Mid-end videokaart

Pagina: 1
Acties:

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-02 04:42
Ik zoek een?
Ik heb een mooie game-pc staan, alleen zonder videokaart. Je raad het al, ik ben op zoek naar een goede videokaart.

De systeem specs:

Intel Core i5-4670K
Gigabyte Z97N-WiFi
8GB Crucial Ballistix Tactical
Seasonic M12ii 520W

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Budget ligt nog niet vast, ik wil graag een goede kaart voor mijn geld dus check geregeld vraag en aanbod. Ik betaal liever niet meer dan nodig is. Ik zou er niet meer dan 200 euro aan uitgeven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang er maar geen stock koelers op zitten vind ik het prima.

Ik heb zelf ook al wat onderzoek gedaan en vond HD7950s tweedehands voor <100€, volgens benchmarks zou die redelijk gelijk met de GTX760 presteren. Toch is de GTX760 meer dan 1.5X zo duur, is daar een goede reden voor?

Spellen die ik wil gaan spelen:

- Counter-Strike Global Offensive ( draait overigens op low settings al op intergrated graphics)
- Rust
- Misschien af en toe Battlefield 4, zal me niets uitmaken of ik die op medium of ultra draai.
- Sniper Elite III

Kortom: Waar het mij om gaat is dat ik de meeste spellen goed (60fps) kan spelen (op 1080p) op medium settings of hoger. Het liefst door zo min mogelijk geld uit te geven.

Alvast bedankt voor de hulp! _/-\o_

• RRV
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-02 01:57

RRV

Zelf zat ik in een gelijkaardige situatie met een gelijkaardig budget.

Na rondkijken ben ik voor de MSI Radeon R9 280 gegaan (staat momenteel aan €188).

Bekijk gerust mijn review:

productreview: MSI Radeon R9 280 Gaming 3G review door RRV

Zoals er in de review staat draai ik alles aan 60 fps (met drops naar 45 fps bij zware load, en ik heb een limiet van 60 fps ingesteld), CS: GO draaide hij aan 200+ fps, dus je hebt overschot ;)

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
Ik zal tweedehands een R9 280X of R9 290 kopen. Bij een R9 290 daarna een koeler erop drukken en klaar voor minder dan 250€. productreview: Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV review door AMDminer

De koeler kan je er ook later nog opzetten.

• suikerberg
Arthur-M. schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:55:
Ik zal tweedehands een R9 280X of R9 290 kopen. Bij een R9 290 daarna een koeler erop drukken en klaar voor minder dan 250€. productreview: Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV review door AMDminer

De koeler kan je er ook later nog opzetten.
Ik heb geen problemen om games op medium te spelen, is dit dan niet een beetje overkill?
RRV schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:48:
Zelf zat ik in een gelijkaardige situatie met een gelijkaardig budget.

Na rondkijken ben ik voor de MSI Radeon R9 280 gegaan (staat momenteel aan €188).

Bekijk gerust mijn review:

productreview: MSI Radeon R9 280 Gaming 3G review door RRV

Zoals er in de review staat draai ik alles aan 60 fps (met drops naar 45 fps bij zware load, en ik heb een limiet van 60 fps ingesteld), CS: GO draaide hij aan 200+ fps, dus je hebt overschot ;)
De 280 is vergelijkbaar met de Hd7950? De 280 is nieuw 195euro terwijl je de HD7950 voor de helft kan halen. Of zie ik nu iets over het hoofd?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

maarten0009 schreef op zondag 07 september 2014 @ 12:00:
[...]

Ik heb geen problemen om games op medium te spelen, is dit dan niet een beetje overkill?

[...]

De 280 is vergelijkbaar met de Hd7950? De 280 is nieuw 195euro terwijl je de HD7950 voor de helft kan halen. Of zie ik nu iets over het hoofd?
De 280 is exact hetzelfde als de HD7950, de 280X is exact hetzelfde als de HD7970 (alhoewel, de eerste batches van die 280X'en hadden nog de oude GPU's die een paar Watt meer verbruikten dan de nieuwe Tahiti chips maar wel beter overclockten, dit was ook het enige verschil)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• RRV
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-02 01:57

RRV

maarten0009 schreef op zondag 07 september 2014 @ 12:00:
[...]

[...]

Om op je eerste vraag te antwoorden, met een videokaart moet je wat futureproof denken, dwz: hoe zal mijn kaart presteren in de toekomst.

Zelf heb ik ervoor gekozen van nu iets minder uit te geven aan een videokaart,maar toch een voldoende krachtige kaart zodat hij 3 jaar kan meegaan.

De 280 is in principe een iéts snellere kaart dan de HD7950, maar als je daar een kleine €100 mee kan besparen zou ik eerder voor de HD7950 gaan. Het verbruik van de 280 ligt dan ook iets hoger.

Met tweedehandskaarten moet je wel opletten dat deze niet gebruikt zijn voor mining, want dat komt niet ten goede van de levensduur.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

RRV schreef op zondag 07 september 2014 @ 12:10:
[...]

Met tweedehandskaarten moet je wel opletten dat deze niet gebruikt zijn voor mining, want dat komt niet ten goede van de levensduur.
Das ook een broodje-aap verhaal, je kunt die kaarten beter zien als "uitvoerig getest" en aangezien ze 24/7 onder een constante load hebben gewerkt i.p.v. continue temperatuurwisselingen onder gamen kun je beter een Mining kaart kopen dan een kaart waarmee veel gegamed is.

Kaarten kunnen veel langer mee onder een constante temperatuur dan dat alles de hele tijd kouder en warmer word.

Nu vraag je je af hoe dat met garantie zit: miners kopen hun kaarten met het doel ze weer te verkopen, en daarom heeft 99/100 mensen die minen ook nog alles wat bij de kaart kwam zoals doos, garantiebewijs en zulke meuk. Ik kan je verzekeren dat menig niet-mine kaart geen garantiebewijs heeft.

Ik vertel dit uit eigen ervaring, maar ik zie het wel vaker op het Tweakers-forum langkomen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik heb zelf een R9 290 uit de mijnbouw, en dat ding is helemaal perfect, lekker goedkoop, garantie erbij. Alleen eventjes een Gelid Icy erop geknoopt voor de stilte.

People as things, that’s where it starts.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:57

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ikzelf blijf mining GPU's altijd afraden, maar dat is een discussie die hier vaker gevoerd is en dus weinig zin heeft.

Feit is dat de 7950 een goede kaart is voor weinig geld, ook als je hem nieuw koopt. Hij presteert vrijwel identiek aan de R9 280 omdat het in feite dezelfde kaart is met iets lagere clock speeds. Nadeel: eventuele driver support over een jaar of 3-5 is natuurlijk iets eerder een probleem op de 7950 dan de R9 serie. Zeker omdat ze de hele series vanaf nu gerenamed hebben. Ik denk dat je je keus zelf moet maken verder ;-)

youtube.com/@hisrep

• suikerberg
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

Ik ga hoogstwaarschijnlijk zoon kaart halen voor 100 euro, maar heb ook de optie om voor de gigabyte variant te gaan. Alleen heb ik gelezen dat de Sapphire een van de meest favoriete 7950s is, onder andere door de clocksnelheid en de goede heatsink.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

Als je kan kiezen zou ik voor de gigabyte gaan.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hoeveel kost de Gigabyte videokaart dan? Als het meer is dan een paar tientjes is dat het niet waard naar mijn mening. De Sapphire HD7950 Boost is prima, zeker voor die prijs.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

Bolletje schreef op zondag 07 september 2014 @ 20:21:
Hoeveel kost de Gigabyte videokaart dan? Als het meer is dan een paar tientjes is dat het niet waard naar mijn mening. De Sapphire HD7950 Boost is prima, zeker voor die prijs.
Als ik het juist lees...
Ik ga hoogstwaarschijnlijk zoon kaart halen voor 100 euro, maar heb ook de optie om voor de gigabyte variant te gaan.
Zijn ze even duur.
Pagina: 1