millman schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 21:04:
Zeg maestro, Ook het geheugen wort er volledig en probleemloos mee gekoelt. Zowel MSI als EK heeft aangegeven dat een universeel blok geen enkel probleem oplevert en de VRM's voldoende koelt. Nogmaals, ik spreek uit ervaring met zowel waterkoeling, overklokken (ook met LN2) en weet echt waarover ik praat.
Waarom je direct adviseert om naar het Rode kamp te gaan laat mij raden, maar het is helemaal niet nodig om die kaart weg te doen. In het geval van de Twin frozr 770 heeft de VRM het geheel niet zwaar (er kan ook maar max 0,012v bij middels de bekende tools, dus een overklokwonder wordt het niet), maar stille snelle performance met de 770 @ 1150-1200Mhz is lekker hoor.
Neemt zeker niet weg dat de 290 nog een stukje sneller is. Nieuw is de 770 ook nog maar 260 eurie sinds vandaag, dus uitbreiden is ook nog eens voordeliger dan een nieuwe 290.
Edit: waar kan je een nieuwe 290 kopen voor 200 euro? Een afgeragte (minen) 290 is 200-250. En waaarom is het zaak om naar 3gb te gaan? Ik game op 1080 en een 770 is vaak sneller dan een 280x met 3gb geheugen, dus je advies is niet echt onderbouwd. En ja, ik heb vele kaarten versleten de afgelopen 5 jaar zodat ik daar een prima afweging in kan maken, zowel AMD als nVidia
De VRM's worden prima gekoeld met een universeel blok hoor, maar blijven nog altijd een stuk koeler met een fullcover blok.
Ik heb toevallig 2/3 maanden geleden een Sapphire R9 290 overgenomen waar
niet mee gemined is voor precies 200,-, dus het is zeker mogelijk

Ik moet zeggen dat ze op V&A op dit moment een stukje duurder zijn, maar bij 250 euro komt het absoluut niet in de buurt.
Meer geheugen gaat absoluut
niet om snelheid bij gaming. Het gaat om toekomstgerichtheid. Met 4K in het vooruitzicht is extra geheugen geen overbodige luxe, aangezien op FHD 2GB al krap begint te worden. Dat heeft niks met snelheid te maken.
Let op: meer geheugen is niet altijd beter, want bijvoorbeeld een GTX 770 met 4GB geheugen heb je weer niet zoveel aan bij gaming, vanwege de geheugenbus van 265bit.
Als je voor ± dezelfde prijs een kaart met 4GB (De R9 290 heeft 4Gb geheugen, geen 3GB) kan krijgen die óók nog een stukje sneller is, is dat imo een goede beslissing.
Even nog voor de duidelijkheid; een 770 upgraden is dus zeker niet voordeliger
Bedenk je maar:
- Steeds minder mensen willen een GTX 770, aangezien 2GB langzaam krap begint te worden en de prijs-kwaliteitverhouding van nieuwe kaarten niet zo goed is.
- De R9 290's zijn momenteel erg goedkoop, omdat bitcoins minen tegenwoordig niet meer rendabel is met een videokaart. Er is een overvloed aan die kaarten, dus de prijs zakt. Ook de mensen die de kaart hebben gekocht om te gamen moesten hun kaarten voor die lage prijzen verkopen.
Mij lijkt dit dus een perfect moment om van kaart te wisselen, logisch toch?
Maar goed: De opties zijn duidelijk voor TS en deze discussie voegt niet heel veel toe aan dit topic, dus tenzij hij nog vragen of opmerkingen heeft kan dit topic gesloten worden lijkt mij.
[
Voor 3% gewijzigd door
oscarw op 05-09-2014 21:56
]