De installatie in 9 woorden: goed te doen, maar neem er de tijd voor.
Demonteren stock koeler:
Allereerst begonnen met het demonteren van de stock koeler. Dit is kinderspel. Vergeet niet om alle schroeven los te maken, ook die aan de zijkant waar je ingangen zitten. Daarna zit de koeler nog redelijk vast door alle plakkertjes en koelpasta. Door voorzichtig heen en weer te bewegen en in de randen met een schroevendraaier als hefboom te wikken, kwam de koeler er zonder enig probleem vanaf.
Schoonmaken PCB/GPU:
Voor het verwijderen van de koelpasta resten en het overige geplak, heb ik gebruik gemaakt van pure alcohol op een wattenstaafje. Het spul haalt de koelpasta weg als sneeuw voor de zon. Verkrijgbaar bij elke drogist. Heb overigens geen idee of het verstandig was om met vloeibare alcohol de GPU schoon te poetsen

. Laat het me weten in je reactie.
Voorbereiden monteren Xtreme IV:
De koeler bestaat uit twee delen; het fan gedeelte met het koelvinnenblok en de backplate.
Eerst begonnen met het vastschroeven van de schroeven in het fan gedeelte, zodat ik daar later geen aandacht meer aan hoefde te schenken. Ook alle onderdelen klaar gelegd/uitgepakt en gecontroleerd of alle onderdelen wel aanwezig waren.
Monteren Xtreme IV:
Vervolgens de "heatzones" van de kaart volgeplakt met de bijgeleverde "coolingpads". Dit zijn blauwe, gummie achtige, plakkerige dikke pads die je plakt op de achterkant van je kaart. De handleiding is hier vrij duidelijk over.
Daarna is het nodig om een plastic beschermlaag op de achterkant van je kaart te bevestigen. De handleiding stelt voor om dit op je kaart te leggen (waar je ook de coolingpads hebt bevestigd) en uit te tekenen waar je moet gaan knippen. Dit knippen is nodig om uitsparingen te maken om de koelingpads heen, zodat het plastic volledig tegen de achterkant van je kaart aan komt te liggen, en zodat de backplate straks rechtstreeks contact maakt met de coolingpads.
Dit lijkt heel logisch en handig, al was het niet dat al die coolingpads plakte aan die plastic folie op het moment dat ik de folie er weer vanaf wilde halen. Dit vond ik het minst prettig aan de installatie, omdat 1) die coolingpads ook steeds aan je vingers blijven plakken en 2) ik opnieuw al die pads weer op de juiste plek moest priegelen. Dit deel van de installatie heeft mij het meeste tijd gekost.
Na het op maat maken van de plastic folie en het wederom plaatsen van de coolingpads was het tijd om van alles 1 geheel te gaan maken. Hiervoor heb ik het fan-gedeelte op zijn kop neergelegd (koelvinnen naar boven). De GPU kaart met de achterkant naar je toe over de schroeven heen geschoven en e.e.a. aangedrukt. Direct daarna de backplate over die schroeven gezet en stevig vastgedraaid. De handleiding geeft aan om elke schroeft steeds iets vaster te draaien en steeds van schroeft te wisselen, zodat je evenredig de backplate vastzet.
Er zijn ook klemmetjes meegeleverd om het spul nog strakker bij elkaar te houden. Het bevestigen van dit alles was zeer eenvoudig. Vervolgens het geheel in het moederbord geplaatst, de fanconnector aangesloten (op de kaart zelf) en de bijgeleverde steunbeugel bevestigd.
Het enige wat ik mij nu afvraag, is hoe ik de kaart er ooit weer uithaal. Door de backplate, is het vrijwel onmogelijk bij het "haakje" te komen om je GPU weer los te krijgen uit je PCI slot.