Condensator moederbord afgebroken dichtbij PCI-Express slot

Pagina: 1
Acties:

• Blinker
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-01 12:57
Bij het verwisselen van een videokaart in mijn pc is een condensator afgebroken van mijn moederbord.
De kop is er af en de pootjes steken uit. Ik heb de pootjes kort gewiekt zodat ze niet in contact komen.
Vervolgens de stoute schoenen aan getrokken en toch mijn pc opgestart en warempel, het werkt ( vooralsnog ) naar behoren.

Nu lees ik veel horror-verhalen dat je vooral niet je pc aan moet zetten omdat de voltage regelaar nu niet optimaal is door het ontbreken van een condensator. (?)
Men heeft het over opblazende videokaarten en andere verschrikkelijke dingen, dus voor de zekerheid heb ik toch een aantal vervangende condensators met dezelfde waarden gekocht bij Farnell.

Nu ben ik zelf een totale noob als het gaat om solderen, maar ik ken iemand die wel goed bekend is met de soldeerbout, maar niet specifiek met het solderen van moederborden.
Hij wilde het klusje in principe wel klaren voor me, maar het zit mij toch niet helemaal lekker.
Ik ben bang dat ik van de regen in de drup raak en dat ik met nog meer ellende wordt opgezadeld.

Nu heb ik volgens mij een drietal opties:

- Niks doen. De PCI-express slot niet meer gebruiken en de videokaart een treetje lager ophangen. ( ik heb 2x PCI-Express 2.0 )
- Moederbord er uit halen en laten solderen.
- Nieuw moederbord halen. :')

Ik kan slecht inschatten wat de risico's zijn als ik de bovenste twee punten bekijk.

Een aantal vragen voor iemand die ervaring heeft met afgebroken consensators:

- Kan een afgebroken condensator kwaad?
- Indien ik overga op solderen, wat is de moeilijkheidsgraad van het solderen?
- Als het solderen niet vlekkeloos verloopt, kan de overige apparatuur dan ook defect raken? Geheugen, CPU?

Alvast bedankt. :)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:54
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:50 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Nu lees ik veel horror-verhalen dat je vooral niet je pc aan moet zetten omdat de voltage regelaar nu niet optimaal is door het ontbreken van een condensator. (?)
Men heeft het over opblazende videokaarten en andere verschrikkelijke dingen, dus voor de zekerheid heb ik toch een aantal vervangende condensators met dezelfde waarden gekocht bij Farnell.
Die horrorverhalen klopt (naar mijn idee) niks van. Een condensator vlakt spanning een beetje af in dit geval, zodat de voltage iets stabieler is. Je ziet ook vaak zat moederborden (beetje goedkope OEM dingen) waar condensators ploffen, PC werkt er wel om, enige wat je krijgt, als er teveel ploffen dat het systeem instabiel word (vage crashes en dergelijke). Maar dat er componenten echt van opblazen of doorbranden heb ik nog nooit meegemaakt, en ik heb echt moederborden gezien waar bijna alle elco's van geploft waren.

Met solderen bestaat natuurlijk het risico dat er iets mis gaat, maar over het algemeen moet een condensator (elco) vervangen niet ál te moeilijk zijn.
Enige rotte wat ik ondervind is dat je soldeerbout echt goed heet moet worden omdat het tin wat er tegenwoordig opzit pas smelt bij ruim 300ºC (je moet eerst de resten van de oude/kapotte elco eruit halen). Komt misschien ook deels dat ik een rotte punt op de soldeerbout heb zitten :P .
Nieuw ding erop zetten is vaak iets simpeler omdat je daar 'normaal' soldeertin gebruikt dat vaak smelt bij 180ºC .

Als je er zelf niet zo handig in bent kun je het ook laten doen, vast wel iemand die het kan/wil doen, is vaak een stuk goedkoper dan een compleet nieuw moederbord halen.

• Blinker
Dank mvdam en Nemesizz voor jullie reacties.
Ik ben gerust gesteld. Ik laat het moederbord volgende week solderen.

Ik zal naderhand laten weten hoe het is afgelopen. :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Heb je een foto? Dan kunnen we beter beoordelen wat er is. Mocht je kennis het niet aandurven: ik soldeer alles :P (en vaak nog goed ook ;) )

• Blinker
sebastius schreef op zondag 07 september 2014 @ 20:58:
Heb je een foto? Dan kunnen we beter beoordelen wat er is. Mocht je kennis het niet aandurven: ik soldeer alles :P (en vaak nog goed ook ;) )
Sure. Het is direct naast het witte palletje van de PCI-Express slot.

Afbeeldingslocatie: http://tinyurl.com/oz675jr

[ Voor 23% gewijzigd door Blinker op 07-09-2014 22:29 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Oh dat valt wel mee :) gewoon vervangen en klaar :)

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wel opletten dan je plus en min goed erop zet ;) Dan gaat het wel goed komen piece of a cake :)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Verwijderd

Let wel op dat de soldeerbout niet te heet is, regelbare variant dus. Wanneer het te heet is loop je het risico op schade aan het bord. Waarschijnlijk zit de - aan een ground layer, het kan dus even duren voordat dat helemaal opgewarmd is. Gezien het een Gigabyte bord is ga ik er vanuit dat de grondlaag flink dik is. Gewoon geduld hebben en niet proberen de temperatuur omhoog te gooien om het sneller te laten gaan.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:36

OgWok

U.N.C.L.E.

Iemand die goed kan solderen en ook nog een tinzuiger heeft is de man. Wel zou ik voor de veiligheid eraf halen wat er zo af kan: geheugen, eventueel de cpu. Ook niet onverstandig: een aarde armband of een aarde aan het mobo en soldeerbout leggen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Blinker
Verwijderd schreef op maandag 08 september 2014 @ 08:43:
Let wel op dat de soldeerbout niet te heet is, regelbare variant dus. Wanneer het te heet is loop je het risico op schade aan het bord. Waarschijnlijk zit de - aan een ground layer, het kan dus even duren voordat dat helemaal opgewarmd is. Gezien het een Gigabyte bord is ga ik er vanuit dat de grondlaag flink dik is. Gewoon geduld hebben en niet proberen de temperatuur omhoog te gooien om het sneller te laten gaan.
Wat bedoel je precies met: "Waarschijnlijk zit de - aan een ground layer, het kan dus even duren voordat dat helemaal opgewarmd is." ? :)
OgWok schreef op maandag 08 september 2014 @ 08:49:
Iemand die goed kan solderen en ook nog een tinzuiger heeft is de man. Wel zou ik voor de veiligheid eraf halen wat er zo af kan: geheugen, eventueel de cpu. Ook niet onverstandig: een aarde armband of een aarde aan het mobo en soldeerbout leggen.
De beste man heeft inderdaad ook een tinzuiger. Helaas blijkt hij pas over twee weken tijd te hebben.
Gisteren een paar uur de computer aan gehad, maar hij werkte nog als een tierelier.
Ik denk dat ik de komende twee weken maar even ga overbruggen zonder condensator en daarna de soldeerbout uit het vet zal halen. Echt veel gamen doe ik toch niet meer op mijn pc. :X

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:41

Rmg

Blinker schreef op maandag 08 september 2014 @ 09:35:
[...]

Wat bedoel je precies met: "Waarschijnlijk zit de - aan een ground layer, het kan dus even duren voordat dat helemaal opgewarmd is." ? :)
Dat er een behoorlijk stuk koper aan de - vast zit (intern). wat werkt als een heatsink en je zult even moeten doorzetten met opwarmen

• Blinker
Rmg schreef op maandag 08 september 2014 @ 09:40:
[...]

Dat er een behoorlijk stuk koper aan de - vast zit (intern). wat werkt als een heatsink en je zult even moeten doorzetten met opwarmen
Bedankt voor het toelichten. d:)b
Pagina: 1