Afgebroken DC connector laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-08 20:02
Ik heb hier een Medion Erazer X2612 liggen waarvan in de DC jack de pin is afgebroken. Omdat hier nogal wat mensen lijken te zitten met ruime soldeerervaring hoop ik dat iemand mij kan helpen.

Het plan was redelijk eenvoudig: nieuwe DC jack bestellen, laptop openschroeven, vervangen, dichtschroeven, klaar.

Dat plan ging tot halverwege 'vervangen' helemaal goed. Helaas blijkt de middelste pin van de DC jack vlak langs het moederbord afgebroken te zijn. Hierdoor kan ik de nieuwe uiteraard niet plaatsen maar krijg ik dat restantje er ook niet uit omdat ik het niet kan vastpakken met een tang oid, daar is het te klein voor. Ik heb het geprobeerd helemaal leeg te zuigen qua tin door nieuwe tin toe te voegen, een sucker en litze te gebruiken, het er doorheen duwen met een hele kleine schroeverdraaier terwijl ik de tin probeer te smelten, maar helaas allemaal zonder resultaat.Omdat het tenslotte een moederbord betreft durf ik hem ook niet heel warm te stoken uit angst dat ik andere, nabijgelegen componenten beschadig.
De klant is opzich al akkoord met een nieuw moederbord (kleine 200,- via Ebay) maar ik wil het toch nog eens proberen. Iemand een handige tip hoe ik dat restantje eruit kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het de aarde is van de DC-jack dan is er heel wat warmte nodig om die pin eruit te halen, dan zul je dus een groot gedeelte van die laag moeten verwarmen. Als je dat niet doet wil de verbinding van die laag met de pin wel eens beschadigd raken.

Als je die pin eruit wil krijgen met een tinzuiger kan het soms nodig zijn dat je juist eerst meer tin toevoegt zodat het vacuum beter werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 19:03
anders met aluminium tape afplakken dan met een hittefohn erop en dan je tinzuiger gebruiken. of dan proberen met een naald of kleine schrovendraaier erdoordrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Tip, gebruik niet minder tin maar meer.
belangrijk is wel een bout met genoeg vermogen en hoge temperatuur.
Op m'n werk gebruikten we hiervoor een 50w soldeerbout op 425 graden.
Door de hogere temperatuur hoef je niet zo lang te verwarmen.
Wel belangrijk is om niet te wrikken aangezien je de sporen van de print kunt vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deze meneer wil je vast helpen: Bas z'n knutselblog

[ Voor 28% gewijzigd door sypie op 05-09-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-08 20:02
De reactie van Sebastian was 'Veel tin, belachelijk heet stoken'. Dat heeft gewerkt :D

Laptopje staat weer vrolijk te draaien met nieuwe powerjack en een blije klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

En met een stukje koperdraad er uit duwen. Werkt altijd :) blij dat het hielp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik denk dat sebastius het niet voor niets via een pb heeft verstuurd.

Tussen meer en veel tin zit nog wel een verschil, en het extra toevoegen van tin heeft een reden.
Tijd is een behoorlijke vijand bij dit soort werk.

Maar mooi dat het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:30
Door vers tin toe te voegen vloeit het geheel makkelijker opnieuw. Onder andere doordat verse tin schoon is en verse flux met zich mee brengt maar ook doordat de warmteoverdracht beter is vanaf je bout naar het "oude" tin. Belachelijk heet stoken op 425 graden zou ik niet zomaar doen, maar met een simpelere bout kun je inderdaad niks anders dan dat. Als je een professionele bout gebruikt die zijn temperatuur netjes behoudt hoef je niet veel warmer dan ~330-350 graden te gaan, dat is toch net wat beter voor je print.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik bedoelde ook vooral 'goed heet' zoals je met een normaal soldeerstation kan, met een botte, lompe punt.
Pagina: 1