Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Pc, booten vanaf installatieschijf lukt niet?

Pagina: 1
Acties:

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:06
Hallo,

Ik heb een oude computer gekregen van het werk. Een HP XW4400.

Hier heb ik eerst Ubuntu op gezet. Werkte prima, maar ik baalde na een tijdje wel dat er geen winamp op kan. Winamp4life.
Dus geprobeerd widows 7 er op te zetten. Lukte niet, aan het begin van de installatie kwam een foutmelding.
Toen dacht ik; laat ook maar, ga wel gewoon door met Ubuntu. Maar dat lukt ook niet. De pc start wel op en ik kan in het instellingenmenu komen (bios toch?) maar als ik boot vanaf de installatie-dvd komt de melding "non system disk or disk error
replace and strike any key when ready"

Met de installatieschijf van windows krijg ik exact dezelfde melding. Ik heb nog een schijfwis-tooltje (DBAN) geprobeerd vanaf usb-stick maar ook dat lukt niet, zelfde melding. Booten van cd of usb-stick lukt dus gewoon niet meer.

Wat nu?!

Jurrien

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Linux gebruikt EXT4 als filesystem en Windows NTFS

Waarschijnlijk heb je met de installatie van Ubuntu je schijf geformateerd naar EXT4 en snapt Windows niet dat er eerst geformateerd moet worden en filesystem naar NTFS gezet moet worden... ?

DBAN moet je NOOIT gebruiken als een partitie manager, deze wist alle clusters en instructies van de harde schijf.

Pak een Linux Live bootable CD/USB (UBCD oid) met een partion manager en ga proberen om je schijf weer naar NTFS/FAT XX te krijgen. (zet je BIOS boot volgorde wel naar USB/CD en niet naar HDD of iets anders)

Voordat je de installatie van Windows doorklikt met next/verder, laat Windows eerst ook alles zelf formateren ...

[ Voor 5% gewijzigd door Breezers op 07-09-2014 11:43 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Vervloet
Dank voor de snelle reactie! UBCD (ultimate boot cd toch?) heb ik geprobeerd maar hetzelfde verhaal;
"non system disk or disk error

De bootvolgorde in bios staat inderdaad op cd - usb- hd.
Bovendien kan ik door op F9 te drukken op het opstartscherm ook handmatig m'n bootbron selecteren, maar ook dan hetzelfde verhaal.

Oei?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-11 16:18
Als eerste maar eens een bios-reset doen, denk ik.

• Breezers
Vervloet schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:01:
Dank voor de snelle reactie! UBCD (ultimate boot cd toch?) heb ik geprobeerd maar hetzelfde verhaal;
"non system disk or disk error

De bootvolgorde in bios staat inderdaad op cd - usb- hd.
Bovendien kan ik door op F9 te drukken op het opstartscherm ook handmatig m'n bootbron selecteren, maar ook dan hetzelfde verhaal.

Oei?
Vreemd verhaal.... de melding die je krijgt is dat je computer op zowel CD, USB en HDD geen bootinstructie kan vinden. Dit is onlogisch, aangezien ik wel mag hopen dat je een bootable CD of USB hebt gemaakt ?

Als je zeker weet dat je CD en USB bootable is, betekend dit dat je BIOS niet goed staat, in dat geval inderdaad je BIOS eerst resetten (wel je USB weer op legacy zetten) naar default en dan nog eens je boot settings aanpassen naar USB/CD/HDD ?

het lijkt mij toch erg stug als in 1 keer je USB pporten, je CDROM drive en je HDD defect zouden zijn (defect moedeboard)

[ Voor 8% gewijzigd door Breezers op 07-09-2014 15:49 ]

• Vervloet
Ok, geprobeerd de bios te resetten. Was nieuw voor mij, maar volgens mij heb ik het wel goed gedaan. Batterijtje op het moederboard er 5 minuten uitgehaald en bovendien een knopje op het moederboard met de tekst CMOS erbij 5 seconden ingedrukt.
Na opnieuw opstarten krijg ik inderdaad meldingen dat de klok z'n tijd niet meer kent.

Maar het heeft niks uitgehaald, bij zowel de bootable windows-cd als een bootable ubuntu-usbstick (waarmee ik twee weken terug ubuntu succesvol geïnstalleerd heb) geven nog steeds dezelfde melding.
Bootvolgorde heb ik zeker weten goed staan.

Wat nu?

Sowieso dank voor de hulp overigens!

• Breezers
Ho Jurriendus, we hebben nu in ieder geval uitgesloten dat het probleem in je installatiemedia en BIOS zit (de meest voor de hand liggende oorzaken)

Laten we even kijken naar je hardware, als ik Google op HP XW4400 kom ik uit bij onderstaande kast:

Afbeeldingslocatie: http://i1278.photobucket.com/albums/y513/sotec/130920%20hp%20xw4400/hpxw44001_zps7ad4b43f.jpg
http://www.usedcomp.de/in...orkstation-innenleben.jpg

Ik zie dat de CDROM en floppy drive oorspronkelijk is aangesloten via IDE (klopt dat ?) ,dat de voorkant van kast USB aansluitingen heeft via een verloopkabel van onder aan je moederbord ? (klopt dat ?) en dat de HDD via een SATA aansluiting is verbonden (klopt dat ?)

Als dit zo is, zou ik je willen vragen om even de IDE kabel , de verloopkabel van de front USB poorten en de SATA kabel van je HDD los te maken van het moederbord. Verwijder alle andere kabels/USB stekkers van andere randapparatuur naar je kast die je niet nodig hebt. (alleen muis en toetsenbord noodzakelijk)

Steek je bootable USB stick aan de achterzijde in een USB poort en probeer die eens te booten ?

p.s: Gebruik je een USB of PS/2 muis/toetsenbord ?

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-11 13:12
Misschien niet je optische drive defect? Probeer die eens te vervangen.

• Vervloet
Breezers, nogmaals dank dat je de tijd neemt mij te helpen hiermee!

Ik ben redelijk nieuw hierin maar met een beetje googlen en de beschrijvingen lukt het aardig.

- Ik weet nu wat een IDE-stekker is en inderdaad, daar zit de DVD-speler mee aangesloten. De floppy niet trouwens, die zit er niet in. De stekker heb ik uit het moederboard gehaald.
- De voorkant van de kast heeft inderdaad twee usb-poorten, daar lopen 2 kabels heen die samen met 1 stekkertje in het moederboard steken. Ook deze heb ik uit het moederboard gehaald.
- Ik weet nu wat een SATA-stekker is en inderdaad, daar zit de HDD mee aangesloten. De stekker heb ik uit de HDD gehaald.

Nog steeds dezelfde foutmelding. Ik heb de bootable USB-stick achterin een poort gestoken. Maakt het daar nog uit welke? Ik gebruik een USB-toetsenbord, een andere heb ik niet. Maakt dat ook uit? Muis heb ik niet aangesloten.

Voor de volledigheid even een paar fototjes.

Een foto van mijn kast:

Afbeeldingslocatie: http://waarbijaardbei.nl/pc/IMG_1949_resize.JPG

Het bootmenu: (wat is die laatste optie eigenlijk? MBA...)

Afbeeldingslocatie: http://waarbijaardbei.nl/pc/IMG_1946_resize.jpg

Als ik USB device kies komt er ongeveer een seconde de volgende melding in beeld. Die fout "PXE-061: Media test failure, check cable" stond er ook al voordat ik de schijf/dvd-speler/voorste usb-poorten losgekoppeld had. Zegt het iets?

Afbeeldingslocatie: http://waarbijaardbei.nl/pc/IMG_1947_resize.jpg

En vervolgens staat er dus deze melding:

Afbeeldingslocatie: http://waarbijaardbei.nl/pc/IMG_1948_resize.jpg

• zetje01
Vervloet schreef op zondag 07 september 2014 @ 22:18:
Ok, geprobeerd de bios te resetten. Was nieuw voor mij, maar volgens mij heb ik het wel goed gedaan. Batterijtje op het moederboard er 5 minuten uitgehaald en bovendien een knopje op het moederboard met de tekst CMOS erbij 5 seconden ingedrukt.
Na opnieuw opstarten krijg ik inderdaad meldingen dat de klok z'n tijd niet meer kent.

Maar het heeft niks uitgehaald, bij zowel de bootable windows-cd als een bootable ubuntu-usbstick (waarmee ik twee weken terug ubuntu succesvol geïnstalleerd heb) geven nog steeds dezelfde melding.
Bootvolgorde heb ik zeker weten goed staan.

Wat nu?

Sowieso dank voor de hulp overigens!
Okay, goed gedaan, alleen ik bedoelde eigenlijk meer een factory reset.
Als je je bios in gaat kan je daar kiezen voor factory-reset, (of fabrieksinstellingen, of optimal settings, of default settings, of enzovoort, afhankelijk van je bios). Maar ik had dat duidelijker moeten zeggen.

Als je dat gedaan hebt, en je kan nog steeds geen werkende usb-sticks of live-cdtjes booten (waar het nu echt op begint te lijken) dan lijkt 'ie wel gewoon stuk.

Enige wat ik nog kan verzinnen is een nieuwe/andere bios flashen (zie de site van de fabrikant van je mobo)

• Vervloet
Ohja die optie defailt settings was ik inderdaad ook tegengekomen toen ik het biosmenu doorliep, en inderdaad ook geprobeerd toen. Geen effect dus.

Morgen nog een dag, dan ga ik even uitzoeken wat een bios flash precies inhoudt.

• zetje01
:) de bios van je mobo downloaden (van de site van de fabrikant, en vergelijk jouw versienummer met die van hun) en op je mobo zetten. Flashen dus. Hoe dat moet hangt van je bios af.

Maar goed, bios flashen kàn lastig zijn, ik zou nog even wachten daarmee, en afwachten wat andere tweakers denken van je probleem.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:13
Die PXE melding komt omdat in je boot sequence ( in de bios ) ergens je boot van LAN / Netwerk rom aan hebt staan. Die kan hij niet vinden, vandaar die melding. Als hij dit gaat proberen staan vermoedelijk de boot opties toch ergens fout ? Juiste volgorde in jouw geval zou moeten zijn :

1st DVD speler
2nd USB stick
3rd HDD
4th Lan PXE of al de rest als je die niet kan uitzetten.

Wat precies het probleem is kan ik niet uitmaken , maar ik vermoed dat je probleem toch daar ergens zit.
Kijk ook na of de USB poorten en de IDE controller in de bios zeker aan staan.

Bios flashen zou ik inderdaad ook pas als laatste doen , als het met deze versie werkte moet het ook weer met deze versie werken te krijgen zijn.... Bovendien moet je daar voor meestal ook van de USB voor booten.... Gaat dus ook niet...

• Breezers
Precies wat floorcleaner aangeeft: PXE is een installatie starten via een netwerk locatie waar een boot file zou moeten staan (wat jij dus niet hebt of wilt) Dit betekend dat je dit moet uitzetten in je BIOS, aangezien je computer telkens als eerste naar een niet bestaande netwerklocatie gaat zoeken en uiteindelijk aangeven dat dit niet gelukt is. MBA is dacht ik je netwerkkaart, maar daar hoef je niets mee te doen.

Door het loskoppelen van de CD ROM, HDD en front USB kunnen we in ieder geval uitsluiten dat er een sluiting of defect zat in deze apparatuur die mogelijk voor deze melding zorgt.

Het lijkt er toch echt op dat het probleem in je BIOS moet zitten en/of in je bootable media....

1. Maak een nieuwe bootable USB en test deze op een andere computer. (controle of het echt bootable is)
2. Loop alle instellingen na ein je BIOS (mogelijk een BIOS update, echter dat vereist een bootable medium)

• Vervloet
Ok. Als ik de pc aanzet krijg ik de keuze F9 voor bootmenu en F10 voor setup. Ik dacht dus, als ik F9 druk (dan kom ik in dit scherm uit: http://waarbijaardbei.nl/pc/IMG_1946_resize.jpg) en dan op USB Device sta en dan op enter druk, hij gaat booten van USB.

Maar als ik het goed begrijp moet je dan alsnog de volgorde goed ingesteld staan, want hij kijkt toch naar andere bootbronnen.

Nou ik heb de bootvolgorde nu zo staan (stond hij al overigens)

Afbeeldingslocatie: http://waarbijaardbei.nl/pc/IMG_1950.jpg

Ik heb ook geprobeerd om Broadcom Ethernet controller op disabled te zetten en kijken wat er gebeurt, maar dit helpt ook niet, de melding ""non system disk or disk error replace and strike any key when ready" blijft onveranderlijk komen.

Ik heb overigens de USB-stick die ik gebruik in een andere computer geprobeerd en daar boot hij gelijk zonder problemen.
floorcleaner schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 00:48:
Kijk ook na of de USB poorten en de IDE controller in de bios zeker aan staan.
Wil je me iets meer op gang helpen wat dit precies wil zeggen?

Jurrien

• zetje01
floorcleaner bedoelt dat je in je bios een heleboel hardware-onderdelen van je mobo kunt in- of uitschakelen.
Hij vraagt dus (waarschijnlijk n.a.v. bios-reset) of je even wil kijken of die USB-controller en ide-controller (waar je ide-disks op je mobo op worden aangesloten) niet toevallig zijn uitgeschakeld. Zoals je ook je netwerkkaart even had uitgeschakeld.

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig wat je bij Storage Options heb staan.
Device Configuration is nu leeg, denk ik, omdat je al je schijven/dvd's hebt afgekoppeld.

[ Voor 20% gewijzigd door zetje01 op 09-09-2014 21:42 ]

• Breezers
nav de opmerking van zetje01:

Afbeeldingslocatie: http://h30434.www3.hp.com/t5/image/serverpage/image-id/41105i694C8EC13A2C1F5A?v=mpbl-1

staat bijvoorbeeld " Removable Media Boot" wel op enable ? (dit zou veel verklaren....)

[ Voor 7% gewijzigd door Breezers op 10-09-2014 07:37 ]

• Vervloet
Ok!
Ik probeer ook alle termen die ik tegenkom te googlen maar dan nu ik nog véél meer termen tegen die me niks zeggen.. Dit gaat mij echt de pet te boven. Ik hoop daarom dat een paar schermfototjes me wederom wat verder helpen!

Bij Device Configuration staat het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://waarbijaardbei.nl/pc/IMG_1951_resize.jpg

Als ik daar op enter klik krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://waarbijaardbei.nl/pc/IMG_1952_resize.jpg

En bij Storage Options staat dit:

Afbeeldingslocatie: http://waarbijaardbei.nl/pc/IMG_1953_resize.jpg

Wat wil SATA emulation zeggen? Hier heb je namelijk 4 verschillende opties. Te weten: RAID+AHCI (waar hij op staat), AHCI, Seperatre IDE Controller en Combined IDE controller

Zegt dit alles iets?

Ohja iets anders wat me opviel.. Als ik de computer aanzet geeft hij kortstondig de keuze: F9 voor boot menu, F10 voor setup en F12 voor Network Service Boot. Wil dat nog iets zeggen?

Jurrien

• Breezers
Iets zegt mij dat je de SATA emulatie niet op RAID moet hebben staan.... verander deze eens in een andere waarde ? (probeer gewoon de andere opties eens allemaal ?) Ik gok op AHCI voor je harde schijf (zeker als het een SSD betreft) maar het kan zijn dat je CDROM drive (die via IDE is aangesloten) een andere waarde vereist voor installatie , dan zou ik de andere 2 opties proberen (Separate of Combined)

Aangezien je niet meerdere harde schijven via SATA in een RAID configuratie hebt draaien (zeker niet als je van Linux af komt) RAID is een manier om via een aparte controller harde schijven te combineren in een snellere (striping) of grotere of betrouwbaardere combinatie Wikipedia: Redundant array of independent disks

SATA Emulation
Sets the SATA emulation mode with the following options:

RAID + AHCI–AHCI functionality does not require an OPROM to execute. RAID OPROM executes. This emulation mode offers the best performance and most functionality.

Separate IDE Controller–Offers standard SATA supports (four ports only).

Combined IDE Controller–Makes the SATA controller look like an IDE controller and offers best IDE compatibility (two ports only).

AHCI–Offers full SATA and SATA-II functionality with no support for RAID.

• Vervloet
Ja ik heb alle opties geprobeerd maar er verandert niks.
Moet ik juist niet alles behalve de Removable media boot op disabled zetten?
Omdat ik van USB-stick probeer te starten.
De stekkers van de HDD en de DVD-speler en voorste usb-poorten liggen nog steeds uit het moederboard overigens.

• jannick63
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-11 17:42
Ik denk dat je toch echt even naar een Computer winkeltje moet, Aangezien je niet precies weet hoe je goed moet troubleshooten is het erg moeilijk om dit stap voor stap aan te geven. Suc6

• Vervloet
Ja, dat is inderdaad het snelst. Maar ik vind het ook wel leuk om er zelf uit te komen. Ik ben mij er van bewust dat ik niet hier eindeloos m'n screenshots kan neerzetten om te vragen wat ik nu weer moet aanklikken. Als ik tijd heb ga ik er in duiken en ook eens lezen wat al die termen nou betekenen. Maar dat kan even duren want ik moet er de tijd voor vinden. In elk geval zal ik het hier posten als ik iets bereik. Sowieso bedankt voor alle hulp tot nu toe!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-11 13:12
Kijk nou eens naar je optische drive...... -__-

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Is die USB stick nog wel bootable? Op een andere pc geprobeerd?

• Vervloet
Speakerfreak95, de DVD-speler is losgekoppeld van het moederboard. Dus dan heeft die toch geen invloed meer? Of wat bedoel je?

wagenveld, ja de USB-stick is bootable, straat de nieuwste ubuntu op, geprobeerd op een andere pc, werkt direct.

• Vervloet
Ok, het is gelukt!

Heb gisteravond er met m'n pa naar gekeken. Die heeft iets meer verstand van de werking van computers. Ook hij snapte niet waarom de computer niet meer wilde booten. Dus we hebben in het wilde weg maar wat geprobeerd. Wat nu exact de reden is waarom hij nu wel weer booten weet ik niet. Maar we hebben de harde schijf in een andere computer gestopt en daar geformateerd. Verder de dvd-speler en harde schijf weer op het moederboard aangesloten. Na een paar pogingen met allerlei foutmeldingen wilde hij opeens weer booten van dvd en heb ik er dus windows op kunnen zetten vanaf dvd. Booten vanaf USB wilde al die tijd niet lukken. Of hij nu wil booten vanaf usb (nu windows er weer op staat) heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd.

De logica ontgaat me maar het is wel leuk dat hij het weer doet.

Evengoed bedankt voor alle reacties hier!
Ik heb in elk geval nu wat beter geleerd hoe een computer van binnen in elkaar zit.
Pagina: 1