Weer een n00b met een oude PC

Pagina: 1
Acties:

• Matsjo
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08-2025
Aangenaam kennis maken allemaal, ik ben Matthias, ik ben student in Nijmegen. Ik heb een oude desktop PC, en eindelijk een beetje geld over om er het een en ander aan te verbeteren. Ik wil vooral een paar games (op Windows 7) kunnen spelen zonder dat alles zo hapert, voornamelijk Medieval 2 Total War en Age of Wonders 3. Probleem is natuurlijk weer dat ik deze PC ooit van mijn broertje over heb genomen en verder geen verstand heb van het upgraden van componenten. Dus kom ik met de hand uitgestrekt bij jullie, op zoek naar advies.

Ik stel me voor dat ik op een of andere manier een uitdraai moet kunnen krijgen (via een programma?) van de onderdelen waaruit mijn PC bestaat, en dat ik die hier kan plaatsen. Is er een programma dat hier doorgaans voor wordt gebruikt? Ik zit te hopen dat er een paar mensen zouden zijn die dan bereid zijn naar mijn uitdraai te kijken en dan te adviseren welke onderdelen ik zou moeten veranderen voor een budget van €250. Ik vermoed dat de eerste stap het verbeteren van het werkgeheugen zal zijn, maar dat is grotendeels een gok.

De eerste stap is dus de onderdelen in kaart brengen. Wat kan ik het beste doen?

Groetjes,
Matthias

Malign the Players. Hate the Game

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Schroef de kast open en kijk wat er in zit.
Dingen zoals een voeding, zul je niet zien in Windows en dat is toch wel handig om te weten.
Verder kun je via google vast wel een programma vinden die je andere handware uitleest.

Succes met zoeken :)

Hoi!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
speccy bijv.

[ Voor 65% gewijzigd door maratropa op 07-09-2014 12:59 ]

specs

• Matsjo
Hey EWK en maratropa,

dankjulliewel voor de eerste reacties: ik heb Speccy gedownload, en hier is het relevante stuk van de uitdraai:
Summary
Operating System
Windows 7 Ultimate 32-bit
CPU
Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2.33GHz 42 °C
Yorkfield 45nm Technology
RAM
4.00GB Single-Channel DDR2 @ 399MHz (6-5-5-17)
Motherboard
ACER MCP73PV (SOCKET775 M/B) 42 °C
Graphics
E2342 (1920x1080@60Hz)
256MB NVIDIA GeForce 9300 GE (Sapphire/PCPartner) 63 °C
Storage
465GB Western Digital WDC WD50 00AAKX-00ERM SCSI Disk Device (SATA) 45 °C
698GB Seagate ST975042 0AS USB Device (USB (SATA)) 32 °C
Optical Drives
DTSOFT Virtual CdRom Device
ATAPI DVD A DH16A6S SCSI CdRom Device
Audio
High Definition Audio Device
Operating System
Windows 7 Ultimate 32-bit
Computer type: Desktop
Installation Date: 08/01/2014 22:24:30
Windows Security Center
User Account Control (UAC) Disabled
Firewall Enabled
Antivirus Disabled
Windows Update
AutoUpdate Notify prior to download
Windows Defender
Windows Defender Enabled
.NET Frameworks installed
v4.5 Full
v4.5 Client
v3.5 SP1
v3.0 SP2
v2.0 SP2
v1.1
De voeding is volgens mij prima in orde, de kast is degelijk, en ik heb genoeg harde schijfruimte voorlopig. Wat kan ik het beste doen?

Nogmaals bedankt,
Matthias

[ Voor 0% gewijzigd door br00ky op 10-09-2014 16:35 . Reden: van spoiler quote gemaakt ]

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Graag weten we ook merk/type van de voeding. Om maar een voorbeeldje te geven:

de BeQuiet SFX Power 2 400 kan 400W Continue leveren, terwijl een MS-TECH MPS-400 maar 400W piek vermogen kan leveren.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Waarom heb je geen Windows 7 64bit geïnstalleerd? Windows zal maar 3,2GB herkennen/gebruiken.
En precies wat ECP0WERS zegt ;)

Hoi!

• Matsjo
Ik zal morgen kijken wat voor een voeding er in zit, ik ga de PC inderdaad open moeten maken. Ik heb een 32bit systeem omdat ik begrepen heb dat er allemaal programma's zijn die niet draaien op 64bit, klopt dat niet?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Nee. Zover ik weet is 64-bit dezer dage meer de standaard?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
32-bits software draait gewoon op een 64-bits Windows installatie. Andersom niet helaas. ;)

Verder kun je hier eens kijken om een startpunt te vinden: reviews: Desktop-BBG: september 2014

Met een beetje geluk kun je een aantal componenten meenemen naar je nieuwe build (kast, voeding,...). Het geld wat je hiermee uitspaart kun je dan in een betere processor/soc, moederbord, ssd, etc. stoppen. We wachten dus even af welke voeding je hebt. Kun je de kast hergebruiken denk je?

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:39
Hoe oud is de desktop (voornamelijk voeding)?

Anders: 8GB RAM setje erin a 70 piek, SSD van 256GB voor 90 piek, eventueel nieuwe voeding voor 30 piek en eventueel een tweedehands videokaartje zoeken van 100e (HD7950).
Ben je 250-300 piek kwijt maar gaat het volgens mij wel weer ff prima vooruit.

edit: oh je hebt 32-bit besturing, dan zul je dus 4GB maar wel 1600MHz moeten kopen, a 40 piek.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
WWAS schreef op maandag 08 september 2014 @ 22:56:
Hoe oud is de desktop (voornamelijk voeding)?

Anders: 8GB RAM setje erin a 70 piek, SSD van 256GB voor 90 piek, eventueel nieuwe voeding voor 30 piek en eventueel een tweedehands videokaartje zoeken van 100e (HD7950).
Ben je 250-300 piek kwijt maar gaat het volgens mij wel weer ff prima vooruit.

edit: oh je hebt 32-bit besturing, dan zul je dus 4GB maar wel 1600MHz moeten kopen, a 40 piek.
Het is een mogelijkheid, afgezien van het geheugen, want dat moet DDR2 zijn en dat is nieuw slecht verkrijgbaar en duur. Kan je beter voor in V&A kijken. Maar dit is dus wel een typisch probleem wat je hebt als je zo'n oude PC nog wil upgraden.
Ik vind 250-300 te veel investering voor deze oude processor en MB combi, ik zou eventueel de kast en de drives houden en verder opnieuw beginnen. En de voeding mag ook mee als het echt een goede is.

• Matsjo
Ik heb de kast opengemaakt, de voeding is deze:
Delta Electronics DPS-250AB-22 D 250 Watt Power Supply (6391)
De kast is volgens mij goed genoeg, er zit een HDMI poort in, USB poorten zijn allemaal 2.0.

Volgens mij is dat alle informatie, wat is het devies? Is dit apparaat te redden? Wat is überhaupt mijn grootste belemmering?

Bedankt allemaal voor jullie proactieve en inhoudelijke advies!

Matthias

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 10-09-2014 16:36 . Reden: van spoiler quote gemaakt ]

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-02 10:19

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dat is een OEM voeding. Goede kwaliteit van Delta maar veel te zwak voor een beetje systeem met een fatsoenlijke losse GPU.

Eigenlijk denk ik niet dat dit apparaat de investering waard is.

Verder, je grootste belemmering in zijn huidige staat is het werkgeheugen en de videokaart + voeding. Dit is een instapmodel welke tegenwoordig flink voorbijgestreefd wordt door zelfs Intels eigen on-board oplossingen.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-02 11:33
Je CPU is nou ook niet om over naar huis te schrijven, het eerste wat je kan doen is een nieuwe SSD en videokaart en voeding kopen deze inbouwen, je zal gelijk een significante snelheidswinst merken. Mocht dit allemaal niet helpen kan je natuurlijk je nieuwe componenten meenemen naar een nieuw systeem.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-02 15:19
Misschien simpele vraag maar waarom heb je de antivirus disabled?
De cpu heeft wel wat kracht maar het is wikken en wegen of je er nog geld in wilt stoppen. Je bent vrij snel een paar honderd euro kwijt.

• Matsjo
Imprezzion schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 12:13:Verder, je grootste belemmering in zijn huidige staat is het werkgeheugen en de videokaart + voeding.
layzzzz schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:52:
Je CPU is nou ook niet om over naar huis te schrijven, het eerste wat je kan doen is een nieuwe SSD en videokaart en voeding kopen deze inbouwen, je zal gelijk een significante snelheidswinst merken.
Cave_Boy schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:58:
Misschien simpele vraag maar waarom heb je de antivirus disabled?
De cpu heeft wel wat kracht maar het is wikken en wegen of je er nog geld in wilt stoppen. Je bent vrij snel een paar honderd euro kwijt.
Yikes dat zijn ontmoedigende signalen zeg, zelfs voor het type spellen dat ik suggereerde schiet het niet op om onderdelen te vervangen? Videokaart + voeding + werkgeheugen + SSD + CPU gaat nu al heel snel richting het aankopen van een geheel andere PC. Het moederbord is dan schijnbaar nog te redden. Ik ben helemaal niet berekend om €6-700 uit te geven om een beetje bij te gaan benen :/. Zit er echt niets anders op dan behoorlijk te sparen en te gaan oriënteren op een vervanging, of kan ik voor €250 nog noemenswaardige verbeteringen doen met onderdelen (0die ik eventueel ook later kan doorverhuizen)?

Ik heb eerlijk gezegd geen antivirus omdat ik een tijd lang op Linux heb gezeten, en ik denk er pas weer aan nu ik net de reactie lees 8)7 .

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Ik zou er nieteens aan beginnen, verpatsen en zien hoeveel je ervoor krijgt.

Als je zo'n 300 inlegt kan je op V&A vast wel iets leuks vinden.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nou ja, je kunt natuurlijk ook even rustig kijken wat het slimste is, en dat is denk ik:

-een nieuwe 500W voeding van degelijke kwaliteit
-een tweedehands HD7950
-eventueel een 128GB SSD

Dan kom je echt al een heel end hoor...
Die CPU is niet de snelste meer, maar dat ie niet meer te redden valt is onzin, de GPU die je nu erin hebt zitten kun je vergelijken met wat in een high end telefoon zit, ofja, niet zo extreem, maar het is in ieder geval dramatisch op dat gebied, verder valt het wel mee.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:49
Mijn eigen advies is om te kijken naar een tweedehands videokaart in de richting van een 7950 en een voeding welke een ander hier wel kan aanbevelen.
Stop ernaast een ssd van 256gb mx100 van het merk crucial in en hij kan mee totdat je een moederboard+cpu+geheugen kan betalen.

Dus tldr:
Koop tweedehands een 7950, respectabele 500 watt voeding en een mx100 256gb ssd. En herinstalleer windows in de 64 bit variant + installeer windows security essentials.

Koop over een jaar een moederbors+cpu+ram

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-02 11:33
rodebest schreef op woensdag 10 september 2014 @ 00:36:
Mijn eigen advies is om te kijken naar een tweedehands videokaart in de richting van een 7950 en een voeding welke een ander hier wel kan aanbevelen.
Stop ernaast een ssd van 256gb mx100 van het merk crucial in en hij kan mee totdat je een moederboard+cpu+geheugen kan betalen.

Dus tldr:
Koop tweedehands een 7950, respectabele 500 watt voeding en een mx100 256gb ssd. En herinstalleer windows in de 64 bit variant + installeer windows security essentials.

Helemaal mee eens, koop een videokaart, voeding en SSD, deze kan je over een jaartje ook meenemen naar je nieuwe systeem!

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-01 16:15
M2TW _/-\o_

ontopic:

Wat betreft M2TW heb je een CPU nodig met een hoge klokfrequentie omdat de game maar van 1 core gebruik maakt. Zou toch zeker voor minimaal 3,0 Ghz gaan, vooral op de campaign-map ga je dat merken.

Hier in dit topic heeft iemand met ongeveer gelijke specs hetzelfde probleem.

Succes ermee en hopelijk is het straks: "Ready to breach and butcher, sire!" 8)

• Matsjo
Ik zie dat ik een dagje of twee nodig ga hebben om deze informatie te verwerken, ik zal even mijmeren op wat ik nu moet gaan doen: ik neig naar het plan om dingen te kopen en later de rest te kopen. Sowieso bedankt voor alle geweldige, snelle en nauwkeurige hulp en adviezen! Ik post over een dag of twee sowieso met wat ik ga doen, en eventueel met zelfs nog méér n00btastische vragen.

Jullie zijn een stelletje helden. In de internet-zin van dat woord dan :p.

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
rodebest schreef op woensdag 10 september 2014 @ 00:36:

Dus tldr:

Zeg, wil je niet vloeken? Security Essentials... :N
Maar verder is dit de beste oplossing. Om wat specifieker te zijn kun je prima deze Seasonic M12II 520W nemen

En wat eerder genoemd werd:
gaat niet werken (dat is namelijk DDR3 en de TS heeft DDR2), ik zou uberhaupt niet kijken naar een upgrade voor je RAM geheugen.

• Matsjo
Hey allemaal,

ik heb jullie adviezen overwogen, en ik denk dat ik het beste in kan gaan op het advies om nu een voeding, SSD en videokaart te kopen, en om na wat spaartijd voor een moederbord, cpu en werkgeheugen. Ik heb nu de volgende items op een lijst gezet ter aanschaf, zijn dit de onderdelen die jullie bedoelen (ik zou dan eerst tweedehands gaan zoeken, behalve voor de SSD), zijn er geen onderdelen die niet op elkaar aansluiten waar ik me zorgen om hoef te maken?

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,75€ 59,75
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,60

En als ik deze aanschaf maak, zal ik dan in ieder geval vooruit kunnen met die paar geliefde games die ik graag speel? _/-\o_

Matthias

PS: ik vind het niet erg om mijn systeem te herinstalleren naar een 64-bit versie, deze keer met iets van een beveiligingssysteem.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:25
Welke moederbord heb je nu precies?

Want MCP73PV is alleen de chipset en Asus het merk. Zonder die gegevens weten we niet zeker of die videokaart wel werkt met jouw moederbord.

Verder kan ik je nog aanraden om op zoek te gaan naar tweedehands hardware. Daar kun je nog wat mee besparen / een betere videokaart voor hetzelfde geld vinden.

PVO

• Matsjo
Na wat nadenken en inlezen heb ik me bedacht; als ik nu onderdelen ga aanschaffen ben ik beperkt in de mogelijkheden die ik later zal hebben om een systeem in te gaan richten. Ik denk dat ik gewoon in zijn geheel vanaf 0 moet beginnen (dan kan ik ook een ruime kast aanschaffen) zodat ik onderdelen kan uitzoeken die goed op elkaar aansluiten. Ik zal een post gaan plaatsen in het juiste forum om advies in te winnen voor een geheel andere PC, en dan koop ik waarsschijnlijk de onderdelen in een paar stappen bij elkaar. Ik houd het nog wel eventjes uit met de huidige tot ik dat rond kan krijgen. Misschien kan ik iemand vinden die gek genoeg is om me zelfs geld voor te schieten.

Ik wil iedereen ongelooflijk bedanken voor alle moeite die jullie hebben gedaan om mij te informeren, uiteindelijk is mijn systeem denk ik te ver heen om me in bochten te wringen om hem draaiende te houden. Ik zal ook kijken of ik de onderdelen ter verkoop kan zetten.

Groetjes, en misschien spreek ik jullie op de andere thread,
een dankbare Matthias

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik zou ook zeker kijken naar vraag en aanbod, daar kan je ZEKER ook nog wat leuke koopjes tegen komen..., waarop je je pc kan baseren.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:27
Ik denk dat een 7950 zwaar overkill is in dit geval, je kunt bv ook prima uit de voeten met een 2e hands 6870 of iets dergelijks.
Op welke resolutie ga je eigenlijk gamen, indien geen full HD is zelfs de 6870 nog te zwaar.

V&A aangeboden: Seasonic S12II-Bronze 430W
V&A aangeboden: Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 2x
V&A aangeboden: Kingston SSDNow V300 120GB

Ben je voor 115 euro klaar... om maar een voorbeeldje te geven, er staat genoeg te koop.
(eventueel kun je zelfs de SSD achterwege laten)

[ Voor 54% gewijzigd door mitsumark op 12-09-2014 20:50 ]

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-02 16:58

Nikeo

Jawelles

Er worden hier maar rare adviezen gegeven over een PC van zo'n 6 jaar oud ;) Ik zou de pc nog niet afschrijven maar er zeker niet te veel geld in steken. Ik sluit me verder bij het conservatieve kamp van Mitsumark aan. Je kan misschien zelfs wel ergens een ati 7750 of volgens mij ook een recente nvidia 750 kopen. Die hebben geen power connector nodig en kun je voor een prikje ook 2ehands kopen. Dus je spaart het kopen van een nieuwe voeding uit. TS draait volgens de specs wel op 1920x1080 maar dat kun je in een spel desgewenst ook wel naar beneden bijstellen.

Verder vallen me nog wat dingen op:

- Ik snap niet waarom iedereen zo graag een SSD wil plaatsen. Het gaat volgens TS om het spelen van spellen. Dan heb je toch andere prioriteiten? Maar goed: dan kan de PC verder qua feel wel weer mee dus ik ben stiekem toch wel voor de ssd 8)7 .
- De spellen van TS komen resp. uit 2006 (!) en 2014 waarbij die laatste minimum req. heeft van een e6600 en 2gb ram. (dus min eisen uit 2006). Deze games kunnen dus prima met de PC van TS.
- Het moederbord van TS heeft maar 2 geheugensloten dus bijplaatsen past misschien niet meer, vervangen is ook lastig en het imo niet waard. 4gb is prima.
- Doe anders een totale reinstall van win7 64 bit. Zoek vantevoren even of de drivers nog online staan.

Dus investeer een beetje en gebruik je PC lekker op tot hij het binnen een jaar of twee begeeft :)

[ Voor 12% gewijzigd door Nikeo op 23-09-2014 00:50 ]

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-02 10:37
S0epkip schreef op donderdag 11 september 2014 @ 16:44:
Welke moederbord heb je nu precies?

Want MCP73PV is alleen de chipset en Asus het merk. Zonder die gegevens weten we niet zeker of die videokaart wel werkt met jouw moederbord.

Verder kan ik je nog aanraden om op zoek te gaan naar tweedehands hardware. Daar kun je nog wat mee besparen / een betere videokaart voor hetzelfde geld vinden.
de mcp73pv is en mobo van acer met een nforce chipset (max 4gb ram), de video kaart moet wel werken, hij kan alleen problemen geven met de sata ports. en het is een oem board dus overclocken gaat niet lukken (moet je ook niet doen als je niet weet wat je doet)
Pagina: 1