Beste Tweakers,
Aangezien het hier de aanschaf van enkel een moederbord en CPU betreft, plaats ik dit in het CAA.
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe CPU + moederbord voor mijn game pc. Qua CPU ben ik er al uit, dit wordt een Intel Core i5-4590. Maar qua moederborden ben ik het even kwijt. Ik ken de weg binnen hardware componenten een heel eind, maar het ontbreekt mij aan in-depth kennis over moederborden en de gebruikte componenten, en doe daarom een beroep op jullie kennis.
Ik heb uit het oerwoud van alle chipsets en beschikbare moederborden de volgende shortlist gemaakt.
Ik ben me er van bewust dat dit Z97-moederborden zijn terwijl ik een non-K processor heb gekozen. Ik vind echter de uitgebreidere functies ten opzichte van de H97 chipset de meerprijs wel waard. Tenzij iemand een H97-alternatief weet, is dit mijn uitgangspunt.
Wat is je budget?
Alle moederborden uit de shortlist vallen binnen budget. Dit is ook ongeveer de prijsklasse waar ik aan zit te denken.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken als MSI en Gigabyte zie ik in de verschillende adviezen (zowel BGG als hier op GoT) opvallend vaak terug komen. Dit zijn dan ook de merken waar mijn voorkeur naar uit gaat. Omdat ik nu een Asrock 870 Extreme 3 heb waar ik erg tevreden over ben, heb ik ook een Asrock bordje in de shortlist gezet, de specs komen grotendeels overeen met de andere bordjes.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De belangrijkste componenten uit mijn huidige game PC die ik graag mee wil nemen:
Wat is nu het probleem?
Zoals vermeld ben ik het qua moederborden even kwijt. Ik kan de onderlinge verschillen van de bordjes wel zien, maar ik weet niet welke eigenschappen belangrijker zijn dan andere. Kortom, welke weegfactor moet ik de diverse afwegingen geven? De meest belangrijke afwegingen zijn:
Kortom, welk moederbord uit de shortlist zouden jullie kiezen, en waarom?
Ik dank jullie alvast voor het meedenken.
Aangezien het hier de aanschaf van enkel een moederbord en CPU betreft, plaats ik dit in het CAA.
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe CPU + moederbord voor mijn game pc. Qua CPU ben ik er al uit, dit wordt een Intel Core i5-4590. Maar qua moederborden ben ik het even kwijt. Ik ken de weg binnen hardware componenten een heel eind, maar het ontbreekt mij aan in-depth kennis over moederborden en de gebruikte componenten, en doe daarom een beroep op jullie kennis.
Ik heb uit het oerwoud van alle chipsets en beschikbare moederborden de volgende shortlist gemaakt.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | ASRock Z97 Extreme4 | € 121,50 | € 121,50 |
| 1 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | € 112,95 | € 112,95 |
| 1 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 | € 124,05 | € 124,05 |
| 1 | MSI Z97 GAMING 5 | € 125,94 | € 125,94 |
| 1 | MSI Z97S SLI PLUS | € 115,85 | € 115,85 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 773,30 | |
Ik ben me er van bewust dat dit Z97-moederborden zijn terwijl ik een non-K processor heb gekozen. Ik vind echter de uitgebreidere functies ten opzichte van de H97 chipset de meerprijs wel waard. Tenzij iemand een H97-alternatief weet, is dit mijn uitgangspunt.
Wat is je budget?
Alle moederborden uit de shortlist vallen binnen budget. Dit is ook ongeveer de prijsklasse waar ik aan zit te denken.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken als MSI en Gigabyte zie ik in de verschillende adviezen (zowel BGG als hier op GoT) opvallend vaak terug komen. Dit zijn dan ook de merken waar mijn voorkeur naar uit gaat. Omdat ik nu een Asrock 870 Extreme 3 heb waar ik erg tevreden over ben, heb ik ook een Asrock bordje in de shortlist gezet, de specs komen grotendeels overeen met de andere bordjes.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De belangrijkste componenten uit mijn huidige game PC die ik graag mee wil nemen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | XFX Radeon HD7950 Black Edition Double Dissipation | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master CM 690 II | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm | € 5,95 | € 5,95 |
| 2 | Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 | € 47,- | € 94,- |
| 1 | LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | LG GH22NS50 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master Silent Pro M600 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 159,95 | |
Wat is nu het probleem?
Zoals vermeld ben ik het qua moederborden even kwijt. Ik kan de onderlinge verschillen van de bordjes wel zien, maar ik weet niet welke eigenschappen belangrijker zijn dan andere. Kortom, welke weegfactor moet ik de diverse afwegingen geven? De meest belangrijke afwegingen zijn:
- aantal usb 3.0 poorten (6 vs 8 )
- onboard audio chip (ALC892 vs ALC1150)
- lan chip (Killer E2201 vs Intel I218V)
- aantal SATA 600 poorten (6 vs 8 )
- sata express ja of nee
- gebruikte componenten voor stroomverdeling etc.
- energieverbruik (welk bordje heeft een lager energieverbruik in de praktijk)
Kortom, welk moederbord uit de shortlist zouden jullie kiezen, en waarom?
Ik dank jullie alvast voor het meedenken.