Beste Tweakers
Zoals velen onder jullie wel weten, is het geen eitje om op de dag van vandaag direct te weten wat je wil doen en dat dan ook effectief kunnen doen.
Zelf ben zit ik de put als het over beroepskeuzes aankomt, ik ben nu aan de leeftijd gekomen waar er nu effectief iets uit de bus moet komen.
Na verschillende opleidingen (Sales, management, cultureel, ...) heb ik ondervonden dat de sfeer daar niet helemaal mijn ding mee is.
Ergens heeft "de computer" mij wél jaren blijven interesseren (in het middelbaar onderwijs nog een opleiding gevolgd, voor alle computergerelateerde vakken er met glans door maar de wiskunde en fysica hebben de boel naar beneden getrokken). Vandaar dat ik terug op zoek gegaan ben naar een opleiding binnenin de informatica.
Omdat een bachelor momenteel geen optie is (nog drie jaar studeren is financieel niet haalbaar), ben ik gevallen op de éénjaarsopleidingen die Syntra (volwassenenonderwijs, beroepsgericht) geeft.
Daar vielen twee opleidingen mij direct op, zijnde: computertechnicus en analist-programmeur.
Het lessenplan zie je hier (het eerste kader is PC-technicus, het tweede Analist-Programmeur.
Mijn plan zou zijn om eerst als technicus aan de slag te kunnen en wat werken in bijverdienste om vervolgens als analist-programmeur de opleiding te volgen.
Dit klinkt allemaal goed en wel, maar waar sta ik met deze twee (erkende) diploma's? Is er werk te vinden voor iemand als mij?
Veel vacatures die ik heb gezien vragen ofwel bachelor zonder ervaring of gelijk welk diploma met ervaring.
Qua voorkennis weet ik al het één en ander van de basis, ik heb nog kleine programma's geschreven, zelf een pc samengesteld. Dat deed ik graag, dus op dat vlak zal het niet mankeren.
Ook heb ik de gevaarlijke hobby om met de schroevendraaier in de hand alles uiteen te halen, te kijken, solderen/herstellen indien nodig en weer ineen te plaatsen.
Hoe staan jullie als experts hier tegenover? Zijn er hier mensen die de rekrutering van IT op zich moeten nemen en mij wat wijzer willen maken?
Deel gerust jullie mening!
En van harte bedankt voor de reacties!
Zoals velen onder jullie wel weten, is het geen eitje om op de dag van vandaag direct te weten wat je wil doen en dat dan ook effectief kunnen doen.
Zelf ben zit ik de put als het over beroepskeuzes aankomt, ik ben nu aan de leeftijd gekomen waar er nu effectief iets uit de bus moet komen.
Na verschillende opleidingen (Sales, management, cultureel, ...) heb ik ondervonden dat de sfeer daar niet helemaal mijn ding mee is.
Ergens heeft "de computer" mij wél jaren blijven interesseren (in het middelbaar onderwijs nog een opleiding gevolgd, voor alle computergerelateerde vakken er met glans door maar de wiskunde en fysica hebben de boel naar beneden getrokken). Vandaar dat ik terug op zoek gegaan ben naar een opleiding binnenin de informatica.
Omdat een bachelor momenteel geen optie is (nog drie jaar studeren is financieel niet haalbaar), ben ik gevallen op de éénjaarsopleidingen die Syntra (volwassenenonderwijs, beroepsgericht) geeft.
Daar vielen twee opleidingen mij direct op, zijnde: computertechnicus en analist-programmeur.
Het lessenplan zie je hier (het eerste kader is PC-technicus, het tweede Analist-Programmeur.
PC-technicus Hardware 40u Geschiedenis, componenten Processor - CPU Moederborden en bussystemen BIOS Geheugen en opslag ATA/IDE interface Windows Client basis 56u OS - wat, taken, verschillen, werking Filemanagement Command line interface Filesystemen Gebruikersbeheer Beveiligen, analyseren en oplossen van problemen op Stand Alone PC Windows Server basis 56u Installeren van Stand Alone CORE en GUI DNS en DHCP server Active Directory Fileserver Back-up / restore Linux basis 56u Commandoregels Storage I/O redirection Shell Gebruikersbeheer Hardware configuratie Programma installatie Elementaire services Netwerken basis 56u Inleiding computernetwerken Opbouw en werking van netwerken - netwerk topologie, OSI-model Netwerk hardware Communicatieprotocollen Overdracht protocollen Toepassingsprotocollen Netwerkbeveiliging Hardware reparatie en assemblage 60u Microprocessors + Moederborden Bios + Geheugen HDD Storage Video & Audio I/O Interfaces & Input Devices Internet Verbinding & Networking Stroom & Kast Diagnose, Testen en onderhoud Bestandssytemen en Data Recovery Installaties OS / Netwerken / Componenten 68u Drivers BIOS SCSI SATA Low level format Soorten componenten Labo oefeningen Praktijk PC-Technicus 128u Een image kunnen maken en gebruiken Virtuele OS Multiboot systeem ? Installeren en verwijderen van software Bewerken van het register Het installeren van een OS Herstelpunt Unattended setup WINDOWS PE Herstelconsole Antivirusbeheer, mal- en spamware Beheer van partities Een printer installeren en gebruiken in diverse situaties Het gebruik van remote desktop access Opzetten van een basisVPN verbinding NAT-router en DYNDNS Wireless LAN Batch files en scripts TCP/IP Instellen UPS Internet toegang Data beveiliging |
Analist-Programmeur Projectkeuze Introductie tot de opleiding en projectkeuze Keuze van eingen project of standaard project Marktonderzoek Probleembeschrijving Scope bepaling Analyse Analyse & UML Introductie tot systeemontwikkeling Project fasen en project ontwikkeling Inleiding en introductie tot analyse Link tussen analyse en de andere project fasen Waarom een analyse document maken? Hoe verloopt een analyse proces? Doelstellingen en requirements Busines processen Logica en logica oefeningen Datanormalisatie Object gericht modelleren Watervalontwikkeling RUP Iteratief en incrementeel ontwerpen Analysedocument opstellen Projectmanagement Overzicht project methodologiën Agile & SCRUM PRINCE2 Initiatie en organisatie van een project Het controleren van de stadia van een project Het beheren van projectrisico's Het beheren van de kwaliteit van een project Het opleveren van project objectieven En het afsluiten van een project Programmeren C#.net Inleiding .NET Data en Controle Structureren Object oriented Programmeren User Interfaces Programmeren C#.net - Sourcecontrol - Asp.net Architectuur Design patterns Event Delegates Linq Data reporting Advance.Net Features .Net Framework Testing Setup Source Control System Asp.Net Databanken Basis Queries Data T SQL Stores Precedures Advancved Topics Project Oplevering Testing & Acceptance aanpak Bedrijfscommunicatie Go-Live & Project oplevering Project presentatie Toegepast bedrijfsbeheer Project introductie Project demo Project verdediging voor jury |
Mijn plan zou zijn om eerst als technicus aan de slag te kunnen en wat werken in bijverdienste om vervolgens als analist-programmeur de opleiding te volgen.
Dit klinkt allemaal goed en wel, maar waar sta ik met deze twee (erkende) diploma's? Is er werk te vinden voor iemand als mij?
Veel vacatures die ik heb gezien vragen ofwel bachelor zonder ervaring of gelijk welk diploma met ervaring.
Qua voorkennis weet ik al het één en ander van de basis, ik heb nog kleine programma's geschreven, zelf een pc samengesteld. Dat deed ik graag, dus op dat vlak zal het niet mankeren.
Ook heb ik de gevaarlijke hobby om met de schroevendraaier in de hand alles uiteen te halen, te kijken, solderen/herstellen indien nodig en weer ineen te plaatsen.
Hoe staan jullie als experts hier tegenover? Zijn er hier mensen die de rekrutering van IT op zich moeten nemen en mij wat wijzer willen maken?
Deel gerust jullie mening!
En van harte bedankt voor de reacties!