Stroomuitval in huis na aansluiten videokaart en tv via hdmi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 619734

Topicstarter
Hallo,

Een tijdje terug sloot ik mijn tv op mn videokaart aan en toen viel de stroom in het hele huis opeens uit. (Hoofdschakelaar naar beneden en kon hem niet terug omhoog krijgen tot ik alles weer had losgekoppeld tussen tv en computer)

Ik doe dit al heel lang en dit was nog nooit gebeurd. Ik heb ondertussen verschillende inputs op de tv geprobeerd en ook verschillende hdmi kabels. De ene keer valt er 1 groep uit en soms dus alle stroom, vrij random. Veilig de tv aansluiten is er dus niet meer bij en ik begin het onderhand wel zat te worden om alle films en series vanaf m'n bureaustoel te kijken.

Ik ben echt een leek op het gebied van elektriciteit dus alle tips zijn welkom.

Berend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 08:56
Heb je alles met een randaardestekker ook op een randaarde stopcontact aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-07 10:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Valt de zooi ook uit als je geen verbinding tussen TV en PC hebt?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Is die "hoofdschakelaar" toevallig een aardlekschakelaar? Klinkt bijna alsof ergens de nulleiding en aarde verwisseld zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door base_ op 08-09-2014 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-07 08:56
Indien je een computer op een stopcontact zonder randaarde aansluit, dan staat er ongeveer 100 volt op de kast (aarde) van de computer. Op het moment dat je een kabel aansluit tussen de computer en de tv, dan zal die 100 volt via de aarde van de antenne aansluiting van de tv naar 0 volt wegtrokken worden. Dit veroorzaakt een lekstroom waardoor de aardlekschakelaar afschakelt.

Dit zou je kunnen zien, mogelijk is er een klein vonkje te zien bij het aansluiten van de kabel. Je kunt het effect voelen door een blanco gedeelte van de voeding van de computer vast te pakken en een blanco gedeelte van de antennestekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-07 19:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik dacht dat Volt spanning was en Ampère stroom.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 619734

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Het heeft inderdaad met de niet ge-aarde stopcontacten te maken dan. Apart dat het hiervoor een hele tijd wel werkte. Zal es kijken wat ik eraan kan gaan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-07 08:29
Heb dit ook al één keer gehad en twee dagen terug bijna een tweede keer :/
Gaat overigens om een desktop die ik dan gewoon de woonkamer in til 8)7

Eerste keer steek ik de hdmi in de gpu (Asus 5870 V2) en hoor uit de kast een luide knal komen en zag een stroompje overspringen van de hdmi naar de gpu I/O plaat.
Stroom sloeg er in die stroomgroep direct af.
Stroom er weer op, hdmi er weer in en er was niks meer aan de hand :s Voeding had het blijkbaar opgevangen, lang leven goede voedingen laten we maar zeggen...

Twee dagen geleden dus weer die pc op de tv aan willen sluiten.
Ik heb de hdmi kabel vast en leun een beetje op de kast (fractal design XL R2) en voel ineens stroomstoten door mij heen gaan...
Hand even van de kast af, stroomstoten stoppen, hand er weer op en ik voel ze weer :|
Dus de TV uit, voel ze nog steeds.... Stekker uit de TV, voel het nogsteeds |:(
Hdmi uit de tv en in de pc en vervolgens in de tv ging wel goed :?

Ging overigens om een Sony TV (kdl 40W5500)
Het stopcontact is, voor zover ik weet, niet geaard.

Ik zou haast zeggen dat het afkomstig is van de Coax kabel (voor mijn gevoel dezelfde intensiteit schokken)... Ook gebruiken we in de meterkast een versterker, omdat we voorheen best wat storing hadden en een zwak signaal (ook met hirschman kabel).

Ik zal van het weekend maar eens testen met een andere hdmi kabel, eentje zonder metalen "plug" (het geval waar de hdmi male uit komt, bij goedkopere kabels is het van plastic, vond deze kabel altijd prima werken nadat de oude na 5 weken kapot ging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:15
Anoniem: 619734 schreef op maandag 08 september 2014 @ 17:47:
Bedankt voor de reacties. Het heeft inderdaad met de niet ge-aarde stopcontacten te maken dan. Apart dat het hiervoor een hele tijd wel werkte. Zal es kijken wat ik eraan kan gaan doen!
Ga het niet aarden op de verwarming s.v.p. :)
Liefst een 2,5mm² naar de aardrail in de meterkast. Mocht dit onmogelijk zijn dan moet je hem van een andere groep wegpakken maar dit is niet volgens NEN1010.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1