Toon posts:

SATA Preinstall Driver voor Windows 7 (Gigabyte moederbord)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

ik heb mijn systeem (met adviezen vanaf het 'Desktop Aankoopadvies' forum) besteld. Het is opgebouwd rondom een Gigabyte GA-H97-D3H moederbord. Ik hoop het de komende week te ontvangen.

De installatie van Windows 7 (Professional) 64-bit doe ik zelf. Bij het voorbereiden van de installatie hiervan, las ik op de site van Gigabyte bij de drivers voor het GA-H97-D3H moederbord het volgende.

SATA RAID
Intel SATA Preinstall driver (For AHCI / RAID Mode) 13.0.3.1001 0,35 MB 2014-05-02
Note: Windows setup to read from USB thumb drive.

Als ik de file van de “Intel SATA Preinstall driver (For AHCI / RAID Mode)" unzip, krijg ik 6 files:
iaahcic.cat, iaAHCIC.inf, iaStorA.sys, iastorac.cat, iaStorAC.inf, iaStorF.sys.

Wat ik niet begrijp, is de tekst “Windows setup to read from USB thumb drive”.
Er is geen setup (een setup.exe ), dus wat is nu het doel van deze opmerking over een USB-drive?
Er is geen README-file aanwezig. Met googlen kom ik ook niet verder.

Kan iemand me vertellen wat de bedoeling is van die opmerking en hoe ik deze “SATA Preinstall driver” installeer in Windows 7 Professional (64-bit)?

Zovast dank voor iedere reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underworld202
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
Die driver kan je uitgepakt op een USB drive zetten en tijdens de Windows setup inladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je moet die uitgepakte bestanden op een USB stick zetten.

Als WinPE start steek je die stick ook in de computer. WinPE zal dan vragen (mogelijk) naar de juiste drivers voor de storage controller als er geen passende gevonden kunnen worden in de WinPE image. Dan wijs jij WinPE naar de .inf file die op je USB stick staat. WinPE zal dan de driver importeren en de setup gaat dan verder.

Maar goed, ik heb meer PC's geïnstalleerd met een SATA RAID controller van Intel, Windows 7 en Windows 8 hebben standaard al passende drivers daarvoor. Ook WinPE. Je kan alleen na installatie dan nog de driver van Intel of je mobo fabrikant installeren voor betere performance.

Let ook, als je een SSD gebruikt zou ik de controller niet in SATA Raid zetten, maar in AHCI. Dan heb je ondersteuning voor het Trim commando en je hebt snellere responstijden van je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In de regel heb je die driver niet nodig, omdat die meestal gewoon bij Windows installatie inzit, anders zijn het de drivers die je kunt laden in de setup, vandaar dat je ook geen executable hebt, voor drivers heb je aan een .inf eigenlijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alle drie bedankt voor de snelle antwoorden!

Als het niet nodig is om bij installatie van Windows 7 deze driver te installeren, laat ik het maar achterwege.

En als de installatie geheel achter de rug is, kan ik deze driver altijd nog installeren, want CMD-Snake schreef over "... voor betere performance".
Even voor alle zekerheid: dat doe ik dan gewoon door op alle drie de .INF files te rechts-klikken en dan "installeren" te selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-10 11:01
Je moet de driver pas gebruiken als je tijdens het begin van de installatie van Windows niet aan kan geven op welke schijf en parttitie je windows wilt installeren (de installatiedisk van windows bevat dan dus niet de drivers voor je sata-controller op je mobo). Maar waarschijnlijk doet die situatie zich niet voor.

Nadat je windows hebt geïnstalleerd, haal je drivers (gewoon) van de site van de fabrikant van je mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:20
zetje01 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 15:34:
Je moet de driver pas gebruiken als je tijdens het begin van de installatie van Windows niet aan kan geven op welke schijf en parttitie je windows wilt installeren (de installatiedisk van windows bevat dan dus niet de drivers voor je sata-controller op je mobo). Maar waarschijnlijk doet die situatie zich niet voor.

Nadat je windows hebt geïnstalleerd, haal je drivers (gewoon) van de site van de fabrikant van je mobo chipset fabrikant in dit geval Intel.
Hier een kleine correctie die veel verschil voor de gebruiker kan uitmaken, iets met mobo fabrikanten die een 10 jaar oude driver op hun website hebben staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Starke op 06-09-2014 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Starke schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:17:
[...]

Hier een kleine correctie die veel verschil voor de gebruiker kan uitmaken, iets met mobo fabrikanten die een 10 jaar oude driver op hun website hebben staan.
Dat is onnodige negatief... een fabrikant heeft bij recente hardware absoluut geen 10 jaar oude drivers. Je opmerking wordt pas relevant als je met oudere hardware werkt waar geen updates meer voor worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
MicGlou schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:24:
[...]

Dat is onnodige negatief... een fabrikant heeft bij recente hardware absoluut geen 10 jaar oude drivers. Je opmerking wordt pas relevant als je met oudere hardware werkt waar geen updates meer voor worden gedaan.
Het is niet onnodig negatief, het is onnodig overdreven, 10 jaar oude chipset drivers staan op geen enkele website meer, maar stel er is net voor de H97 chipset een nieuwe AHCI driver uitgegeven die een blue screen verhelpt die nog wel op de fabrikant site staat, maar niet op de chipset fabrikant site staat dan zeg ik haal de drivers maar van de chipset fabrikant vandaan. (Standaard doe ik dit met alle drivers voor het mobo aka aparte sites voor alle onderdelen, geluid, chipset, etc. zodat je gewoon zeker ben dat je de laatste drivers hebt).

Verder is de eerste prijsvermelding van dit moederbord op 13 mei 2014 geweest ondertussen zijn we zo'n 3 maanden verder, als jij mij zou kunnen garanderen dat op de site van de fabrikant alle drivers de laatste versie zijn op dit moment dan zou ik je gelijk geven, maar zoals aangegeven ik neem liever dat mogelijke risico niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Starke op 06-09-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is me nu helemaal duidelijk.

Hier ben ik prima mee geholpen. Allemaal erg bedankt!

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Starke schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:29:
[...]

Het is niet onnodig negatief, het is onnodig overdreven, 10 jaar oude chipset drivers staan op geen enkele website meer, maar stel er is net voor de H97 chipset een nieuwe AHCI driver uitgegeven die een blue screen verhelpt die nog wel op de fabrikant site staat, maar niet op de chipset fabrikant site staat dan zeg ik haal de drivers maar van de chipset fabrikant vandaan. (Standaard doe ik dit met alle drivers voor het mobo aka aparte sites voor alle onderdelen, geluid, chipset, etc. zodat je gewoon zeker ben dat je de laatste drivers hebt).

Verder is de eerste prijsvermelding van dit moederbord op 13 mei 2014 geweest ondertussen zijn we zo'n 3 maanden verder, als jij mij zou kunnen garanderen dat op de site van de fabrikant alle drivers de laatste versie zijn op dit moment dan zou ik je gelijk geven, maar zoals aangegeven ik neem liever dat mogelijke risico niet.
Mijn punt is dat je aannames doet, heb je zelf al eens gezien hoe oud de driver bij Intel zelf is?

Version: 10.0.13 (Latest)
Date: 02/25/2014

En dat is exact de versie die gigabyte ook aanbiedt... ipv dergelijke aannames te doen kan je het ook simpelweg even controleren, dat is zo gedaan. In dit geval is het moederbord dus nog jonger dan de drivers voor de chipset. Vrijwel alle fabrikanten zorgen dat de drivers up-to-date zijn voor de gangbare moederborden, zeker als ze zoals dit moederbord nog vrij vers van de pers zijn... met de positieve bijkomstigheid dat het vaak ook nog 'verified' is, niet iedere update hoeft nl. een verbetering te zijn. Buiten dat heeft Intel een vrij trage update cycle wat betreft chipset updates... als ik mij niet vergis zat er een gat van 2 jaar tussen de huidige en vorige versie.

Overigens begrijp ik je niet helemaal dat je het 'onnodig overdreven' noemt en vervolgens het met klem adviseert omdat het beter is om geen risico te lopen. Check het dan gewoon even, TS is blijkbaar niet zo thuis in het geheel en nu is het alleen onnodig ingewikkelder geworden. Doe dan een linkje oid...

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 07-09-2014 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-10 11:01
@MicGlou
Helemaal met je eens:
De topicstarter is zich aan het voorbereiden op zijn nieuwe computer, en zich aan het inlezen in hoe hij de boel moet installeren. (Well done, TS!)
Wij vertellen hem kort en bondig de normale procedures in zijn geval, en dan dan komt Starke de boel even onnodig gecompliceerd maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 15:09:
(...)
Even voor alle zekerheid: dat doe ik dan gewoon door op alle drie de .INF files te rechts-klikken en dan "installeren" te selecteren?
Wat ik over het algemeen doe is het volgende: Ik haal alle relevante drivers op en gooi alle uitgepakte bestanden/folders in een map. Ik installeer het meest opvallende (geluid, video, netwerk... the works).
Vervolgens kijk ik nog eens even waar Windows over mekkert (je weet wel, die uitroeptekentjes in de je overview). Die laat ik vervolgens de juiste driver zoeken in de bovengenoemde hoofdmap.

Ietsjes bewerkelijker dan bovengenoemd, maar je installeerd niet drie varianten op dezelfde driver ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
MicGlou schreef op zondag 07 september 2014 @ 09:09:
[...]

Mijn punt is dat je aannames doet, heb je zelf al eens gezien hoe oud de driver bij Intel zelf is?

Version: 10.0.13 (Latest)
Date: 02/25/2014

En dat is exact de versie die gigabyte ook aanbiedt... ipv dergelijke aannames te doen kan je het ook simpelweg even controleren, dat is zo gedaan. In dit geval is het moederbord dus nog jonger dan de drivers voor de chipset. Vrijwel alle fabrikanten zorgen dat de drivers up-to-date zijn voor de gangbare moederborden, zeker als ze zoals dit moederbord nog vrij vers van de pers zijn... met de positieve bijkomstigheid dat het vaak ook nog 'verified' is, niet iedere update hoeft nl. een verbetering te zijn. Buiten dat heeft Intel een vrij trage update cycle wat betreft chipset updates... als ik mij niet vergis zat er een gat van 2 jaar tussen de huidige en vorige versie.

Overigens begrijp ik je niet helemaal dat je het 'onnodig overdreven' noemt en vervolgens het met klem adviseert omdat het beter is om geen risico te lopen. Check het dan gewoon even, TS is blijkbaar niet zo thuis in het geheel en nu is het alleen onnodig ingewikkelder geworden. Doe dan een linkje oid...
Grijns daar heb jij het toch fout mee. De laatste preïnstall driver op de intel site (Rapid Storage Technology) driver is 13.1.0.1058 en is van 05/27/2014 wat dus in ieder geval 1 versie hoger is dan de versie die Gigabyte aanbied (of je had niet door dat die preïnstall driver RST was?). Ik bedoel als je dan iemand wil corrigeren check dan je bronnen wel goed. Laatste Intel RST driver en dan gaat het om de x64 floppy zip file.

Helaas houd Intel geen changelog bij wat er veranderd is dus het kan zijn dat het maar een minimaal verschil is het kan ook zijn dat het een wat groter verschil is.

Wat eronder ook gezegd wordt is ook waar, deze driver(s) heb je alleen nodig indien er geen harde schijf gevonden word tijdens de installatie van Windows. Als je Windows met standaard AHCI driver installeert en in Windows zelf de Rapid Storage Technology installeert (setup) krijg je gewoon de Intel AHCI driver. (Niet dat ik weet of de Windows 7 SP1-U Media Refresh x64 *wat waarschijnlijk een latere uitgave is dan de TS gebruikt maar goed dat is een aanname* standaard AHCI driver als de series 9 van Intel detecteert, ik weet dit niet omdat ik zelf nog een AMD mobo heb en Windows 8.1 draai die wat meer detecteert dan de laatste Windows 7 uitgave).

[ Voor 17% gewijzigd door Starke op 07-09-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Deze driver heb je niet nodig.
Pagina: 1