Toon posts:

NAS enkel nog zichtbaar als SMBSHARE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Helemaal nieuw in deze omgeving.

Sinds aanschaf in 2010 draait de NV+ RND 4000 op 2x 2TB hd's probleemloos op X-raid. Onder windows 7 pro. Met RAIDar kon ik redelijk doen wat ik er van verlangde.
In jan 2014 2x 2TB (compatibel) toegevoegd. Op 18 august; melding Kernel Panic. Harde reboot. NAS nog toegankelijk, zij het traag. Melding van toenemende slechte sectoren op HD 4. Na een dag (ongeveer) begint de NAS automatische volume synchronisatie. Duur: ruim een week. NAS blijft toegankelijk onder RAIDar Synchronisatie is klaar. 4 groene leds. RAIDar scant NAS, vraagt om gebruikersnaam en wachtwoord, maar dan houdt het op. Onder Windows verkenner zie ik nu een Sambashare. 0 byte.
Netgear ondersteund de NV+ niet meer, las ik ergens.
In de handleiding las ik dat een firmware reset c.q. herinstal nog kan.
Wat is er gebeurd en hoe kom ik weer bij mijn bestanden. (bestaan ze nog wel?)

Verwijderd

Bad sectors in combinatie met legacy RAID is een groot risico. Het is denk ik wel mogelijk om weer toegang tot je data te krijgen, maar niet 1-2-3 en niet zonder kennis hoe dat opslagsysteem werkt. Commerciële datarecovery zou waarschijnlijk erg duur worden.

Wellicht kun je wel de hardeschijven uit de unit nemen en deze controleren op bad sectors door de SMART data uit te lezen. Zie hiervoor het Check je SMART-topic in dit forum. Doe verder niets met de hardeschijven; vooral niet naar schrijven of 'initialiseren' dan ben je je data dus wel definitief kwijt.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Volgens mij werkt die NV+ RND 4000 op standaard RAIDiator software, dat is een debian-achtige Linux. De 'custom' RAID levels zijn volgens mij met een current MDADM wel te lezen, maar niet te schrijven. Dat is tenminste wat ik bij modellen uit dezelfde serie uit dezelfde periode ervaren heb.

Wat ik zou doen is ze in een normaal linux bakje stoppen en kijken of je de array kan constructen. Wel eerst zoals CiPHER zegt SMART checken, kijken of er geen schijf-gebaseerde defecten zijn.

Als je daar geen ervaring mee hebt: niet doen! De kans dat je het stuk maakt is groter dan de kans dat je het beter maakt. In welke provincie zit je? Misschien dat er iets te regelen valt met een tweaker in de buurt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reactie, zo snel.
Dure data recovery was de aanleiding voor aanschaf van deze NAS.
Die bad sectors zaten op schijf 4, dat gaf het log van RAIDar nog aan toen het in leven was.
De schijven zoemen aangenaam, schijnbaar probleemloos door. Er wordt niet naar geschreven.
Ik zou niet weten hoe.
En nee, ik heb geen ervaring met Linux. Ik zit in Eindhoven, wellicht hulp in de buurt?

Verwijderd

Topicstarter
Heb de schijf uitgenomen. In een dock gezet en uitgelezen met CrystalDiskInfo. De vaste schijf op de PC wordt keurig uitgelezen. De losse schijf; gezondheidstoestand 'onbekend' temp: --
Wordt dus niet uitgelezen?
Als ik schijfbeheer open wordt aangegeven dat de partities in orde zijn. Maar zegt dat iets?
(hoe voeg ik hier een afbeelding van mijn pc toe? Wat is een handige methode met url)
Graag advies wat te doen.

Inmiddels de 3 andere schijven uitgelezen. Die krijgen de status 'Goed'.
Ik had al een nieuwe schijf besteld en binnen. De slechte gewoon vervangen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2014 12:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tot slot dan even een update. Aangezien er verder geen adviezen meer gegeven werden heb ik maar het meest logische en (naar mijn idee) het minst risicovolle traject gevolgd.
Schijf vervangen door nieuwe. Een firmware reinstall uitgevoerd met de resetknop zoals in de handleiding stond beschreven. Alles draait weer. Dus opgelost!
Pagina: 1