Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Computer hangt, maar toch niet.

Pagina: 1
Acties:

• royzegthoi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 12:09
Beste Tweakers,

Na een aantal jaar mijn pc niet gebruikt te hebben, heb ik 'm maar eens uit de kast gehaald...

Assembleren > geheugen fout?
Ik heb mijn computer uit elkaar gehaald, schoongemaakt en in elkaar gezet. De hardeware van mijn pc ziet er als volgt uit:

- Q6600 2,4 ghz incl cooler (40 graden steady)
- p5k-pro
- 4x1gb ddr2 800mhz
- 1 tb hdd
- 275gtx

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/wcfvio.jpg

Toen ik mijn pc eenmaal opstartte (moederbord geeft groen licht, fans en leds draaien), kwam ik erachter dat ik totaal geen beeld kreeg. Na een andere videokaart erin te hebben gezet had ik nogsteeds geen beeld. Dan is het óf een moederbord fout, óf een geheugenfout. Na 3 van de 4 geheugenbankjes eruit te hebben gehaald, startte de pc wel door (ook met de 275gtx).

Als ik er een reepje bij gooi, krijg ik weer geen beeld. Het geheugen is dual-channel maar ik krijg dus maar èèn bankje werkend. Als ik in de bios de geheugentest doe, is er niks mis met het geheugen.

Het probleem
Met 1gb kan ik leven, dus ik start de pc door. Eenmaal in windows 7 aangekomen zie ik alle bestanden en dergelijke weer voorbij komen, maar na een aantal minuten freezed de muis (ook wanneer ik 'm in een andere port probeer). Het toetsenbord daarentegen werkt wel gewoon, maar als ik probeer een filmpje, foto of programma te openen lijkt het alsof die er geen zin in heeft. Hij opent dus niks.

Als ik naar start ga met het toetsenbord, uitlog van mijn account, werkt alles opeens weer een aantal minuten en dan begint het weer van voor af aan...

- In veilige modus (met netwerkmogelijkheden) hangt de pc niet -

Things I've tried
- Alle (videokaart) drivers geuninstalleerd
- Nieuw test account aan gemaakt
- In de bios het geheugen getest (1 gb)
- In de bios alle settings nagekeken en goed gezet

In mijn ogen kan het aan zoveel liggen... Moederbord, videokaart, hardeschijf, voeding.... Misschien zelfs aan de Windows installatie. Toch heb ik geprobeerd zoveel mogelijk uit te sluiten, maar ik zie door de bomen het bos niet meer..

Misschien dat iemand ervaring heeft met dit probleem, of mee wil denken naar een oplossing.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Roy Hubert

• royzegthoi
Niemand?

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:18
Wat geeft de logfile in Windows aan?

Persoonlijk zou ik eerst beginnen met een nieuwe Windows installatie.
Dan zie je mogelijk ook direct waar het fout gaat of juist niet. Mogelijk een probleem uit het verleden die nu opspeelt en door een nieuwe installatie met de laatste update van Windows en drivers krijg je een duidelijk beeld wat er gebeurt.

Geheugenproblemen geven vreemde problemen waar je soms moeilijk grip op krijgt. Met memtest uitgebreid gaan testen. Denk aan een paar uur per simm en niet 1x een test want dat voldoet niet. Je moet hem minimaal 3 a 4 keer laten lopen.

Het kan ook zijn dat er toch wat stof en een geheugenslot zit wat voor storingen zorgt. Check dat ook goed.

Vandaar mijn eerste reactie om de boel opnieuw te installeren. Gaat sneller en dan sluit je een Windows installatie uit die problemen geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeOO op 12-09-2014 14:56 ]

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-11 12:54
Heb je in de veilige modus dezelfde problemen?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

- In veilige modus (met netwerkmogelijkheden) hangt de pc niet -

Begin met een schone installatie. Dan heb je al 1 boom gekapt en zie je al meer bos. :+

• royzegthoi
Zojuist een schone installatie erop gezet. Installatie verliep soepel, maar zodra hij Windows in probeert te komen, hangt 'ie weer. Ook komt er afentoe een onleesbaar blue screen voorbij, waarna de computer zichzelf opnieuw opstart....

De videokaart kan het in principe niet zijn, omdat het probleem zich ook voordoet met een andere videokaart.
Hardeschijf lijkt mij ook niet, aangezien de installatie soepel verliep.

Ik zit zelf te denken aan een defect moederbord en/of geheugen. Zeker gezien het feit dat als er meerdere geheugen bankjes in gaan, de computer geen beeld meer geeft, gok ik toch op een moederbord defect. Is er een manier om hier achter te komen?

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:18
Ik zou hier dan maar eens mee beginnen met doornemen,
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 15% gewijzigd door MikeOO op 13-09-2014 13:55 ]

• royzegthoi
Bedankt voor je reactie.

Ben er achter gekomen dat als ik al het geheugen en/of de videokaart ontkoppel van het moederbord, het moederbord geen piepjes geeft. Het moederbord geeft wel een groen indicatielampje.

Zou het kunnen zijn dat er geen 'speakers' zijn aangesloten op het moederbord? Of zit dit automatisch al geintregeerd, en is dus het moederbord kapot?

En is het mogelijk dat in de veilige modus het moederbord dan wel 'werkt'?

[ Voor 9% gewijzigd door royzegthoi op 13-09-2014 14:09 ]

Pagina: 1