een stille htpc is een i3 opzich een beetje overkill. Een goedkopere Pentium volstaat hier prima. Ik zou daarnaast wel een goedkope, passief gekoelde videokaart erbij nemen, om het geheel wat meer future-proof te houden. Bovendien zorgt dit ervoor dat je ook je processor eventueel passief kunt koelen, al is dit volgens mij een vrij zeldzaam fenomeen. Wat betreft de wifi zou ik altijd een non-wifi moederbord nemen (H81 chipset) en een losse netwerkkaart pakken. Ik denk dat dit beter werkt en het kan bovendien goedkoper zijn. Neem bijvoorbeeld een pricewatch: ASRock H81M-HDS in combinatie met een pricewatch: TP-Link TL-WN881ND. Dit is wel een micro-ATX systeem en dan heb je een andere kast nodig.

Voor minder geld dan de Silverstone dvd-drive kun je overigens ook een Samsung bd-drive kopen.

Edit: Ik las erover heen dat je antennes wilt vermijden, excuses. Wat je dan kan doen is een pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth nemen.Deze past wel op behoorlijk wat mini-ITX moederborden volgens mij.

[ Voor 19% gewijzigd door JoepD op 08-09-2014 20:54 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:29
Moederbord met passief gekoelde onboard processor erin is een must!
pricewatch: ASRock Q1900-ITX
pricewatch: Gigabyte GA-J1900N-D3V

N.a.v. opmerkingen die ik in eerdere topics tegenkwam: Ja, deze processoren zijn redelijk traag (2Ghz) maar hebben diverse SoC's aan boord waardoor ze erg geschikt zijn voor HTPC of NAS gebruik. Je kan er dus zonder problemen 1080P films op afspelen of youtube flash sites bekijken, net als vrijwel elk ander desktop werk. Je merkt van de lagere kloksnelheid dus helemaal niets tenzij je erop wil gaan gamen of bijv. vaak grote bestanden unrarren. Extra voordeel: naast passieve koeling zijn deze processoren ook extreem zuinig (10W).

Op bijv. de site van Gigabyte staat veel uitgelegd:
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4918#ov

Wel heeft de Asrock ook een HDMI aan boord, voor jou een voordeel. Met een PCIe slot kan je hier eventueel WiFi support aan toevoegen MAAR het is toch wel sterk aan te raden dit gewoon met een kabeltje te doen hoor, als je er veel data steeds naartoe stuurt. Het is gewoon een stuk sneller en minder storingsgevoelig, zeker handig ook als je wil gaan streamen.

[ Voor 37% gewijzigd door DeNachtwacht op 08-09-2014 21:15 ]

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Mischien een alternatief.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,-€ 48,-
1ASRock AM1H-ITX€ 49,90€ 49,90
1MS-Tech MC-80BL/120W€ 102,56€ 102,56
1Crucial CT51264BA160BJ€ 34,42€ 34,42
1Lite-On DL-8ATSH Zwart€ 31,13€ 31,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,96

Is die case al aangeschaft of is die echt een vereiste? Laat de case in deze built eens aan u mam zien, zit zelfs een afstand bediening bij.

Even gebaseerd op het AM1 platform wat voor dvdkes kijken/office taken e.d. wel snor zit. moederbord ondersteunt als ik mij niet vergis ook powerstate S3 wat wake on usb mogelijk moet maken. Energie verbruik is laag. Ram is standaard. Voeding zit in kast. DVD speler zit mooi weggewerkt en natuurlijk opslag.

• BrainOverfloW
br00ky schreef op maandag 08 september 2014 @ 20:36:
Waarom kies je voor een oude generatie?
Waarom kies je voor een i3?

Ik zou gewoon een B85 moederbord nemen en die onder een pentium leggen. Meer dan zat. Zelfs een AM1 build behoort tot de mogelijkheden. Bespaar je makkelijk 50-80 euro.
Om de vrij eenvoudige reden dat ik die in een review aanbevolen zag staan voor een HTPC. Met de komst van al die versies (i3, i5, i7) ben ik de draad een beetje kwijtgeraakt van wat nou precies goed is waarvoor. Ik ben altijd meer thuis geweest in de software dan de hardware.

Ik ga zeker kijken naar een gewone Pentium.
JoepD schreef op maandag 08 september 2014 @ 20:38:
Voor een stille htpc is een i3 opzich een beetje overkill. Een goedkopere Pentium volstaat hier prima. Ik zou daarnaast wel een goedkope, passief gekoelde videokaart erbij nemen, om het geheel wat meer future-proof te houden. Bovendien zorgt dit ervoor dat je ook je processor eventueel passief kunt koelen, al is dit volgens mij een vrij zeldzaam fenomeen. Wat betreft de wifi zou ik altijd een non-wifi moederbord nemen (H81 chipset) en een losse netwerkkaart pakken. Ik denk dat dit beter werkt en het kan bovendien goedkoper zijn. Neem bijvoorbeeld een pricewatch: ASRock H81M-HDS in combinatie met een pricewatch: TP-Link TL-WN881ND. Dit is wel een micro-ATX systeem en dan heb je een andere kast nodig.

Voor minder geld dan de Silverstone dvd-drive kun je overigens ook een Samsung bd-drive kopen.

Edit: Ik las erover heen dat je antennes wilt vermijden, excuses. Wat je dan kan doen is een pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth nemen.Deze past wel op behoorlijk wat mini-ITX moederborden volgens mij.
Die draadloze kaart is zeker een goede toevoeging. Dat geeft me gelijk meer vrijheid in de moederbord keuze.

Een aparte videokaart kan eventueel later ook nog toegevoegd worden, mocht dat nodig zijn. Heel future proof hoeft de kast denk ik ook niet te worden. Mijn ouders zijn niet het type om gelijk over te stappen naar 4k of iets anders nieuws. Als ze lekker een filmpje kunnen kijken zijn ze snel tevreden.

Welke samsung bd speler had je gezien dan? In de pricewatch vind ik alleen een samsung dvd speler die wat goedkoper is. Die heb ik bij het zoeken blijkbaar gemist. Kan het zijn dat je er geen rekening mee houd dat de speler een slim-line met slot-loading moet zijn om in deze kast te passen?
DeNachtwacht schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:00:
Moederbord met passief gekoelde onboard processor erin is een must!
pricewatch: ASRock Q1900-ITX
pricewatch: Gigabyte GA-J1900N-D3V

N.a.v. opmerkingen die ik in eerdere topics tegenkwam: Ja, deze processoren zijn redelijk traag (2Ghz) maar hebben diverse SoC's aan boord waardoor ze erg geschikt zijn voor HTPC of NAS gebruik. Je kan er dus zonder problemen 1080P films op afspelen of youtube flash sites bekijken, net als vrijwel elk ander desktop werk. Je merkt van de lagere kloksnelheid dus helemaal niets tenzij je erop wil gaan gamen of bijv. vaak grote bestanden unrarren. Extra voordeel: naast passieve koeling zijn deze processoren ook extreem zuinig (10W).

Op bijv. de site van Gigabyte staat veel uitgelegd:
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4918#ov
Van dit soort moederborden had ik nog niet gehoord. Dat zou dan wel een andere kast vragen neem ik aan. Aangezien je die koeling van de kast niet meer kunt gebruiken.
Is de rest het er mee eens dat deze niet te traag zijn?
Splitinfinitive schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:03:
Mischien een alternatief.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,-€ 48,-
1ASRock AM1H-ITX€ 49,90€ 49,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 34,42€ 34,42
1Lite-On DL-8ATSH Zwart€ 31,13€ 31,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,96

Is die case al aangeschaft of is die echt een vereiste? Laat de case in deze built eens aan u mam zien, zit zelfs een afstand bediening bij.

Even gebaseerd op het AM1 platform wat voor dvdkes kijken/office taken e.d. wel snor zit. moederbord ondersteunt als ik mij niet vergis ook powerstate S3 wat wake on usb mogelijk moet maken. Energie verbruik is laag. Ram is standaard. Voeding zit in kast. DVD speler zit mooi weggewerkt en natuurlijk opslag.
Er is nog niks aangeschaft. Die kast is ook mooi maar is, zelfs met onboard gekoelde processor, niet volledig stil door de voeding. Een totaal stille kast zou wel het mooist zijn in de kamer.
Ik moet, als ik er een beter mobo/processor bij uitgezocht heb, mijn systeem nog aan ze voorleggen dus als het budget toch te hoog is zou dit wel een alternatief kunnen zijn.

• DeNachtwacht
Er staat hier één review/vergelijking tussen de AMD en Intel SoC's die nu op de markt zijn, maar het spul is nog behoorlijk nieuw en onbekend. Ook is er een review van het AM1 socket van tweakers.

Grote verschil: de AMD's zijn beter in wat zwaardere taken, vooral gaming. Maar: zij hebben geen passieve processorkoeling en gebruiken wel meer stroom (en produceren dus geluid). Wil je dus een echt stille, zuinige HTPC dan zal de Intel de beste optie zijn in veel gevallen. Voor meer gameperformance moet je bij AM1 zijn. Bekijk ook even het vergelijkingstabelletje van tweakers.

Voor zover ik jouw eisen lees ben je dus verreweg het slimst en goedkoopst uit met dat Asrock moederbordje. Eventueel met WiFi adapter, maar liever gewoon een UTP kabel ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 08-09-2014 22:12 ]

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Die MS tech heeft volgens mij de voeding buiten de kast combineer die met De QJ1900 van Nachtwacht en je hebt een fluister stil systeem :) voor minder dan wat je had gekeken.

• DeNachtwacht
Splitinfinitive schreef op maandag 08 september 2014 @ 22:07:
Die MS tech heeft volgens mij de voeding buiten de kast combineer die met De QJ1900 van Nachtwacht en je hebt een fluister stil systeem :) voor minder dan wat je had gekeken.
Voor een fluisterstil systeem moet hij dan wel een 500GB SSD erin zetten en de HDD eruit laten. HDD is het meest over het hoofd geziene component dat wél hoorbaar is in een verder stille kast. Er zitten immers bewegende delen in. Met alleen een SSD heb je niks bewegends en dus geen geluidsproductie op de voedingsfan na.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Zit toch alleen een SSD in van 256gb maar dat had de TS zelf ook. Voeding is zo'n laptop ding dus geen fans :)

• DeNachtwacht
Hij gaf aan dat hij er een oude HDD in wilde gaan plaatsen voor tijdelijk gebruik. Doe dan liever een wat grotere SSD, is veel sneller bij films laden, gebruikt minder stroom en geluidsproductie is 0%

• BrainOverfloW
DeNachtwacht schreef op maandag 08 september 2014 @ 22:13:
Hij gaf aan dat hij er een oude HDD in wilde gaan plaatsen voor tijdelijk gebruik. Doe dan liever een wat grotere SSD, is veel sneller bij films laden, gebruikt minder stroom en geluidsproductie is 0%
Dat is mijn onhandige woordkeuze geweest. Ik gebruikte HDD als algemene term voor een harde schijf. Ik bedoelde daar de SSD mee die er in moet komen.

• BrainOverfloW
Inmiddels met alle tips een nieuwe configuratie gemaakt. Scheelt al een aardig stuk in de prijs, dus daarvoor alvast dank. Ik kom nu uit op het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-J1900N-D3V€ 87,43€ 87,43
1Scythe Scythe Slim-Line SATA Cable 45cm incl. power€ 5,50€ 5,50
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 22,43€ 22,43
1Kingston ValueRAM KVR16LS11/4€ 35,59€ 35,59
1Samsung SE-B18AB Zwart€ 39,60€ 39,60
1DeLOCK sata kabel€ 3,41€ 3,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 383,06

Zijn er verder nog op- of aanmerkingen over deze HTPC configuratie?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:19
Pigtails, antennes. Misschien ook een boortje, want standaard zitten er geen montagegaten in de behuizing.

• BrainOverfloW
hcQd schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 00:08:
Pigtails, antennes. Misschien ook een boortje, want standaard zitten er geen montagegaten in de behuizing.
Antennes probeer ik nou juist te vermijden. Vind zo'n kast zonder antenne veel mooier. Zou zo'n interne kaart zo veel uitmaken bij het streamen van een film?

• hcQd
Maar die wifi-adapter die je hebt uitgekozen is zo'n type dat normaal in een laptop zit, met antennes in het deksel. Zonder werkt hij echt niet.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

@brainoverflow.

Kijk even goed naar je dvd speler volgens mij past die wat je nu hebt niet.

Moet volgens mij een interne zijn en slotloading

• DeNachtwacht
Zoals ik al eerder zei zou ik in jouw geval voor het Asrock bordje gaan want die heeft een hdmi aansluiting, dit bord alleen dvi-d.

Daarnaast wil je 2x2 gb installeren of desnoods meteen 2x4gb, ipv 1 losse ram want dan kan je het geheugen nietbin Dual Channel laten draaien.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-03 21:14
Ten eerste vind ik het erg zonde om ~€400,- uit te geven aan alleen een veredelde mediaspeler (want een filmpje kijken via MPC-HC en dan weer verwijderen is amper een HTPC taak te noemen. Mocht je echt alleen maar dit gaan doen dan zou ik toch zeker een mediaspeler overwegen (eventueel downloaden op een nadere pc en dan naar de mediaspeler streamen). Dit scheelt enorm veel geld.

Daarnaast mis ik een beetje hoe je de HTPC aan wilt gaan sluiten, wat voor tv sluit je hem op aan en heeft deze 3D?. De oplossingen die je nu hebt (op de i3 uit de TS na) kunnen geen bluray 3D afspelen. Daarnaast geef je aan dat je draadloos internet wilt (niet ideaal) en antennes niet mooi vind (nog minder ideaal), maar waar staat de router tov de HTPC dan? Staat deze op een paar meter in dezelfde ruimte dan is een simpel netwerk kaartje niet zo'n probleem, maar moet je door 2 betonnen muren heen, dan zou ik zeker overwegen om een netwerkkaart met goede antennes te nemen (of beter nog om een kabel te trekken).

Ook stel je wel heel sterk dat stil hetzelfde is als geluidloos. Hoe stil is de kamer waar de HTPC in komt te staan eigenlijk? En op welke afstand komt deze te staan? Mijn ervaring is dat je een HTPC met stille CPU koeler en ATX voeding +1HDD best stil krijgt in een kamer die niet geluidsdicht is (lichte omgevingsgeluid). De grootste herriemakers zijn al geïdentificeerd, maar wat dacht je van de ODD? Ik zou ook zeker even de rotatiesnelheid aanpassen, anders maken deze dingen een enorme herrie. Overigens, hoe belangrijk is het hebben van een ODD, in de tijd van netflix, streamen en enorme HDD's?

Mocht volledig passief, zonder 3D gewenst zijn, dan zou ik eerder voor zoiets gaan. pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter met een pricewatch: Asus H81T Prop er een pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed op en je hebt voor weinig een prima volledig passief systeem.

Echter zou ik nog eens nadenken over stilte in de woonkamer en of je wel volledig passief zou willen. Ik zou allereerst beginnen met de behuizing die het mooiste is en het beste in het interieur past.

@DeNachtwacht Waarom zou het willen investeren om het geheugen in Dual channel te draaien? Heb je bronnen waaruit blijkt dat dual channel voor HTPC toepassingen (met Intel CPU's) voordelen bied? Ik denk het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 09-09-2014 10:58 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-03 16:24
Ik ben het denk ik wel redelijk met jaapsander eens. De gestelde taken stellen dermate weinig voor, dat je imho prima voor een simpele mediaspeler zoals een Raspberry Pi (model B+ bijvoorbeeld) kan kiezen. Die kan vrijwel alles wat je wilt doen, is (spot)goedkoop, ondersteund CEC voor eenvoudige bediening met de remote van TV of receiver, is passief gekoeld (dus 100% stil) en kan je discreet wegwerken. Ben je alles bij elkaar een schijntje voor kwijt t.o.v. je initiële build. Pi, voeding, 8GB MicroSD en case kost je grofweg 60,- Eventueel kan je er ook een mSata SSD op zetten, maar echt nodig is het niet. Ook over SD boot het ding dermate snel dat ik er niet op zou investeren in ieder geval.

Daarnaast wil je er graag wifi bij hebben, maar dat zou ik toch wel afraden. Steaming full HD content over wifi kan nog wel eens problemen opleveren. Naar mijn mening ben je 10x beter af met een bekabelde verbinding. Je maakt het dus naar mijn mening onnodig moeilijk en duur. Een HTPC is een heel leuk device, maar je moet het imho meer zien als een hobby dan als een echt gebruiksvoorwerp in deze context. Wil je er additionele functionaliteiten aan toevoegen, dan zou het meerwaarde kunnen hebben (denk dan aan bijvoorbeeld PVR, mits niet via een server al beschikbaar of incidentele games of iets dergelijks).

iRacing Profiel

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Los van de vraag of een PC het meest geschikt is voor wat je er mee wil doen, voor een volledig passief systeem heb je niet per se een dure kast met koelribben nodig.

met deze kast, cpu koeler en voeding ben je klaar
pricewatch: Antec ISK600
pricewatch: Nofan CR-80EH Copper - Passive
pricewatch: Mini-box PicoPSU-150XT + 102W Adapter Power Kit (de pico-psu uit de startpost heeft een verkeerd plaatje, de enige webshop die hem levert doet dat voor die prijs zonder adapter)
Voordeel boven de kasten die jij gekozen hebt is dat er een slim line dvd brander in kan van €15 pricewatch: LG GTA0N Zwart en je geen slot loader van €31 + verloopkabel van €5,50 nodig hebt

Als je het echter niet passief wilt hebben maar gewoon erg stil kom je op de volgende componenten:
pricewatch: Cooler Master Elite 130
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

En dan het prijsverschil van kast + cpu koeler + voeding:
stil kost €125 en passief kost €172

Die akasa is een stuk goedkoper maar als ik naar de posts van de TS kijk lijkt het er op dat een dvd en usb3 aan de voorkant noodzakelijk zijn, is dat zo?

edit> dat tweede systeem van je klopt niet: dat is een externe dvd speler die kan je dus niet inbouwen en die kabels heb je dan ook niet nodig. Verder zou ik niet direct sata kabels bestellen want bij de meeste moederborden zitten er wel 1 of 2 in de doos (wel ff checken natuurlijk)

@Splitinfinitive: je hebt gelijk, aangepast

[ Voor 12% gewijzigd door Rrob op 09-09-2014 13:14 ]

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

@ Rrob Zoals in mijn post zijn er ook slotloading dvd spelers van Lite-on die kost 30 euro.

• BrainOverfloW
Splitinfinitive schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 06:25:
@brainoverflow.

Kijk even goed naar je dvd speler volgens mij past die wat je nu hebt niet.

Moet volgens mij een interne zijn en slotloading
Helemaal gelijk, nu weet ik weer waarom die de bij de eerste keer zoeken niet in m'n zoekresultaten stond. Vergeten interne schijf aan te klikken.

Dan kom ik weer uit bij de pricewatch: Silverstone SOD02.
Splitinfinitive schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 12:58:
@ Rrob Zoals in mijn post zijn er ook slotloading dvd spelers van Lite-on die kost 30 euro.
Die is echter niet meer leverbaar. De enige prijs die er bij staat is van Amazon.de en op hun site staat die ook niet meer als leverbaar.
De Sony die er bij staat is ietsje goedkoper maar die is hier niet in de buurt te halen. Dan kies ik liever iets van een paar euro meer uit wat ik bij een bedrijf kan bestellen waar ik makkelijk even naar binnen loop als er iets mis is.

Het idee van wifi laat ik denk ik maar zitten. Het leek me een handige toevoeging maar als het HD video toch niet gaat trekken dan heeft het niet heel veel zin. Dan trek ik de internet kabel wel uit de tv ontvanger als ik wat wil streamen.
DeNachtwacht schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 07:54:
Zoals ik al eerder zei zou ik in jouw geval voor het Asrock bordje gaan want die heeft een hdmi aansluiting, dit bord alleen dvi-d.
Ik was gister avond er blijkbaar niet helemaal meer bij met m'n hoofd :$ Had de Asrock netjes in m'n Excel overzicht gezet en vervolgens bij het aanmaken van de inventaris de verkeerde kaart aangeklikt.
Daarnaast wil je 2x2 gb installeren of desnoods meteen 2x4gb, ipv 1 losse ram want dan kan je het geheugen nietbin Dual Channel laten draaien.
Zou dat voor een HTPC zoveel voordeel nog opleveren?
jaapsander schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 10:57:
Ten eerste vind ik het erg zonde om ~€400,- uit te geven aan alleen een veredelde mediaspeler (want een filmpje kijken via MPC-HC en dan weer verwijderen is amper een HTPC taak te noemen. Mocht je echt alleen maar dit gaan doen dan zou ik toch zeker een mediaspeler overwegen (eventueel downloaden op een nadere pc en dan naar de mediaspeler streamen). Dit scheelt enorm veel geld.
Het nadeel van media spelers is dat deze geen ODD hebben en vaak ook geen of weinig opslag. Ik wil de ruimte hebben om meerdere seizoenen van een serie op het apparaat te parkeren. Deze kan ik dan om de paar maand aanvullen.
Daarnaast is een pc makkelijker te updaten als ik eens iets af wil spelen met een andere codec. Of als er bijvoorbeeld een nieuwe codec favoriet wordt bij de rippers. Bij mediaspelers ben je dan afhankelijk van de fabrikant voor een firmware update.
Daarnaast mis ik een beetje hoe je de HTPC aan wilt gaan sluiten, wat voor tv sluit je hem op aan en heeft deze 3D?. De oplossingen die je nu hebt (op de i3 uit de TS na) kunnen geen bluray 3D afspelen. Daarnaast geef je aan dat je draadloos internet wilt (niet ideaal) en antennes niet mooi vind (nog minder ideaal), maar waar staat de router tov de HTPC dan? Staat deze op een paar meter in dezelfde ruimte dan is een simpel netwerk kaartje niet zo'n probleem, maar moet je door 2 betonnen muren heen, dan zou ik zeker overwegen om een netwerkkaart met goede antennes te nemen (of beter nog om een kabel te trekken).
De tv, een panasonic uit 2012 (uit mijn hoofd), komt er via HDMI aan te hangen. Hij speelt prima 1080HD af maar verder heeft deze tv geen opties als 3D oid. Het precieze model zou ik op moeten zoeken maar dat lijkt me niet heel relevant toch?
Ook stel je wel heel sterk dat stil hetzelfde is als geluidloos. Hoe stil is de kamer waar de HTPC in komt te staan eigenlijk? En op welke afstand komt deze te staan? Mijn ervaring is dat je een HTPC met stille CPU koeler en ATX voeding +1HDD best stil krijgt in een kamer die niet geluidsdicht is (lichte omgevingsgeluid). De grootste herriemakers zijn al geïdentificeerd, maar wat dacht je van de ODD? Ik zou ook zeker even de rotatiesnelheid aanpassen, anders maken deze dingen een enorme herrie. Overigens, hoe belangrijk is het hebben van een ODD, in de tijd van netflix, streamen en enorme HDD's?
Afhankelijk van waar je in de kamer zit, zit je rond de 2-5 meter van het apparaat af. Met name later op de avond is het hier mooi rustig in de omgeving dus met veel omgevingsgeluid heb je dan niet te maken.

Je hebt gelijk dat een ODD tegenwoordig steeds minder een vereiste is. De meeste content die gekeken zal worden zal volledig digitaal zijn. Echter is er nog wel een aardige verzameling DVD's in huis waarvan het zonde zou zijn als die niet meer afspeelbaar zouden zijn. De enige laptop in huis die nog een dvd speler heeft beschikt niet over een HDMI poort. Dat het spelen van een schijfje nooit geluidloos zal zijn snap ik, voor de andere moment is het wel fijn als hij stil is.
Mocht volledig passief, zonder 3D gewenst zijn, dan zou ik eerder voor zoiets gaan. pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter met een pricewatch: Asus H81T Prop er een pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed op en je hebt voor weinig een prima volledig passief systeem.

Echter zou ik nog eens nadenken over stilte in de woonkamer en of je wel volledig passief zou willen. Ik zou allereerst beginnen met de behuizing die het mooiste is en het beste in het interieur past.

@DeNachtwacht Waarom zou het willen investeren om het geheugen in Dual channel te draaien? Heb je bronnen waaruit blijkt dat dual channel voor HTPC toepassingen (met Intel CPU's) voordelen bied? Ik denk het niet.
Die Akasa heeft dan weer geen ODD.
kroegtijger schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 11:09:
Ik ben het denk ik wel redelijk met jaapsander eens. De gestelde taken stellen dermate weinig voor, dat je imho prima voor een simpele mediaspeler zoals een Raspberry Pi (model B+ bijvoorbeeld) kan kiezen. Die kan vrijwel alles wat je wilt doen, is (spot)goedkoop, ondersteund CEC voor eenvoudige bediening met de remote van TV of receiver, is passief gekoeld (dus 100% stil) en kan je discreet wegwerken. Ben je alles bij elkaar een schijntje voor kwijt t.o.v. je initiële build. Pi, voeding, 8GB MicroSD en case kost je grofweg 60,- Eventueel kan je er ook een mSata SSD op zetten, maar echt nodig is het niet. Ook over SD boot het ding dermate snel dat ik er niet op zou investeren in ieder geval.
Het nadeel daarvan is dat ik totaal geen verstand van de Pi of Linux (wat je er dan op zou draaien denk ik) heb. Dus dat kost me dan ook weer uren om dat uit te gaan zoeken. Om het daarna weer aan met name m'n ma, van wie ik al blij ben dat ik niet meer hoef te helpen met mailtjes sturen O-), uit moet gaan leggen. Windows is lekker bekend voor ze.
Bovendien zou ik die weer aan moeten vullen met een externe SSD en ODD wat het prijsverschil weer kleiner maakt. Daarnaast ziet 1 mooie kast met alles netjes ingebouwd er een stuk mooier en opgeruimder uit in de kamer dan een aantal van die aan elkaar hangende kastjes.
Daarnaast wil je er graag wifi bij hebben, maar dat zou ik toch wel afraden. Steaming full HD content over wifi kan nog wel eens problemen opleveren. Naar mijn mening ben je 10x beter af met een bekabelde verbinding. Je maakt het dus naar mijn mening onnodig moeilijk en duur. Een HTPC is een heel leuk device, maar je moet het imho meer zien als een hobby dan als een echt gebruiksvoorwerp in deze context. Wil je er additionele functionaliteiten aan toevoegen, dan zou het meerwaarde kunnen hebben (denk dan aan bijvoorbeeld PVR, mits niet via een server al beschikbaar of incidentele games of iets dergelijks).
De wifi laat ik denk ik maar varen.
Rrob schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 12:50:
Los van de vraag of een PC het meest geschikt is voor wat je er mee wil doen, voor een volledig passief systeem heb je niet per se een dure kast met koelribben nodig.

met deze kast, cpu koeler en voeding ben je klaar
pricewatch: Antec ISK600
pricewatch: Nofan CR-80EH Copper - Passive
pricewatch: Mini-box PicoPSU-150XT + 102W Adapter Power Kit (de pico-psu uit de startpost heeft een verkeerd plaatje, de enige webshop die hem levert doet dat voor die prijs zonder adapter)
Voordeel boven de kasten die jij gekozen hebt is dat er een slim line dvd brander in kan van €15 pricewatch: LG GTA0N Zwart en je geen slot loader van €31 + verloopkabel van €5,50 nodig hebt
Die kast heb ik bij het eerste uitzoeken ook aan mijn ouders laten zien. Zij vonden die echter minder mooi dan de FC8. Maar dat was mede vanwege het idee dat deze kast niet stil te krijgen was naar mijn idee. Nu ik van deze andere moederborden weet zou ik ze die nog eens voor kunnen leggen met het nieuwe kosten plaatje.
Als je het echter niet passief wilt hebben maar gewoon erg stil kom je op de volgende componenten:
pricewatch: Cooler Master Elite 130
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

En dan het prijsverschil van kast + cpu koeler + voeding:
stil kost €125 en passief kost €172
Die behuizing gaat niet in de kast passen waar hij in moet komen te staan. Die is 197mm hoog.
Die akasa is een stuk goedkoper maar als ik naar de posts van de TS kijk lijkt het er op dat een dvd en usb3 aan de voorkant noodzakelijk zijn, is dat zo?
Klopt. Hij komt in een kast te staan dus als de boel eenmaal aangesloten is zou het het fijnst zijn om voor het overzetten een usb aan de voorkant te hebben.
edit> dat tweede systeem van je klopt niet: dat is een externe dvd speler die kan je dus niet inbouwen en die kabels heb je dan ook niet nodig. Verder zou ik niet direct sata kabels bestellen want bij de meeste moederborden zitten er wel 1 of 2 in de doos (wel ff checken natuurlijk)
Ik zal voor het aanschaffen even vragen wat er aan extra kabels meegeleverd zal worden.

• hcQd
Je weet wel dat z77 socket 1155 is, en de i3 uit je TS socket 1150?

• DeNachtwacht
jaapsander schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 10:57:

2x2gb kost (nagenoeg) hetzelfde als 1x 4gb. Kortom ik zie dan niet in waarom je het niet zou doen. Tenzij je dus op termijn 8gb wil, maar dan kan je het ook net zo goed nu doen, is sowieso handiger omdat je dan 2x dezelfde module kan kopen. Later is altijd maar weer de vraag of je die kan vinden.

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-02 18:38
Zotac zbox nano speelt alles af. Externe dvd eraan en klaar

• BrainOverfloW
hcQd schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:02:
Je weet wel dat z77 socket 1155 is, en de i3 uit je TS socket 1150?
Nu je het zegt :$ maar beide zijn al uit de plannen verdwenen nu dus veel maakt dat niet meer uit O-)

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08-2025
Eens met bovenstaande opmerkingen betreffende de raspberry pi (of een alternatief).
Mede door advies van bovenstaande Kroegtijger heb ik eerder een Raspberry Pi aangeschaft ipv mijn HTPC te upgraden. De Raspberyy Pi doet voor mij alles wat een HTPC doet maar dan beter (klein, geluidsloos, zuinig en wordt gebruiksklaar geleverd). Ik kijk wel geen 3D, ik meen dat dat ook niet gaat.
Het verschil in geld (zo'n 400 euro) vervolgens in een Synology DS213+ gestoken, beste aankoop ooit!

Just my 2 cents.

Edit: Ik zie dat TS al gereageerd heeft op suggestie voor een Raspberry, dus wellicht is mijn relaas wat overbodig.
Ik wil hierbij wel nog even aangeven dat de Raspberry out of the box werkt. Na wat kleine instellingen (linken naar bibliotheek) zijn geen aanpassingen meer nodig en kan iedere leek makkelijk via een app ermee werken. Zelfs mijn vriendin is 'pro' in et besturen ervan met haar iphone ;)
Iig succes, welke keuze je ook maakt

[ Voor 30% gewijzigd door bieske op 09-09-2014 22:01 ]

• DeNachtwacht
Raspberry Pi heeft als mediacenter wel een aantal belangrijke nadelen: ten eerste zit er geen WiFi op (en dat wil TS), maar ook de USB-ethernetadapter presteert niet heel geweldig. Ook is er geen SATA aansluiting aanwezig voor je SSD, die zal je dus via de USB2.0 poort moeten aansluiten. Kortom; het kan een HTPC worden, maar er is voor wat meer geld wel veel beter verkrijgbaar.

• BrainOverfloW
bieske schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 21:57:
Ik wil hierbij wel nog even aangeven dat de Raspberry out of the box werkt. Na wat kleine instellingen (linken naar bibliotheek) zijn geen aanpassingen meer nodig en kan iedere leek makkelijk via een app ermee werken. Zelfs mijn vriendin is 'pro' in et besturen ervan met haar iphone ;)
Voor mijn ouders niet echt een oplossing aangezien mijn ma, die er toch het meest gebruik van zal maken, geen smartphone heeft.

Heb nu het idee van de Asrock q1900, 4gb ram en 256 gb SSD aan ze voorgelegd icm de MS-tech of Antec kast, met passende dvd speler. Eens kijken wat ze daar van vinden.

• jaapsander
BrainOverfloW schreef op woensdag 10 september 2014 @ 02:08:
[...]

Voor mijn ouders niet echt een oplossing aangezien mijn ma, die er toch het meest gebruik van zal maken, geen smartphone heeft.

Heb nu het idee van de Asrock q1900, 4gb ram en 256 gb SSD aan ze voorgelegd icm de MS-tech of Antec kast, met passende dvd speler. Eens kijken wat ze daar van vinden.
Je kunt voor alle apparaten waar xbmc of draait verschillende accessoires aanschaffen (dat is voor een pi niet anders dan voor een volwaardige HTPC). Want heb je al aan de bediening gedacht? Laat je je ouders een toetsenbord met muis gebruiken, of laat je de HTPC direct in iets als XBMC booten zodat je met een afstandsbediening kan navigeren.

Je geeft aan dat je ouders niet heel handig met computers zijn, zou je dan wel voor MPC-HC gaan? Kunnen je ouders ondertiteling zelf downloaden in instellen wanneer nodig? Of makkelijk onthouden welke aflevering van de serie ze al hebben gezien? enz enz Iets als XBMC doet dit juist voor je. Het configureren duurt even (jouw taak), maar daarna is het gebruik super simpel (taak van je ouders). En het maakt niks uit of er nu ubuntu of Windows onder draait. (Ubuntu scheelt je ook weer 80 euro voor een Windows licentie).

De vragen voor je uit mijn vorige post waren er vooral om je na te laten denken waarom je relatief veel geld uit wilt geven aan een systeem dat eigenlijk niks bijzonders hoeft te doen. Speelt geld geen rol dan zou ik ook zeker voor een volwaardige HTPC gaan. Echter kan ik het me niet voorstellen dat geld geen rol speelt.

Je geeft aan dat geluidsproductie belangrijk is aangezien het vrij rustig is 's avonds, maar volgens mij kun je nog steeds niet inschatten wat het verschil in geluidsperceptie is tussen een volledig passief systeem en een actief gekoeld systeem.

Ook vraag ik me af of je met Windows en 256GB wel genoeg ruimte gaat hebben. Je geeft aan dat je meerdere seizoenen van tv series op je SSD wilt plaatsen (samen met een paar films). Afhankelijk van welke kwaliteit je het liefste ziet zit je SSD dan al wel redelijk vol.

Ik vraag me af of je niet al blij bent met een actief gekoelde htpc als dit (de geluidsproductie zal bij goede configuratie minimaal zijn).
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 30,50€ 30,50
1ASRock B85M Pro4€ 55,-€ 55,-
1WD Green WD20EZRX€ 69,88€ 69,88
1Silverstone Milo ML04€ 66,95€ 66,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 31,50€ 31,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 34,60€ 34,60
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
1Crucial MX100 128GB€ 58,49€ 58,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 422,95

Je kan nog besparen door de SSD weg te laten (booten gaat langzamer, maar voor het kijken van video maakt dat niks uit) en door de gewone shuriken te nemen ipv de Big shuriken.
DeNachtwacht schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:16:
[...]

2x2gb kost (nagenoeg) hetzelfde als 1x 4gb. Kortom ik zie dan niet in waarom je het niet zou doen. Tenzij je dus op termijn 8gb wil, maar dan kan je het ook net zo goed nu doen, is sowieso handiger omdat je dan 2x dezelfde module kan kopen. Later is altijd maar weer de vraag of je die kan vinden.
Ik snap je redenatie niet. Single of dual channel maakt voor deze toepassingen geen bal uit. Performanceverschil is er niet. Dus je geeft aan dat als je 8GB wil je dat net zo goed gelijk kan doen? Waarom? Waarom niet nu goedkoper 1x4GB erin zetten. Met de mogelijkheid om er later 8GB van te maken wanneer dit nodig blijkt te zijn (compatibiliteitsissues tussen 2 niet identieke dimms is behoorlijk overdreven). Mocht 8GB niet nodig zijn hou je wat geld in je zak, mocht het later wel nodig zijn, dan kun je dat super makkelijk toevoegen.

[ Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 10-09-2014 15:58 ]

• DeNachtwacht
Ik geef je toch precies aan waarom dat slim is? Er is geen prijsverschil tussen 1x4 of 2x2. 2x2 kan wel voordelen bieden bij andere taken dan mediaspelen, dus als er geen prijs verschil is. Waarom dan niet.

Als je toch 2x4gb wil (hoewel dat overkill is) kan je dat beter nu kopen, omdat je dan in 1x een setje kan kopen. Later is altijd maar de vraag of je precies hetzelfde merk & serie kan vinden en voor Dual Channel is dat nodig. Maargoed, dit had ik allemaal al gezegd.

En wat betreft je systeemvoorstel; ik denk dat dat gewoon overkill is voor de wensen van TS, en ook dat is al meerdere keren gezegd. Het is krachtiger, maar ook duurder, wordt warmer en verbruikt ook zo'n 50% meer energie. De Intel Bay-Trail-D en AMD A1 processors zijn juist zo laag ingezet omdát dat genoeg is voor een HTPC. Dat is precies waarvoor ze gemaakt zijn: HTPC's. Natuurlijk is dat stapje hoger weer beter, maar het is absoluut niet nodig als je er toch niks anders mee doet dan licht desktop gebruik & media spelen.

• BrainOverfloW
De afgelopen jaren heeft er al een oud pctje met Windows aan de tv gehangen. Die begint langzaam steeds meer hardware kuren te krijgen en is bovendien te groot om in het nieuwe tv meubel te passen wat er in de kamer komt te staan. Vandaar de vraag voor een nieuwe computer.

Voor windows heb ik nog een oude licentie over van mijn inmiddels overleden laptop en voor de besturing hebben we al een toetsenbord met trackpad. Het zelfde idee als die K400 maar dan van Thrust. Afleveringen bijhouden is simpel. Aflevering kijken en verwijderen. Als die leeg raakt vul ik weer aan. Ondertitels zijn ook overbodig aangezien alles wat gekeken wordt Engelstalig is en daar heeft niemand in huis enig probleem mee. Als ik kijk hoeveel ruimte die series de afgelopen jaren ingenomen hebben zal 256gb genoeg moeten zijn.

Juist door er een zelfde soort systeem neer te zetten wat ze gewend zijn hoop ik juist de overgang probleemloos te houden.

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 18:51
BrainOverfloW schreef op woensdag 10 september 2014 @ 18:33:
...
Voor windows heb ik nog een oude licentie over van mijn inmiddels overleden laptop...
Die licentie is dus OEM en kan je niet op een ander PC gebruiken. Dan zul je toch een nieuwe licentie moeten aanschaffen.

• jaapsander
DeNachtwacht schreef op woensdag 10 september 2014 @ 18:14:
Ik geef je toch precies aan waarom dat slim is? Er is geen prijsverschil tussen 1x4 of 2x2. 2x2 kan wel voordelen bieden bij andere taken dan mediaspelen, dus als er geen prijs verschil is. Waarom dan niet.

Als je toch 2x4gb wil (hoewel dat overkill is) kan je dat beter nu kopen, omdat je dan in 1x een setje kan kopen. Later is altijd maar de vraag of je precies hetzelfde merk & serie kan vinden en voor Dual Channel is dat nodig. Maargoed, dit had ik allemaal al gezegd.

En wat betreft je systeemvoorstel; ik denk dat dat gewoon overkill is voor de wensen van TS, en ook dat is al meerdere keren gezegd. Het is krachtiger, maar ook duurder, wordt warmer en verbruikt ook zo'n 50% meer energie. De Intel Bay-Trail-D en AMD A1 processors zijn juist zo laag ingezet omdát dat genoeg is voor een HTPC. Dat is precies waarvoor ze gemaakt zijn: HTPC's. Natuurlijk is dat stapje hoger weer beter, maar het is absoluut niet nodig als je er toch niks anders mee doet dan licht desktop gebruik & media spelen.
Ah nu snap ik de verwarring. Je geeft aan dat je dezelfde merk en serie moet hebben om dual channel te kunnen draaien. Dat is overigens onzin. Zolang de DIMMs maar op dezelfde frequentie draaien met dezelfde latentie kun je prima dual channel draaien. Later 4GB bijplaatsen is dus geen probleem. Overigens heb je het over voordeel bij dual channel in andere taken, maar waar heb je het nu eigenlijk over? Je noemt het het belangrijkste voordeel, maar naar mijn weten is er geen enkel real life scenario dat voordeel heeft bij dual channel bij HTPC en standaard desktop taken icm deze CPU's.

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat mijn bovenstaande systeem overkill is, in mijn vorige post kun je lezen dat ik het zonde vind om zoveel geld aan een HTPC uit te geven die niet veel meer doet dan een mediaspeler. Echter wanneer je het toch doet, doe het dan goed en zorg dat je de mogelijkheid hebt om ook daadwerkelijk uit te kunnen breiden wanneer nodig IMO.

Je geeft aan dat de A1 en Bay-Trail zijn ingezet voor de HTPC (wat niet helemaal waar is, het is gewoon low end) en ideaal is voor deze taken (grotendeels wel, maar ideaal zou ik het niet noemen zonder 3D ondersteuning, hoe zit het eigenlijk met 4K?), maar wat voor voordeel bieden ze echt tegenover een reguliere desktop CPU? Stroomverbruik? Nope, in het zuinige server topic kun je al lezen dat je systemen kan bouwen met deze CPU's die ~5-10W verbruiken. Stiller? Hoeft ook niet perse, een Celeron onder een koeler is stiller dan een AM1 met een klein irritant klinkend fannetje. Die J1800 is passief, maar daar zou ik in een afgesloten kast toch wel een beetje airflow willen adviseren. Prijs? MB+CPU is in alle gevallen tegen de €70-80, waarom zou je dan niet voor de snellere optie gaan?
BrainOverfloW schreef op woensdag 10 september 2014 @ 18:33:
De afgelopen jaren heeft er al een oud pctje met Windows aan de tv gehangen. Die begint langzaam steeds meer hardware kuren te krijgen en is bovendien te groot om in het nieuwe tv meubel te passen wat er in de kamer komt te staan. Vandaar de vraag voor een nieuwe computer.

Voor windows heb ik nog een oude licentie over van mijn inmiddels overleden laptop en voor de besturing hebben we al een toetsenbord met trackpad. Het zelfde idee als die K400 maar dan van Thrust. Afleveringen bijhouden is simpel. Aflevering kijken en verwijderen. Als die leeg raakt vul ik weer aan. Ondertitels zijn ook overbodig aangezien alles wat gekeken wordt Engelstalig is en daar heeft niemand in huis enig probleem mee. Als ik kijk hoeveel ruimte die series de afgelopen jaren ingenomen hebben zal 256gb genoeg moeten zijn.

Juist door er een zelfde soort systeem neer te zetten wat ze gewend zijn hoop ik juist de overgang probleemloos te houden.
Ik snap dat je de overgang soepel wilt houden, maar zonder verandering ook geen verbetering.

[ Voor 16% gewijzigd door jaapsander op 11-09-2014 10:19 ]

• BrainOverfloW
Edit: Altijd leuk, net nadat je na veel zoeken een post typt voor hulp kom je natuurlijk achter elkaar de oplossingen tegen :X

[ Voor 130% gewijzigd door BrainOverfloW op 27-09-2014 00:29 . Reden: Problemen al zelf op kunnen lossen. ]

Pagina: 1