Tweakers,
Sinds gister middag heb ik een vervelend probleem waar ik momenteel even niet meer uit kom.
Allereerst de specs van mn laptop:
Processor: i7-4700MQ @2.40 GHz
Geheugen: 12GB ram
Integrated graphics: Intel HD Graphics 4600
Extra grafische kaart: Nvidia Geforce GTX 765M
Verder nog een SSD voor het OS en een normale HDD voor data.
Het OS wat ik gebruik is Windows 7 Ultimate 64 bit.
Zal eerst uitleggen wat er gebeurd is:
Gister ochtend zet ik mijn laptop aan, en ben toen wat Diablo 3 gaan spelen. Een paar uur probleemloos gespeeld, zoals ik de laatste week eigenlijk al deed.
Rond een uur of 11 ben ik even gestopt, de laptop stond wel gewoon aan maar dan op bureaublad, idle dus.
Rond 1 uur 's middags wilde ik verder gaan met Diablo en toen ineens begonnen de problemen, gelijk bij het starten van het spel al.
Het spel haperde, ik kreeg artifacts, een hele hoop lag en meer van die narigheid die normaal nooit voor komt.
Het eerste wat ik nagekeken heb waren de temps, deze waren allen rond de 60 graden, zowel cpu als gpu. Niet echt wereldschokkend hoog lijkt me.
Na de temps nagekeken te hebben de laptop maar gereboot in de hoop dat dan de problemen opgelost zouden zijn.
Niets is minder waar helaas.
Ik kreeg telkens de melding dat er een probleem zou moeten zijn met mn display drivers. En een melding dat er iets met mn .net Framework aan de hand zou zijn.
Dus drivers eraf gegooid, restbestanden verwijderd, reboot, nieuwe drivers geïnstalleerd.
Geen resultaat.
De driver versie die ik had was al de laatste versie, en die ik er opnieuw opgezet heb was dezelfde, dus de een na laatste stabiele versie gedownload en het hele riedeltje opnieuw afgelopen.
Nog steeds geen enkel verschil.
Toen Diablo maar eraf gegooid, reboot, opnieuw geïnstalleerd. Nog steeds geen enkele verbetering.
Vanaf toen begon ik toch de videokaart te verdenken, dus een ouder spel geprobeerd (call of duty 2) en dan met de integrated graphics ipv de Nvidia kaart die normaal bij spellen gebruikt wordt.
Dat werkte normaal, afgezien van de wat mindere graphics.
Hetzelfde spel met de Nvidia kaart en ook daar driehoeken in beeld, rare kleuren, hangend spel, .net Framework fouten etc.
Ook weer de melding van Windows dat het stuurprogramma problemen geeft.
Toen maar rigoureus te werk gegaan en heel Windows opnieuw geïnstalleerd.
Een verse installatie, dus inclusief formatteren.
Alle drivers geïnstalleerd, Windows update tot de laatste update aan toe bijgewerkt en vervolgens Diablo maar weer opnieuw geïnstalleerd. (ze zullen bij UPC wel denken, zit een behoorlijke piek in mn dataverbruik ineens
)
Wederom problemen in Diablo, maar nu krijg ik er ook blue screens bij.
Furmark heb ik geprobeerd te laten lopen om te kijken wat de grafische kaart doet maar zo snel als ik deze start, zo snel krijg ik dan een blue screen.
Zojuist tijdens kijken hier op tweakers kreeg ik ook al een blue screen, de melding daarvan heb ik wel:
Is er een nog een andere manier om deze te testen?
Kan .net Framework deze fouten veroorzaken?
Of zou het toch met display drivers te maken kunnen hebben?
EDIT: Zojuist furmark nog maar eens geprobeerd, deze bleef nu wel werken maar tijdens het testen bleef ik zwarte vlakken, vierkanten en driehoeken in beeld krijgen.
Sorry voor de lap tekst, maar wil zeker zijn dat ik niets vergeet.
Sinds gister middag heb ik een vervelend probleem waar ik momenteel even niet meer uit kom.
Allereerst de specs van mn laptop:
Processor: i7-4700MQ @2.40 GHz
Geheugen: 12GB ram
Integrated graphics: Intel HD Graphics 4600
Extra grafische kaart: Nvidia Geforce GTX 765M
Verder nog een SSD voor het OS en een normale HDD voor data.
Het OS wat ik gebruik is Windows 7 Ultimate 64 bit.
Zal eerst uitleggen wat er gebeurd is:
Gister ochtend zet ik mijn laptop aan, en ben toen wat Diablo 3 gaan spelen. Een paar uur probleemloos gespeeld, zoals ik de laatste week eigenlijk al deed.
Rond een uur of 11 ben ik even gestopt, de laptop stond wel gewoon aan maar dan op bureaublad, idle dus.
Rond 1 uur 's middags wilde ik verder gaan met Diablo en toen ineens begonnen de problemen, gelijk bij het starten van het spel al.
Het spel haperde, ik kreeg artifacts, een hele hoop lag en meer van die narigheid die normaal nooit voor komt.
Het eerste wat ik nagekeken heb waren de temps, deze waren allen rond de 60 graden, zowel cpu als gpu. Niet echt wereldschokkend hoog lijkt me.
Na de temps nagekeken te hebben de laptop maar gereboot in de hoop dat dan de problemen opgelost zouden zijn.
Niets is minder waar helaas.
Ik kreeg telkens de melding dat er een probleem zou moeten zijn met mn display drivers. En een melding dat er iets met mn .net Framework aan de hand zou zijn.
Dus drivers eraf gegooid, restbestanden verwijderd, reboot, nieuwe drivers geïnstalleerd.
Geen resultaat.
De driver versie die ik had was al de laatste versie, en die ik er opnieuw opgezet heb was dezelfde, dus de een na laatste stabiele versie gedownload en het hele riedeltje opnieuw afgelopen.
Nog steeds geen enkel verschil.
Toen Diablo maar eraf gegooid, reboot, opnieuw geïnstalleerd. Nog steeds geen enkele verbetering.
Vanaf toen begon ik toch de videokaart te verdenken, dus een ouder spel geprobeerd (call of duty 2) en dan met de integrated graphics ipv de Nvidia kaart die normaal bij spellen gebruikt wordt.
Dat werkte normaal, afgezien van de wat mindere graphics.
Hetzelfde spel met de Nvidia kaart en ook daar driehoeken in beeld, rare kleuren, hangend spel, .net Framework fouten etc.
Ook weer de melding van Windows dat het stuurprogramma problemen geeft.
Toen maar rigoureus te werk gegaan en heel Windows opnieuw geïnstalleerd.
Een verse installatie, dus inclusief formatteren.
Alle drivers geïnstalleerd, Windows update tot de laatste update aan toe bijgewerkt en vervolgens Diablo maar weer opnieuw geïnstalleerd. (ze zullen bij UPC wel denken, zit een behoorlijke piek in mn dataverbruik ineens
Wederom problemen in Diablo, maar nu krijg ik er ook blue screens bij.
Furmark heb ik geprobeerd te laten lopen om te kijken wat de grafische kaart doet maar zo snel als ik deze start, zo snel krijg ik dan een blue screen.
Zojuist tijdens kijken hier op tweakers kreeg ik ook al een blue screen, de melding daarvan heb ik wel:
Nu ben ik door mijn ideeën heen, ik blijf mn grafische kaart verdenken maar weet dit dus niet zeker.Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Landinstelling-id: 1043
Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 9f
BCP1: 0000000000000003
BCP2: FFFFFA801771A060
BCP3: FFFFF800047CF3D8
BCP4: FFFFFA80194BF010
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1
Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
C:\Windows\Minidump\090714-7285-01.dmp
Is er een nog een andere manier om deze te testen?
Kan .net Framework deze fouten veroorzaken?
Of zou het toch met display drivers te maken kunnen hebben?
EDIT: Zojuist furmark nog maar eens geprobeerd, deze bleef nu wel werken maar tijdens het testen bleef ik zwarte vlakken, vierkanten en driehoeken in beeld krijgen.
Sorry voor de lap tekst, maar wil zeker zijn dat ik niets vergeet.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.