• atillicious
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-01 19:37
Ik heb dus laatst een nieuw pc gekocht met deze onderdelen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 154,80€ 154,80
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,85€ 66,85
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,94€ 82,94
1Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 160,-€ 160,-
1Sharkoon Skiller€ 14,-€ 14,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 71,50€ 71,50
1XFX TS 550W 80Plus Bronze€ 53,-€ 53,-
1Crucial MX100 256GB€ 91,89€ 91,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 854,88

Alleen maakt de stock koeler een hoop kabaal en koelt ie niet eens zo goed.

Volgens het bios is ie rond de 50 graden op idle op 1800 RPM.
Als er een game wordt gespeeld tikt ie de 80 graden aan (volgens realtemp).

Dus zou ik graag een nieuwe koeler erop monteren. Alleen weet ik eventjes niet precies welke.
Er kan dus niet geOC'ed worden, maar stilte is wel gevraagd.

Dan kom je dus uit op de:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
pricewatch: Cooler Master Hyper 412S
pricewatch: Scythe Mugen 4

Welke van bovenstaande koelers is het beste voor mijn eisen én is makkelijk te monteren? Zelfs met de stock koeler was het een drama.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

Als je zelfs de stock cooler al een drama vond (Welke trouwens niet goed geïnstalleerd is dat kan ik je verzekeren) dan moet je al helemaal niet beginnen aan een koeler met custom backplate en bevestigingsmethode :X .

Die pushpins zijn makkelijk te installeren als je het op de juiste manier doet - dus kruislings:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/gboerlage/velg/velg-aandraai.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 06-09-2014 18:04 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• atillicious
Dus dan kan ik beter de stock koeler nog een keer proberen? Hij zit wel stevig vast, geen speling meer. Eerst was er wel wat speling (zat niet goed vast dus), toen heb ik de pinnetjes losgedraaid en weer vast gedraaid.

Zal dat er wat mee te maken hebben? En moet ik koelpasta verwijderen als ik de stock koeler helemaal losmaak? Mocht ik nieuwe koelpasta nodig hebben, welke is dan goed?

Sorry voor de noob vraagjes :+

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Stock coolers zijn waardeloos, beter kijk je voor een fatsoenlijke cooler zoals dit. ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

evilweed schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 18:09:
Stock coolers zijn waardeloos, beter kijk je voor een fatsoenlijke cooler zoals dit. ;)
En als je de TS had gelezen kwam je er achter dat een koeler met custom mounting systeem waarschijnlijk een groot probleem gaat worden, zeker de Mugen 2 is lastig te bevestigen.

De stock koeler voldoet ruim voor dit doeleinde en zou zeker in idle geen temps van ~50c mogen opleveren. Als je hem verwijderd zal je er wel opnieuw koelpasta op moeten doen, het oude kan je schoonmaken met een niet-bijtent oplosmiddel wat niet op olie is gebaseerd, bijvoorbeeld ontsmettings alcohol.
Goedkoop maar goede koelpasta: pricewatch: Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g)

Een kleine druppel op het midden van je CPU en dan de koeler er zo recht mogelijk op drukken, pas wanneer alle 4 pins gelocked zijn draai je ze dicht.

Blijkt het dan alsnog niet te voldoen kan je altijd nog kijken naar een aftermarket koeler, bijv de pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo (Ik zou dan wel de MX4 gebruiken ipv de standaard meegeleverde drek :+).

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik zou oppassen met AS5 en de stock intel koelers, de line method is leuk maar de lijn die je daar trekt is te lang voor deze koeler.

AS5 vreet namelijk Aluminium aan, en het koperen cirkeltje is niet zo heel erg groot. Een lijn in de lengte van een rijstkorrel-lijntje zal op de lange duur beter zijn voor het koelsysteem.

(mooie review trouwens _/-\o_ )

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

D4NG3R schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 18:15:
[...]
En als je de TS had gelezen kwam je er achter dat een koeler met custom mounting systeem waarschijnlijk een groot probleem gaat worden, zeker de Mugen 2 is lastig te bevestigen.

De stock koeler voldoet ruim voor dit doeleinde en zou zeker in idle geen temps van ~50c mogen opleveren.
Dat heb ik gelezen, en zelf heb ik meer moeite met die kl*te pushpins |:( dan een vaste bracket.

50c is voor zo'n stock coolertje normaal, temps tot wel 70/73 bij load eveneens. >:)
Sinds ik die ander cooler heb is idle 38/40c en loaded 56/60 max. ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

evilweed schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 18:23:
[...]

Dat heb ik gelezen, en zelf heb ik meer moeite met die kl*te pushpins |:( dan een vaste bracket.

50c is voor zo'n stock coolertje normaal, temps tot wel 70/73 bij load eveneens. >:)
Dat is dus niet normaal...
evilweed schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 18:23:
[...]
Sinds ik die ander cooler heb is idle 38/40c en loaded 56/60 max. ;)
Misschien toch nog eens naar de montage kijken, met die waardeloze stock koeler die intel bij die core i5 levert, haal ik nog lagere resultaten.
TNX! Heeft ook heel mooi speelgoed opgeleverd! ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Lip op 06-09-2014 21:27 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• atillicious
Kan ik dan niet beter voor 20,90 die Cooler Master TX3 kopen? Als ik ze beide koop op Afuture.nl ben ik in totaal €29,60 kwijt. Dus met die Arctic Cooling koelpasta.
Wordt op dezelfde manier gemonteerd als de stock koeler maar nogal luidruchtig als ie op z'n staart wordt getrapt (volgens review op Tweakers.net). Dus de meegeleverde niet gebruiken maar voor een andere fan gaan? Tips zijn welkom wat betreft fans.

• NiteFly
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-01 15:05
Ik gebruik voor mijn 4460 de Mugen 4 PCGH. Bij normaal gebruik blijft hij rond de 40 graden. Onder full load tikt hij net de 70 graden aan.

Kan vast beter, maar de Mugen 4 PCGH is wel heel erg stil (als in onhoorbaar).

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De Mugen serie is niet (echt) bedoelt om een standaard geklokte CPU koel te houden, die is meer gericht op een fikse overklok of een loeihete processor.

De TX3 gebruikt het zelfde systeem als de stock koelers en vereist dus niet dat je het complete moederbord uit de behuizing haalt en er een hele ophanging omheen bouwt voordat je de koeler bevestigd. Daarnaast is de TX3 gewoon lekker stil en niet al te groot ;) .

• NiteFly
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-01 15:05
D4NG3R schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 20:36:
De Mugen serie is niet (echt) bedoelt om een standaard geklokte CPU koel te houden, die is meer gericht op een fikse overklok of een loeihete processor.

De TX3 gebruikt het zelfde systeem als de stock koelers en vereist dus niet dat je het complete moederbord uit de behuizing haalt en er een hele ophanging omheen bouwt voordat je de koeler bevestigd. Daarnaast is de TX3 gewoon lekker stil en niet al te groot ;) .
Jij doelt misschien op de standaard Mugen 4?

De PCGH edition van de Mugen 4 heeft namelijk twee fans die fixed op 800 rpm draaien (push en pull). Dat maakt hem fluisterstil en juist niet geschikt voor bijvoorbeeld overklokken omdat de fans niet harder gaan draaien bij hogere temperaturen. Hij is daarmee heel geschikt voor standaard geklokte en stille systemen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je weet waar PCGH voor staat en welke systemen het op gericht is?

Het is in het geval van de TS weggegooid geld omdat het overkill is en de hoeveelheid moeite die het kost om te installeren aanzienlijk hoger is.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:47
Een backplate monteren is bij zijn behuizing geen enkel probleem, ik zou ook een wat betere koeler pakken voor een tientje meer.

• atillicious
Ik zie dat er achter het moederbord een uitsparing is om een backplate te monteren. Het is niet zo dat ik twee linkerhanden heb, maar iets voor het eerst doen is wel een beetje eng. Vooral met zoiets fragiel als een moederbord.

Welke raad jij me aan mitsumark?

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Zou je niet eerst bij de computerboer om de hoek nieuwe pasta halen, en die stockkoeler opnieuw proberen te monteren? Je kan altijd nog geld uitgeven.

• atillicious
OK dat zal ik dan eerst proberen. Ik laat weten hoe het is gegaan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:47
De stock koeler zal ook bij goede montage onder load altijd vele malen meer herrie maken dan een degelijke koeler. Als ik je startpost zo lees denk ik niet dat je tevreden gaat zijn met het resultaat, sterker nog, ik heb niet eens het idee dat opnieuw monteren veel gaat schelen.

• atillicious
Mijn neefje die erop speelt vindt het geluid niet storend , ik maak me meer zorgen over de temperatuur. Het is zijn PC tenslotte, maar ik heb het in elkaar gezet.

Ik heb op YouTube gekeken hoe het wél moet, de zwarte pinnen moeten even hoog zijn als de witte 'plugjes' zeg maar. Bij mij is alleen 1 van de 4 goed gelukt.

Heb de arctic cooling mx4 besteld, krijg het een dezer dagen binnen. Kijken hoe het daarmee gaat.

• atillicious
Ik heb vandaag dus mijn Arctic Cooling MX-4 binnengekregen, maar de oude koelpasta moet er eerst nog af natuurlijk. Ik heb bij de apotheek gevraagd naar isopropyl alcohol maar dat hadden ze niet.
Ben daarna naar de DA geweest en heb gedenatureerde alcohol kunnen vinden. In het Koelpasta topic heb ik gezocht of het dus kan, en daar stond dat het wel kon.

Op Google heb ik er ook naar gezocht en daar werd er op http://forum.fok.nl/topic/1406602 gezegd dat het niet kon.

Kan ik het nu wel gebruiken of liever niet?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het kan wel, ik gebruik dat spul ook altijd. Het is gewoon pure alcohol waar een kleine hoeveelheid methanol of aceton aan is toegevoegd om het ondrinkbaar te maken.

Het spul wat je bij de drogist haalt in kleine flesjes bevat geen kleurstoffen en kan je gerust gebruiken. Gebruik daar trouwens het liefste een oude katoenen doek voor, bijv een vaatdoek. Let wel: Koelpasta krijg je er nooit meer uit dus gebruik een goede oude lap :+ .

Zorg er wel voor dat je 70% of hoger gebruikt, het liefste zelfs boven de 95%. De rest is namelijk water ;) .

[ Voor 56% gewijzigd door D4NG3R op 09-09-2014 19:00 ]

• atillicious
Ze hadden het in 70% en 96%, ik heb die van 96% gekocht. Ik ga er vanavond (voetbal, waarschijnlijk niet dus) of morgenavond mee aan de slag. Goede tip van het doekje, wordt het vrouwtje ook niet boos _/-\o_

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Laat het weten!
Achter het rechter zijpaneel zit een gat, daar kan je direct zien of de pushpins er goed doorheen zijn gekomen.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

En hoe zittie? Goed of fout? :P

[ Voor 43% gewijzigd door Lip op 10-09-2014 21:51 ]

• atillicious
Heb net de cooler opnieuw gemonteerd, dit keer kruislings en de pushpins zijn er goed doorheen gegaan. De temps in idle zijn nu rond de 35-39 graden. Heb net een kwartiertje Rust gespeeld, toen was de hoogst genoteerde temp 63 graden op een van de cores. Dit heb ik gemeten met RealTemp.

Ik heb gelezen dat Arctic Silver 5 een inwerktijd heeft van ongeveer 200 uur, is dit met Arctic Cooling MX-4 ook het geval of blijven de temps gewoon zo?

Plaatje verwijderd omdat het niet lukte, het was de pea method in ieder geval.

[ Voor 25% gewijzigd door atillicious op 10-09-2014 22:15 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:42
De temperaturen zijn nu toch prima in orde?

• atillicious
Ik ben er blij mee in ieder geval. Maar ik dacht ik geef het even door, mocht iemand anders ooit ook een soortgelijk probleem tegenkomen. Wel zo netjes tegenover de mensen die me geholpen hebben.
D4NG3R schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 18:15:
[...]

Een kleine druppel op het midden van je CPU en dan de koeler er zo recht mogelijk op drukken, pas wanneer alle 4 pins gelocked zijn draai je ze dicht.
Voordat je de cooler verwijderd hoor je die plastic 'schroeven' terug te draaien. Dus pijltjes naar de cooler toe, toen ik er heel zachtjes aan trok kwam ie al los. Dus het was vanaf het begin al verkeerd.
Nu wijzen ze van de cooler af en de temperatuur is normaal.

En ja, de stock cooler is niet echt stil, maar blazen als een gek doet ie nu niet meer (tenzij je gamed). Wat me normaal lijkt.

[ Voor 63% gewijzigd door atillicious op 10-09-2014 22:33 . Reden: typo ]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Misschien kan je Easytune 7 installeren. Hierin zit een temperatuur gestuurde softwarematige fan controller. :)

Wij zijn zo goed, D4NG3R. :D

[ Voor 29% gewijzigd door Lip op 10-09-2014 22:31 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De temps zijn iig goed, ook MX4 heeft wat inwerktijd (hooguit een paar dagen) maar het verschil word niet veel groter.

Indien het te veel lawaai maakt kan je nu altijd nog de keuze maken om voor een aftermarket cooler te gaan ;) .

• atillicious
Ach, mijn neefje klaagde al niet over het geluid. Maar toen ik er eventjes was om te gamen leek me 80 graden toch wat te hoog. Toen kwam ik hier en hebben we het saampjes opgelost.

Mijn dank is groot heren _/-\o_
Pagina: 1