Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Goedendag,

Huidige situatie
Op dit moment heb ik een Tele2 modem / router Davolink DV2020 in de meterkast.

Problemen
  • Slecht wifi-bereik
  • Maar 2 lan-poorten beschikbaar (overige twee voor digitale tv, wat ik ook afneem)
  • Slechte web-interface van Davolink, kan niet eens interne IP's zien van bedraadde apparaten
  • Dat ding van tele2 verbruikt 10 watt zonder dat er uberhaupt iets gebeurt, enkel Raspberry eraan met halve meter UTP kabel en 2 telefoons over wifi connected. Adapter wordt heerlijk warm. Nu zou me dit niet zoveel interesseren als het gewoon goed zou werken, want zoveel is 10 watt nou ook weer niet.
Gewenste situatie
Ik wil in de meterkast een NAS en een Raspberry draaien. Daarnaast wil ik een netwerkkabel naar de woonkamer voor waarschijnlijk nog een Raspberry dia als media-center moet functioneren. IPTV gaat over aparte kabel naar de kamer. En ik wil graag goed WiFi bereik.

Ik heb op dit moment een gigabit switch, en een tp-link range extender / AP. Ik zou de switch in de meterkast kunnen hangen, en dan het AP daar weer aan, zodat ik goed WiFi heb en voldoende LAN poorten. Dan blijf ik echter zitten met de brakke web-interface van de Davolink. Ik heb zitten zoeken, en het lijkt niet echt mogelijk om zelf een modem/router gebruiken, in plaats van de Davolink, of in ieder geval niet met behoud van IP-tv en dat is een must. Het probleempje van het verbruik lijkt dus niet oplosbaar.

Mogelijke oplossing
Het lijkt me dus beter om achter de Davolink een router/switch/ap combi te plaatsen, en dan met DMZ alles door de Davolink naar de TP-link te sturen. De IP-tv kabel gaat dan gewoon in de Davolink, en er gaat 1 kabel van de DavoLink naar de alternatieve router. Ik dacht hierbij aan de TP-Link TL-WR1043ND.

Ik heb niet heel veel kennis van netwerken. Gaat de opstelling met de TL-WR1043ND achter de Davolink werken? Kan ik beter een andere router kopen (In ongeveer dezelfde prijsklasse)? Zijn er dingen waar ik op moet letten?

Gastnetwerk
Er is nog 1 ding dat ik graag wil: een apart gast-netwerk (WiFi) welke op een andere IP-range zit. Ik kon het niet vinden op internet of dit mogelijk is met de genoemde TP-Link router. Weet een van jullie dit?
Ik kan natuurlijk ook de tele2-wifi in de lucht houden, maar dan hebben m'n gasten beduidend slechter bereik (of geen in de tuin), en dat wil ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 11:14
Je idee is goed let wel op dat de TL-WR1043ND geen 5 ghz support bied. De TL-WDR3600 doet dit bijvoorbeeld wel en zit in de buurt qua prijs. Gast netwerk kan je doen met alternatieve firmware zoals DD-WRT.

[ Voor 29% gewijzigd door andy88 op 07-09-2014 17:39 ]