Werkgeheugen voor Asus Z87 Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 602775

Topicstarter
Hallo,

Ik zoek een goed werkgeheugen voor mijn Asus Z87 Pro moederbord. Dat ook nog in een betaalbare range ligt.

het moederbord:
pricewatch: Asus Z87-PRO

Mijn budget is max 100,-
Solidworks moet hij aankunnen, dus minimaal 6gb. Ik had al de keuze gemaakt om 2x 8gb te halen.
Ik multitask veel en snelheid is niet zo van belang. Dus met 1600 mhz ben ik wel tevreden:)

Voor het moederbord heb ik de QVL lijst al gevonden, maar de werkgeheugens die hierop staan zijn zo'n 170,- (voor 2x 8gb)

heeft iemand ervaring met dit moederbord?

Voorlopig staat mijn keuze op de DDR3 1600. Kingston 8gb, KVR16LN11/8. per stuk zo'n 80 euro.

Iemand tips/advies?

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:40

br00ky

Moderator Harde Waren
De QVL aanhouden is handig, omdat je dan een setje hebt wat zeker weten werkt. Echter, bedenk dat een fabrikant niet voor ieder bordje elke RAM gaat testen. Mits je geen grote hoeveelheden negatieve berichten over een bepaalde set leest, past het gewoon. Een populaire set is de pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU of de 16GB versie, pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU. Low profile, strak getimed, laag voltage en lage latency.

Die jij hebt uitgekozen zijn natuurlijk ook prima, al is de latency iets hoger (maar dat merk je dan waarschijnlijk weer niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Scherp geprijsd setje, low profile (past onder elke CPU koeler) en low voltage. Het is 2x4 GB maar dat lijkt me meer dan genoeg eerlijk gezegd! Je kan altijd later nog 2x4gb extra bij prikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je afwijkt van de QVL bij een Asus dan kan ik je alleen maar aanraden om iets te pakken dat aan de JEDECspecs voldoet. Dus spul dat iig op 666MHz of 800MHz wordt geklokt en geen hogere spanning nodig heeft dan 1.5V.
Asusbordjes zijn helaas steeds nog vrij kieskeurig, dus ik zou geen geheugen dat (ver) buiten de standaardspecs valt erop prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://dlcdnet.asus.com/p...eries_DRAM_QVL_201406.pdf

sorry, ik was vergeten de QVL lijst te plaatsen. De Crusial Ballistix 2x 8gb ligt op het moment naast mij op het bureau... Deze pakt mijn moederbord niet. Hij staat dan ook niet op de QVL lijst.

Wat is het verschil tussen 2x8 gb of 4x4 gb? Solidworks (3d tekenprogramma) vraagt minimaal 6gb. Dus maak ik een grote tekening en heeft hij 6gb nodig dan moet hij 2 werkgeheugens gebruiken. Wordt het dan allemaal erg veel trager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

4X4 GB kan marginaal langzamer zijn in theorie, in de praktijk merk je daar geen klap van, want die verschillen zijn echt miniem, als ze er al zijn.
Je systeem gebruikt sowieso alle modules, zodat ze dmv dual channel zorgen voor meer bandbreedte, waardoor het een stuk sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:40

br00ky

Moderator Harde Waren
TERW_DAN schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 23:31:

Asusbordjes zijn helaas steeds nog vrij kieskeurig, dus ik zou geen geheugen dat (ver) buiten de standaardspecs valt erop prikken.
Anoniem: 602775 schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 23:40:
De Crusial Ballistix 2x 8gb ligt op het moment naast mij op het bureau... Deze pakt mijn moederbord niet. Hij staat dan ook niet op de QVL lijst.
Leerpuntje voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Hmm frappant! Mijn asus maximus ranger VII pakt wel echt alle soorten modules!

Is er wellicht nog een bios update voor je moederbord? Dat wil soms helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:51

D4NG3R

kiwi

:)

stin00 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 00:02:
Hoeveel soorten van hoeveel merken met hoe uiteenlopende specificaties heb je gebruikt? Want Asus staat er gewoon bekend om een kieskeurige geheugeneter te zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
D4NG3R schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 00:04:
[...]

Hoeveel soorten van hoeveel merken met hoe uiteenlopende specificaties heb je gebruikt? Want Asus staat er gewoon bekend om een kieskeurige geheugeneter te zijn.
Niet heel relevant voor het topic, maar heb 3 soorten gehad. Crucial ballistix 1600 MHz (1,35v), corsair setje 2133mhz (1,65v) en een Kingston hyperx setje 1600mhz (1.65v).

Was hier zelf ook aardig verbaasd over! Heb zowel in 2 slots als 4 slots modules gaat en ook nog gemixt (crucial + Kingston) en zelfs dat ging goed. Maar redelijke overkill want ik kom nooit boven de 5gb uit:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het best werkt waarschijnlijk 2x8 GB in jouw geval, dit soort tekenwerk rechtvaardigt meer geheugen dan 2x4GB, wat voor de meeste users ruim genoeg is.

2x4GB erbij plakken kan je doen, maar dan inderdaad echt geheugen dat Asus zelf ondersteunt en het mooist is de zelfde serie&merk geheugen die je nu al hebt.
Je kan ook voor 2x8GB gaan, dan zou ik je oude geheugen eruit laten. Is iets sneller (omdat alles in 2 lanes past ipv 4 en er dus ook maar 2 lanes moeten worden aangesproken) maar dit is nauwelijks merkbaar. Ik zou zelf dus gewoon voor optie 1 gaan.

Vraag: staat je tekenprogramma en windows al op een SSD? Juist dáár ga je heel veel van merken in jouw geval.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
stin00 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 00:02:

Is er wellicht nog een bios update voor je moederbord? Dat wil soms helpen!
Mijn bios updaten heb ik vaker gehoord. Hoe doe ik dit? en waar krijg ik een nieuwere bios vandaan?
DeNachtwacht schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 09:29:
Het best werkt waarschijnlijk 2x8 GB in jouw geval, dit soort tekenwerk rechtvaardigt meer geheugen dan 2x4GB, wat voor de meeste users ruim genoeg is.

2x4GB erbij plakken kan je doen, maar dan inderdaad echt geheugen dat Asus zelf ondersteunt en het mooist is de zelfde serie&merk geheugen die je nu al hebt.
Je kan ook voor 2x8GB gaan, dan zou ik je oude geheugen eruit laten. Is iets sneller (omdat alles in 2 lanes past ipv 4 en er dus ook maar 2 lanes moeten worden aangesproken) maar dit is nauwelijks merkbaar. Ik zou zelf dus gewoon voor optie 1 gaan.

Vraag: staat je tekenprogramma en windows al op een SSD? Juist dáár ga je heel veel van merken in jouw geval.
Duidelij,k, dan ga ik voor 2x8 gb. En ja, mijn windows en tekenprogramma komen beide op een SSD. Alle documenten gaan maar op een hardeschijf;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Documenten juist ook op de SSD, want dat zijn dingen die je gebruikt. Alles wat je gebruikt op de SSD, backups en werkelijk grote dingen zoals films van 2 GB op de harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Anoniem: 602775 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 10:25:
Mijn bios updaten heb ik vaker gehoord. Hoe doe ik dit? en waar krijg ik een nieuwere bios vandaan?
Met een Asus bord kan je de nieuwste bios van de asus site halen. Even je moederbord opzoeken op de site en dan wijst het zich vanzelf.

Je kan de bios updaten in Windows met AI suite 3 (software van Asus) maar het is veiliger om het bij het opstarten te doen. Ik heb het zelf wel in Windows gedaan overigens.
Pagina: 1