• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02-2025
Hallo tweakers,

2-maandelijks maak ik wel eens 'grof'' mijn pc stofvrij. Nu ik weer naar mijn studentenkamertje moest kwam ik er achter dat er nu wel heeel veel stof in zat.
Heb de videokaart eruit geklikt en voorzichtig met een blaaspistool wat is aangesloten op de compressor de koelribben van mijn processor koeler en van de videokaart schoon geblazen. Net als de voeding en de rest van de kast. Bulten stof.

Aangekomen in mijn studentenkamer starte hij probleemloos op, draaide 5 min oke maar liep vast.
Nu wil hij niet meer opstarten, tijdens het opstarten geeft hij heel even aan: No hard disk detected?? Vervolgens heel kort een blauwscherm (1sec) en dan blackscreen en start daarna weer op.

In de bios ziet hij mijn ssd en de harde schijf.
Heb een oude 50gb ssd waar windows op staat en een 1tb hardeschijf.

Heb de videokaart omgewisseld
Ram geheugen omgewisseld.
Voeding stekkers verwisseld, voeding verwisseld.

Verder ben ik hier een beetje een leek in 8)7 Maar wat is nu de volgende stap die ik nu zet..??
Heb geen harde schijven hierbij de hand.

Heb het moederbord Asus P8P67 met een i5 2500k

(Ik weet dat het niet slim is etc. Maar ach een oud beesie, alleen mis hem nu wel snel voor school..) Wie helpt mij even op weg? De harde schijven heb ik praktisch niet aangeraakt. Ben bang dat het moederbord stuk is gegaan...

Alvast bedankt

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Succes ;)

Het 1e wat ik zou doen is de SATA kabels loskoppelen om te kijken of de boel dan nog steeds instant crashed of dat deze dan netjes wacht op het bootmedia (wat die dan natuurlijk niet kan vinden).

Daarna een keer enkel je SSD testen en eventueel een andere kabel er tussen doen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zit er geen stof in een of andere connector?

• Bart-k
Wanneer ik mijn ssd sata kabel loskoppel meld hij een heel verhaal.
Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. (dit zegt die 'normaal ook') To fix the problem. : Nja komt er op neer windows cd invoeren en restarten.

Wanneer ik mijn HDD loskoppel meld hij : Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.

@sebastius, heb al veel los gehad en gezocht naar stof etc...

• sebastius
  • Laatst online: 19:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

naar mijn idee is je moederbord niet defect en zou het een kwestie moeten zijn van kabels en software.

• Bart-k
En de hardeschijf dan? Omdat die ook even zegt No hard disk detected.

Heb nu praktisch alle kabels losgehad of nagevoeld en alles lijkt echt oke te zitten.
Software zou kunnen, maar precies nadat ik hem heb losgemaakt en schoon heb gemaakt?

Dit zegt hij na 'Launch startup repair'

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2edv90i.jpg

Het zegt mij niks..

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:48
Bart-k schreef op zondag 07 september 2014 @ 00:28:
En de hardeschijf dan? Omdat die ook even zegt No hard disk detected.
Die melding zou goed kunnen komen van de bios van de extra Marvell 9120 SATA controller. Op zich geen probleem want je zou je schijven ook bij voorkeur niet hierop aan moeten sluiten maar op de SATA poorten van de Intel chipset. Staat in de bios de boot volgorde nog wel juist, en is niet toevallig de mode van de SATA controller verandert van IDE naar AHCI (of v.v.)?

• Bart-k
Meende ook al dat hij die melding altijd al gaf.. Maar viel me nu extra op.

(Heb er geen tot weinig verstand van) Maar alles stond op IDE.. Meende dat hij daar ook op hoorde te staan. Nu heb ik ze allemaal naar AHCI veranderd.. en wel verdorie hij doet het! Top!

Alleen wat moet nu waar op? Zie foto.... SDD moet toch altijd op AHCI?
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/343qbz4.jpg

Nogmaals bedankt! Zal nu zelf even googlen naar meer info.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart-k op 07-09-2014 01:00 ]

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:55
Nielson schreef op zondag 07 september 2014 @ 00:40:
[...]
Die melding zou goed kunnen komen van de bios van de extra Marvell 9120 SATA controller. Op zich geen probleem want je zou je schijven ook bij voorkeur niet hierop aan moeten sluiten maar op de SATA poorten van de Intel chipset. Staat in de bios de boot volgorde nog wel juist, en is niet toevallig de mode van de SATA controller verandert van IDE naar AHCI (of v.v.)?
Wat zou dit laatste eigenlijk uitmaken? Blijkbaar heeft het voor OT gewerkt, maar ik vraag me af waarom?

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Waarschijnlijk tijdens het schoonmaken per ongeluk een bios reset uit gevoerd?

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• dion_b
  • Laatst online: 02:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Junia schreef op zondag 07 september 2014 @ 01:06:
[...]

Wat zou dit laatste eigenlijk uitmaken? Blijkbaar heeft het voor OT gewerkt, maar ik vraag me af waarom?
Omdat Windows NT (en nazaten) zo brain-dead is dat het geen andere storage driver kan laden (niet eens een generic fallback) als iets verandert op dat vlak. Dus AHCI -> IDE of omgekeerd: geen boot |:(

Wat ik me veel meer afvraag is waarom anno 2014 legacy IDE nog altijd default is, terwijl AHCI-support al een decennium in ieder gangbaar OS zit. Gevolg is dat mensen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn de boel op IDE laten draaien wat slecht is voor performance en in het geval van SSDs potentieel ook levensduur kan verkorten :X

/rant

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1