Toon posts:

Extra headset aansluiten op tv (2 keer audio?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben de tv van mijn ouders opnieuw aan het aansluiten maar ik stuit op een probleem.
Mijn vader is slechthorend en heeft [url="http://http://allesvoororen.nl/sennheiser-authorised-partner/sennheiser-is-410.html"]externe[/url] hoofdtelefoontjes (sennheiser is 410) zodat hij voor zichzelf het geluid lekker hard kan zetten, maar dat mijn moeder daar geen last van heeft. Echter, na aanschaf van de een tv (de toshiba 40L2433D) en de setupbox van ziggo (humax 5100c) lukt het niet om de headphone los aan te sluiten. Als ik het probeer aan te sluiten via de tulpaansluitingen (de wit/rode) exporteert de tv geen geluid naar de headphone, als ik de headphone aansluit op de 3.5mm jack van de tv, exporteert de tv wel het geluid keurig naar de headphone, maar is er geen geluid meer van de tv. Op het ziggokastje zitten geen tulpaansluiting, wel een scartaansluiting en een hdmi aansluiting. De hdmi aansluiting wordt nu gebruikt (via de scart aansluiting enkel het geluid exporteren werkt niet). Ik vraag me dus af hoe ik deze headphone alsnog kan aansluiten, want mijn vader wil graag tv kijken met audio. Heb alle instellingen doorgekeken (en veel gegoogled) en heb naar de handleidingen gekeken, maar kan maar geen oplossing vinden. Weet iemand hoe ik deze headphone zo kan aansluiten dat er geluid over zowel de headphone gaat als via de tv uitgang blijft komen.

alvast heel erg bedankt, _/-\o_

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je een geluidsinstallatie die je kunt gebruiken? En wat voor aansluitingen heeft die TV qua uitgangen?
Sennheiser heeft 3,5mm en tulp, correct?

Je zegt dat je Ziggo via de scart geprobeerd hebt. Weet je zeker dat je het juiste blokje gebruikt hebt? Lijkt me stug dat dat ding geen uitgang voor geluid zou hebben. Aangezien je dat bij de TV ook had: toevallig een schakelknopje op de sennheiser gemist?

[ Voor 67% gewijzigd door The Eagle op 07-09-2014 17:11 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor zover ik in de handleiding kan zien zitten er maar 2 audio-uitgangen op die TV:
- koptelefoon
- digitale audio-uitgang

Dat bij het inprikken van een koptelefoon de ingebouwde speakers worden uitgeschakeld is volgens mij vrij normaal gedrag.

Die digitale uitgang zal je waarschijnlijk niet kunnen gebruiken (zonder converter)? En ook daar zou best kunnen gelden dat je niet het geluid via die uitgang en via de interne speakers kan laten klinken.

Die rood/witte aansluitingen waar jij het over hebt zijn volgens mij op deze TV onderdeel van de component ingang, dus daar heb je niks aan.

Je zult dus op zoek moeten naar:
- Een apparaat om je koptelefoon aan te sluiten op de digitale uitgang (mits die wel gecombineerd kan worden met de interne speakers)
- Een apparaat tussen de humax en de TV die beeld en geluid doorgeeft aan de TV en ook nog beschikbaar stelt op een extra uitgang geschikt voor je koptelefoon
- Een andere TV

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal dat als je zo'n specifiek gebruik hebt, dat je dat niet even checkt voordat je een TV kiest, maar goed, dat is mosterd na de maaltijd.
The Eagle schreef op zondag 07 september 2014 @ 17:07:
Heb je een geluidsinstallatie die je kunt gebruiken? En wat voor aansluitingen heeft die TV qua uitgangen?

Je zegt dat je Ziggo via de scart geprobeerd hebt. Weet je zeker dat je het juiste blokje gebruikt hebt? Lijkt me stug dat dat ding geen uitgang voor geluid zou hebben. Aangezien je dat bij de TV ook had: toevallig een schakelknopje op de sennheiser gemist?
Zou die humax überhaupt signaal op zijn SCART aansluiting zetten als hij ook via HDMI is aangesloten? Dan zou een deel van de output verwerking dubbel uitgevoerd moeten zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Orion84 op 07-09-2014 17:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 07 september 2014 @ 17:07:
Bedankt voor de snelle reactie.
De tv heeft een digitale audio uitgang (oranje tulp, ken ik zelf niet), 3.5mm jack en reguliere av uitgangen (de wit/rode tulp aansluitingen).
De sennheiser heeft alleeen een 3.5mm jack uitgang.
excuus dit heb ik verkeerd uitgelegd. Het mumax kastje van ziggo heeft een scart en hdmi uitgang, maar over de scart uitgang gaat geen hdresolutie. Zodra ik met een converter probeer aan te sluiten via de scartkabel (laatste gekke poging) dan exporteert het geen beeld meer via de hdmi kabel, m.a.w. het geluid kan ik niet via de scartkabel los exporteren.

De vorige tv had een gebrek, toen we de senheisser aansloten op de 3.5mm jack aansloten bleef het tv geluid en exporteerde de tv het geluid naar de koptelefoon (wat dus eigenlijk niet hoort). Vervolgens hebben ze een hd tv gekast (het kastje kwam drie weken later). Via de scartuitgang, die het omzettte naar avtulp en dan weer naar 3.5mm jack werkte het wel, maar sinds de aansluiting van het ziggo kastje werkte die laatste kunstgreep ook niet meer.

Ziu het aansluiten via een converter op de oranje tulp aansluiting wellicht een oplossing bieden. Iemand suggesties?

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op zondag 07 september 2014 @ 17:18:

Je zult dus op zoek moeten naar:
- Een apparaat om je koptelefoon aan te sluiten op de digitale uitgang (mits die wel gecombineerd kan worden met de interne speakers)
- Een apparaat tussen de humax en de TV die beeld en geluid doorgeeft aan de TV en ook nog beschikbaar stelt op een extra uitgang geschikt voor je koptelefoon
- Een andere TV

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal dat als je zo'n specifiek gebruik hebt, dat je dat niet even checkt voordat je een TV kiest, maar goed, dat is mosterd na de maaltijd.
Een andere tv is geen optie. Het is een nieuwe tv en de sennheiser oplossing wordt verkocht als generieke oplossing die universieel zou moeten werken. Het werkte aanvankelijk ook prima, via de scartaansluiting, pas na het aansluiten van de humax kastje, werkte het niet meer...
Waar vind ik zo'n tussenapparaat dat het geluid extern kan exporteren? Hoe werkt zoiets, ik kan op internet niks vinden (mede omdat ik de benaming ook niet ken).

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:36
Technisch heet het digitale signaal S/PDIF, dat helpt met zoeken. Misschien deze, maar er zijn zat andere modellen te vinden.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Universeel, ja, inderdaad, het is 'gewoon' een draadloze koptelefoon en gedraagt zich ook zo. Maar het is toch echt een eigenschap van de apparatuur waar je hem op aan sluit of je die mogelijkheden heeft om audio via meerdere uitgangen tegelijk te sturen.

Maar als ik het goed begrijp had je de senheiser dus eerst aangesloten op de scart in/uitgang van deze TV? Kan best zijn dat een HDMI bron inderdaad niet wordt doorgegeven, hetzij omdat dat een digitaal/HD gebeuren is, in tegenstelling tot de analoge tuner in de TV, hetzij omdat HDMI bepaalde kopieerbeveiliging in zich heeft en daarom niet mag worden doorgelust naar de SCART uitgang.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op zondag 07 september 2014 @ 17:41:
Universeel, ja, inderdaad, het is 'gewoon' een draadloze koptelefoon en gedraagt zich ook zo. Maar het is toch echt een eigenschap van de apparatuur waar je hem op aan sluit of je die mogelijkheden heeft om audio via meerdere uitgangen tegelijk te sturen.
Nee, dit zijn geen gewone koptelefoons, maar het zou een speciale lijn zijn die speciaal voor slechthorend is bedacht. Deze is speciaal bedoeld om als tweede audiosignaal aan te sluiten op de tv, dus vandaar dat we vreemd vinden dat het zo lastig om het aan te sluiten op deze tv (volgens de reclames zou die namelijk gewoon op elke willeekeurige tv moeten werken, naast de gewone audio). Op de vorige vier toestellen waren er namelijk geen problemen (toen wel analoog beeld)
Maar als ik het goed begrijp had je de senheiser dus eerst aangesloten op de scart in/uitgang van deze TV? Kan best zijn dat een HDMI bron inderdaad niet wordt doorgegeven, hetzij omdat dat een digitaal/HD gebeuren is, in tegenstelling tot de analoge tuner in de TV, hetzij omdat HDMI bepaalde kopieerbeveiliging in zich heeft en daarom niet mag worden doorgelust naar de SCART uitgang.
Dat lijkt me een aannemelijke verklaring. Ja, bij de analoge signalen exporteerde de scart uitgang keurig het geluid. Maar kan dit verholpen worden, zou het gebruik van een CI+ module dit bijvoorbeel kunnen verhelpen of is er iets anders dat dit kan verhelpen? Niet om de beveiling te omzeilen, maar om de gewenste audio output te hebben? Is het mogelijk om de tv zo in te stellen dat hij de speakers aan blijft houden als er koptelefoon wordt aangesloten. Heb nergens dergelijke instellingen kunnen vinden, maar het lijkt me wellicht iets dat eventueel mogelijk zou kunnen zijn (in theorie)?

@hcqd, bedankt. Ik ga proberen daar me even in te verdiepen. Zou ik dan eventueel al het geluid over een externe speakers moeten laten lopen of kan dat dan nog paralel geluid versturen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2014 18:13 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:36
Meestal is die uitgang altijd actief. Mocht de TV tegenwerken, de decoder heeft de optische versie van de digitale audiouitgang.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als je die audio-out niet simultaan aan krijgt met speakers, zul je voor de volgende oplossing moeten gaan.

pricewatch: Konig Optisch - Stereo RCA Omvormer
Deze kun je aansluiten via COAXIAAL audio (via die oranje stekker, blijft composietstekker overigens) of via je toslink opitische aansluiting. Geluid is gewoon stereo dan.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
hcQd schreef op zondag 07 september 2014 @ 18:27:
Meestal is die uitgang altijd actief. Mocht de TV tegenwerken, de decoder heeft de optische versie van de digitale audiouitgang.
Hele opluchting, ik ga dan eerst proberen om te kijken of dat werkt. Zou het kunnen dat ik een kabel vind, waarmee de ene kant in de digitale output kabel past en aan de andere kant een 3.5mm jack uitgang heeft? Of moet ik dan direct terugvallen om de rca omvormers die jij en Michael Knight aanraden?
Ik ga morgen even langs een winkel om te kijken of ze deze kabels/kastjes hebben, heel erg bedankt voor de hulp _/-\o_
Pagina: 1