Bliksem-inslag en PC

Pagina: 1
Acties:
  • 671 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Anand
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11

Anand

Thank you, come again!

Topicstarter
Wilrijk, Belgie, zondag 10 juni 23:27

)))KABAAM(((

Twee witte flitsen (1 buiten en 1 in mijn kast), een vreemde geur en een dode PC.

Twee straten verderop was er inslag geweest, maar ik voelde het tot in mijn zitkamer. Het opmerkelijke was: alle lampen en andere apparaten die op dat moment aan stonden, hadden nergens last van, niet eens een flikkering. Misschien omdat de PC het enige GEAARDE apparaat was?

Hoe dan ook, het probleem beperkte zich maar tot een gestorven voeding. Ik heb vandaag ook maar meteen een 'LightningProof' stekkerdoos gekocht met een 10A zekering.
Dure dingen (130,-), maar duidelijk niet overbodig!

PS Is mijn Duron nu een Thunderbird? :p

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Ja, zo maken ze ook TBirds, dan leggen ze een doos Durons en hopen ze dat er bliksem op valt. Waarom dacht je dan dat ze duurder zijn? Dat cache is gewoon een verhaaltje >:)

MechWarrior || Monsters Game

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Twee straten verderop was er inslag geweest, maar ik voelde het tot in mijn zitkamer. Het opmerkelijke was: alle lampen en andere apparaten die op dat moment aan stonden, hadden nergens last van, niet eens een flikkering. Misschien omdat de PC het enige GEAARDE apparaat was?
Misschien is hij niet via het lichtnet ingeslagen, maar via de telefoonlijn, en dus je modem? Doet je normale telefoon het nog wel?

Virussen? Scan ze hier!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:03

The Legend

*Plop*

Daarom, power protector on! :)

Ik ben toch malle pietje niet!

• Koelkasten
  • Laatst online: 02-07 00:29

Koelkasten

har har koelkast op je knar

UPS met overspannings beveiliging is ook een fijn idee :)

Sommige mensen....

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:31

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

hehehehehe .. blijf maar lekker dromen dat dat helpt ... als je echt een blikseminslag op het electriciteitsnet in de buurt hebt of in je eigenhuis ... klapt alles naar de gallemiezen ookal heb je overspanningsbeveiligingen etc. etc.
Been there done that even got the T-shirt.. en de meneer van de verzekeringen zei :
Je kunt beter je geld steken in een goede verzekering dan in allerlei technische beveiligingen, omdat dit meestal toch niet werkt

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Op dinsdag 12 juni 2001 11:37 schreef CyCLoNe het volgende:
...en de meneer van de verzekeringen zei :
Je kunt beter je geld steken in een goede verzekering dan in allerlei technische beveiligingen, omdat dit meestal toch niet werkt
Duh, tuurlijk zegt ie dat. Op dat moment zag je zeker bij hem de $ tekens in z'n ogen. |:(

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• Spacecowboy
  • Laatst online: 12-08 12:48

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Denk jij dat zo'n lullige UPC die klap van de bliksem kan tegenhouden. dacht ut dus niet. Die klap is zo groot, daar petst alles op kapot. Het slimnste is nog altijd om gewoon de stekker, EN de telefoonlijn (of kabel, wat je wil) er uit te halen. pas dan ben je 100% veilig. Helaas gaat dit niet altijd...

HENG HENG

Verwijderd

hehehehehe .. blijf maar lekker dromen dat dat helpt ... als je echt een blikseminslag op het electriciteitsnet in de buurt hebt of in je eigenhuis ... klapt alles naar de gallemiezen ookal heb je overspanningsbeveiligingen etc. etc.
Been there done that even got the T-shirt.. en de meneer van de verzekeringen zei :
Dat is niet helemaal waar... natuurlijk vind de meneer van de verzekering het fijn om zoveel premie te ontvangen terwijl je een knaak en een bos wortels terug krijgt (dagwaarde)als het zover is
Er bestaat een hele goede bescherminging tegen spannings pieken. Kost alleen wat en is niet altijd zelf te doen. Allereest je meterkast. Daar plaats je een grof beveiliging. kost ongeveer 800,- (ex plaatsen door je installateur). dan moet je ook nog even een fijn beveiliging plaatsen, of te wel je stopcontact vervangen door een exemplaar van 150,- piek. Maar dan ben je er nog niet... je telefoonlijn moet beveiligd worden, eventueel je kabel nog, als je een lan hebt ook nog een je lan... Alles wat in verbinding met de buiten wereld staat... het loopt in de papieren maar twee dode TB's kost ook aardig wat. natuurlijk kun je ook bij de gamma voor 100,- een stukje schijnveiligheid kopen... heb je wel 7 extra aansluitingen...
Maar zeg niet dat het niet kan |:(

Verwijderd

LOL 8-)

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als het gaat onweren (als het nog een aantal km bij me vandaan is), keil ik mijn comp,tv uit, en slinger ik de stekker uit het stopcontact en leg ik de stekker meer dan 1 meter bij het stopcontact vandaan. Het schijnt (ik weet niet of dit waar is), dat als je de stekker heel dichtbij het stopcontact laat, de stroom toch nog kan overslaan....

• xantos
  • Niet online
Zo'n UPS of wat dan ook heeft inderdaad weinig zin. Als de bliksem echt inslaat, slaat ie dwars door zo'n beveiliging heen.

Zelfs als je de stekker van tv uittrekt en naast het stopcontact neerlegt, kan de bliksem je tv nog beschadigen, door over te springen van de contactdoos naar je stekker. Gewoon door de lucht.. :o

Geloof me.. het heeft echt geen zin...

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op dinsdag 12 juni 2001 08:08 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Misschien is hij niet via het lichtnet ingeslagen, maar via de telefoonlijn, en dus je modem? Doet je normale telefoon het nog wel?
Of via de Kabel. Dat de TV het net overleeft heeft.

Geen inspiratie

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
shit, dat doe ik natuurlijk nooit...uit de tv ook de kabel halen natuurlijk |:(

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:58

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Goed verzekeren is altijd een must, kost wel iets meer maar dan krijg je ook gewoon GENOEG geld terug ipv alleen de dagwaarde ;)

• cyclone

cyclone

Op dinsdag 12 juni 2001 11:59 schreef IceStorm het volgende:
Goed verzekeren is altijd een must, kost wel iets meer maar dan krijg je ook gewoon GENOEG geld terug ipv alleen de dagwaarde ;)
Indeed .. en de mensen die denken dat ze kunnen beveiligen en dat doen moet je zelf weten het werkt toch niet .. bliksem is electriciteit die door de lucht verplaatst.. lucht is 1 van de slechtste geleiders .. plasitic geleid dus beter :) .. lang verhaal kort op het moment dat je de bliksem binnen hebt kun je de hele boel afschrijven .. al was het alleen maar door de schade van het electro magnetische veld wat zo'n bliksem met zich mee brengt .. en daar kun je echt niet tegen beveiligen .. maar als iemand denkt dat ie het wel kan .. prima dream on :Z :Z

* cyclone verzekerd gewoon GOED .. krijg ik lekker centjes .. terwijl iemand anders zijn PC en veel te dure beveiliging in rook ziet opgaan :)

Verwijderd

Op het moment dat het IN je huis inslaat kun je inderdaad alles afschrijven incl. je koelkast, want dan gaat er wat meer roken dan alleen je PC...
Volgens mij ging deze topic over inslag in het elctriciteitsnetwerk (van mij part elk netwerk. Hoe denk je dat vuurwerk zijn systemen beveiligd heeft, oh nee zij trekken ook de stekker er uit als de bliksem knettert |:(
En als jou verzekeraar na twee jaar de nieuw waarde nog weer geeft voor je PC dan zul je wel een beste premie betalen...

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 12:38 schreef CyCLoNe het volgende:

[..]
Indeed .. en de mensen die denken dat ze kunnen beveiligen en dat doen moet je zelf weten het werkt toch niet .. bliksem is electriciteit die door de lucht verplaatst.. lucht is 1 van de slechtste geleiders .. plasitic geleid dus beter :) .. lang verhaal kort op het moment dat je de bliksem binnen hebt kun je de hele boel afschrijven .. al was het alleen maar door de schade van het electro magnetische veld wat zo'n bliksem met zich mee brengt .. en daar kun je echt niet tegen beveiligen .. maar als iemand denkt dat ie het wel kan .. prima dream on :Z :Z
Je bent op de hoogte hoe een overspannings beveiliging werkt?

• Knightwolf
  • Laatst online: 13-08 15:01
Mja, voor mij wel een ID om te gaan doen... kheb daarvoor te veel dure PC-zut in huis, zoals de meeste tweakers hier wel zullen hebben.

• cyclone

cyclone

Op dinsdag 12 juni 2001 12:48 schreef PeterT het volgende:

[..]

Je bent op de hoogte hoe een overspannings beveiliging werkt?
Zal ik mijn diploma's MTS electro ff voor je inscannen of geloof je me zo wel :)

• cyclone

cyclone

negeer deze
proxy crash :(

Verwijderd

...Maar hoe hebben die ISP zich dan beveiligd?

• xantos
  • Niet online
niet denk ik....ISP zullen altijd wel schade hebben aan hun apparatuur na bliksem inslag. En niet alleen aan hun UPS'sen of dergelijke apparatuur.

• cyclone

cyclone

dat heet bliksem afleiders op het gebouw e.d. die vangen vaak wel een heleboel af

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:33

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Op dinsdag 12 juni 2001 13:10 schreef PeterT het volgende:
...Maar hoe hebben die ISP zich dan beveiligd?
Bij het bedrijf waar ik nu werk hebben we de internet provider INTERCONNECT verhuisd. Wij mochten de bekabeling en stroom doen.

Als eerste beveiliging hebben ze een megadikke UPS beneden staan (2 ter grootte van een patchkast)

Ten tweede is alles (Maar dan ook echt alles) voorzien van een aparte lijn met daarop de null (aarde).

En natuurlijk spanningsbeviligers...

Overigens, er ligt 15km kabel in (Meer als 1000 pluggetjes prikken :o )

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Dat vind ik nauw jammer, ik heb best zin in een lekkere discussie of Overspanningsbeveiliging nu wel of geen zin heeft en of het zijn geld waard is maar ik had van iemand die een MTS electro diploma heeft wel iets meer kennis verwacht op het gebied van beveiliging...
Even zoeken maar hier is tie http://www.phoenixcontact.com/cgi-bin/enfw.pl?fs=/en/produkte/pluscon/main.html
Naar deze link zat ik te zoeken... Trabtech..(Transient Absorption Technology) moet je wat zeggen...

Verwijderd

al die technische beveiliging heeft wel zin (beetje), maar de bliksem is zo GVD sterk dat ie gewoon overal doorheen ramt als ie wilt.

dus als je hersens hebt dan haal je gewoon de stekker eruit als ut bliksemt, of je schakeld de stop (waar je pc op zit) uit.

Verwijderd

Ik geef je gelijk, doe ik ook, maar in sommige gevallen kun je simpelweg de stekker er niet uit raggen... lijk me bijvoorbeeld erguh vervelend als je op operatie tafel ligt en de arts zegt "effe de stekker er uit, het onweert buiten"
En voor die gevallen bestaad de mogelijkheid om te beveiligen...

Verwijderd

[Zeikmodus]
Jongens, hier moet ik wel even op reageren. Let eens op jullie taalgebruik. Lees eens terug en tel de spel- en taalfouten.
[/Zeikmodus]

[On-topic mode]
Bliksem kun je dus nevernooit niet tegenhouden. Elke vorm van beveiliging is gewoon damage-control. Niets doen is uiteraard nooit de juiste oplossing. Alleen is de schade afhankelijk van de sterkte van de inslag. Als er een zeer felle inslag plaatsvind kun je er echt niets tegen doen. Met alle middelen van beveiliging is het wel mogelijk om zwakkere inslagen om te leiden c.q. je hardware te ontkoppelen voordat het te laat is. Misschien een tip voor grote bedrijven: probeer een onweerdetectie systeem te ontwikkelen en schakel de vitale apparatuur over op de no-break.

Verder als de bliksem op een rotplek inslaat zul je toch echt het haasje zijn. Een verzekering is dan ook je backup beveiligingssysteem. >:)
[/On-topic mode]

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Wat ik heb gehoord over bliksembeveiliging is door een grote ijzeren staaf in de grond te steken doorverbonden met een antenne op het gebouw. Als de bliksem dan op de antenne slaat (moet wel goed geplaatst zijn, anders weinig effect), vliegt de hele bliksem rechtstreeks de aarde in.

Zou toch moeten werken, dacht ik zo ?

Verwijderd

[off topic]
sorry voor eventuele taalfouten, ik ben dyslectisch....

[on topic]
Een kooi van farrady... werkt inderdaad

• Anand

Anand

Thank you, come again!

Topicstarter
Goed mensen, na een heleboel nuttige/onnutige replies doe ik graag weer even mee:
Op dinsdag 12 juni 2001 08:08 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Tja, de kabel en telefoonlijnen doen het verder prima (Nooit gek gedaan). Ik zag iets later die avond (Was een voeding gaan lenen) een busje staan van electrabel (electriciteitsexploiteur hierzo). Toch blijf ik het opmerkelijk vinden dat de rest van de electrische apparaten (Allemaal ONGEAARD) niet eens een flikkering vertoonden.

Ik begrijp alweer dat de Tim-The-Toolman-Taylor-Power-Lightning-Prevention-Program niet voor mij is weggelegd. Ik heb nu dus een gezekerde stekkerdoos gekocht, die mij inderdaad voor die 130,- in elk geval 1 stopkontakt meer geeft.

Of ik er OOIT nog achter ga komen of het ding werkt, valt te betwijfelen, maar ik voel mij toch wel weer wat veiliger.

• Memendo
  • Laatst online: 12-08 20:16

Memendo

V4-power/Team BSD

en de meneer van de verzekeringen zei :
En die meneer weet zeker niet hoe een zekering werkt, bij mij doet die spannings bevijliger goed zijn werk (nouja 1 keer en dan niet meer, maar dat scheelde mij wel een nieuw systeem)

• TheRitz
  • Laatst online: 12-02-2024
Correct me if I am wrong maar ik heb zo'n APC SurgeArrest geval en daar zit een zekering in. Als die eruit klapt geen stroom en geen stroom geen probleem met rook enzo.

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• Anand

Anand

Thank you, come again!

Topicstarter
Op dinsdag 12 juni 2001 17:45 schreef TheRitz het volgende:
Als die eruit klapt geen stroom en geen stroom geen probleem met rook enzo.
Dat dacht ik ook, maar de MTS electroboeren schijnen daar anders over te denken.

Verwijderd

De reden dat wel je computer kapot is en de rest niet is omdat de bliksem niet via het lichtnet is binnengekomen maar via een modemkabel of zoiets dergelijks.

Een overspanningsbeveiliging werkt bij bliksem niet. Daarom heet het ook een overspanningsbeveiliging en geen bliksembeveiliging. Bij bliksem helpt alleen maar dat er geen verbinding is. Er is geen beveiliging of kast, doos, etc. wat bliksem tegenhoudt, enkel en alleen GEEN verbinding.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Op dinsdag 12 juni 2001 17:46 schreef Anand het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook, maar de MTS electroboeren schijnen daar anders over te denken.
Maar wanneer daar een zekering in zit van 5 cm lang kan de zekering er wel uitspringen, maar de bliksem doet dat ook. :) bliksem "springt" gewoon verder, krijg je leuke vonkjes van.

Ik zeg niet dat dit waar is ,maar dit heb ik begrepen van eerdere posts.....

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• eX0duS
  • Laatst online: 12-08 10:19
Op dinsdag 12 juni 2001 13:07 schreef CyCLoNe het volgende:

[..]

Zal ik mijn diploma's MTS electro ff voor je inscannen of geloof je me zo wel :)
JA!

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 17:52 schreef okidokie het volgende:
De reden dat wel je computer kapot is en de rest niet is omdat de bliksem niet via het lichtnet is binnengekomen maar via een modemkabel of zoiets dergelijks.

Een overspanningsbeveiliging werkt bij bliksem niet. Daarom heet het ook een overspanningsbeveiliging en geen bliksembeveiliging. Bij bliksem helpt alleen maar dat er geen verbinding is. Er is geen beveiliging of kast, doos, etc. wat bliksem tegenhoudt, enkel en alleen GEEN verbinding.
Kijk gerust eens op de link van phoenix contact... Het is een interessante handel...

• zork
  • Laatst online: 04-08 12:43
Als ik op vakantie ga trek ik altijd alle stekkers van de tv's, pc's en stereotorens eruit en natuurlijk ook die van de telefoonlijn en de coax kabels. Ik heb in 10 jaar tijd geen enkel probleem gehad, terwijl er volgens de buren bij ons een inslag is geweest (in de aanbouw). Wat moet ik eigenlijk doen als ik op vakantie ga, om te zorgen dat ik als ik thuis kom niet achter een smeulende dondervogel ga zitten ? Wat ik doe is toch voldoende, of niet soms ?

* zork gaat verder met leren...heeft aankomende weken proefwerkweek :( Houdoe en bedankt ;)

• Anand

Anand

Thank you, come again!

Topicstarter
Tja, ik ben bekend met ionizerende spanningen:

Het voltage van een bliksem is zo gigantisch hoog, dat kleine molekulen in de lucht dissocieren, zich verplaatsen volgens stroom en op die manier de spanning overbrengen. De bliksem ZELF is daar het mooiste voorbeeld van, dus de 5 cm van een zekering is niet moeilijk te overbruggen, maar let op:

Ik woon in een WOONWIJK en dan ook nog in een van de lagere woningen. Verder zijn hier nog hoge bomen en een tramspoor, dus een DIRECTE INSLAG is zo goed als onwaarschijnlijk.

Wat er zondagavond bij mij is gebeurd was een INDIRECTE INSLAG, twee straten verderop en dus al zodanig afgezwakt in mijn woning, dat er voldoende over was om mijn voeding op te blazen, maar niet genoeg om mijn pc te BRADEN.

Ondanks wat sommigen van jullie beweren, ben ik toch van mening dat:

1> De spanningsfluctuatie NIET via telefoon, of kabel is ingeslagen, omdat apparaten die daarop staan aangesloten geen mankementen vertoonden. Tevens was het enkel mijn VOEDING die stierf (Dus niet modem, of tv-kaart o.i.d.)

2>Bliksembeveiligers (!!dus niet OVERSPANNINGSbeveiliging, maar BLIKSEMbeveiliging) in stopkontakten WELDEGELIJK werken (Mogen anders simpelweg niet onder die naam verkocht worden), mits van hoogstaande kwaliteit uiteraard. Ik heb een "Premium Line BF5000" gekocht, kostte mij zo'n 130,-.

3>In mijn geval een bliksembeveiliger ZEKER had gewerkt, omdat de inslag INDIREKT was.

4>MTS-studenten voor mij geen betrouwbare bronnen zijn.

PS Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat MTS-studenten/-afgestudeerden 'dom' zijn of zoiets!!
Ik bedoel enkel dat het argument "Want ik heb mijn diploma MTS electro" mij meer doet lachen, dan doet overtuigen...

• Anand

Anand

Thank you, come again!

Topicstarter
Op dinsdag 12 juni 2001 14:49 schreef PeterT het volgende:
[on topic]
Een kooi van farrady... werkt inderdaad
HOE ga ik in GODSNAAM een kooi van Faraday in mijn huis maken?

EN:
Is die kooi van Farady niet bedoelt om elektromagnetische straling tegen te houden, ipv electriciteit?

Verwijderd

heb ik ff een vraagje: Als je dan nog garantie hebt op je proc en mobo krijg je dan gewoon een nieuw of slechts een deel van het geld terugbetaald

• Anand

Anand

Thank you, come again!

Topicstarter
Volgens mij wordt bliksemschade noch gedekt door de garantie, noch door de standaardverzekeringen.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 12:10
wanneer iemand bij mij komt met bliksem schade (de laatste paar weken meer dan 1....) dan kan hij van mij een schaderapport krijgen. (valt nooit onder garantie)
Meestal reken ik daar gewoon uurloon voor en ben vaak binnen 30 a 40 mins klaar (f 50-75 )
Meestal zet ik in zo'n rapport ook nog het advies om de hele PC total-loss te verklaren want wanneer nagenoeg de hele bak verpest is maar bijv het geheugen het nog wel lijkt te doen, kun je ook beter dat vervangen, aangezien dat na een week ofzo het wel begeeft.

en nog even een voorbeeld van wat er kan gebeuren bij een directe inslag...
mensen bij m'n ouders in het dorp hebben minstens 2 a 3 keer per jaar dat de bliksem inslaat (komt door de lokatie, ene kant van de weg is veen- en de andere kant is zand-grond)
Meestal wordt dat door de bliksem-afleiders afgevangen, maar een keer niet.
Toen sloeg het in op de antenne (gebied zonder kabel).
De coax-kabel was afgefakkeld op de plek waar deze langs een 220V-kabel liep.
Deze 220V-kabel ging naar de stoppenkast die zich af zette van de muur en dwars door de muur ertegenover ging. Achter die muur stond zo'n oude antieke (zware) kast die ruim anderhalve meter van de muur geslagen werd.
Needless to say is dat alle apparatuur in dat huis was geroosterd en zelfs bij ons (km verder) de vonken uit de telefoon sloegen (ik was toen aan het bellen) Verder was er in 2 straten (het halve dorp >:)) behoorlijk wat schade aan elektrische apps.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mr_fragle
  • Laatst online: 06-05 12:57

mr_fragle

Don't forget the guide

Op dinsdag 12 juni 2001 23:01 schreef TD-er het volgende:
wanneer iemand bij mij komt met bliksem schade (de laatste paar weken meer dan 1....) dan kan hij van mij een schaderapport krijgen. (valt nooit onder garantie)
Meestal reken ik daar gewoon uurloon voor en ben vaak binnen 30 a 40 mins klaar (f 50-75 )
Meestal zet ik in zo'n rapport ook nog het advies om de hele PC total-loss te verklaren want wanneer nagenoeg de hele bak verpest is maar bijv het geheugen het nog wel lijkt te doen, kun je ook beter dat vervangen, aangezien dat na een week ofzo het wel begeeft.

en nog even een voorbeeld van wat er kan gebeuren bij een directe inslag...
mensen bij m'n ouders in het dorp hebben minstens 2 a 3 keer per jaar dat de bliksem inslaat (komt door de lokatie, ene kant van de weg is veen- en de andere kant is zand-grond)
Meestal wordt dat door de bliksem-afleiders afgevangen, maar een keer niet.
Toen sloeg het in op de antenne (gebied zonder kabel).
De coax-kabel was afgefakkeld op de plek waar deze langs een 220V-kabel liep.
Deze 220V-kabel ging naar de stoppenkast die zich af zette van de muur en dwars door de muur ertegenover ging. Achter die muur stond zo'n oude antieke (zware) kast die ruim anderhalve meter van de muur geslagen werd.
Needless to say is dat alle apparatuur in dat huis was geroosterd en zelfs bij ons (km verder) de vonken uit de telefoon sloegen (ik was toen aan het bellen) Verder was er in 2 straten (het halve dorp >:)) behoorlijk wat schade aan elektrische apps.
Das gaaf, ja wel wat minder voor jullie. Maar ik heb eens op discovery wat gezien over bliksemstormen. Das mooi. Kon door muren heen. Je ziet ze ook wel tientallen kilometers "dansen" over elektriciteitskabels.

Wie kan hiero wat over zeggen :?

And now the most interresting part of deze grot

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 21:47 schreef Anand het volgende:

[..]

HOE ga ik in GODSNAAM een kooi van Faraday in mijn huis maken?

EN:
Is die kooi van Farady niet bedoelt om elektromagnetische straling tegen te houden, ipv electriciteit?
Een kooi van Faraday maak je door aan de 4 hoeken aan de buiten muren van je huis koperen palen te plaatsen die je op het dak met elkaar verbindt, beneden moet je die palen aarden.
Ik zal een tekening bij maken...

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 02:22 schreef GambitRS het volgende:
Ja, zo maken ze ook TBirds, dan leggen ze een doos Durons en hopen ze dat er bliksem op valt. Waarom dacht je dan dat ze duurder zijn? Dat cache is gewoon een verhaaltje >:)
:) @ gambitRs

Verwijderd

www.geocities.com/algabra2000/kooi.jpg
Je zet natuurlijk die kooi rond je huis en niet in je huis, je kan het met een shielbelt van UT vergelijken, bliksem wordt door die koperen staven beter aangetrokken dan het beton en de rest van het huis, van welke richting die bliksem ook komt die wordt door die koperen staven opgevangen
[off-topic]
Vreselijk tekening, waar (ftp-servers) kan ik een CAD vinden (liefst illegale katten)?
[/off-topic]
edit:

Geocities is echt wel shit om mee te linken.

• Anand

Anand

Thank you, come again!

Topicstarter
Niet om het een of ander, maar die Faradaykooi is bedoeld om STRALING tegen te houden (te reflecteren).

Als ik zo'n ding om m'n huis heen zet, zodat-ie boven alle andere structuren van mijn huis uitkomt EN het ding stevig in de grond stop, zal een BIJKOMEND EFFEKT zijn, dat het ding als bliksemafleider werkt.

Door zo'n kooi, die overigens mijn huis ontoegankelijk zou maken en voor een ontzettend saai uitzicht vanaf mijn slaapkamer zou zorgen, kunnen RF en EM signalen niet passeren. Daar is het voor gemaakt. Maar omdat het ding van koper is, geleid het ook graag elektriciteit.

Hoe dan ook; zou jij zo'n maf ding om je huis heen bouwen? Ik niet in ieder geval.

Verwijderd

Die kooi moet niet echt rond je huis.
Maar je moet die koperen geleiders aan je hoeken van je huis vastmaken en aan het dak vastmaken, dus er moet niet echt een kooi rond je huis.

Verwijderd

een computer heeft gewoon veel meer last van bliksem dan een tv of wasautomaat...

Ik wil ni alleen een surge protector voor mijn isdn lijn en tot nu heb geen gezien..iemand ???

Verwijderd

dat was een Protective plug for 5 ISDN interfaces.... :P

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 11:48 schreef jeroen1001 het volgende:
Denk jij dat zo'n lullige UPC die klap van de bliksem kan tegenhouden. dacht ut dus niet. Die klap is zo groot, daar petst alles op kapot. Het slimnste is nog altijd om gewoon de stekker, EN de telefoonlijn (of kabel, wat je wil) er uit te halen. pas dan ben je 100% veilig. Helaas gaat dit niet altijd...
behalve als ie dr te dicht naast ligt, dan wil ut nog wel es overslaan, 10000 volt is genoeg voor 1 meter ofzow.
Maar dat komt dr natuurlijk allang niet meer doorheen omdat er nog veel meer aardingspunten zijn.

Verwijderd

die power protectors e.d. zijn wel goed voor intern gekloot
hier is ooit de condensator van een hub naar de ***** gegaan toen me moeder het strijkijzer "schoonmaakte" (met de stekker erin).
Sindsdien hangt een belangrijk deel (vooral duur deel) vd pc spullen 8er een surgeprotector e.d.

P.S.: wel lkkr toen, we hebben nu een 3com hubbie, toen was het zo'n lomp unex ding :P

• enter.nu
  • Laatst online: 28-05-2020

enter.nu

enterToys

Anand, waar heb je die Premium Line BF5000 vandaan?

~~ meesterprutser ~~

Verwijderd

Toch blij dat ik in een kooi van faraday woon. :) ***** geen last van bliksem in de buurt. :)

<edit>
"nooit geen" is een dubbele ontkenning
</edit>

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 13:18
Maar soms wel. :)
Ik had een keer gehad dat na een onweersbui m'n tv en m'n versterker stuk waren, maar m'n computer draaide nog gewoon verder. En die zat achter een simpel surge-protectortje.

Er zullen vast wel situaties zijn waarin dat protectortje niet had geholpen, maar beter iets dan niets, is toen gebleken...

• HariZ
  • Laatst online: 16-02 21:51
Op dinsdag 12 juni 2001 02:10 schreef Anand het volgende:
[..]
PS Is mijn Duron nu een Thunderbird? :p
Mag je hopen van wel ja... :)

Verwijderd

Koop gewoon een bliksemafleider :+

• enter.nu
  • Laatst online: 28-05-2020

enter.nu

enterToys

Op dinsdag 19 juni 2001 15:22 schreef SickBastard het volgende:
Koop gewoon een bliksemafleider :+
Nee!! Maar dat is een nuttige bijdrage aan dit draadje....

~~ meesterprutser ~~

• PokkeNoise
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

50 meter van mijn computer, waar ik op dat moment achterzat, sloeg de bliksem in een lantaarnpaal.

Pfff....ben je weer even op de hoogte wat een natuurgeweld die bliksem is.
Alle stroom in huis gelijk uit, TV scherm gloeide 4 minuten helgroen na.

Schade:
Computer en 2 Telefoontoestellen en een modem gehemeld.
Monitor, TV en andere apparaten in huis doen het nu nog steeds. :)
In een straal van ongeveer 1 kilometer bij veel mensen schade aan electronische apparatuur zoals video, TV enzovoort.
In de modem zat een mooi chippie met een gat in het midden, behuizing was er af geknald.

Verzekering betaalde netjes de schade uit, maar heb toch bij de nieuwe computer een Surge Protector aangeschaft. Baat het niet dan schaad het niet, en die schakelaar erop is wel makkelijk om alles uit te zetten.

Moraal: Een goede verzekering is de beste (financieële) beveiliging, je bent namelijk niet altijd in de buurt om stekkertjes eruit te halen.

? weet jij wat.

• HaaZ
  • Laatst online: 15:55

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

en de meneer van de verzekeringen zei :
ben ik het niet mee eens...
niet omdat beveiliging altijd werkt, maar wanneer je een blikseminslag hebt in je pc, kan de verzekering wel mooi geld geven voor een nieuwe, maar als er nou net een half zelfgeschreven boek op de HD stond? (bij wijze van spreken) :)
dat krijg je niet terug van de verzekering, hoor...
een beveiliging hebben kan er nou net WEL voor zorgen dat de kans om het kwijt te raken door blikseminslag kleiner wordt..

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

Jawel, afgelopen Zaterdag was het met die felle onweersbui ook raak in Delft. :(
Ik was niet thuis, maar bij thuiskomst alle stoppen eruit, 1 17 inch EIZO scherm naar god, en de ISDN kast vertrokken. :(
De inslag (vlak in de buurt) heeft bij vele huizen in de directe omgeving slechts beperkte schade aangericht, zoals (kleine) tv's en halogeen verlichtingssets enzo. Helaas is de kwaliteit van de (oudere) KPN ISDN kastjes zodanig slecht, dat een power surge ze compleet verwoest (volgens de monteur dan). Het vervangen van het kastje was gratis, maar het vervangen van de ook opgeblazen DUOVOX kost toch mooi zo'n 500.-

Om even in te haken op de vorige posts: zorg voor een goede verzekering. Liefst een die niet zeurt over dagwaarde (met computers ben je dan zeker de l*l, want na 1 jaar zijn ze nog zo'n 33% waard...), en die alles aan apparatuur dekt. Voor een prive persoon zijn de kosten die verbonden zijn aan het proberen om de power supplies te beveiligen altijd groter dan de schade die niet door de verzekering gedekt wordt. En dat is dan alleen nog in het geval dat het ooit tot een inslag komt.
Voor een bedrijf, waarbij de kosten minder belangrijk zijn dan het feit dat downtime niet mogelijk is ligt dat natuurlijk anders !Daar wordt dus weldegelijk met UPC's en beschermingen gewerkt.

Maar wat ik het ergste vond, was dat toen ik op zaterdag belde om te melden dat de isdn lijn eruit lag, ze doodleuk antwoordden dat de eerste vrije monteur op DINSDAGochtend aL langs kon komen !!!! 3 dagen geen telefoon !!! :r Hartelijk dank, KPN (gaat het lekker met de aandelen koers trouwens? (5.99 Euro bij sluiting vandaag........ Rarara waar komt dat door....)

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Dat bedoelde ik niet toen ik zei dat mijn BIOS geflashed moest worden .....

• eX0duS
  • Laatst online: 12-08 10:19
Hoe zit dat eigenlijk in flats? Kan in een flat de bliksem ook inslaan? Want ik dacht nml. dat er bliksemafleiders op het dak staan oid. Ik woon in een flat, daarom vroeg ik het me af. :)

• cyble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-06 21:02
Als je bijv. een APC surgearrest hebt dan is alle apperatuur die er op is aangesloten verzekerd bij APC, mocht bliksem inslaan en ding houdt het niet tegen dan krijg je tot geloof ik 20.000 tot 100.000 (afhankelijk van apparaat) us dollars vergoed.

Polis:

http://www.apc.com/support/service/equipment_protection_policy_emea.cfm

Dekking geld op alle apparaten levenslang.

In God I trust, everyone else pay cash.

Verwijderd

Misschien is dit wel een aardig artikel..

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Extra beveiligingen houden wel wat tegen, maar de bliksem leidt toch een eigen weg en er kunnen dingen kaputt gaan, ook al zijn ze beveiligd.

De beste oplossing (die ik ook gebruik) is om gewoon de stekker eruit te halen en de antennestekkers enzo ff uit het stopcontact te halen (ook het kabelmodem natuurlijk :) )...

If it ain't broke, fix it till it is...

• Virtox
  • Laatst online: 11-08 10:24
Het vervelende blijft toch dat je met alle beveiligingen nog 1 ding mist. De effecten van een bliksem in de buurt kunnen een dusdanig EM-veld opwekken dat kabels in huis zoals netwerk ed dit veld "ontvangen" en er een inductie stroom gaat lopen. Op mijn vorige flat hadden we een BNC netwerk dat rondom door de flat liep. Een keer matig onweer gehad, geen inslag bijzonder dicht in de buurt, maar wel 4 netwerkaarten kapot een een gefrituurde PC :(

Anything goes !!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:37

Shunt

Boe

Op donderdag 20 juni 2002 14:29 schreef hoolie_v het volgende:
Misschien is dit wel een aardig artikel..
misschien zitten jullie in een redelijk oud topic te schoppe ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Precies. Wij zijn thuis verzekerd voor €5000. Gaat er 1 van onze computers kapot dan krijgen we gewoon die €5000. Maar die verzekering kost wel wat.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Pagina: 1