Keuze Z97 moederbord

Pagina: 1
Acties:

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:15
Beste Tweakers,

Aangezien het hier de aanschaf van enkel een moederbord en CPU betreft, plaats ik dit in het CAA.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe CPU + moederbord voor mijn game pc. Qua CPU ben ik er al uit, dit wordt een Intel Core i5-4590. Maar qua moederborden ben ik het even kwijt. Ik ken de weg binnen hardware componenten een heel eind, maar het ontbreekt mij aan in-depth kennis over moederborden en de gebruikte componenten, en doe daarom een beroep op jullie kennis.

Ik heb uit het oerwoud van alle chipsets en beschikbare moederborden de volgende shortlist gemaakt.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z97 Extreme4€ 121,50€ 121,50
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 112,95€ 112,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 124,05€ 124,05
1MSI Z97 GAMING 5€ 125,94€ 125,94
1MSI Z97S SLI PLUS€ 115,85€ 115,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 773,30

Ik ben me er van bewust dat dit Z97-moederborden zijn terwijl ik een non-K processor heb gekozen. Ik vind echter de uitgebreidere functies ten opzichte van de H97 chipset de meerprijs wel waard. Tenzij iemand een H97-alternatief weet, is dit mijn uitgangspunt.

Wat is je budget?
Alle moederborden uit de shortlist vallen binnen budget. Dit is ook ongeveer de prijsklasse waar ik aan zit te denken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken als MSI en Gigabyte zie ik in de verschillende adviezen (zowel BGG als hier op GoT) opvallend vaak terug komen. Dit zijn dan ook de merken waar mijn voorkeur naar uit gaat. Omdat ik nu een Asrock 870 Extreme 3 heb waar ik erg tevreden over ben, heb ik ook een Asrock bordje in de shortlist gezet, de specs komen grotendeels overeen met de andere bordjes.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De belangrijkste componenten uit mijn huidige game PC die ik graag mee wil nemen:
#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Radeon HD7950 Black Edition Double Dissipation€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 5,95€ 5,95
2Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 47,-€ 94,-
1LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 0,-€ 0,-
1LG GH22NS50 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 159,95

Wat is nu het probleem?
Zoals vermeld ben ik het qua moederborden even kwijt. Ik kan de onderlinge verschillen van de bordjes wel zien, maar ik weet niet welke eigenschappen belangrijker zijn dan andere. Kortom, welke weegfactor moet ik de diverse afwegingen geven? De meest belangrijke afwegingen zijn:
  • aantal usb 3.0 poorten (6 vs 8 )
  • onboard audio chip (ALC892 vs ALC1150)
  • lan chip (Killer E2201 vs Intel I218V)
  • aantal SATA 600 poorten (6 vs 8 )
  • sata express ja of nee
  • gebruikte componenten voor stroomverdeling etc.
  • energieverbruik (welk bordje heeft een lager energieverbruik in de praktijk)
Bijvoorbeeld: de MSI Z97S SLI PLUS heeft 8 SATA600 poorten, maar een ALC892 audio chip en een Intel LAN chip. De Gigabyte Z97X Gaming 5 heeft een ALC1150 en een Killer LAN chip, maar heeft dan weer maar 6 SATA600 poorten. Nu is 6 voor mij genoeg, maar 8 is weer wat meer toekomstvast, en de MSI heeft 6 USB3.0 poorten op het I/O paneel, ten opzichte van 4 bij de Gigabyte (ik trek best zwaar aan het aantal USB3.0 poorten op het I/O paneel, als er intern maar 2 overblijven voor eventuele front USB-poorten). En is het verschil tussen de 892 en 1150 audio chip merkbaar? Het verschil tussen de Gigabyte Gaming 3 en Gaming 5 kan ik niet uit de specs opmaken. Weet iemand dit?

Kortom, welk moederbord uit de shortlist zouden jullie kiezen, en waarom?
Ik dank jullie alvast voor het meedenken.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Heel simpel, geen van die, van je hebt geen K cpu, dus een Z plank is 100% zinloos.

pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 is nogsteeds een topkeuze als je geen M2 slot nodig hebt.

Wil je toch wel een M2 slot, dan is pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO een leuke keuze.

Wil je daarbij ook nog eens een deftige geluidschip, al weet ik niet zeker of je dat verschil gaat merken met normale gamesetjes, pricewatch: Gigabyte GA-H97-D3H lijkt me dan leuk, zit ook een deftige netwerkchip op.

People as things, that’s where it starts.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Poeh poeh, wat een lap tekst haha. Een Z is inderdaad onnodig.

Tevens wil ik aan de lijst van Vas ook deze pricewatch: ASRock Fatal1ty H97 Performance nog even toevoegen.

Intel LAN / 4x USB3.0 en 4x USB2.0 op I/O/ Realtek ALC1150/ 6x SATA600

Alleen geen M.2 slot.

[ Voor 19% gewijzigd door ECP0WERS op 05-09-2014 16:14 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Klopt niet helemaal heren. De chipset biedt inderdaad bepaalde features die alleen voor K processoren zijn, maar voor zover ik kan zien bieden de moederbordfabrikanten zelf ook nieuwe features die een dealbreaker kunnen zijn. Belangrijkste:
het SATA Express slot. is veel sneller dan normale SATA slots, voor toekomstige SSD's een groot voordeel. MSI zou in plaats hiervan voor m2 kiezen, die aansluiting is langzamer maar waarschijnlijk wel al sneller in grote aantallen beschikbaar (ivm populariteit in laptops).

Verder biedt het idd geen voordeel, ik zou inderdaad zeggen mocht je dan toch nieuw kopen neem dan toch meteen die K processor erbij. Of als de SATA Express niet uitmaakt voor je, kies dan gewoon voor een ander mobo.

Oeps de H97 biedt al die features natuurlijk ook.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-09-2014 17:07 ]

youtube.com/@hisrep

• PatrickPR
Heren, alvast bedankt voor het meedenken. Ik was in de veronderstelling dat de extra functionaliteit niet op een H97 bord te vinden was, al merk ik dat ondersteuning voor AMD crossfire én Nvidia SLI op H97 schaars is. Uit de reacties maak ik op dat het type netwerk chip geen verschil gaat maken in performance, evenals de audio chip.
VasZaitsev schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 16:10:
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 is nogsteeds een topkeuze als je geen M2 slot nodig hebt.
Dit bord heeft de wat oudere B85 chipset. Ik wil op zn minst een H97 bord t.b.v. toekomstige upgrades. Het aantal USB3.0 poorten is me te weinig (waarvan maar 2 op het I/O paneel), evenals het aantal SATA600 poorten.
VasZaitsev schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 16:10:
Wil je toch wel een M2 slot, dan is pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO een leuke keuze.

Wil je daarbij ook nog eens een deftige geluidschip, al weet ik niet zeker of je dat verschil gaat merken met normale gamesetjes, pricewatch: Gigabyte GA-H97-D3H lijkt me dan leuk, zit ook een deftige netwerkchip op.
Uit deze twee zou ik kiezen voor de Gigabyte. Betere LAN en audio chip, meer USB2.0 intern.
ECP0WERS schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 16:11:
Poeh poeh, wat een lap tekst haha. Een Z is inderdaad onnodig.

Tevens wil ik aan de lijst van Vas ook deze pricewatch: ASRock Fatal1ty H97 Performance nog even toevoegen.

Intel LAN / 4x USB3.0 en 4x USB2.0 op I/O/ Realtek ALC1150/ 6x SATA600

Alleen geen M.2 slot.
Sorry voor de lange tekst. Ik probeer altijd zo compleet mogelijk te zijn waardoor mijn verhalen soms wat lang worden inderdaad :$ . Je hebt wel een interessante optie gegeven, aan dit bord had ik zelf nog niet gedacht. Heeft een marginaal andere netwerk chip, 2 extra USB2.0 poorten op het I/O paneel, maar mist inderdaad m.2 en Sata express ten opzichte van de Gigabyte. Heeft wel 8 stroom fases i.p.v. 4, al heb ik geen idee of dit verschil gaat maken?

Nieuwe shortlist:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Fatal1ty H97 Performance€ 91,-€ 91,-
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 91,-€ 91,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 955,30

Mijn vraag aan jullie: vinden jullie een m.2 slot en sata express een vereiste als je op dit moment een nieuw moederbord zou moeten kopen? Het is natuurlijk wel meer toekomstvast dan 2 USB2.0 poorten, dat ga ik denk ik wel overleven :P .

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

PatrickPR schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 17:54:

Mijn vraag aan jullie: vinden jullie een m.2 slot en sata express een vereiste als je op dit moment een nieuw moederbord zou moeten kopen? Het is natuurlijk wel meer toekomstvast dan 2 USB2.0 poorten, dat ga ik denk ik wel overleven :P .
Ga gewoon lekker voor de Gigabyte. Aangezien SATA-600 momenteel de bottleneck voor SSD is, zou ik gewoon een plankje met M.2/Sata-Express nemen. Je kunt namelijk altijd voor 10,- een PCI-insteekkaart kopen voor extra USB-poorten, maar niet zo makkelijk M.2 of SATA-Express :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Eens met oscarw, en hoewel ik niet weet hoe je setup eruit ziet, hoeveel USB poorten gebruik je maximaal tegelijk?

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

PatrickPR schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 17:54:
SATA Express ga je blij mee zijn over pakweg 1 tot 2 jaar als de SATA SSD's eenmaal betaalbaar zijn. m. 2 ben je al iets eerder blij mee, waarschijnlijk binnen 6 maanden tot 1 jaar kan je daar snelle SSD's mee kopen maar die zijn dus wel langzamer dan SATA Express. Wil je dus echt een toekomstbestendig bord om te upgraden zou ik misschien toch voor de Z97 gaan, dan kan je er over een jaar of 2 een K processor in doen en SATA Express SSD. Heb je in 1x een boost die je PC weer naar de top trekt. Enige nadeel is dat tegen die tijd DDR4 ook wel doorgebroken is en dat is nu natuurlijk nog veel te duur, dus koop je een DD3 bord.

youtube.com/@hisrep

• Darsstar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-02 15:40
DeNachtwacht schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 21:12:
M.2 ben je al iets eerder blij mee, waarschijnlijk binnen 6 maanden tot 1 jaar kan je daar snelle SSD's mee kopen maar die zijn dus wel langzamer dan SATA Express.
Je kunt nu toch echt al een Samsung XP941 krijgen via ramcity. Dat is een PCIe 2.0 x4 M.2 (M-keyed) SSD waar je ongeveer 1,7GB/s mee kunt halen. Natuurlijk heb je dan wel een moederbord nodig met een M-keyed M.2 slot zoals de ASRock Extreme 6 of een van de nieuwe X99 moederborden die 20Gbps of 32Gbps snelheden adverteren.
Wat PCIe 2.0 x2 M.2 (B- & M-keyed) SSDs (10Gbps) betreft heb je meer keuze en hoef je niet zo moeilijk te doen als je er een wilt kopen.
Voor SATA Express heb ik tot nu toe alleen maar maximum snelheden van 10Gbps gezien. Of SATA Express beter is hangt dus af van de implementatie op je moederbord en zal op een case by case basis bekeken moeten worden. Als je een M.2 slot hebt dat alleen maar SATA based M.2 SSDs ondersteund is SATA Express inderdaad beter.

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het is voor mij ook nog relatief nieuwe materie maar bij mijn weten is uiteindelijk SATA Express beter, de M.2 poorten die er nu op moederborden zitten werken 'nog' via het aloude AHCI. De toekomstige controller voor SATA Express SSD's is NVMe, die weer op allerlei gebied geoptimaliseerd is om de theoretische max van de PCI-e poort te gebruiken.
At a high level, the basic advantages of NVMe over AHCI relate to NVMe's ability to exploit parallelism in host hardware and software, based on its design advantages that include data transfers with fewer stages, greater depth of command queues and more efficient interrupts processing.
Bron

Maar nogmaals voor mij is het ook nog vrij nieuwe materie dus kan best zijn dat dit nog onvolledige of slechts deels juiste informatie is.

youtube.com/@hisrep

• PatrickPR
Leuke discussie over dat m.2 om te volgen. Ik denk niet dat ik nog 2 jaar wil doen met mijn huidige build. Tegen die tijd is ddr4 standaard en goed beschikbaar. Nu een i5-4590 met een H97 board (met of zonder m.2/sata express, het huidige sataIII zal nog wel voldoen) lijkt een goede oplossing om die 2 jaar te overbruggen. Tegen die tijd kan dan een upgrade naar ddr4/m.2/sata express plaats vinden.

• Darsstar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-02 15:40
Nog even wat bij gelezen, M.2 PCIe SSD's lijken SATA Express SSD's te zijn. De M.2 slot heeft dan als nadeel tegenover een SATA Express slot dat je in één M.2 slot niet twee SATA SSD's kunt stoppen.
NVMe komt ook naar SSD's met de M.2 form factor, zie de Samsung SM951.

Voorlopig is het meer een leuk hebbedingetje geloof ik. Dus je kan inderdaad prima zonder als gaming je focus is.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-02 00:23

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Kleine aanvulling op darsstar, MSI heeft bijvoorbeeld een adapter voor het M.2 slot dat het omzet in een sata express aansluiting. Maar ze hebben vaak ook standaard 6 SATA poorten die geschakeld zijn mijn het M.2 slot dus dat vind ik persoonlijk wel een mooie tussenweg :)

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Pagina: 1