Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:36
Hallo allemaal,

Ik heb een internetverbinding bij UPC via de kabel. Al geruime tijd hebben we wat internetproblemen. Een tijdje geleden heb ik de router vervangen door een Mikrotik RB2011, wat de verbinding al een hoop stabieler maakt. Toch valt het internet af en toe even weg voor 1 a 2 minuten. In de logs van de Mikrotik kan ik zien dat het internet wegvalt omdat de router het NAK signaal ontvangt van de UPC DHCP server. Vervolgens krijgt de router een IP in de range 192.168.100.*, waarvan de lease na een minuut ofzo verloopt om vervolgens weer het goede externe IP op te pikken.

Hoe komt het dat ik dit signaal ontvang. Ligt dat bij UPC, of kan dit komen door slechte bekabeling of een verkeerde instelling van de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 19:13
Plak eens een gedeelte van de log? Mask daarbij natuurlijk wél de persoonsgebonden informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
Het relevante gedeelte van de log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
01:52:23 interface,info ether1-gateway link down 
01:52:42 interface,info ether1-gateway link up (speed 1G, full duplex) 
01:52:49 dhcp,critical,error dhcp-client on ether1-gateway lost IP address xxx.xxx.xxx.xxx - received NAK from dhcp server 0.0.0.0 
01:52:49 system,info item removed 
01:52:49 system,info item removed 
01:52:51 dhcp,info dhcp-client on ether1-gateway got IP address 192.168.100.10 
01:53:43 interface,info ether1-gateway link down 
01:53:56 interface,info ether1-gateway link up (speed 1G, full duplex) 
01:54:09 dhcp,critical,error dhcp-client on ether1-gateway lost IP address 192.168.100.10 - lease expired 
01:54:09 system,info item added 
01:54:09 system,info item added 
01:54:09 dhcp,info dhcp-client on ether1-gateway got IP address xxx.xxx.xxx.xxx

xxx.xxx.xxx.xxx is mijn extern ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 19:13
Kan je ook het discover en request gedeelte plakken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
Neyluzz schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:17:
Kan je ook het discover en request gedeelte plakken? :)
Dit is alles wat er in de log staat rond het moment dat internet wegvalt. Eerdere log items zijn van minstens een halfuur daarvoor, en latere items minstens 15 minuten later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Kun je ook het modemlog bekijken, of de signaalwaardes? Adressen uit de range 192.168.100.0/24 worden typisch door kabelmodems zelf uitgedeeld op het moment dat deze off-line zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
hcQd schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:31:
Kun je ook het modemlog bekijken, of de signaalwaardes? Adressen uit de range 192.168.100.0/24 worden typisch door kabelmodems zelf uitgedeeld op het moment dat deze off-line zijn.
Zijn de modem logs uit te lezen bij standaard modems van UPC? Ik neem aan dat ze dit afsluiten voor iedereen behalve monteurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:43
Ik ken de Mikrotik router niet, maar dat de link down gaat en daarna weer up komt lijkt me niet de bedoeling. Kun je eens kijken zodra je internet weg valt op de router en modem of de link (lampje) op het modem ook weg valt, of dat deze zelfs aan het rebooten is? (als ik de log zie heb je 1,5 minuut de tijd voordat de link voor de tweede keer even weg valt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
Brokencore schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:53:
Ik ken de Mikrotik router niet, maar dat de link down gaat en daarna weer up komt lijkt me niet de bedoeling. Kun je eens kijken zodra je internet weg valt op de router en modem of de link (lampje) op het modem ook weg valt, of dat deze zelfs aan het rebooten is? (als ik de log zie heb je 1,5 minuut de tijd voordat de link voor de tweede keer even weg valt).
Het lastige is dat de verbinding maar relatief kort uitvalt en dat ik een appartement op de 3e verdieping heb met de router in de meterkast beneden. Voor ik heb gemerkt dat het internet down is en ik bij de meterkast sta werkt het vaak weer.

Hopelijk is het mogelijk om de logs van het modem uit te lezen (Cisco EPC3212) om die informatie achteraf alsnog te kunnen uitlezen. Ik zou alleen niet weten hoe ik daaraan moet beginnen...

edit:
Inloggen op het modem bleek relatief eenvoudig gelukkig. Hieronder relevante signaal info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Downstream Channels          
Power Level:    Signal to Noise Ratio:
Channel 1:  0.7 dBmV    39.9 dB
Channel 2:  1.2 dBmV    40.6 dB
Channel 3:  1.0 dBmV    40.4 dB
Channel 4:  0.8 dBmV    40.3 dB
Channel 5:  0.6 dBmV    39.8 dB
Channel 6:  0.8 dBmV    39.4 dB
Channel 7:  0.8 dBmV    39.6 dB
Channel 8:  0.6 dBmV    39.4 dB

Upstream Channels        
Power Level:
Channel 1:  47.0 dBmV
Channel 2:  48.0 dBmV
Channel 3:  47.2 dBmV
Channel 4:  47.2 dBmV

[ Voor 23% gewijzigd door darkmdmn op 07-09-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
Als ik moet gokken zou ik denken dat de EPC3212 reboot / uitvalt. Daardoor valt de link even weg, en vraagt de Mikrotik een nieuwe DHCP request. Omdat het modem op dat moment nog geen verbinding heeft opgebouwd met het UPC netwerk deelt die eerst een lokaal adres uit. Enige poos daarna is er verbinding met het UPC netwerk en kun je een extern IP-adres krijgen.

Je zou eens kunnen onderzoeken of de link-state van het WAN deel (de coax kabel) samenhang heeft met de link-state van het LAN deel op de EPC3212. Misschien is het wel zo dat wanneer de WAN verbinding wegvalt of juist opgebouwd wordt dat de LAN interface even down gaat om een nieuwe DHCP request te forceren.

Edit: Signaalwaarden lijken mij dik in orde!

[ Voor 3% gewijzigd door Brokencore op 07-09-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
Hoe zou ik die samenhang kunnen onderzoeken? Het modem geeft namelijk helaas ontzettend weinig informatie. Geen logs, geen uptime of iets dergelijks, dus het is lastig om de iets te weten te komen over de WAN link-state.

Daarnaast valt de verbinding vaak op de raarste uren weg, als er bijna niemand het modem gebruikt en op tijden dat ik het niet merk als er wat uitvalt. Ik weet dus niet zo goed hoe ik de WAN link-state zou kunnen monitoren. Het enige wat ik kan bedenken is bijv een dag lang elke minuut automatisch laten inloggen op het modem om daar de signaalwaarden en de link-state op te halen en daar een log van te schrijven. Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Fijn dat de signaalwaarden goed zijn. Dan kan ik dat sowieso al uitsluiten als mogelijke oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
Je zou eens de coax kabel kunnen loshalen en even later weer vast maken en kijken wat je in de Mikrotik log ziet. En later nog eens kijken wat je in de Mikrotik log ziet als je de spanning even van het modem afhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
Het lijkt erop dat het modem opnieuw opstart inderdaad. Dit geeft exact dezelfde log entries als hierboven. Alleen het loshalen van de coax kabel geeft aanzienlijk minder entries:

code:
1
2
15:14:58 interface,info ether1-gateway link down 
15:15:10 interface,info ether1-gateway link up (speed 1G, full duplex)

Dus het lijkt erop dat het modem niet meer helemaal is wat die geweest is. Toch maar eens contact opnemen met UPC voor een vervangend modem denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aannames...

Je modem reboot ja, maar zonder enig idee waarom zou ik niet durven beweren waar het aan ligt, laat staan dat je een nieuwe modem nodig hebt. Des te meer omdat nieuwere modems allemaal ingebouwde routers hebben, waar je met die Mikrotik ws niet op zit te wachten :o

Zomaar idee: onderdeel wat verreweg het vaakst overlijdt bij electronica, vooral electronica wat 24/7 aan staat, is de voeding. Als je een ander 15V, >=1A voeding hebt liggen zou je kunnen kijken of dat het probleem verhelpt. Zo ja kun je achter een andere voeding aan, wat aanzienlijk minder gedoe is dan een heel nieuwe modem.

Oslik blyat! Oslik!

• darkmdmn
Inmiddels is de voeding vervangen, maar het probleem treed nog steeds op. Zou dit ook kunnen komen door fluctuerende signaalwaarden? Helaas kan ik dit niet checken omdat het modem niet bereikbaar is tijdens de storingen...

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:49

Remi

Moo!

darkmdmn schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:52:
Inmiddels is de voeding vervangen, maar het probleem treed nog steeds op. Zou dit ook kunnen komen door fluctuerende signaalwaarden? Helaas kan ik dit niet checken omdat het modem niet bereikbaar is tijdens de storingen...
Ik heb zelf een tijdje last gehad van fluctuerende signaalwaardes inclusief uitval (ook UPC) van de internetverbinding maar het modem was ten alle tijden bereikbaar dus iets zegt me dat bij jou het modem zelf het probleem is. ;)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Behalve als iedereen in je buurt er ook last van heeft ligt het aan je modem. Je Mikrotik is in orde, dus het zit dan tussen 'de straat' en je Mikrotik in.

UPC maar even bellen. En natuurlijk niet vertellen dat je een Mikrotik hebt, want dat kennen ze niet en dan kunnen ze hun verplichte stappenplan niet doorlopen. Als je doet alsof je hem rechtstreeks op je PC hebt aangesloten kom je het snelste door de vragenlijst heen en dan krijg je een echte diagnose en meestal ook gewoon een nieuw modem.

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 14:09
dion_b schreef op zondag 07 september 2014 @ 20:22:
. Des te meer omdat nieuwere modems allemaal ingebouwde routers hebben, waar je met die Mikrotik ws niet op zit te wachten :o
Alle upc modems kunnen in bridge mode, dus dat probleem zie ik zo niet :)

• darkmdmn
Verder nog ideeën wat er mogelijk mis kan zijn? Of is een nieuw modem proberen de beste oplossing op t moment?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johnkeates schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:59:
Behalve als iedereen in je buurt er ook last van heeft ligt het aan je modem. Je Mikrotik is in orde, dus het zit dan tussen 'de straat' en je Mikrotik in.
Of iets wat de Mikrotik doet stuurt de modem over de zeik. Zou niet moeten kunnen, maar als er zeer veel gelijktijdige verbindingen lopen kan een modem problemen krijgen. Had ik jaren terug ook met een Thomson TCM390 - meer dan 50 connecties in m'n torrents en de modem werd trager en ging uiteindelijk rebooten.
UPC maar even bellen. En natuurlijk niet vertellen dat je een Mikrotik hebt, want dat kennen ze niet en dan kunnen ze hun verplichte stappenplan niet doorlopen. Als je doet alsof je hem rechtstreeks op je PC hebt aangesloten kom je het snelste door de vragenlijst heen en dan krijg je een echte diagnose en meestal ook gewoon een nieuw modem.
Of nog simpler: ipv alsof te doen, gewoon laptop direct op modem, modem rebooten (want per boot kan maar 1 MAC adres een IP krijgen) en daadwerkelijk met PC direct op modem de helpdesk bellen.

Oslik blyat! Oslik!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-06 17:27
Zet je logging van de dhcp op de mikrotik is wat hoger. Hierdoor komt er meer informatie in de logs:

In winbox via System --> Logging.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BU5gFtw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
Volgens UPC fluctueert het signaal ook erg in sterkte. Ze adviseren daarom om eerst binnenshuis kabels te controleren/vervangen en de splitter te vervangen. Daarna willen ze een monteur sturen om verder te kijken of het probleem misschien in het aansluitpunt of de wijkkast zit.

In hoeverre is het plausibel dat kabels binnenshuis het soms wel en soms niet doen? Moet ik binnenshuis nu echt eerst alle kabels gaan vervangen door relatief dure varianten (Kabel Keur?) in de hoop dat die scheelt, of kan ik beter gelijk een monteur laten komen?

edit:
Overigens hebben buren en andere mensen in de wijk geen problemen met het signaal volgens UPC.
dion_b schreef op woensdag 10 september 2014 @ 17:36:
[...]

Of iets wat de Mikrotik doet stuurt de modem over de zeik. Zou niet moeten kunnen, maar als er zeer veel gelijktijdige verbindingen lopen kan een modem problemen krijgen. Had ik jaren terug ook met een Thomson TCM390 - meer dan 50 connecties in m'n torrents en de modem werd trager en ging uiteindelijk rebooten.
Het signaal valt 's nachts het meest weg, terwijl er dan volgens de logs geen apparaten actief zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door darkmdmn op 12-09-2014 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 17:25
Hoeveel T3 en T4 time outs heeft je modem en hoe lang is dan je uptime? Dit vind je terug op de (Docsis) status pagina.

Ik vind je upstream signaal een beetje sterk, jammer dat er geen SnR bij staat. Hoe is het modem verbonden met UPC? Rechtstreeks op AOP? Gebruik je een TV/DATA splitter of wellicht een binnenhuisversterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
andy88 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:06:
Hoeveel T3 en T4 time outs heeft je modem en hoe lang is dan je uptime? Dit vind je terug op de (Docsis) status pagina.

Ik vind je upstream signaal een beetje sterk, jammer dat er geen SnR bij staat. Hoe is het modem verbonden met UPC? Rechtstreeks op AOP? Gebruik je een TV/DATA splitter of wellicht een binnenhuisversterker?
Op de status pagina staat alleen wat data over software en hardware version, of het modem operational is en de signaalwaarden. Geen T3/T4 timeouts te vinden helaas.

Het modem is verbonden via een 2-way splitter op het AOP. Tussen het AOP en de splitter zit een kabel van een meter, en van de splitter naar het modem ook ongeveer een meter.

edit:
Wel een binnenhuisversterker aanwezig, maar deze is aangesloten op de TV uitgang van de splitter, dus zit niet tussen AOP en modem.

[ Voor 8% gewijzigd door darkmdmn op 12-09-2014 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Je zou als je een beetje handig bent je AOP opnieuw kunnen afmonteren. Dit is vaak de oorzaak van signaalproblemen.

Mijn ouders hebben ook een Cisco EPC maar dan van Ziggo, ik kan de time-outs vinden bij "Docsis WAN signal" of op http://192.168.178.1/Docsis_signal.asp misschien werkt deze link bij jou ook. Kan het helaas niet zeker zeggen omdat Ziggo aangepaste firmware gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
Ik heb net nog eens de meterkast geinspecteerd, maar daar bestaat mijn 'AOP' uit een groene kabel die direct is aangesloten op een reguliere COAX die naar de splitter loopt. Volgens mij is dit niet helemaal de manier waarop het geinstalleerd zou moeten zijn... Al zou dat in dit geval voor mijn signaal juist goed zijn.

Wat het modem betreft heb ik geen Docsis_signal.asp pagina, maar enkel de Docsis_system.asp welke geen time-outs weergeeft. Direct linken naar jouw pagina levert me de status pagina op die ik al kende helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

darkmdmn schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 11:28:
Ik heb net nog eens de meterkast geinspecteerd, maar daar bestaat mijn 'AOP' uit een groene kabel die direct is aangesloten op een reguliere COAX die naar de splitter loopt. Volgens mij is dit niet helemaal de manier waarop het geinstalleerd zou moeten zijn... Al zou dat in dit geval voor mijn signaal juist goed zijn.
Dat is inderdaad niet goed. De overnamepunt (AOP) is verantwoordelijkheid en eigendom van kabelaar. Als dat niet ordentelijk is, moeten zij het komen fixen. Als jij echter zelf hebt lopen rommelen (bijv omdat je AOP in woonkamer onhandig vond en zonder overleg naar meterkast doortrok) kunnen ze daar wel kosten voor rekenen.

Iig als specifiek jou modem dubieus signaal heeft en je komt iets raars als dit tegen is 1+1 snel 2. Wil niet zeggen dat dat oorzaak is van je problemen, maar het is alvast niet goed en ik snap best dat UPC dat eerst op orde wil hebben voor ze verder kijken.

Verder mbt bekabeling die het "soms niet doet"- bedenk dat ieder netwerk uiteindelijk met analoge signalen werkt die onderhevig zijn aan ruis en demping. Signaalkwaliteit gaat continu op en neer. Als het goed is heb je ruime marge waardoor je daar geen last van hebt. Als het niet goed is heb je die marge niet en ervaar je die normale fluctuaties in signaalkwaliteit als instabiele verbinding. Zou hier aan de orde kunnen zijn. Of niet, maar wederom, als je een probleem hebt een je weet bovendien dat een van de meest fundamentele zaken voor je verbinding niet op orde is, eerst dat oplossen, dan pas verder kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Dus als ik het goed begrijp gaat je groene kabel direct in je binnenhuisbekabeling over zonder wandcontactdoos er tussen om het geheel van elkaar af te koppelen? In dat geval even UPC bellen, verhaal uitleggen en vragen of een monteur een AOP kan plaatsen. Zoals dion_b ook al aangeeft is het AOP de laatste schakel in een kabelnetwerk en is de provider verantwoordelijk voor het onderhouden ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
UPC komt een AOP plaatsen en onderzoeken waar de signaalproblemen vandaan komen. Eventueel kan ik daarna bij aanhoudende problemen de kabels binnenshuis vervangen door hogere kwaliteit kabels.

Ik denk overigens dat ik puur qua signaalkwaliteit beter af ben zonder AOP, maar dat terzijde.

Voorlopig wacht ik even af of de monteur het probleem kan oplossen. Tot zover in ieder geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Ik denk overigens dat ik puur qua signaalkwaliteit beter af ben zonder AOP, maar dat terzijde.
Dat is natuurlijk flauwekul. Bij een goed AOP is het verlies verwaarloosbaar en lager dan 1 db. De nuttige functie is dat je een galvanische scheiding aanbrengt tussen het kabel netwerk en je binnenhuisbekabeling. Ook heb je dan meteen 1 centraal punt waarop je je binnenhuisbekabeling los kan koppelen van hoofdaansluiting, dit kan heel handig zijn bij het troubleshooten van (digitale) tv storingen.

[ Voor 23% gewijzigd door andy88 op 12-09-2014 16:03 ]

Pagina: 1