MSI R9 290 wordt laatste tijd wel heel warm.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detrexion
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-04 19:32
Hallo,

2 maanden geleden heb ik een gamepc gebouwd met daarin een MSI 290.
De eerste 6 weken waren de temps zeer goed en met zware spellen bleef de kaart netjes op 80-85 graden max. Nu de afgelopen paar weken schieten de temps binnen no time naar 90-95 graden bij lichte games zoals Borderlands, WoW etc.

Ik heb al andere fan profiles gebruikt maar ik vind het niet heel relaxed om met een straalmotor in de huiskamer te zitten. Ik vind het vooral raar dat het pas na een paar weken is gekomen.

Zelf ben ik niet super technisch. Heb wel wat research gedaan. Een veel voorkomend probleem zou zijn dat de backplate los zou zitten. Dit gechecked en was gewoon in orde. Gister een extra front intake fan in de kast gestopt maar ook dit mocht niet baten. Is dit een gevalletje RMA?

De kaart is niet overgeclocked of geen andere gekke dingen mee gedaan. Wat me ook opviel is dat er rare vlekken op de cooler zelf zitten. Niet op de fans maar op het plastic omhulsel zeg maar.

Thanks voor het lezen alvast (Y)

Hier nog mijn setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 206,98€ 206,98
1MSI Z97 GAMING 5€ 125,94€ 125,94
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 350,30€ 350,30
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,50€ 47,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,04€ 81,04
1Philips SPA5300€ 57,96€ 57,96
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,50€ 24,50
1Razer DeathStalker€ 74,99€ 74,99
1Razer Naga€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,85€ 67,85
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 51,25€ 51,25
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.274,11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linuxfreak23
  • Laatst online: 07-08-2024
Detrexion schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 21:16:Wat me ook opviel is dat er rare vlekken op de cooler zelf zitten. Niet op de fans maar op het plastic omhulsel zeg maar.
Heb je hier een foto van?
En je moet het warme weer ook mee tellen natuurlijk.
Zet je computer eens in een koude kamer en ga dan kijken wat de temperaturen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
fps cappen in zowel borderlands als wow dat zou het al wel moeten doen.
290 is een warmte monstertje.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plexter22
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 22:45
Haal de koeling er maar eens af .Dan zal je zien dat msi niet gul met koelpasta is.

Mvg plexter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detrexion
Thanks voor alle reacties (Y)

Van de rare vlekken op de koeler zal ik morgen even een foto van maken en uploaden.
Zal dan gelijk kijken hoe het met de koelpasta zit. Weet niet of het verschilt vergeleken met een CPU maar een kleine erwt is genoeg toch? Frames had ik idd al gecapped op 60. Thx.

Ik vind het vooral zo raar want ongeveer 1,5 maand geleden toen het nog bloedje warm was op mijn kamer speelde ik Assassins Creed Black Flag. Vrij zwaar spel dus. Op een gegeven moment zag ik mijn temps ook 90 graden aantikken. Na wat verder onderzoek bleek dat waarschijnlijk met het dichtmaken van de kast het stekkertje van de fancontrol is losgeraakt. Dit is helaas nu niet het geval en met alle fans nu aan haalt ie de 90 graden.

Edit: net 2 uurtjes bf4 gespeeld met het standaard fan profiel. Temps waren goed. Maar wel straalmotor naast me.

[ Voor 7% gewijzigd door Detrexion op 06-09-2014 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Dat was raar, 1x op verstuur klikken post hem 2x. Zie hieronder.

[ Voor 85% gewijzigd door D4NG3R op 06-09-2014 22:50 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ik zou hem sowieso niet open halen, als het een garantiegeval is ben je die dan namelijk kwijt.

Foto's zijn altijd welkom, maakt het verhaal alleen maar duidelijker :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detrexion
Volgens msi vervalt de garantie niet bij het loshalen van de kaart :) thanks voor het meedenken tho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Detrexion schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 22:51:
Volgens msi vervalt de garantie niet bij het loshalen van de kaart :) thanks voor het meedenken tho.
Weet je dit 100% zeker? Ik heb al eens eerder verhalen gehoord van mensen die dit ook gelezen dachten te hebben 8)7 .

Niet dus:
http://www.msi.com/page/warranty
Unauthorized changes of non MSI parts, modifications or alterations , parts removal in or to the products

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 06-09-2014 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detrexion
D4NG3R schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 22:52:
[...]

Weet je dit 100% zeker? Ik heb al eens eerder verhalen gehoord van mensen die dit ook gelezen dachten te hebben 8)7 .
Niet 100%. Wel gelezen van iemand anders. Zal voor de zekerheid nog ff opzoeken morgen.

Edit: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=174490.0

Garantie blijft gelden zolang ik niks sloop :P

[ Voor 14% gewijzigd door Detrexion op 06-09-2014 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Lees mijn edit even. :>

Ja als je niks sloopt en de koeler weer netjes terug plaatst kan je vaak gewoon nog garantie krijgen, maar aan te raden is het niet, zeker als je de koeler niet wilt vervangen en enkel wilt 'kijken' zou ik het gewoon laten.

Sluit eerst uit of het niet aan iets anders ligt voordat je de hardware los gaat maken en potentieel je garantie verliest ;) .

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 06-09-2014 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detrexion
D4NG3R schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 23:00:
Lees mijn edit even. :>

Ja als je niks sloopt en de koeler weer netjes terug plaatst kan je vaak gewoon nog garantie krijgen, maar aan te raden is het niet, zeker als je de koeler niet wilt vervangen en enkel wilt 'kijken' zou ik het gewoon laten.

Sluit eerst uit of het niet aan iets anders ligt voordat je de hardware los gaat maken en potentieel je garantie verliest ;) .
Ah sorry, had niet gezien dat je een edit had gedaan.
Ik zal idd hem dan niet openmaken. Kans lijkt mij niet zo groot dat er wat mis is met de koelpasta?
Zal morgen in ieder geval ff foto's uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Euh op de Twin Frozr koelers is het imho altijd netjes qua koelpasta, maar je kan altijd nog een maandagmorgen model hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plexter22
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 22:45
De reden is dat ik t aangaf van de koelpasta is omdat myn videokaart t had begeven door dit euvel

Is netjes vervangen door alternate

Mvg plexter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik heb ook zoiets nu de kaart in het begin wat super zware games heeft gedraaid zoals Metro LL.. net alsof de kaart nu een stuk versleten is.. -_-
Ik haal nu 66+ graden in games zoals Unreal 2004 op LOW settings. :,, omg.
Die r9 serie valt idd heel erg tegen met stock cooler .. ik moet 90% fan speed handmatig in zware games.
Als ik youtube open en tegelijk een VLC player met film crasht de pc ook nog is een keer na bepaalde tijd :F door overheating van de r9

Toen ik een TITAN had in zelfde case draaide het op max 50/60% fan speed netjes op 950mhz / ter referentie.
En in oude games zoals unreal 2004.. draaide de kaart op 30% ongeveer .. en tot 55% hoor je de kaart eigenlijk niet.

Komt nog bij dat die r9 290 al herrie maakt bij 50%.. maar hij is wel extreem snel.. vaak 30% sneller dan de 7970 ghz

[ Voor 122% gewijzigd door A87 op 07-09-2014 12:49 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

66 graden? Lekker koel voor een R9 290, sowieso gaat de referencekoeler pas aan het werk vanaf 70 graden ofzo, en zeker de reference mag gewoon 95 graden worden, kortom, je hebt nog 30 graden te gaan.

Wel is uiteraard de referencekoeler zeker niet het toppunt van koeling en stilte.

De vraag aan TS is of hij een reference model heeft, of een TwinFrozr.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-07 18:57

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Ik heb vorige week een andere koeler op mijn r9 290x gezet, deze;
pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards)

Ook mijn kaart werd iets van 95, inclusief VRM's. Is toch wel te heet. Als je gewoon netjes de handleiding volgt is er weinig wat er mis kan gaan. Zet er een YT video bij op en je hebt de koeler er zo op zitten.

Haal nu met 1200RPM 100% use iets van 65 graden max (kan tot 2000RPM). Daarbij hoor ik m nauwelijks, hij is gewoon stil.

De stock koeler valt gewoon ontzettend tegen. Het is of heet, of je PC stijgt op. Dan maar minder/geen garantie. Ik vind het nog steeds de beste oplossing :)

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47

Thomg

Aww yiss

Mu.siQ schreef op zondag 07 september 2014 @ 12:55:
Ik heb vorige week een andere koeler op mijn r9 290x gezet, deze;
pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards)

Ook mijn kaart werd iets van 95, inclusief VRM's. Is toch wel te heet. Als je gewoon netjes de handleiding volgt is er weinig wat er mis kan gaan. Zet er een YT video bij op en je hebt de koeler er zo op zitten.

Haal nu met 1200RPM 100% use iets van 65 graden max (kan tot 2000RPM). Daarbij hoor ik m nauwelijks, hij is gewoon stil.

De stock koeler valt gewoon ontzettend tegen. Het is of heet, of je PC stijgt op. Dan maar minder/geen garantie. Ik vind het nog steeds de beste oplossing :)
Het grote verschil is dat de kaart die TS heeft geen reference is waar die van jou dat wel heeft, aftermarket koeling aanschaffen voor een 290 Twin Frozr is alleen maar dubbelop en het domweg niet waard.

Garantie van MSI gaat niet verloren als je de koeler erafhaalt, ze zullen alleen wel beter kijken of jij de kaart toevallig zelf niet vernaggeld hebt.

Vind het wel erg raar dat een TF 290 zoveel herrie maakt om de kaart koel te houden, dat hoort niet te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En daarom vraag ik me dus af of TS toch niet een reference heeft. Als een TF zoveel herrie maakt, moet ie wel waardeloos bevestigd zijn, kan gebeuren uiteraard.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

VasZaitsev schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:18:
En daarom vraag ik me dus af of TS toch niet een reference heeft. Als een TF zoveel herrie maakt, moet ie wel waardeloos bevestigd zijn, kan gebeuren uiteraard.
TS heeft reference, tedere oortjes of een kaart met half kapotte fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-07 18:57

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Thomg schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:28:
[...]

TS heeft reference, tedere oortjes of een kaart met half kapotte fans.
Excuses, had ik nog niet goed naar gekeken. Als het inderdaad een TF koeler op zit zou deze al stil (en koeler) moeten zijn. Ik ging er vanuit omdat er voor de 290x enkel nog reference koelers zijn te vinden.

Dan klinkt het meer als kapotte kaart/fans als de TF zo'n herrie maken en zulke temps halen.

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mu.siQ schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:32:
[...]

Excuses, had ik nog niet goed naar gekeken. Als het inderdaad een TF koeler op zit zou deze al stil (en koeler) moeten zijn. Ik ging er vanuit omdat er voor de 290x enkel nog reference koelers zijn te vinden.

Dan klinkt het meer als kapotte kaart/fans als de TF zo'n herrie maken en zulke temps halen.
Of er komt gewoon een enorme bak warmte van de CPU of voeding de kast in, haal het zijpaneel er eens af en kijk dan wat de temps doen.

De lucht die uit m'n H80i komt is nu niet bepaald koud te noemen als hij langere tijd onder 100% belasting zit, dus tijdens renderen, en om de een of andere reden zoog de fan in mijn zijpaneel die ontzettend warme lucht aan en voerde die lucht daarna dus aan de 280X DCII van Asus, die ondanks dat wel stil bleef, maar ik zag duidelijk een temperatuurverschil.

Sindsdien dat zijpaneel eraf en kast blijft ook altijd lekker koel, dus niet zoals de 5600K bak icm Scythe Shuriken Rev. B van m'n zusje die met welke belasting dan ook de kast 60 graden maakt :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Detrexion
Ik heb de 290 met TF koeler erop idd. Heb nu gewoon de stock fan profiel aan staan. Temps zijn wel oke maar hij maakt meer herrie dan voorheen. Of ik heb idd tere oortjes. Nog geen tijd gehad om foto's te maken. Druk met school etc.

Misschien toch overwegen om die andere koeler erop te zetten.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Detrexion schreef op woensdag 10 september 2014 @ 16:28:
Ik heb de 290 met TF koeler erop idd. Heb nu gewoon de stock fan profiel aan staan. Temps zijn wel oke maar hij maakt meer herrie dan voorheen. Of ik heb idd tere oortjes. Nog geen tijd gehad om foto's te maken. Druk met school etc.

Misschien toch overwegen om die andere koeler erop te zetten.
Als TF niet helpt gaat een andere koeler niet veel uitmaken.

Kast beter venttilleren?
Pagina: 1