Work- / Gamestation II

Pagina: 1
Acties:

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:42

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Zo, op de valreep toch nog ff mijn nieuwe configuratie geplaatst. Het is alweer even geleden dat ik mijn eigen pc samengesteld heb en was dus helemaal uit de nieuwe terminologie. Wel even wennen, Geen K wel K, bijpassend moederbord etc. Sowieso een Intel systeem. Daarover valt niet te twisten ;-) Toch nog even benieuwd naar jullie input.

Bij deze eerst mijn oude PC, nieuwe pc gaat deze dus vervangen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Quad Q9550€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-X48-DQ6€ 0,-€ 0,-
1MSI R6870 HAWK€ 0,-€ 0,-
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung SpinPoint T166 HD321KJ, 320GB€ 0,-€ 0,-
1WD Green WDBAAY0010HNC, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Three Hundred Two€ 63,50€ 63,50
2Samsung Syncmaster 2333SW Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX518€ 0,-€ 0,-
4Adata A-Data Premier 2048 MB DDR2/800 (PC6400) Retail€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-S182M€ 0,-€ 0,-
1Recom RC-PE550Plus Power Engine 550 Watt Plus€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 63,50

Nieuwe PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 206,98€ 206,98
1Gigabyte GA-Z97X-UD3H€ 122,50€ 122,50
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 355,99€ 355,99
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 95,-€ 95,-
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 37,85€ 37,85
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,85€ 67,85
1Cooler Master V Series V700€ 102,85€ 102,85
1Samsung 840 EVO 120GB€ 62,02€ 62,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.051,04

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk webdevelopment (PHP programmeur) Vagrant, PHPStorm, Dualboot Ubuntu en Windows 8.1, Photoshop, Prepros, VirtualBox, maar misschien het liefst wel windows Hypervison? Ik game niet heel veel maar houd wel van een spelletje, het liefst dus wel met alle eyecandy aan. Als het spel mij weet te boeien speel ik rustig in 1 ruk door.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb niet echt een limiet als er goede argumenten zijn om bepaalde kosten te maken. Maar rond de 1000 euro is in eerste instantie een mooi bedrag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitoren, muis en keyboard, paar harde schijven en SSD schijf. (Zie WORKSTATION lijst)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe niet, liefst A-merken en absoluut Intel fanboy :-)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Oude pc maakt nog al wat herrie, nu dus zo stil mogelijk liefst. Beetje geluid geen probleem, programmeert soms lekker op weg :-)

Ga je overklokken?
Hmm, ja misschien. Vorige q9550 moeiteloos overgeclocked naar 3.4GHZ. Zeker kijken of ik dit beestje nog iets verder kan duwen. Mogelijkheid is leuk, maar geen must.

Bedankt voor de input alvast!

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb zo een idee dat het thema geel/zwart is, maar voor wat betreft moederbord is pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 imo net wat luxer voor nagenoeg dezelfde prijs.

Verder zou ik overklokken heroverwegen voor bijv. een grotere SSD, pricewatch: Crucial MX100 512GB. Voor gaming maakt het heel weinig verschil, terwijl een grote SSD wel lekker kan zijn om alles fatsoenlijk op kwijt te kunnen, denk ook aan je werkzaamheden.

Voeding is overkill. Ik zou kijken naar een 550W Seasonic/XFX/http://tweakers.net/pricewatch/349131/cooler-master-v550-semi-modular.html.

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Goed lijstje al! Ben blij dat je zo eerlijk bent over je fanboysyndroom, er zijn er heel veel op GoT die er niet zo openlijk over zijn :+

Maar goed, mij vallen een paar dingen op:

- Waarom een nieuwe SSD? Een 'oude' 830 is nog prima.
- Dit moederbord is luxer voor dezelfde prijs; pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5.
- Een 550w voeding is al voldoende; pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular..

EDIT: Br00ky was me net voor :(

[ Voor 3% gewijzigd door oscarw op 07-09-2014 17:25 ]

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Haha klopt, theme is geel/zwart idd. Voeding echt zo slecht? Lees goede reviews. Corsairs vermijd ik ivm slechte caps. Ik wil mogelijk nog een r9 290 erbij plaatsen in de toekomst, vandaar de dikkere voeding. Capiciteit ligt op 50% op 92% procent waar hij voornamlijk op zal draaien. Dacht dat dat wel goed was dus. Pc staat nagenoeg 24/7 aan :-)

@oscarw

De 2e SSD is om Ubuntu dualboot te gaan draaien. Games op SSD maakt performance wise geen enkel verschil alleen kortere laadtijden. Aangezien ik geen hardcore gamer ben vind ik dat dus ook niet zo heel belangrijk.

[ Voor 24% gewijzigd door juggle op 07-09-2014 17:52 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:52
Laat de SSD lekker zitten en gebruik je oude, zo heel veel verschil ga je niet merken. Binnen nu en een jaar zijn er betaalbare 1TB SSD's en kan je in 1x echt iets goeds kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-09-2014 18:22 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een te 'sterke' 700w voeding is op zich geen probleem, het stroomverbruik zal hetzelfde blijven in vergelijking met een 550w voeding. De initiële aanschafwaarde ligt wel ongeveer 25 euro hoger en dat vind ik persoonlijk weggegooid geld.

Waarom wil je Crossfire draaien? Ik vind het persoonlijk een slechte upgrade. Je koopt nu alvast een dikkere voeding en over een jaar of 2 druk je er nog een R9 290 Tri-x in. Ik zou nu een 550w voeding aanschaffen en tezijndertijd de Tri-x verkopen om vervolgens een nieuwe generatie aan te schaffen. Crossfire genereert zoveel hitte, kost bergen stroom en de ondersteuning in games vind ik maar matig. Single GPU is the way to go.

Seasonic 550w: pricewatch: Seasonic S12G 550W
Seasonic 550w deels modulair: pricewatch: Seasonic G-Serie 550 Watt

Verder ben ik, maar dit is persoonlijk wellicht, niet echt een grote fan van de Thermalright true spirit fan. Je krijgt erg ook maar 2 jaar garantie op. Mijn favoriet is de Scythe mugen 4: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition (5 jaar garantie :))

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
@DeNachtwacht 2e SSD wil ik voor Ubuntu gebruiken. Oude SSD voor windows. Houd graag mijn OS's gescheiden :-)

@Stin00 Goede sterke argumenten. Crossfire heeft ook niet mijn voorkeur maar ik dacht is meer toekomst gericht mocht ik dat willen zodat de opties open liggen. Ik denk dat ik toch bij de 700W voeding blijf. De 25 euro is idd misschien beter besteedbaar maar ik heb niet echt een limiet en heb toch het gevoel dat als ik later nog wil upgraden (lees andere videokaart, processor, meer randapparatuur ik dan niet de voeding hoef te vervangen. Er zit 5 jaar garantie op dus zodoende ik het ook aannemelijker dat ik die 5 jaar ook ga vol maken.)

Wat betreft koeling had ik de Scythe Mugen 4 eerst, maar volgens divere reviews is Thermalright net iets cooler (Zowel qua koeling als looks :-)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Je weet dat deze setup al prima loopt op een 450w voeding en dat je dus al meer dan zat headroom hebt met 550? http://www.guru3d.com/art...review_benchmarks,10.html. Dit is onder full load, iets dat je never nooit haalt in games.

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
@br00ky, hmm misschien ben ik mij daar dan toch niet zo bewust van... ik zie veel in de Pricewatch aanbevelingen en in de BBG toch wel redelijk dikke voedingen voorbij komen, is deze keuze dan toch echt te veel overkill?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Waar zie jij 700w terug komen in single GPU opstellingen?

• stin00
  • Niet online
Als je naar het systeem in mijn handtekening kijkt dan zie je dat ik een soortgelijke setup draai maar dan met een 520w voeding. Werkt uitstekend en het is meer dan voldoende! Ik heb tevens 1 SSD, 3 hardeschijven, audio frontpanel,5 casefans en een dvd rewriter aangesloten. Je moet je vooral ook niet laten misleiden door videokaart fabrikanten die voor 1 GPU aan 700 watt voeding aanbevelen. Zij gaan immers uit van het 'slechtste geval', dus mensen met een Mediamarkt PC met Qtech chinees C merk meuk voeding.

Een kwalitatief goede voeding (Zoals CoolerMaster, Seasonic) wordt juist gekenmerkt door het kunnen leveren van een constante spanning + dat dit zo efficient mogelijk gebeurt (goed voor de energierekening). Overig apparatuur verbruikt eigenlijk behoorlijk weinig wattage, tenzij je wellicht 10 hardeschijven aan je PC hangt, 3 SSD's, 10 casefans en alle PCI-E sloten volpropt. Je moet je ook realiseren dat de Hashwell processoren van Intel best energiezuinig zijn.

Short story shorter: 550watt is meer dan genoeg, ook voor een future videokaart/SSD/HDD upgrade. Oh en blijf weg van crossfire mijns inziens ;)

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 07-09-2014 19:02 ]

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
@br00ky oops my bad, zijn idd de SLI / CF opstellingen die dikke voedingen hebben. In eerste instantie zou ik ook geen nieuwe videokaart kopen. Maar mijn huidige CF opstelling gebruiken. Maar aangezien ik toch naar een singlecard opstelling wilde heb ik ook maar besloten een nieuwe videokaart te bestellen die ook wat meer bang heeft :-) Daarbij heb ik de voeding op 700 gelaten voor mogelijk een upgrade naar CF.

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
@stin00 Duidelijk verhaal. Thx!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:52
stin00 schreef op zondag 07 september 2014 @ 19:01:

Short story shorter: 550watt is meer dan genoeg, ook voor een future videokaart/SSD/HDD upgrade. Oh en blijf weg van crossfire mijns inziens ;)
Crossfire is alleen leuk als je nu topkwaliteit wil, bijv. 4K gaming met een R9 290x is nog wat aan de karige kant, met crossfire geeft dat net het laatste zetje hoewel de prestatiewinst matig is voor het geld dat je uitgeeft. Maar verder ben ik het met je eens.

Eén van de meest gebruikte denkfouten op dat gebied is volgens mij '... en dan koop ik er over 2 jaar een 2e kaart in crossfire bij als upgrade!'. Niet wetend dat tegen die tijd de GPU's weer zoveel stappen hebben gemaakt dat je dan beter 1 nieuwe GPU kan kopen.

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Alright, ik ben overtuigd! Geen crossfire voor mij meer. Voeding is helaas al besteld en binnen, (Was namelijk bedoeld voor mijn oude pc omdat daar de voeding constant op 100% staat te loeien.)

Jammer van de 25e, maar goed, had ik jullie maar eerder om advies moeten vragen :-)

Anyway, bedankt voor alle input, gezien de comments lees ik dat ik toch wel goede keuzes gemaakt heb afgezien van de voeding.

• stin00
  • Niet online
De voeding is verder een prima aankoop hoor! Alle reviews die ik gelezen heb over de CM V700 zijn lovend, alleen de 100 euro is best pittig. Van dit systeem ga je zeer veel plezier hebben :)

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Veel plezier met je systeem dan! :)
Vergeet niet na de montage foto's te posten in het Show je Build! Topic :)

[ Voor 5% gewijzigd door oscarw op 07-09-2014 20:43 ]

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Ohw tof dat vind ik leuk ga ik zeker doen! Mag ik zelf namelijk ook altijd graag even in kijken naar andere builds! Thx guys!

Pagina: 1