Speakers repareren, welke lijm?

Pagina: 1
Acties:

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:40

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Ik heb een setje Wharfedale E.50 speakers staan, waarvan 1 woofer een brommend geluid maakt.
Dacht dat ik m opgeblazen had.
Had hierom op marktplaats een advertentie geplaatst voor een nieuwe woofer/nieuwe speaker.

Kreeg toen een mailtje van iemand die zei regelmatig deze speakers te repareren. Hij zei dat t waarschijnlijk makkelijk te fixen was. De woofer heeft een oranje 'papieren laagje' waarom de conus aan t frame vd speaker bevestigd zit. zie:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vfnJpJTl.jpg

Hierna heb ik de werkende speaker gechecked en inderdaad, daar zat de plaat vast.

De beste man zei dat ik contactlijm moest gebruiken en het vier dagen moest laten drogen. Nu is het zo dat we vrijdag een feestje hebben, dus dan moet ie bij voorkeur weer werken.
Daarom vroeg ik me af of ik eventueel ook secondelijm zou kunnen gebruiken. Iemand hier ervaring mee?
Of moet ik echt contactlijm gebruiken?

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:24
vrijdag is toch nog 4 dagen weg :). Dus dan zou ik gewoon contactlijm gebruiken. Secondelijm is volgens mij vrij stijf en dus misschien gevoeliger voor trillingen?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:40

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Klopt, maar als ik nog een alternatief moet regelen, doe ik dat liever niet op de dag zelf ;)

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Contactlijm lijkt mij ook de betere oplossing. Het heeft veel weg van textiel. Probleem is hoe je het er tussen krijgt. Eigenlijk moet die lijm op elk vlak apart en eventjes drogen (totdat ie niet meer kleeft), dan aandrukken op het andere vlak.
Het voordeel van contactlijm is dat ie niet zuigt. Je hebt controle over waar je hem aanbrengt en waar niet.
En het kleeft op haast alles.

Secondelijm zuigt heel erg, omdat het (doorgaans) heel dun is, maar er zijn gels en die hebben dat mnder.
Het diafragma is heel open weefsel. Als dat gevuld raakt met lijm lijkt me dat niet goed voor de soeplesse.
Secondelijm lijkt me ook kritischer kwa hechting, zeker als de ondergrond "onduidelijk" is: er zat al "een soort" lijm.

Als je er bij kan komen en openhouden (met spijker ofzo) zou ik proberen met een beetje contactlijm.
Of, als dit faalt, nadien lijmen met secondelijm nog goed mogelijk is betwijfel ik.

Ik heb ook goede ervaringen met 2componenten polyurethaanlijm van bison. Plakt "als de ziekte" (hecht dus goed op van alles) en is behoorlijk sterk. Het spul trekt niet zo diep in het weefsel en je kan het er zo tussen wurmen.

Ik zou in ieder geval even op/met iets oefenen om te zorgen dat je vooral niet te veel lijm aanbrengt, want het lijkt me lastig verwijderen daar. En gebruik liefst een hulpstukje om het gelijmde vast te zetten bij het drogen.

Trouwens, als je wilt dat het sneller droogt kan je het in de oven zetten. Bij 40°C gaat dat aanzienlijk sneller en toch veilig.

[ Voor 7% gewijzigd door Bruin Poeper op 08-09-2014 22:06 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Persoonlijk zou ik niet voor tix achtige lijmen gaan, maar gewoon goede lijm bestellen bij goodhifi/audiofriends/speakerrepairshop/etc.

Heb je d3 houtlijm staan, kan je daar ook een poging mee wagen om de spider te lijmen.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 08-09-2014 19:20 ]

Wise enough to play the fool

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Witte houtlijm?

http://www.goodhifi.com/F...0repair%20FAQ_nl.htm#lijm

[ Voor 68% gewijzigd door ThinkPad op 08-09-2014 19:22 ]

Pagina: 1