pakket beschadigd naar buitenland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 07:57
Eind augustus heb ik een mobiele telefoon verkocht en verzonden naar het buitenland.
Zwitserland om precies te zijn. NLer die daar woont en graag hier een tweedehands (nieuw in doos) GSM kocht. Op zijn verzoek is hij verzonden.

Nu is de telefoon beschadigd aangekomen (frame + glas + LCD kapot). Tevens is de verpakking kapot.
Kosten ca 600 euro, verkoop prijs van de telefoon lag lager (ca 400 euro).

Kortom, de koper is niet zo blij want hij heeft een kapotte telefoon.
Helemaal begrijpelijk.

Pakket was verzekerd verzonden dus we gaan contact zoeken met de PostNL.

Nu is de vraag, wat is netjes om te doen?
- De koper zijn geld meteen terug storen en afwachten of/tot PostNL een verzekering uitkeert.
- Wachten of/tot PostNL een verzekering uitkeert en dan terug betalen aan de koper

Let op, ik probeer nergens onderuit te komen. Koper heeft betaald en hoort een telefoon te krijgen.
Ik ben de verzender, dus ik hoor mijn verantwoording te nemen, doe ik ook graag.

Maar is het netjes/verplicht/normaal om nu vast terug te betalen of te wachten tot PostNL iets laat weten?

Alvast bedankt voor jullie advies.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik denk dat je te laat bent voor de verzekering op het moment dat je een kapotte doos aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:26
Is er een foto van, dat de ontvangende partij een beschadigde doos had? Zo ja, dan gaat het een stuk makkelijker (zeker met een date stamp). Heeft hij dit niet, dan krijg jij (als alles goed gaat) het geld terug. Echter kan dit makkelijker 4-12 weken duren....., dus wat je wilt doen "denk erover na, je hebt het geld pas terug (als je geluk hebt, en het duurt 4-12 weken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:33

Perkouw

Moderator General Chat
Erg vervelend om te horen! Wat je vragen betreft denk ik dat je deze zelf het best kunt beantwoorden.
Wat betreft de verzekeringskwestie. Heb je foto's van het pakketje etc. voor de verzending? En heeft de ontvanger foto's van het pakketje bij binnenkomst en na uitpakken?

PostNL kennende verwacht ik anders niet echt dat je een bedrag retour gaat krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:34

MsG

Forumzwerver

Het netst is natuurlijk de koper meteen schadeloos stellen, echter zou ik een beetje voorzichtig zijn. De TNT pakketpost verzekering is grotendeels een wassen neus gebleken, uit zowel eigen ervaring als die op Tweakers. Er zitten enorm veel haken en ogen aan die achteraf pas blijken, ik heb nog weinig gelezen dat mensen daadwerkelijk de schade vergoed kregen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
De koper zegt dat de verpakking ook kapot is? Waarom neemt hij het dan aan? Of valt de schade aan de verpakking wel mee?

Let op, niet alle kopers zijn heilige boontjes.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
(jarig!)
Ga ook na of de telefoon die hij beschrijft wel jouw telefoon is. Vraag om een foto van het imei waar ook de schade te zien is.

Verder is de verzekerin van PostNL niet te vertrouwen. Eerst jij je geld terug. Daarna kan je overmaken naar hem.

Het is een particuliere verkoop. Dus beide partijen hebben geen poot om op te staan. Alles gaat op basis van vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:10

SeatRider

Hips don't lie

iichel schreef op maandag 08 september 2014 @ 14:12:
Eind augustus heb ik een mobiele telefoon verkocht en verzonden naar het buitenland.
Zwitserland om precies te zijn. NLer die daar woont en graag hier een tweedehands (nieuw in doos) GSM kocht. Op zijn verzoek is hij verzonden.

Nu is de telefoon beschadigd aangekomen (frame + glas + LCD kapot). Tevens is de verpakking kapot.
Kosten ca 600 euro, verkoop prijs van de telefoon lag lager (ca 400 euro).
Dit leest als een scam eigenlijk. Meestal zijn het zakenmensen in Engeland die erg graag een tweedehands telefoon/laptop kopen om die vervolgens als kado naar hun kind in Nigeria laten sturen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
Dank u allen voor het meedenken.

De koper is een Tweaker met een goede feedback status. Hij is ook op de hoogte gebracht van het topic.

Dit is een foto, wat in ieder geval hetzelfde toesteltype is dat ik verzonden heb.
De foto toont schade aan de doos die niet meteen opvallend zou zijn bij ophalen, en is consistent met de schade aan de telefoon.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lsuREyp.png

Ik heb vooralsnog geen enkele reden om aan de oprechtheid van de koper te twijfelen.

We hebben nog niet opties besproken voor terugbetaling en er is ook geen discussie over geweest.

Aan de ene kant ben ik als koper gewoon verantwoordelijk voor levering van de goederen.
Aan de andere kant heeft hij expliciet gevraagd om verzending naar het buitenland. En volle pond (a 21,-) voor betaald. Waarmee verantwoordelijkheid (deels) voor de koper is, qua verzending.

Voor mijn gevoel is er wat ruimte voor interpretatie. Mochten jullie allen zeggen dat het wel goed komt met de PostNL dan zou ik meteen m'n random reader uit de tas vissen en het overmaken, maar als het nog een werkje wordt met de posterij dienst dan wordt dit ook in de overweging meegenomen (en hopelijk heeft de koper er ook begrip voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:33

Perkouw

Moderator General Chat
zero_cool89 schreef op maandag 08 september 2014 @ 14:31:
Het is een particuliere verkoop. Dus beide partijen hebben geen poot om op te staan. Alles gaat op basis van vertrouwen.
Dit is onjuist. Ik zou zeggen kijk eens rond op het forum en dan met name de posts van bijvoorbeeld Floppus.
Ik zou wat voorzichtig zijn in dergelijke uitspraken. Toch maar een linkje dan -> Verwijderd in "Laptop verkocht via markplaats, bij aankomst defect"

[ Voor 12% gewijzigd door Perkouw op 08-09-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
Uitspraak van Floppus lijkt me duidelijk in de link hierboven.

Geld is inmiddels terug gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik mis de doos op de foto... Of is dat piepschuim de enige verpakking?
In dat geval kan ik me niet voorstellen dat de pakketverzekering gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
De originele doos is ook meegezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je het topic waar Perkouw naar linkt helemaal hebt doorgelezen, maar daarin wordt juist besproken dat wanneer de koper zelf vraagt om verzending hij ook zelf het risico draagt voor de verzending.

Toch vind ik het wel netjes dat je het geld meteen hebt teruggestort. Hopelijk krijg je het ook weer terug.

Flinke klap moet dat trouwens zijn geweest, als hij zelfs met piepschuim eromheen zo is beschadigd.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2014 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
En dan ook nog in het orginele doosje en dan zo kapot eruit komen, hebben ze er een pallet op laten vallen ofzo... pff. Maar flink balen iig.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-10 02:16
Plottwist: Hij had al zo'n telefoon, maar dan een kapotte, en die staat hierboven op de foto....

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 20:52
_eXistenZ_ schreef op maandag 08 september 2014 @ 17:33:
Plottwist: Hij had al zo'n telefoon, maar dan een kapotte, en die staat hierboven op de foto....
Gelukkig heeft een telefoon een IMEI en een serienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is de Nederlandse post dan ook ongeveer de slechtste van heel europa.
Vrijwel altijd als ik iets uit nederland krijg, is er wel iets aan de hand.

Daar zou ik het dus eerder zoeken dan bij de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:56
Verwijderd schreef op maandag 08 september 2014 @ 18:29:
Volgens mij is de Nederlandse post dan ook ongeveer de slechtste van heel europa.
Vrijwel altijd als ik iets uit nederland krijg, is er wel iets aan de hand.

Daar zou ik het dus eerder zoeken dan bij de koper.
Dan kan het dus ook liggen aan de post in het land waar jij woont. Of de landen waar de post doorheen gegaan is ;)

Overigens zeer netjes dat het geld door de topicstarter al is teruggegeven. Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld alvast de helft terug te storten en de andere helft wanneer PostNL uitkeert. Maar erg netjes, niets dan lof. Zouden meer verkopers moeten doen wanneer het mis gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:48
Als verkoper verdien je op deze manier in ieder geval een goede feedback score door het geld gewoon terug te storten.

Ik hoop dan ook dat PostNL een beetje vlot is met het vergoeden van je schade.
Pagina: 1