Accountant schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 11:26:
[...]
Jammer dat had een leuk alternatief kunnen zijn als je je koophuis had gefinancierd met een aflossingsvrije hypotheek. Maar goed optie gaat nog steeds op huis kopen en 100% aflossen is mijn inziens beste pensioenplan (mits je honkvast bent en nog wat andere uitgangspunten), je zult tenslotte altijd ergens moeten wonen.
Als het mag van de TS dan wil ik even in haken met een vraag voortkomend uit deze quote en mijn eigen situatie.
Als dit niet de bedoeling is dan hoor ik dit graag, dan open ik een nieuw topic.(sorry ben net echt een vaste bezoeker van dit deel van het forum..

)
Mijn huidige werkgever voorziet ook niet in een collectief pensioen en ook ik zal het dus zelf moeten regelen, waarbij de werkgever de helft van een eventuele premie of kosten wil bij leggen.
Wij hebben wel een koophuis en een deel aflossingsvrije hypotheek, onze hypotheek loopt nog tot 2033 en het aflossingsvrije deel is 75.000 euro.
Als ik even zo snel reken en de rest schuld deel door de nog lopende tijd zou ik met iets meer dan 300 euro per maand het aflossingsvrije deel kunnen afbetalen.
Woonlast is er dan dus niet meer (ik ben dan 57 jaar) de laatste jaren van mijn werkende leven kan ik dan nog eventueel op een andere manier een spaarpotje vullen of een of andere verzekerings vorm afsluiten.
Is dit een realistische en juiste manier om voor mijn "oude dag" te sparen.
Ik ben voor wat betreft werk niet heel erg honk vast, en ik zie mij zelf dus niet tot aan de AOW leeftijd bij deze werkgever blijven rond hangen. Een zelf afgesloten verzekering nu zou mij dus verder op in mijn werkende leven een probleem kunnen opleveren als ik een verplichting tot premie betaling elke maand heb en daarnaast bij een werkgever terecht kom die weer wel een collectief pensioen heeft.
Ik heb echt geen kaas gegeten van belasting regeltjes en of dit soort zaken, dus wat ik me vooral afvraag is of ik iets over het hoofd zie wat me bij de eerst volgende aangifte terug onder mijn kont komt schoppen..??
Krijg je ene deel terug van de betaalde loonbelasting als ik op deze manier geld in mijn hyptheek aflos voor mijn oude dag?? of verzin ik nou iets heel stoms
Of zijn er betere alternatieven om te sparen voor de oude dag, uitgaande van een maandelijks budget van ongeveer 300 euro netto??
Dat bedrag heb ik gebaseerd op mijn enige andere (NL) collega die maandelijks dat ongeveer kwijt is aan zijn premie voor zijn lijfrentepolis/verzekering ding, en daarvan betaald zijn (mijn) werkgever dus de helft.
Ik ben voor wat betreft mijn huis erg honk vast, heb geen kinderen (komen er ook niet) en ben wel getrouwd. Mijn vrouw bouwt wel een pensioen op maar dit is als deel tijd werkende in de kinderopvang niet echt een heel ruime pot denk ik. Voor mij zelf geld dat ik tot nu toe niet heel veel heb opgebouwd aan pensioen, veel wisselingen van werkgevers en een 2tal keer heb ik een eenmalige uitkering/afkoop laten doen van het tot dan toe opgebouwde bedrag (nihil). Enige dat ik heb op gebouwd is bij mijn voorlaatste werkgever maar dat is slechts 5 jaar opbouw geweest.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.