Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 00:26
Ik heb onlangs een Nest thermostaat gekocht in de UK. Dit is een EU versie (Nest komt samen met een Heatlink) en moet dus in Nederland werken.

Voor zover ik kan achterhalen komt er echter geen 230V uit mijn CV-Ketel waarmee ik de Heatlink kan voeden. De Heatlink heeft dit nodig omdat deze het omzet naar een 12Volt signaal naar de Nest.
De vraag is nu echter of ik een losse stekker met 230V hierop aan kan sluiten. De Heatlink zegt van wel (100-240 Volt) maar zegt ook 50-60Hz / 0,15 Ampere. Vooral dat laatste baart mij zorgen. Is dit wellicht het maximale wat de Heatlink aan kan? Of is dit wellicht het minimale en kan de 230V stekker er zonder problemen op worden aangesloten?

Afbeeldingslocatie: http://support-assets.nest.com/images/tpzimages/comp-system-wiring-diagram.png

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Die 0,15A is iets waar je je niet druk om hoeft te maken. Dat is gewoon de maximaal opgenomen stroom.
Het gaat om die 100-240V. 230 valt daar keurig binnen dus dat gaat goed. Idem met de 50-60 Hz. Hier in NL hebben we 50Hz dus dat gaat ook goed.
Heel veel apparaten hebben tegenwoordig een voeding met een bereik van 100-240 volt en 50-60Hz omdat de fabrikant van die voedingen die voeding dan op bijna de hele wereld gewoon kan verkopen en niet voor elke regio een aparte voeding hoeft te ontwikkelen.

[ Voor 34% gewijzigd door NBK op 05-09-2014 21:30 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:42
Is de Nest wel een modulerende thermostaat trouwens? Ik zie namelijk alleen een aan/uit aansluiting. Als je je huidige (modulerende) thermostaat vervangt door de Nest (die aan/uit doet ipv modulatie) dan kon je gasverbruik wel eens pittig omhoog gaan! :o

Bij aan/uit gaat je ketel telkens als er warmtevraag is volgas brullen om de boel op temperatuur te krijgen. Bij een modulerende thermostaat kan hij ook op een laag pitje 'sudderen' om de boel rustig op temperatuur te krijgen.

Dus in feite heb je dan een hypermoderne thermostaat die de ketel op een inefficiente en stokoude manier aanstuurt :| :X

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2014 21:48 ]

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 00:26
ThinkPadd schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 21:47:
Is de Nest wel een modulerende thermostaat trouwens? Ik zie namelijk alleen een aan/uit aansluiting. Als je je huidige (modulerende) thermostaat vervangt door de Nest (die aan/uit doet ipv modulatie) dan kon je gasverbruik wel eens pittig omhoog gaan! :o
Volgens geldt dat voor de USA versie van de Nest maar niet voor deze, speciaal aangepaste, UK versie (EU). Ik vermoed dat de Heat link daarom er bewust tussen zit.

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
@Thinkpad Ik vraag mij toch steeds af waarom zoveel mensen 'afhaken' als een thermostaat niet modulerend is. Terwijl dat moduleren juist in mijn ogen bedoeld was om het gebrek van 'echte' intelligentie in de thermostaat op te vangen. Moderne thermostaten houden zelf al een temperatuur verloop bij en kunnen als deze zo zijn ingesteld ook al eerder afslaan dan wanneer de temperatuur is bereik (opwarm curve) en aanwezigheid detectie. Daarnaast is een beter rendement te halen door je cv ketel niet op 100% te laten draaien maar eerder op 80%.

Maar dat is mijn mening ;)

@TS Op het plaatje vermelde Powersupply for Heat-link is een interne trafo van het kastje. Hierop komt simpel gezegd een euro stekker ( L is normaal gesproken Bruin en N = blauw) Je schakeldraadjes van je ketel welke nu rechtstreeks naar je ketel lopen moet je "onderbreken/ door knippen" Het stukje wat aan je ketel zit gaat nu op 2 &3 (mits deze niet aan een modulerende aansluiting zit) En de draadjes die naar je oude thermostaat lopen komen op T1&T2

Edit:
Wat martijnr17 ook zegt. De aanvoer en retour warmte wordt door de ketel zelf ook gemeten en vermogen word hier op aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door The-Source op 05-09-2014 22:33 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 09:20
Het verhaal klopt ook niet dat een cv ketel op vol gas gaat brullen. Ik heb ook lange tijd met aan uit gestuurd en mijn cv ketel brand gedurende 15min op laag vermogen en bepaald dan aan de hand van de temperaturen wat te doen. Dit was een remeha ketel. Hoe andere merken het doen weet ik niet.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

WouterG

Dit is geen ondertitel

Een ketel heeft geen info over ruimtetemperatuur, alleen aanvoer en retour, deze kan dus niet efficiënt de opwarming van de ruimte bepalen. Het klopt wel dat moderne ketels ook moduleren op basis van aanvoer en retour maar dat vervangt de modulerende thermostaat niet. De modulerende ketel zorgt dat het vermogen afgestemd is op de warmteafgifte van de radiatoren, de modulerende thermostaat stemt het vermogen af op het warmteverlies van de ruimte.
Het moduleren van een thermostaat geeft vooral comfort. Zeker als het erg koud is dan blijft de ketel zachtjes doorpruttelen waardoor de temperatuur in de ruimtes constant blijft en koudeval van ramen voorkomen wordt.

Verwijderd

@The Source

Ik kan dus gewoon een stekker aansluiten op de Heat Link?
In het geval van de ketel die wij nu gebruiken is er geen verschil tussen modulerende en Aan/Uit aansluiting. Oftewel gewoon normale bedrading doorknippen en Heatlink ertussen zetten? Is het nog belangrijk welk draad waar komt?

Dank voor je reactie!

• arnoutvw
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-11 19:21
Ik heb zelf ook de heatlink direct met een stekker op het stopcontact aangesloten. De heatlink kan dat gewoon aan.

In theorie maakt het niet uit hoe je de draadjes aansluit op je heatlink/CV tenminste dat was bij mij zo. Maar misschien moet je hiervoor de handleiding van je CV-ketel erop na slaan.

Deze link legt het allemaal ook nog wel een keer netjes uit: http://computertotaal.nl/...ie-en-eerste-indruk-63491
Pagina: 1