[Excel/Access/etc] SQL Query met datum van vandaag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
Ik ben bezig om een leuk overzicht te maken van allerhande gegevens (ook wel dashboard genoemd) en dus maak ik wel eens een query met een functie zodat ik alleen resultaten krijg van de afgelopen x dagen.

In Access kan je prima als criteria doen: >Date()-7 om alle records te krijgen waarvan de datum in de afgelopen 7 dagen ligt.

Echter:
Ik wil geen Access gebruiken omdat ik dan linked tables gebruik met de SQL server (daar staan de databases op) en als ik per ongeluk iets vernaggel in Access dan is de master database ook vernaggelt (zelfde rechten)

dus in Excel maar proberen, maar, Excel pakt Date(), Now() of Today() niet in de Excel SQL wizard of in de Microsoft Query (wat is dat trouwens achterlijke software met een Windows 3.1 look, afijn, hij doet het wel goed).

Daarnaast heb ik ook eens Microsoft Report Builder gebruikt maar met die software kan ik helemaal niet overweg, dat werkt echt voor geen meter.

Het lijkt er op dat ik in Excel maar bezig moet gaan, of in Access als ik kan zorgen dat ik echt one way sync heb ten opzichte van de master database.

Heeft iemand een idee hoe ik meer geavanceerde queries kan maken (lees: waar ik ook functies als date() in kwijt kan) met Excel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
http://www.w3schools.com/sql/sql_dates.asp (gezocht op 'sql server current date')

GETDATE() :?

Als ik je vraag goed begrijp tenminste? (Je zoekt een parameter waarbij je, via Excel, tegen SQL server wilt zeggen dat je resultaten van de huidige datum (of huidig + / - 7 bijv.) wilt opvragen?)

Als je trouwens dashboards wilt gaan bouwen in Excel, op basis van externe gegevens dan is PowerPivot ook wel leuk om naar te kijken. Dan kun je bepaalde selectors aan/uit klikken, in dropdowns opties kiezen, en adhdv filtert Excel je resultaten. Verbinding maken met een SQL database is daarmee ook eenvoudig. Volgens mij kun je de PowerPivot add-in gratis downloaden.

En wat het filteren van data betreft in PowerPivot:
Kies op de pagina Kiezen hoe u de gegevens wilt importeren of u alle gegevens in de gegevensbron wilt gebruiken of dat u de gegevens filtert. Dat filteren kunt u doen door tabellen en weergaven te selecteren uit een lijst of een query te schrijven waarmee u aangeeft welke gegevens u wilt importeren.
http://office.microsoft.c...?CTT=5&origin=HA102837110

[ Voor 73% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2014 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
Dankzij je melding over PowerPivot ben ik daar even in gaan duiken en dat doet precies wat ik wil, de interface van Access (met bijbehorende functies in DAX, dus date() en today() ) met de veelzijdigheid van Excel. En als bonus: exporteren naar een website :D

Thanx!