Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elemental Woods
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05-2018
Beste Tweakers,

Ik bouw voor het eerst mijn eigen desktop, maar ik snap een ding niet. Ik heb een kast met 2 ingebouwde fans. De snelheiden van deze fans zijn te veranderen van 5V, 7V en 12V. Er zijn verschillende connectors voor de fans (denk ik). Ik zie een molex connecter, die misschien ook voor iets anders is dan de fans, aan de fans zelf een fan connecter en in dezelfde bundel van de molex connector nog twee andere connecters die denk ik ook voor fans zijn. Ook zit er nog een hele korte die niet eens bij het moederboord kan komen.

Mijn vraag is wat ik precies moet gebruiken. Moet ik alleen de molex connecter in de voeding doen of ook de fans in het moederboard (of juist andersom).

Bedankt alvast :)

Als je iets niet begrijpt zal ik het nog beter proberen uit te leggen (ik weet niet zeker of de dingen die ik beschrijf ook wel datgene is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Bij voorkeur alleen in het mobo, anders alleen in de molex. Maar vooral NIET in allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elemental Woods
thx :D. Kan je dan wel via de kast zelf de fan speed veranderen als je ze in het moederboard doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigilens
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 21:30
Je casefans kan je het beste aansluiten op de aansluitingen van de kast,En je processor koeler op je moederbord . De case fans gaan dan via de fancontroller die je kan bedienen via het knopje achter het deurtje aan de voorkant en je processor koeler kan dan afgesteld worden via de bios of via Speedfan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elemental Woods
sigilens schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:10:
Je casefans kan je het beste aansluiten op de aansluitingen van de kast,En je processor koeler op je moederbord .
Je bedoelt de casfans aansluiten op de aansluitingen van het moederboord? :P en thx voor alle goed beschreven info. Ik begrijp dat ik beter de molex connector niet kan gebruiken. Wat moet ik met de aansluitingen doen die bij de bundel zitten van de molex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:32

br00ky

Moderator Harde Waren
Topictitel licht aangepast, hiervoor zei die vrij weinig ;).

Ik heb bij deze case de casefans aangesloten op de fancontroller en de cpufan op het moederbord. Hiermee staan de casefans eigenlijk altijd in de laagste stand. Meer is tot nu toe niet nodig gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigilens
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 21:30
Wat br00ky zegt bedoelde ik dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elemental Woods
oo wacht je moet de casefans in die dingen doen die bij de molex connecter zitten en dan de molex connector aansluiten met je voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-09 12:12
Je kan de casefans toch gewoon aansluiten op de fancontroller die op je kast zit. Je heb 4 aansluitingen: 3x om een casefan aan te sluiten en 1x voor naar de voeding. Zie een foto van dit alles hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:32

br00ky

Moderator Harde Waren
Precies wat ik bedoel idd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elemental Woods
ja dan begrijp ik het XD . ik dacht dat je die kabels ook in het moederboord moest doen LOL. Maar dat betekent dus dat je 1 extra fan kan hebben die je dan ook kan aansluiten om de fancontroller.
Pagina: 1