Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Luidsprekers icm Marantz NR1604

Pagina: 1
Acties:

• Buffelkneer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-11 18:01
Ik zoek een?
Ik zoek luidsprekers, 2.0 of 2.1, in combinatie met een Marantz NR1604.

Wat is je budget?
Het liefst niet duurder dan 1000,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Combinatie van film/ series en muziek. De nadruk ligt op muziek, 80%.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er echt kleine luidsprekers sets, zoals de Dali Fazon 1, B&W M-1, die zich kunnen meten met iets als een Dali Zensor 5 of Dali Zensor 7? Vanwege de opstelling van de kamer in combinatie met een ondiepe tv kast is echt kleiner eigenlijk beter. Van de andere kant wil ik geen ervaring van een echt ' te klein' geluid.
De kamer is ongeveer 50 m2, het zitgedeelte waar dit voor is bedoeld is ongeveer 20 a 25 m2.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
In mijn ervaring heb je minimaal 5" speakeroppervlakte nodig om er een redelijk fullrange geluid uit te halen (een heel enkel goed ontworpen kast met 4" daargelaten, maar daar vallen de sets die je noemt waarschijnlijk niet onder). Ga je daaronder en vul je het aan met een sub, dan zijn er 2 opties:

1) Je regelt je sub in tot max. 60-70Hz, dan krijg je een gat tussen je satellieten en je sub, niet echt wenselijk

2) Je regelt je sub in tot de ondergrens van je satellieten, bijv. bij de Fazons 86Hz, waarschijnlijk zal je nog hoger moeten gaan met je sub want de satellieten zullen niet gewoon bij 86Hz ophouden maar een geleidelijke curve naar beneden vormen die waarschijnlijk al een paar dozijn Hertzen hoger begint. Als je je sub op die frequentie inregelt, krijg je verlies in je stereobeeld bij lagere frequenties en, wat ik persoonlijk het meest storend vindt, ga je horen waar je sub staat. De ideale setup qua klank zou nog zijn om je sub precies midden tussen je 2 fronts te zetten, maar dat is in de meeste setups niet praktisch. Je krijgt ook vrijwel altijd problemen met overlap tussen je fronts en de subs, want beiden lopen gewoon niet recht af bij de grensfrequenties van de luidsprekers.

Mijn filosofie is dan ook altijd: subs zijn leuk voor de laatste 40-50Hz, om je explosies te laten rammelen, maar als integraal onderdeel van je setup, vooral bij het luisteren naar muziek, zijn ze gewoon niet geschikt. Ik zou dus altijd een paar speakers nemen die de hele frequentierange weer kunnen geven die je wilt horen (d.w.z. fullrange speakers).

Voor de rest ben ik van mening dat je luidsprekers moet gaan beluisteren voor je ze koopt, en ik heb zelf onlangs geen luidsprekers gekocht of beluisterd (anders dan m'n eigen), dus concrete tips heb ik niet. Wel een aantal ervaringen waarbij ik vooraf een bepaalde set in m'n hoofd had en uiteindelijk, na te luisteren, met een totaal andere set thuiskwam :P
Ik kan nog wel zeggen dat er ook best bookshelf-speakers zijn die een heel behoorlijk full-range geluid kunnen produceren, dus als ruimte een probleem is, kun je dat ook nog overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Solarsparc op 07-09-2014 21:46 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je bookshelves op stands wilt gaan zetten (aan te raden ivm plaatsing op oorhoogte) dan nemen ze net zoveel vloerruimte in als vloerstaanders.
Voor jouw budget zou ik een paar mooie vloerstaanders kopen als fronts, een goede center als extra voor films en dan een paar kleintjes als rears als latere optie. En in eerste instantie zonder sub draaien, kijken of je daar voor films al voldoende aan hebt. Kan er later altijd nog bijgekocht worden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Buffelkneer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-11 18:01
Dank voor jullie reacties, het bevestigt ook in grote lijnen wat ik al dacht. Een goed punt is ook dat de bookshelves op standaard eigenlijk evenveel plaats in nemen als een vloerstaander.
Het beste dat ik tot nu toe ben tegengekomen zijn de Dali Zensor 7, grootste afknapper de B&W 684S2. Grote kans dat ik voor Dali ga.

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:55
En zo blijft geluid inderdaad een persoonlijk iets, want ik heb een aantal weken geleden juist de 684S2's beluisterd en vond deze weer uitstekend klinken. Mijn verhouding ligt net iets anders dan die van jou (iets meer richting de films), waardoor ik juist specifiek aan het kijken ben naar een 3.1 set-up. 2.0 is over het algemeen inderdaad ideaal voor muziek, voor films is de sub en center speaker dan weer ontzettend handig. Blijft echter een leuk proces: het uitzoeken van de ideale combinaties. Ik neig op dit moment nog naar de genoemde 684S2's icm met center speaker in die range en een REL T5 subwoofer.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Daadwerkelijke Fullrange (dus echt vanaf 20 Hz) speakers zijn zeldzaam en vraag me af of het binnen dit budget haalbaar is. Feit is wel dat je voor een goede subwoofer zeker 500 euro kwijt bent en dat is een flinke hap uit het budget. Wellicht zonde van die enkele tientallen Hz die je aan gaat vullen. Maar voor later is een subwoofer zeker een toevoeging, voor welke set dan ook.
Voor dat bedrag zou ik eerder naar een SVS of BK kijken, heb je voor hetzelfde geld een 12" subwoofer.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 09-09-2014 19:05 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Daadwerkelijke Fullrange (dus echt vanaf 20 Hz) speakers zijn zeldzaam en vraag me af of het binnen dit budget haalbaar is.
Dat is niet helemaal wat ik bedoelde, met "full-range" bedoel ik "het gewenste frequentiebereik in 1 luidsprekerkast", tegenover een gedeeltelijk bereik uit je satellieten en de rest uit een sub. Dat die fullrange dan niet 100% theoretische fullrange is, dat is waar, maar dan heb je het inderdaad over andere budgetten.

Los daarvan is dat in mijn ogen ook totaal onnodig, in muziek houdt het bij de meeste genres rond de 45Hz wel op qua muzikale bruikbaarheid, de rest daaronder is leuk als je van wapperende broekspijpen houdt of indruk wilt maken op vrienden, of net die explosie wilt voelen in films, maar ik krijg de indruk dat veel mensen een sub als essentieel onderdeel zien van elke geluidsinstallatie, dat is niet mijn mening. Zeker niet als het ten koste gaat van wat er zich afspeelt tussen de 45 en 100Hz, want dat is in mijn ogen (oren) veel belangrijker.
Pagina: 1