Freesco Clients

Pagina: 1
Acties:

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo allemaal,

ik bennu al een paar dagen bezig met het opzetten van een Freesco-router. Ik weet echter niet veel van Linux en netwerk stuff(in win kan ik wel redelijk met netwerken overweg). Het lukt me nu niet om inet te delen. Ik heb gezegd dat ie bij 1 netwerkkaart(eth0) moet wachten op een ip en bij de andere dat ie ip adressen af moet geven via DHCP. Na veel geklooi kreeg ik bijna geen foutmeldingen meer, alleen nog dat ie op een ip adres wachtte. Dit loste ik op door de UTP kabel van de modem(Chello) in de andere Nic te gooien(dus in eth0). Nu vond ie wel het ip. Nu was er 1 nadeel: in eht1 zit geen coax aansluiting. Op deze manier werkt het dus niet. Weet iemand een manier om de kaarten "om te wisselen" in Freesco?

Nog een 2e vraag: als alles is gelukt, hoe moet ik dan de clients(win98) configureren? In de manuel staat er niets over.

Nog een 3e vraag: kan het zijn dat ik nog iets anders in moet stellen? De netwerkkaarten zijn: 3Com 900B en een Ne2000 Compatible.

Nog ff voor de duidelijkheid:
inet=>router Freesco<=>3*Win98 Computer

Bij voorbaat dank,

WC Duck

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
wat betreft instellingen windows: gateway instellen op 192.168.0.1 (of een ander adres wat je meegegeven hebt aan je eth1 kaart), wins uitzetten, en dns server ook instellen op 192.168.0.1. Kijk anders ff op www.adsl4linux.nl. daar staat ook een howto voor win clients die met linux server connecten naar internet.

succes.

edit: don't drink and type

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

• wcduck
  • Niet online
Op dinsdag 12 juni 2001 02:43 schreef nicxz het volgende:
wat betreft instellingen windows: gateway instellen op 192.168.0.1 (of een ander adres wat je meegegeven hebt aan je eth1 kaart), wins uitzetten, en dns server instellen ook instellen op 192.168.0.1. Kijk anders ff op www.adsl4linux.nl. daar staat ook een howto voor win clients die met linux server connecten naar internet.

succes.
Thanks!! Dit wist ik allemaal nog niet. Ben nu de site aan het checken.

• wcduck
  • Niet online
Weet voor de rest niemand antwoorden op de rest van de vragen??

• wcduck
  • Niet online
Sorry dat ik zo ongeduldig ben, maar ik ben er nu al een week mee bezig en er zit weinig vooruitgang in.

Heeft echt voor de rest niemand een id?

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 23:45
Je kunt de kaarten ook omwisselen door de IRQ adressen om te draaien in de freesco setup. Met ISA kaartjes in ieder geval. Met PCI is het lastiger.

Dan moet je ook de kabel weer wisselen. Maak het dan zo dan de kaart zonder BNC naar je kabelmodem gaat.

There is no place like 127.0.0.1

• wcduck
  • Niet online
Op dinsdag 12 juni 2001 16:53 schreef marcus22 het volgende:
Je kunt de kaarten ook omwisselen door de IRQ adressen om te draaien in de freesco setup. Met ISA kaartjes in ieder geval. Met PCI is het lastiger.

Dan moet je ook de kabel weer wisselen. Maak het dan zo dan de kaart zonder BNC naar je kabelmodem gaat.
Het zijn dus wel PCI kaartjes, dus dit gaat niet lukken. Gelukkig kon ik wel een ISA kaartje lenen van mn broer(met UTP en BNC), maar die herkent Freesco niet. Hij is wel NE 2000 compatible. Hij kan em niet op 0x300, 0x320 en 0x340 niet vinden. Weet je misschien nog een oplossing?

• marcus22
Ik heb hier in mijn 486 met ISA sloten de kaartjes met een oud DOSprogje op jumperless gezet en toen de IRQ en zo genoteerd (is allemaal netjes in te stellen met dat progje). Deze instellingen letterlijk overgetypt in Freesco en toen werkte het.

Kijk dus eens of je nog ergens een diskette van een netwerkkaart hebt liggen daar staat het vast wel op. Dan moet het waarschijnlijk wel goedkomen met je kaartje.

[probeermode]
Wat gebeurd er als je de twee PCI kaartjes in je kast van plek verwisseld? Gaat het dan misschien wel goed? Volgens mij heb ik een keer hier een post gezien waarin iets dergelijks gesuggereerd werd, maar ik weet het zo net nog niet. Laat het ff weten a.u.b..
[/probeermode]

• wcduck
  • Niet online
Ik heb de 2 Nics al een keer van slot verwisseld. Dit hielp niets. Volgens mij herkend ie de eth1 niet goed. Het is een 3Com 3c900b. Moet ik daar misschien drivers voor installeren? Zo ja: hoe doe ik dat en waar kan ik ze vinden? Als het dan echt aan de drivers ligt dan zou het met het omwisselen van de Nics de zaak opgelost zijn. Nog bedankt voor het helpen!!

ps: hoe kan ik zien of Freesco de 3com goed heeft "geinstalleerd"?

• marcus22
Zoals ik al aangegeven heb heb ik geen ervaring met Freesco en PCI kaartjes dat omwisselen was ook maar een probeerseltje.

Je kunt bij Freesco een extra file downloaden; modules-027.zip, daar zitten allemaal extra files in voor het ondersteunen van andere netwerkkaarten. Misschien is het wat om die ff te downloaden. Er zit een .txt bij als ik me goed herinner.

[url="http://'http://www.fromscratch.org.uk/Mirrored/modules-027.zip'"]Dit is dus de link[/url]

Succes ermee. Maar met een PCI en een ISA moet het ook lukken denk ik.

[kleinigheidjes]
Eth1 wordt trouwens niet 'herkent'. Dat is de naam van het tweede netwerk, meestal het lokale netwerk en daaraan is met IRQ's e.d. een bepaalde (bij jou dus de verkeerde) kaart gekoppeld.
[/kleinigheidjes]

P.S. Als er geen errors komen bij het opstarten dan zijn de kaarten goed geinitialiseerd neem ik aan. Bij mij kreeg ik telkens bij het booten een error toen ik de instellingen nog niet goed had.

• wcduck
  • Niet online
Ik weet nu zeker dat ie ze allebij goed herkent. Het blijft me echter niet lukken om de 3com de eerste nic(eth0) te laten zijn. Ik vervang nu dus maar dat kaartje door een ISA model met BNC en UTP. Nu krijg ik het alleen niet voor elkaar om dat ding te laten zien in Freesce. Freesco herkent em gewoon niet.

Heeft iemand misschien nog zo'n dos proggie waarmee je dat adres kan bepalen. Ik heb nu namelijk 0x300 tm 0x340 al geprobeerd. Voor de rest zou ik geen adres meer kunnen verzinnen.

Bij voorbaat dank,

WC Duck

• marcus22
In de nederlandstalige handleiding staat het volgende:

4. Hardware installatie
Als u wilt inbellen, installeert u de modem en de netwerkkaart. Hebt u een
kabelmodem met ethernet, dan installeert u twee ethernetkaarten: één voor de
modem en één voor het thuisnetwerk.
In deze HandsOn gaan we bij een kabelmodem uit van een ethernetaansluiting.
Hebt u een kabelmodem met een serieële - COM - aansluiting, volg dan de
installatieprocedure van een normaal modem. Het kan voorkomen dat u van de
beschreven procedure enigszins moet afwijken.
4.1 Ethernetkaart
Bijna alle ethernetkaarten kunnen op twee manieren geïnstalleerd worden: Plug-en-
play en Jumperless. Zet voor Freesco de kaarten op Jumperless. U kunt dit
doen met een programma dat met de kaart wordt meegeleverd - setup.exe of
install.exe.
Bij het instellen op Jumperless wordt om een IRQ en een port gevraagd. IRQ's 10
en 11 en poorten 0x300, 0x320 en 0x340 zijn hiervoor gebruikelijke waarden.
Zet bijvoorbeeld bij twee kaarten de ene kaart op IRQ 10 en port 0x300 en de
andere op IRQ 11 en port 0x340. Maar bij conflicten met andere apparaten zijn
natuurlijk ook andere waarden te gebruiken.
Schrijf de waarden op, want die moeten straks worden ingevuld.

Als je wil kan ik dat DOS progje wel ff mailen. (Mag dat trouwens?).

• wcduck
  • Niet online
Heel graag!! Ik heb nu nog een 4e nic erbijgepakt. Een PCI model. Deze ziet Freesco wel goed, maar als ik dan de router opzet dan blijft ie steken bij "starting named". Dit zit direct na "initiating eth0 (dus dat ie een ip krijgt)" en "initiating eth1".

• wcduck
  • Niet online
Ik heb nog een handige link gevonden voor andere mensen die een Freesco server op willen zetten: http://www.ssp.be.tf/ .

• marcus22
Uit mijn hoofd: Freesco kan maar drie netwerkkaarten hebben dus er zal misschien wel een IRQ conflict ontstaan nu. Ruk er eens een andere uit.

• marcus22
Op woensdag 13 juni 2001 12:55 schreef wcduck het volgende:
Ik heb nog een handige link gevonden voor andere mensen die een Freesco server op willen zetten: http://www.ssp.be.tf/ .
Mooie link inderdaad. Ik kan alleen niet scrollen. Ligt dat aan mij?

edit:
typo's

• wcduck
  • Niet online
Op woensdag 13 juni 2001 12:58 schreef marcus22 het volgende:

[..]

Mooie link inderdaad. Ik kan alleen niet scrollen. Ligt dat aan mij?

edit:
typo's
Ik kan ook niet scrollen. Dat moet je met dat ding aan de linkerkant doen. Is redelijk irri. BTW: er zitten maar 2 nics in. Met de 4e bedoelde dat ik er nu al 4 heb gebruikt. Weet je trouwens waaraan het ligt van dat starting named?

• marcus22
Nee dat weet ik niet. Dat komt er bij mij ook te staan: starting named. Het is een service die gestart wordt maar ik weet niet waar die voor is.

Maar je bent dan in ieder geval wel door je kaartinitialisatie heen.

• wcduck
  • Niet online
Het is gelukt!! Met die ISA kaart en dat proggie als eth0 en een andere combo kaart als eth1 is het gelukt.

Het is me nog niet gelukt om die 3 com als 1e kaart in te stellen, dus ook niet als ik de ISA kaart als eerste instel. Naja, dan koop ik maar een extra combo nic en dan gebruik ik die 3com maar gewoon niet. Ik ga nog ff doorzoeken om die 3com toch aan de pruttel te krijgen. Mijn hartelijke dank voor de hulp!!

ps: ik heb de clients niet ingesteld, ik heb dus nog niet echt gekeken of de router werkte. Ik neem aan dat het wel goed gaat als Freesco geen foutmeldingen geeft....toch?

• wcduck
  • Niet online
Ook de clients "configureren" is gelukt. Ik hoefde gewoon niets te verstellen. Op de eerder genoemde link staat dat je een gateway in moet stellen en ook een dns. Wat is daar het voordeel van(aangezien inet het nu ook al doet)?

• marcus22
Dan gaat het iets sneller allemaal. Je kunt als DNS ook gewoon die van je provider opgeven. Ik moest bij mij die gateway wel instellen omdat het anders niet werkt.

Verwijderd

Is het nou echt niet mogelijk met freesco om de clients alleen op dynamisch ip te zetten en Met die informatie, die zij krijgen hun tegelijk te laten weten wat de DNS servers zijn en wat de gateway is ?
Pagina: 1