Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoopadvies mainstream Receiver

Pagina: 1
Acties:

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Opzoek naar aankoopadvies! Afgelopen dagen veel rondgezocht en bekeken, maar kom er als persoon zonder enige ervaring toch niet helemaal uit. Ongeveer 3 jaar geleden kocht ik een Pioneer X-HM50 setje. Lekker simpel om van de ipod muziek te luisteren. Toch mis ik nu een paar jaar laten wat dingen.
  • Ik kan niet bji mijn NAS
  • Ik kan niet handig bij Spotify
  • Geen bluetooth
  • PS4 kan niet worden aangesloten
Vooral nu we net ouders zijn geworden en mijn vrouw veel thuis is, baalt ze ervan dat ze haar mobiel bij de stereo moet leggen, of haar computer, om muziek te luisteren. USB-keys/ipods/cd's vind ze onhandig. Dus aan het zoeken geslagen naar receivers met het volgende (groeiende!) wensenlijstje:
  • Toekomstvast (nu geen 5.1 ambities in kleine woonkamer, maar in toekomst wel gewenst. 7.1 geen must have)
  • Handig als de speakers van de HM50 er op aangesloten kunnen worden
  • Spotify, Airplay (ik heb apple spullen via werk, zij niet), DLNA
  • Multiroom (lijkt me in toekomst leuk de keuken van speakers te voorzien, geen must have)
  • Niet te groot?
  • Genoeg HDMI aansluitingen (PS4/Laptop/mediaspeler) en andere (optical) aansluitingen
Diverse modellen bekeken maar zie door bomen het bos niet meer. Kleine verschillen, prijzen in zelfde orde van grootte. Ik ben absoluut geen audiofiel. Budget rond de 300, echt absoluut niet over de 400.
  • Marantz NR1604: Niet heel veel vermogen per kanaal, maar nu geen probleem, duur
  • Yamaha RX-V475. Heeft alles was ik wil behalve multiroom. Scherpe prijs. Erg veel vermogen per kanaal. Onhandig dat alles los is (bluetooth, wifi)
  • Onkyo RX-NR626: meer aansluitingen, wifi en bluetooth ingebouwd (netjes). Duurder. 7.2 voorbereid, multiroom. Geen airplay (waarom niet?)
  • Pioneer VSX-S510: Stuk kleiner, geen wifi en bluetooth. Prima prijs!
Jullie hulp graag bij hakken van de knoop! Heb geen ervaring, zie ik modellen over het hoofd? Zie ik wensen over het hoofd? Neem ik wensen te serieus? Luxeprobleem die keuzestress.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Voor aankoopadvies hebben we Consumentenelektronica Aankoopadvies, daar gaat dit topic dan ook heen verhuisd worden :)

Wat versta je verder onder "niet te groot"? Zoals je zelf al tegen bent gekomen zijn de meeste receivers een centimeter of 43 breed. Als je bij receivers over kleiner spreekt worden ze veelal lager, maar niet minder breed. Een complete 5.1 vinden in de afmetingen van de Pioneer X-HM50 zal lastig worden.

Staar je overigens niet blind op vermogen. Vermogen kan namelijk op diverse manieren weer worden gegeven. Zo haal je de V475 van Yamaha aan en dat is meteen een mooi voorbeeld, althans zijn jaar ouder broertje de V473. Die had een opgegeven vermogen van 115 Watt. Klinkt als veel en is het ook. Echter is dat vermogen gemeten op één kanaal op één toon (1 KHz) en ook nog met een THD (vervorming) van 0,9% (je wilt eigenlijk onder de 0,1% blijven). Nietzeggend aangezien je nooit maar één speaker op de receiver aan zal sluiten. Het vermogen van 80 Watt was al realistischer: twee kanalen in gebruik, THD van 0,09% en een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz. Maar dat zijn opgegeven waarden en zeggen niets van wat er in werkelijkheid kan gebeuren. Gemeten kwam deze Yamaha in surround (dus voor jouw in het geval van later) op 20.8 Watt op vijf kanelen en op zeven kanalen sprong de receiver zelfs in stand-by. Om het dan even ingewikkelder te maken is zelfs 5 x 20 Watt meer dan genoeg om een ruimte goed te vullen met geluid. Maar bovenstaande puur om aan te geven dat specificaties leuk zijn en naast elkaar gelegd kunnen worden mits je de juiste waardes pakt. En dan zegt het dus nog niets aangezien het verschil tussen 1 en 2 Watt groter is dan het verschil tussen 100 en 150 Watt. Lange verhaal kort is dat je de speakers van de Pioneer X-HM50 ook op elke receiver aan zal kunnen sluiten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Okasha
  • Niet online
Dank voor het verplaatsen.

Was net bezig de compatibiliteit even na te gaan van de speakers. Zijn 100 watt en 4 ohm. Begrijp inderdaad dat deze aan de meeste gehangen kan worden.

Ik neig meeste naar de Onkyo RX-NR626. Wel het duurste, maar alles zit erin en denk dat dit de komende jaren veel gezeur scheelt. Heb toch wel gevoel dat een receiver meer jaren meegaat dan de gemiddelde smartphone.

Wat formaat betreft; de breedte is geen probleem. De hoogte vind ik niet zo chique. Heb geen deur voor de meubel. Dan vind ik de Marantz leuker. Overigens gaat voor mij gaan functionaliteit boven uiterlijk. Het blijft sowieso een lelijk apparaat.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-11 21:04
Ik ben uiteindelijk een jaar geleden gegaan voor de 473 van Yamaha. Uiteindelijk genoeg vermogen om stereo te leveren met 4 ohm speakers.
Bluetooth is in mijn geval geen gemis, aangezien ik de ipad via airplay gebruik.

• Okasha
  • Niet online
Ben voor de Denon AWR-X1100W gegaan. Heeft alles wat ik wens, inclusief airplay, BT en WIFI.
Boven budget maar vond een outlet model (terug van reparatie) voor 399 euro incl btw en verzenden en met de normale 2 jaar garantie.