Wat zijn mijn rechten? RMA afhandeling DDR3 geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.396 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45
Beste Tweakers,

Onlangs is mijn RAM geheugen defect gegaan waarop ik deze RMA gestuurd hebt en een bevestiging kreeg dat de modules niet meer te repareren waren. Betreffende CORSAIR XMS DDR3/1333 2x4GB DIMM CL9 DDR3 (levenslange garantie).

Dit geheugen is gekocht eind 2012 toen de geheugenprijzen lager waren dan de huidige prijzen.

Hierop kreeg ik een mail met de reactie dat ze geen vergelijkbaar product konden leveren en het aankoop bedrag terug gingen storten. Hierop heb ik gereageerd dat ik niet akkoord ging omdat ik van het aankoop bedrag niet eenzelfde setje meer terug kan kopen waardoor ik de dagwaarde of een vergelijkbare andere set ervoor terug wil.

Op de betreffende website van de winkel hebben ze (naar mijn mening) voldoende vergelijkbare modules staan. ze hebben echter geen modules van 1333mhz maar van 1600mhz (overige specificaties zijn gelijk).

het gaat hier om de:
- Crucial Ballistix Sport 8GB (2x4GB) - PC3-12800 - DIMM
- Crucial Ballistix Tactical 8GB (2x4GB) - PC3-12800 - DIMM

Kan ik een van deze setjes of de dagwaarde terug eisen? aangezien de aankoopwaarde nu onder de dagwaarde van het product ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:53

D4NG3R

kiwi

:)

Ze kunnen de boel niet repareren of vervangen door een gelijkwaardig product dus komen ze met een (extreem) net bod om je aankoopbedrag terug te storten. Iets wat absoluut niet onredelijk is gezien het feit dat je het product 2 jaar lang hebt kunnen gebruiken.

Die levenslange garantie word trouwen door Corsair zelf geleverd, de webshop hoeft enkel te voldoen aan het 2 jaar minimum + eventueel economische levensduur.

Ik gok er op dat je het wilt ontwijken maar Corsair is erg coulant qua garantie, heb je daar al eens gevraagd wat ze kunnen betekenen?
Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken.
Aangezien de reparatie of vervanging extra kosten (bovenop de door jouw betaalde kosten voor het geheugen) meebrengt geven hun de optie om de koop te ontbinden.

Zie: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 05-09-2014 16:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Denk je dat de dagwaarde hoger is als jou aankoopwaarde?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Ik vind het persoonlijk geen slechte aanbieding van de verkoper, 1333Mhz v.s. 1600 Mhz is natuurlijk niet 100% gelijkwaardig, al zou het een alternatief kunnen zijn (misschien met een kleine bijbetaling van jouw kant vanwege de upgrade qua snelheid). Anders zou je kunnen verzoeken dat de winkelier de modules bij Corsair aanbied ter RMA (mocht ie dat al niet gedaan hebben) of afspreken dat jij ze terugkrijgt en zelf contact opneemt met Corsair (het kan namelijk zijn dat Corsair richting de consument coulanter is dan naar de verkoper, dit heb ik in het verleden al vaker gezien bij andere merken), met het behoud van je rechten op vervanging/creditering mocht het bij Corsair niet lukken.

Ik zie wel dat Corsair nog wel XMS 1333Mhz in haar portfolio heeft http://www.corsair.com/se...ing=PC3-10600%20(1333MHz)| al weet ik niet of dit het zelfde type als jouw geheugen betreft, en of deze modules nog actief geleverd worden, maar mogelijk kan de winkelier er dus nog wel aan komen.

Qua dagwaarde weet ik niet of je (juridisch) zo kan rekenen dat de dagwaarde van een bijna 2 jaar oud setje gelijk is aan de nieuwprijs van een nieuw setje nu. Ik zie de dagwaarde meer als een waarde die ej er bijv. bij 2de handsverkoop voor zou terugkrijgen, en dat is in de meeste gevallen nooit gelijk aan de nieuwwaarde van hetzelfde product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundless
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-07 14:19
Je kan 2x4gb ddr3-1333mhz cl9 voor €70 al in de pricewatch vinden..

Ik weet niet voor hoeveel jij ze toen heb gekocht maar ik gok dat het niet veel scheelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:56

Perkouw

Moderator General Chat
willyfreak schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 16:01:
Kan ik een van deze setjes of de dagwaarde terug eisen? aangezien de aankoopwaarde nu onder de dagwaarde van het product ligt?
Ik denk dat je de term dagwaarde even door de war haalt. Dit zou de prijs van je geheugen op dit moment zijn. met andere woorden voor 2 jaar oud geheugen. Dit kan je niet 1 op 1 vergelijken met een nieuw setje in de winkel. De dagwaarde van een auto is ook niet gelijk aan de nieuwwaarde van diezelfde auto nieuw bij de dealer.

De winkel in kwestie is erg netjes bezig. Ze willen het gehele aankoopbedrag terugstorten. Ondanks dat je twee jaar lang dit geheugen hebt kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
willyfreak schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 16:01:
De dagwaarde van een product daalt doorgaans alleen maar.

Als je aannemelijk kunt maken dat hier sprake is van een ondeugdelijk product, dan heb je recht op kosteloos herstel of vervanging. Wanneer de verkoper dit niet binnen redelijke termijn of zonder ernstige overlast heeft uitgevoerd kunt je ontbinding of prijsvermindering vorderen. Wanneer de verkoper niet levert kun je een dekkingskoop sluiten en het meerdere verhalen op de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
alfatrion schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 17:31:
[...]

De dagwaarde van een product daalt doorgaans alleen maar.

Als je aannemelijk kunt maken dat hier sprake is van een ondeugdelijk product, dan heb je recht op kosteloos herstel of vervanging. Wanneer de verkoper dit niet binnen redelijke termijn of zonder ernstige overlast heeft uitgevoerd kunt je ontbinding of prijsvermindering vorderen. Wanneer de verkoper niet levert kun je een dekkingskoop sluiten en het meerdere verhalen op de verkoper.
Tja, het zal allemaal best waar zijn wat je schrijft, maar denk je dat de TS hier iets mee kan?
Als ik je reacties hier zo lees dan moet je sowieso altijd een rechtszaak beginnen als het voelt als onrecht.
Is het niet een beetje overkill in dit soort mimimale geschillen*, al die gekopieerde teksten uit de wetboeken?

* Gaat om 2 geheugenreepjes van destijds w.s. een tientje of zes die ook al bijna twee jaar naar ieders tevredenheid hun werk hebben gedaan... :|

[ Voor 8% gewijzigd door Bart2005 op 06-09-2014 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
TS vraagt naar zijn rechten. Moet ik dan antwoorden dat hij geen rechten heeft omdat dat het makkelijkst is? Ik vind dat juridische informatie correct moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
alfatrion schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 15:46:
TS vraagt naar zijn rechten. Moet ik dan antwoorden dat hij geen rechten heeft omdat dat het makkelijkst is? Ik vind dat juridische informatie correct moet zijn.
Mee eens hoor, maar het maakt zoiets simpels (m.i.) zo loodzwaar.

En is er hier sprake van een ondeugdelijk product (waar jouw betoog op gebaseerd is)?
Het geheugen werkt al bijna 2 jaar en gaat niet doorgaans "zomaar" kapot.
(en helemaal al niet 2 tegelijk..)
Ik vind het trouwens wel vreemd dat als er sprake is van "levenslange" garantie (welk leven is hier bedoeld..)
dat dit niet zonder zeuren wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Voor zover ik weet wordt met levenslang de levensduur van de serie aangeduid. Is deze eenmaal EOL ben je meestal de sjaak.

Maar please, correct me if i'm wrong. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Perkouw schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:09:
Voor zover ik weet wordt met levenslang de levensduur van de serie aangeduid. Is deze eenmaal EOL ben je meestal de sjaak.

Maar please, correct me if i'm wrong. :)
Het is denk ik meestal een holle marketingterm. Zal niet bedoeld zijn als in: zolang de bezitter van dit product leeft.

Verder vind ik het mooi opgelost, in die zin dat ik niet zou verwachten dat de vergoeding hoger is dan het aankoopbedrag na 2 jaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

alfatrion schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 15:46:
Er is je al eerder op gewezen dat je beter realistische als 100% pietje precies correcte info kan geven.

Recht hebben en recht krijgen zijn een wereld van verschil. Daar komt bij dat de wensen van de TS erg onredelijk zijn en dat de winkel zeer coulant is. Hardware gratis mogen gebruiken voor 2 jaar zie je niet vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Waarom ga je het niet gewoon bij Corsair proberen? Normaal gesproken doen ze daar niet echt moeilijk over garantie.
http://www.corsair.com/en/support/warranty

Persoonlijk probeer ik winkels te vermijden als het om garantie gaat en ga ik 9 van de 10 keer rechtstreeks naar de fabrikant.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
TS moet gewoon eens goed kijken naar wat dagwaarde inhoud, dagwaarde is niet wat het vandaag nieuw kost, maar is de nieuwwaarde op moment van aankoop min een bepaald percentage voor de leeftijd min een bepaald percentage voor 2 jaar gebruik.

Oftewel de winkel biedt nu meer dan de dagwaarde.
Dus TS kan de dagwaarde terug eisen, maar daarmee benadeelt hij zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Ze willen het aankoopbedrag vergoeden! Dat is toch fantastisch? Ik zou geen 2 seconden nadenken hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
D4NG3R schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:28:
Er is je al eerder op gewezen dat je beter realistische als 100% pietje precies correcte info kan geven.
Dus als een koper, die een paar schoenen online heeft gekocht met een waarde van 50 euro, de koop overeenkomst wilt ontbinden met een beroep op het herroepingsrecht, en de verkoper het geld niet terug wilt geven omdat de schoenen even uit doos zijn geweest of omdat hij er gewoon geen zin in heeft; en de koper vraag of hij in zijn recht staat, is het antwoord "nee, je staat niet in je recht" dan correct omdat hij anders naar de rechter moet?
D4NG3R schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:28:
Recht hebben en recht krijgen zijn een wereld van verschil.
Ik vermoed dat TS niet kan voldoen aan de bewijslast.
Bart2005 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 15:56:
En is er hier sprake van een ondeugdelijk product (waar jouw betoog op gebaseerd is)?
Het belangrijkste deel van mijn "betoog" is: "Als je aannemelijk kunt maken dat hier sprake is van een ondeugdelijk product, dan (...)". Het verhaal over schade door statische elektriciteit komt ongetwijfeld terecht of onterecht langs.

[ Voor 19% gewijzigd door alfatrion op 06-09-2014 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

alfatrion schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 23:41:
[...]

Dus als een koper, die een paar schoenen online heeft gekocht met een waarde van 50 euro, de koop overeenkomst wilt ontbinden met een beroep op het herroepingsrecht.
Vergelijk het liever met een paar schoenen die 2 jaar gedragen zijn. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 23:16
Zat een jaar geleden in dezelfde situatie met 8GB DDR3. Gebeld met de webshop en aangegeven dat ik direct nieuwe nodig had, dus maar gelijk een nieuw setje besteld, waarna ik het bedrag zou terugkrijgen.

Een paar dagen later krijg ik een mailtje dat de RMA terecht is en dat ik kan kiezen om het aankoopbedrag terug te krijgen of een nieuw setje te krijgen. Verschil tussen aankoopbedrag en nieuw setje (ik had al een nieuw setje bij hen gekocht 3 dagen eerder) was iets van 30 euro. Hen daarop gewezen met de vraag of ze dan gewoon mijn aankoopbedrag van 3 dagen geleden wouden terugstorten, maar dat wouden ze niet. Een dag later weer gebeld en werd met allemaal vreemde redeneringen bekogeld. Had er geen zin meer in dus heb ze maar gevraagd mij weer een nieuw setje op te sturen. Vervolgens het setje van 3 dagen terug gewoon teruggestuurd binnen de bedenktijd.

Ik zelf vind het helemaal niet zo'n goede deal om het aankoopbedrag terug te krijgen: je hebt het geheugen dan wel anderhalf jaar kunnen gebruiken, maar je koopt het met de gedachte dat het veel langer mee gaat. Als je dan zo'n laag bedrag terugkrijgt waar je geen gelijkwaardige vervanging voor kunt halen, is dat heel erg onredelijk naar mijn mening. Waarom zou het jou geld moeten kosten als je geheugen niet deugt en er zit garantie op?

Ik zou zeggen, ga naar Corsair. Met de meeste webshops valt niet te communiceren.
Gomez12 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:40:
TS moet gewoon eens goed kijken naar wat dagwaarde inhoud, dagwaarde is niet wat het vandaag nieuw kost, maar is de nieuwwaarde op moment van aankoop min een bepaald percentage voor de leeftijd min een bepaald percentage voor 2 jaar gebruik.
TS geeft niets om de dagwaarde van zijn geheugen, hij wil gewoon dat zijn PC werkt en loopt nu extra kosten op omdat hij een nieuw setje moet kopen dat duurder is dan het aankoopbedrag van zijn oude setje. Je impliceert dat TS een nieuw setje geheugen wou.

[ Voor 18% gewijzigd door DiedB op 07-09-2014 03:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

DiedB schreef op zondag 07 september 2014 @ 03:12:
[...] Als je dan zo'n laag bedrag terugkrijgt [...]
Ho. Stop. Nee.

De TS heeft een koopcontract waarin een bepaald product met een bepaald bedrag staat, welke opties heeft de TS officieel: Reparatie of vervanging, een 3e optie komt vrij wanneer de TS het niet eens is met een van de eerder gegeven opties namelijk het ontbinden van het koopcontract*. Aangezien de (web)winkel geen goed kan geven komen zij met de 3e optie. De TS kan wel vragen om opties 1 of 2 maar deze gaan gezien het bedrag toch niet gebeuren, waardoor er alsnog enkel optie 3 is.

Het is verre van een laag bedrag wat de TS terug krijgt, een product 2 jaar kunnen gebruiken en dan het volledige aankoopbedrag terug krijgen? Dat gebeurt zelden

* En bij ontbinding mag er rekening worden gehouden met de gebruiksperiode, tenzij het product al vanaf het begin kuren heeft gehad.

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 07-09-2014 05:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op zondag 07 september 2014 @ 05:05:
De TS heeft een koopcontract waarin een bepaald product met een bepaald bedrag staat, welke opties heeft de TS officieel: Reparatie of vervanging, een 3e optie komt vrij wanneer de TS het niet eens is met een van de eerder gegeven opties namelijk het ontbinden van het koopcontract*. Aangezien de (web)winkel geen goed kan geven komen zij met de 3e optie. De TS kan wel vragen om opties 1 of 2 maar deze gaan gezien het bedrag toch niet gebeuren, waardoor er alsnog enkel optie 3 is.
Draai je het nu niet om? De webshop mag repareren of vervangen. TS heeft de keuze om zijn geld terug te vragen indien ze aan beide opties niet voldoen, maar die keuze is aan TS en niet aan de webshop. Voor zover ik kan nagaan telt geld teruggeven als het ontbinden van de overeenkomst. Dat mag de winkel niet zomaar uit eigen beweging doen.

Volgens mij heeft de webshop twee opties. Indien repareren onmogelijk of te duur blijkt blijft er één optie over. Het is aan hen of ze nog ergens een setje vandaan willen proberen te trekken of gelijkwaardig of beter materiaal willen leveren, maar dat is verder het probleem van TS niet.
Perkouw schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 16:31:
Ik denk dat je de term dagwaarde even door de war haalt. Dit zou de prijs van je geheugen op dit moment zijn. met andere woorden voor 2 jaar oud geheugen. Dit kan je niet 1 op 1 vergelijken met een nieuw setje in de winkel. De dagwaarde van een auto is ook niet gelijk aan de nieuwwaarde van diezelfde auto nieuw bij de dealer.
Door het ietwat vreemde prijsverloop van geheugen is dit mogelijk. De dagwaarde, dus wat ik ervoor kan krijgen als ik het nu verkoop, van mijn huidige geheugen is hoger dan dat ik er toentertijd nieuw voor betaald heb. Raar, maar waar.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2014 05:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op zondag 07 september 2014 @ 05:22:
Volgens mij heeft de webshop twee opties. Indien repareren onmogelijk of te duur blijkt blijft er één optie over. Het is aan hen of ze nog ergens een setje vandaan willen proberen te trekken of gelijkwaardig of beter materiaal willen leveren, maar dat is verder het probleem van TS niet.
Daarbij mag de TS wel degelijk worden gevraagd om geld bij te betalen omdat het vervangend product enkel (ruimschoots) duurder beschikbaar is, en daar wil hij waarschijnlijk ook niet aan beginnen (uiteindelijk is het resultaat qua kosten het zelfde trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op zondag 07 september 2014 @ 06:40:
Daarbij mag de TS wel degelijk worden gevraagd om geld bij te betalen omdat het vervangend product enkel (ruimschoots) duurder beschikbaar is, en daar wil hij waarschijnlijk ook niet aan beginnen (uiteindelijk is het resultaat qua kosten het zelfde trouwens).
Voor zover ik de wet kan overzien is de winkel verplicht kostenloos een vergelijkbaar exemplaar te leveren. Hoe ze dat doen is een interne zaak, maar als men dus een twee jaar oude tweedehands exemplaar wil opsporen en controleren is dat geen probleem. Gezien de manuren die daarbij komen kijken loont dat waarschijnlijk niet, maar het is een reële en legitieme optie. Dat zoiets moeilijk, duur of lastig is voor de webshop is nu net niet het probleem van TS. Dan mag de winkel ervoor kiezen een duurder nieuw exemplaar te leveren of te repareren om hoge kosten te voorkomen, maar dat zijn wel min of meer de opties.. Let ook op dat de Nederlandse wet het voordeel in opzet altijd bij de consument neerlegt en niet bij de verkopende winkel. De koop ontbinden behoort, naar ik lees, niet tot de opties die de winkel heeft - en zaken frustreren totdat TS opgeeft en ontbindt uiteraard ook niet. Tot slot heeft TS recht op vervangend materiaal totdat de zaak afgedaan is.

Het zou ook mooi worden, gaan ze dan ook geld toe geven als de onderdelen toevallig minder waard zijn geworden? Het is heel jammer dat de onderdelen duurder zijn geworden de laatste jaren, maar dat is simpelweg een ondernemersrisico.

Van Consuwijzer.nl:
Wat zijn uw rechten bij een ondeugdelijk product?
Is een product ondeugdelijk? Dan hebt u de volgende rechten. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. De verkoper moet het probleem oplossen. Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen. Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:24
Dat laatste gebeurt er toch ook? De TS wil niet bijbetalen, waarop hij het geld terugkrijgt. Prima opgelost.
Het lijkt hier net alsof garantie ook een verzekering tegen prijsverandering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jopie schreef op zondag 07 september 2014 @ 09:51:
Dat laatste gebeurt er toch ook? De TS wil niet bijbetalen, waarop hij het geld terugkrijgt. Prima opgelost.
TS mag ontbinden, de winkel niet. TS wil niet ontbinden.
Het lijkt hier net alsof garantie ook een verzekering tegen prijsverandering is.
Dat is wel een beetje goochelen met de feiten. TS wil werkende hardware, wat de prijs nu is kan hem gestolen worden - tenzij dat betekent dat geen vergelijkbare hardware kan worden gekocht.

TS wil er niet beter van worden, alleen niet slechter. Dat lijkt me niet onterecht.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2014 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Zoals ik al gezegt heb eerder.... Klop gewoon even bij Corsair zelf aan en leg het daar voor. Je vraagt een RMA nummer aan en je stuurt het geheugen GOED VERPAKT (in een doosje en daar in een antistatisch zakje) op lees ook goed de voorwaarden en de regeltjes voor het verpakken van je product (RMA nummer duidelijk zichtbaar enzo).

Ze controleren het en voila 9 van de 10 keer vervangen ze het gewoon.

Ik heb dit bij Kingston/Patriot/Geil/Corsair en Mushkin gehad allemaal geen probleem 'levenslange' garantie is overdreven het is meer een 'te verwachten levensduur garantie' computer winkels doen meestal moeilijk omdat het moeite kost RMA's aan te vragen, ze moeten de factuur aanleveren als ze garantie willen claimen bij de Nederlandse groothandels(Wave/Azlan e.a.) en hier hebben ze geen zin in wat op zich wel te begrijpen is omdat het lastig te achterhalen is en een hoop zoek werk is.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prutser001 schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:00:
Zoals ik al gezegt heb eerder.... Klop gewoon even bij Corsair zelf aan en leg het daar voor. Je vraagt een RMA nummer aan en je stuurt het geheugen GOED VERPAKT (in een doosje en daar in een antistatisch zakje) op lees ook goed de voorwaarden en de regeltjes voor het verpakken van je product (RMA nummer duidelijk zichtbaar enzo).
Als die je willen helpen is het fijn, maar juridisch gezien heb je geen overeenkomst met de fabrikant. Wel met de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Dat maakt geen zak uit, je wilt het opgelost hebben dan moet je er wat moeite voor doen ik heb tot nu toe alles vervangen gekregen van fabrikanten, moederborden/videokaarten/hardeschijven/SSD/geheugen/speakers/voedingen etc. En hier voor heb ik nooit contact opgenomen met de winkels omdat die afhankelijk van hoe lang het geleden is dat je het gekocht hebt moeilijk doen, de ouder het product de moeilijker de zaak zal doen..
Als je aangeeft dat het verkoop punt je niet verder wilt helpen zijn ze bereid.

Als voorbeeld: Benq 19" scherm, 4 jaar en 7 maanden oud (5 jaar garantie) de winkel wil niet helpen en vroeg zelfs geld voor het afhandelen van de RMA na 2 weken gezeik met de winkel besloten zelf contact te zoeken met Benq, RMA aangevraagd blijkt het zelfs 'pick up' te zijn komen 2 dagen later aan mijn deur krijg nieuw scherm en oude ging weer mee terug.

Willy heeft recht op een werkend product hoe je dit voor elkaar krijgt maakt niet uit als het maar resultaat oplevert.

[ Voor 22% gewijzigd door prutser001 op 07-09-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
D4NG3R schreef op zondag 07 september 2014 @ 02:54:
Vergelijk het liever met een paar schoenen die 2 jaar gedragen zijn. :w
Je mist mijn punt.
D4NG3R schreef op zondag 07 september 2014 @ 05:05:
En bij ontbinding mag er rekening worden gehouden met de gebruiksperiode, tenzij het product al vanaf het begin kuren heeft gehad.
Nee, dat gebeurt wel maar mag niet.

Ontbinding heeft als gevolg dat de geleverde prestaties over en weer ongedaan gemaakt moeten worden (art. 6:271 BW). De verkoper moet dan 100% van het geld terug gegeven en de koper moet het product terug gegeven in de staat waarin hij het heeft gekregen. Dit laatste kan niet. Voor wiens rekening komt dat?

Algemeen recht geeft aan dat er dan een vergoeding moet worden betaald (art. 6:272 BW), maar specifiek recht geeft aan dat deze achteruitgang van de staat van het product voor rekening van de verkoper komt (art. 7:10 lid 3 BW).

Specifiek recht wint het dan van algemeen recht, althans in theorie. Ik zou er zelf niet mee naar de rechter gaan.
D4NG3R schreef op zondag 07 september 2014 @ 06:40:
Daarbij mag de TS wel degelijk worden gevraagd om geld bij te betalen omdat het vervangend product enkel (ruimschoots) duurder beschikbaar is, (...).
Dat product nu duurder is geworden is geen argument. In artikel 7:21 lid 2 BW staat klip en klaar dat de verkoper zijn verplichting kosteloos moet uitvoeren. Op het moment dat een vervangend artikel goedkoper is krijg je ook geen geld terug.
Verwijderd schreef op zondag 07 september 2014 @ 07:03:
Voor zover ik de wet kan overzien is de winkel verplicht kostenloos een vergelijkbaar exemplaar te leveren. Hoe ze dat doen is een interne zaak, maar als men dus een twee jaar oude tweedehands exemplaar wil opsporen en controleren is dat geen probleem. Gezien de manuren die daarbij komen kijken loont dat waarschijnlijk niet, maar het is een reële en legitieme optie.
Dat zou onrechtmatig zijn. Het af te leveren product moet over alle eigenschappen bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten (art. 7:17 BW). Onder afleveren wordt verstaan het product in het bezit van de koper brengen (art. 7:9 BW). Derhalve wordt een vervangend product ook afgeleverd.

Een van deze eigenschappen is of het product nieuw of tweedehands is. Aangezien een vervangend product van twee jaar oud tweedehands is en de koper op grond van de overeenkomst nieuw mocht verwachten, is het vervangende product non-conform.

Overigens is een tweedehands product eerder een specieszaak is dan een genesiszaak en vervanging van specieszaken niet tot de mogelijkheden behoort.

[ Voor 26% gewijzigd door alfatrion op 07-09-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alfatrion schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:22:
Een van deze eigenschappen is of het product nieuw of tweedehands is. Aangezien een vervangend product van twee jaar oud tweedehands is en de koper op grond van de overeenkomst nieuw mocht verwachten, is het vervangende product non-conform.
Hier zit je scheef: het vervangende product moet gelijkwaardig zijn (of afwijken in het voordeel van de klant). Een tweedehands product is juist vergelijkbaar met een gebruikt product dat retour wordt gebracht. Een nieuw product geleverd krijgen mag, maar is niet strikt noodzakelijk. De winkel mag prima een gerefurbished product als garantie leveren.

Een nieuw product verwachten als je een ouder product retourneert is niet redelijk en ook niet volgens de letter van de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Dat is het Europees Hof van Justitie het met je oneens. In het Quelle arrest hebben ze aangegeven dat de koper door vervanging slechts met vertraging het conform goed kreeg. Een ook de Nederlandse wet laat zich niet zo lezen.
quote: 7:9 lid 2 BW
Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.
Een vervangend product moet in het bezit van de koper worden gesteld, omdat het eigendom wisselt. Derhalve moet een vervangend product afgeleverd worden.
quote: art. 7:17 lid 1 BW
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
En dus moet en vervangend product aan de overeenkomst beantwoorden.
quote: art. 7:17 lid 2 BW
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Een product beantwoord niet aan de overeenkomst wanneer het niet over alle eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De overeenkomst van TS verplicht de verkoper tot het leveren van een nieuw product.
Verwijderd schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:42:
Hier zit je scheef: het vervangende product moet gelijkwaardig zijn (of afwijken in het voordeel van de klant). (...) ook niet volgens de letter van de wet.
Waar staat dit?
Verwijderd schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:42:
Een nieuw product verwachten als je een ouder product retourneert is niet redelijk (...)
Een nieuw product verlangen is zeker redelijk. Als koper weet je niet waar dat tweedehandse product geweest is en als de verkoper van meet af aan een conform product had geleverd dan had hij het non-conforme product later niet hoeven vervangen. Dit is een stukje ondernemersrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
Even een reactie van mijn kant.

Uiteindelijk gaat het er inderdaad om dat ik een gelijkwaardig product terug wil en dat ik niet slechter af ben. Nu moet ik geld bijleggen om weer eenzelfde product te kunnen kopen terwijl ik gewoon volledig garantie op het product heb.

Een vergelijkbaar producten is duurder doordat de geheugen prijzen flink gestegen zijn. het setje kosten destijds 39 euro, voor dat geld kan ik niet meer het zelfde geheugen terug kopen. maar zoals hier ook al eerder aan gegeven, dat zou niet mijn probleem moeten zijn.

Om verder gezeur te voorkomen met de webwinkel, en hier ook geen tijd voor heb, gekozen voor geld terug te laten storten, de RMA loopt al bijna een maand en echt hulpzaam is de Komplett niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allovich
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 00:43
Wat wordt hier door sommigen soms toch gelijk ongelooflijk moeilijk gedaan over iets dat heel redelijk en eenvoudig is...

TS, goed dat je je aankoopbedrag terug hebt. Persoonlijk vind ik dat echt een hele nette afhandeling van het bedrijf waar je het product gekocht hebt. Nu kun je wel de zogenaamde dagwaarde terug willen hebben. Maar wie stelt die waarde vast? Stel: je geheugen had nog gewerkt. Ik (en geen enkel iemand die ff 2x goed nadenkt) zou je tweedehands geheugen voor meer dan 40 euro willen kopen. Ook al kost het nu nieuw bijna 80 euro. Het bedrijf waar je het gekocht hebt kan zelf ook weinig doen aan stijgende prijzen voor geheugen (o.a. door een Chinese fabriek die in de fik gevlogen is).

Het beste idee hier in het topic was nog wel om met Corsair zelf te praten en dan hadden ze je mogelijk inderdaad wel een nieuw setje gegeven. Gezien ze een veel langere levensduur op hun producten verwachten en jouw setje daar totaal niet aan kan voldoen denk ik dat ze daar wel in mee zouden gaan.

Misschien bekijk ik het te veel van de kant van de, goedkoopste prijs, winkel... maar het aankoopbedrag teruggeven vind ik een redelijke oplossing. Door je een gelijkwaardig product te geven zou het de webshop volgens huidige prijzen heel wat meer kosten.

(Trouwens: beide geheugenbankjes waren dan tegelijkertijd defect?! Iets zegt me dat er nog een had moeten werken, anders is er toch wel wat vreemds aan de hand, maar ik ben geen geheugenbankjes expert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

willyfreak schreef op zondag 07 september 2014 @ 12:07:
Om verder gezeur te voorkomen met de webwinkel, en hier ook geen tijd voor heb, gekozen voor geld terug te laten storten, de RMA loopt al bijna een maand en echt hulpzaam is de Komplett niet.
Jammer dat zo'n winkel op deze manier toch zijn gelijk haalt, al sta je volgens mij volledig in je recht.
Allovich schreef op zondag 07 september 2014 @ 12:53:
Misschien bekijk ik het te veel van de kant van de, goedkoopste prijs, winkel... maar het aankoopbedrag teruggeven vind ik een redelijke oplossing. Door je een gelijkwaardig product te geven zou het de webshop volgens huidige prijzen heel wat meer kosten.
Voor bijkans de tiende keer - dat is niet relevant. Volgens de wet heb je recht op een gelijkwaardig product. Of dat dan een vijfde of vijf keer kost wat jij ervoor betaalt maakt totaal niet uit. Pas als het echt extreem onevenredig wordt zal een rechter daar waarschijnlijk een streep door kunnen zetten - maar dan moet zo'n webshop dus strikt genomen eerst die stap zetten.

Hetzelfde riedeltje komt keer op keer terug, maar dat verandert weinig aan de zaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
Allovich schreef op zondag 07 september 2014 @ 12:53:

(Trouwens: beide geheugenbankjes waren dan tegelijkertijd defect?! Iets zegt me dat er nog een had moeten werken, anders is er toch wel wat vreemds aan de hand, maar ik ben geen geheugenbankjes expert)
Nee er was maar 1 bank defect, echter doordat het een "setje" is heb ik ze beide opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.prinsen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11-2024
je moet de term dagwaarde laten varen.
Het gaat hier om vervangingswaarde.

De vraag is dan ook of je, met deze "Levens lange garantie", je kan beroepen op vervangingswaarde.

[ Voor 3% gewijzigd door a.prinsen op 07-09-2014 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
willyfreak schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:07:
[...]

Nee er was maar 1 bank defect, echter doordat het een "setje" is heb ik ze beide opgestuurd.
Weer een mysterie opgelost. :) Overigens 39 euro voor 2 x 4 gieg met levenslange garantie, dat waren nog eens tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

a.prinsen schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:13:
De vraag is dan ook of je, met deze "Levens lange garantie", je kan beroepen op vervangingswaarde.
Fabrieksgarantie != Wettelijke garantie. Voor fabrieksgarantie zal je bij de fabrikant moeten aankloppen en niet bij de winkel. Voor je wettelijke garantie kan je vaak beiden doen, maar mag je onder normale omstandigheden niet door de winkel naar de fabrikant worden doorverwezen. Dit is verder ook niet relevant aangezien het product van de TS zich sowieso nog in de 2 jaar wettelijke garantie bevind.

Even buiten de hele discussie om: Wat is jouw relatie met said webshop? Ik heb bijvoorbeeld een extreem goede relatie met Azerty en Bax-shop, en deze zou ik niet zomaar willen vergallen over 2 tientjes. Ik zou persoonlijk allang contact hebben gezocht met de fabrikant al is het maar om na te vragen was ze eventueel kunnen betekenen met hun 'levenslange garantie'.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 07-09-2014 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

*knip* Je krijgt een redelijk goede oplossing aangeboden door de webshop, hier ga je niet meer akkoord klaar.

Ga naar de fabrikant en claim je garantie daar, klaar!

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 07-09-2014 18:47 . Reden: troll ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
D4NG3R schreef op zondag 07 september 2014 @ 18:34:
Dit is verder ook niet relevant aangezien het product van de TS zich sowieso nog in de 2 jaar wettelijke garantie bevind.
Ik denk dat we hier een misverstand te pakken hebben. De wettelijke garantie is "levenslang" in Nederland. De vervaltermijn van twee jaar uit Europa is niet overgenomen. En om een beroep te doen op de wettelijke garantie moet je eerst nog even aannemelijk maken dat het product non-conform is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

alfatrion schreef op zondag 07 september 2014 @ 18:54:
[...]

Ik denk dat we hier een misverstand te pakken hebben. De wettelijke garantie is "levenslang" in Nederland. De vervaltermijn van twee jaar uit Europa is niet overgenomen. En om een beroep te doen op de wettelijke garantie moet je eerst nog even aannemelijk maken dat het product non-conform is.
Deze discussie heb ik al vaker gevoerd, de Europese regelgeving stelt een minimum van 2 jaar of een regelgeving die beter uit pakt voor de consument, in NL gebruiken we daarom een economische levensduur. Deze is verre van levenslang, maar kan in sommige gevallen wel boven said 2 jaar uit komen.

Dit neemt niet weg dat er geen enkele winkel is die niet alsnog die 2 jaar minimum gebruikt naast de eventuele economische levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
In Nederland gaat het maar om één vraag: heb je gekregen wat je mocht verwachten? Als deze vraag zich negatief laat beantwoorden dan heb je in eerste instantie recht op een vrije keuze tussen kosteloos herstel of vervanging. Daarbij maakt het niet uit welke periode is verstreken.
quote: Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, p. 9
Artikel 5 lid 1 [richtlijn 99/44/EG] bepaalt dat de verkoper krachtens artikel 3 aansprakelijk is wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Titel 7.1 BW kent geen vaste (verval)termijn bij het verstrijken waarvan de koper geen beroep meer kan doen op de rechtsgevolgen van non-conformiteit. Dit betekent dat ook na meer dan twee jaar kan blijken dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt, en de koper zijn in artikel 7:21 BW genoemde rechten kan uitoefenen.
Hierbij is het goed om voor ogen te houden dat de wettelijk garantie niet verplicht tot het produceren van producten die twee jaar meegaan. Dat is ook niet realistisch omdat een product als bananen ook onder de richtlijn vallen.

De economische periode is de periode waarbinnen het verantwoord is om een product economisch te gebruiken. UNETO-VNI doet hierbij onderzoek naar en kijkt daarbij economisch-technische factoren, functionele en emotionele factoren. Maar deze factoren zijn, met uitzondering van de technisch levensduur, allemaal irrelevant. Het doet er eenvoudigweg niet toe of je buurman, de buurt of de inwoners van Nederland een CRT beeldscherm niet meer in huis wil hebben staan. En zelfs de technische levensduur geeft geen harde grens. Nederland kent tenslote geen vervaltermijn.

Verwijderd

Zijn er al ontwikkelingen te melden?

Verwijderd

Ja, iets terug in het topic geeft TS al aan het gezeur niet aan te gaan en gewoon aankoopbedrag terug te nemen :) Dat is wat de winkel aangeboden had.

Voor wie in de toekomst in deze situatie zit, zou ik eerst deze wegen proberen;
- Goed overleg met de winkel, per telefoon of op locatie. Simpelweg vriendelijk vragen kan soms een hoop schelen. De winkel heeft nog een marge op andere modules, dus wellicht is er iets te regelen met alternatieven omdat ze bij garantie ook niet nog eens marge hoeven te pakken ten gunste van een blije klant.
- Waar fabrikant levenslange garantie biedt, zou ik die bij weigering van de winkel eveneens contacteren. Wellicht zijn die coulanter met alternatief, en tegelijk zullen ze willen weten welke verkopende partijen moeilijk doen over een garantie die gegeven wordt waarmee indirect ook de naam van de fabrikant geschaad kan worden. De winkel is namelijk sowieso verplicht de garantie af te handelen. Adverteert fabrikant met levenslang, dan is dat een eigenschap die koper mag verwachten, en is winkel gehouden af te handelen.

Pas als dat niet werkt (2 vrij eenvoudige stappen) kan je kijken wat je verder de moeite is. Ontbinden is dan ook nog niet de meest slechte uitkomst kan je denken. Sommige winkels zouden daar nog onder willen gaan zitten. Niet dat dat het handelen hier juist maakt, maar recht hebben of krijgen en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dames en heren,

Het gaat niet om het aankoopbedrag. Het gaat om de artikelen. Als die inmiddels duurder zijn geworden is het pech voor de webwinkel. Levenslang garantie is levenslang garantie.
Als het geheugen goedkoper was geworden, krijg je ook het originele aankoopbedrag terug.

En de redenering dat het al 2 jaar gebruikt is slaat nergens op. Levenslange garantie is levenslange garantie en dan maakt het niet uit of het 2 dagen of 2 jaar is gebruikt.

Kortom: het verhaal rammelt aan alle kanten. Het is echt een gang naar de rechter waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 22:05:
Het is echt een gang naar de rechter waard.
Dat zou ik na zo'n tijd niet meer proberen. :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 22:05:
Dames en heren,

Het gaat niet om het aankoopbedrag. Het gaat om de artikelen. Als die inmiddels duurder zijn geworden is het pech voor de webwinkel. Levenslang garantie is levenslang garantie.
Als het geheugen goedkoper was geworden, krijg je ook het originele aankoopbedrag terug.

En de redenering dat het al 2 jaar gebruikt is slaat nergens op. Levenslange garantie is levenslange garantie en dan maakt het niet uit of het 2 dagen of 2 jaar is gebruikt.

Kortom: het verhaal rammelt aan alle kanten. Het is echt een gang naar de rechter waard.
Ik denk dat een tientje of 2 de gang naar de rechter echt niet waard is, zelfs als je in deze zaak 100% in het gelijk gesteld wordt, wat zo nu en dan ook nog maar de vraag is. Het ging hier om het verschil tussen aankoopwaarde en huidige waarde van een vrij standaard setje ram daar de winkel al aangeboden heeft om de aankoopwaarde uit te keren. Geheugen is iets duurder geworden de laatste 2 jaar, maar voor een vergelijkbaar setje dat TS noemt (zelfde merk, zelfde specs) is het prijs verschil in die periode ong €20 (+- €50 in september 2012, +- €70 Prijs september 2014 (wanneer dit topic gemaakt is), op dit moment zijn de prijzen nog steeds rond de €70.

Zelfs al zou je alle directe kosten vergoed krijgen die de rechtsgang met zich mee brengt, dan ben je aan tijd en moeite al een stuk meer kwijt dan dat de rechtsgang je zal opleveren. Ik vermoed bijv. ook dat een rechtsbijstandverzekeraar zich hier niet eens druk om zou maken, en wanneer de case inderdaa sterk lijkt de €20 gewoon zal afkopen, aangezien ik meerdere keren meegemaakt heb ik mijn omgeving dat ze zelfs bedragen een stuk hoger dan dat gewoon afkopen omdat de RBV geen zin heeft er een zaak van te maken omdat het in gang zetten van een procedure ze meer kost dan het afkopen richting de polishouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic doe ik dicht. Een oud topic als deze kicken is nergens voor nodig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.