Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UTP bestaande kabel splitten naar 2

Pagina: 1
Acties:
  • 1.674 views

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:56
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel UPC horizon met de betreffende box erbij. Nu ligt er in mijn huis al een netwerkkabel die vanaf de horizon box naar mijn kamer loopt, echter deze kabel is te kort en is er momenteel nog maar 1. Ik zou deze kabel aan het einde willen splitten in twee kabels.

Wat is de goedkoopste en beste manier om de snelheid te behouden maar zonder een dure mega splitter aan te schaffen?

Met vriendelijke groet,
Sebastian Collin

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Daarvoor koop je een switch, voor nog geen 2 tientjes heb je een degelijke gigabit switch met 5 poorten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:21

painkill

Pain(k)(ill)

pricewatch: TP-Link TL-SG1005D

Anders 2 kabels leggen, of als je genoeg hebt aan 100mb/s dan kun je nog goedkoper een switch krijgen.

En je kunt eventueel van 1 kabels 2 kabels maken met max 100 mb/s. Maar daar heb je gereedschap en kennis voor nodig :)

Mijn SNES verzameling!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

painkill schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:05:
En je kunt eventueel van 1 kabels 2 kabels maken met max 100 mb/s. Maar daar heb je gereedschap en kennis voor nodig :)
Al dreunt dit hard in tegen de specificaties van CAT5/6/7 en geeft het potentieel storingen waardoor je zelfs die 100Mbit (die al bar weinig is in een LAN) niet eens haalt. De TS weet blijkbaar nog niet eens wat een switch is, laat staan dat hij met de kabels zou moeten gaan kloten. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 05-09-2014 15:07 ]

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:56
Dank u voor de reacties.

Dit gaat hem worden: TP-Link TL-SG1005D

Is het belangrijk om dan een CAT5e of 6 te bestellen? Het gaat hierbij om een kabel naar een laptop en een kabel naar een HD Smart TV

[ Voor 50% gewijzigd door assn op 05-09-2014 15:13 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Maakt weinig uit, beiden doen gewoon aan de 1Gbit max van de switch.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

D4NG3R schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:06:
[...]

Al dreunt dit hard in tegen de specificaties van CAT5/6/7 en geeft het potentieel storingen waardoor je zelfs die 100Mbit (die al bar weinig is in een LAN) niet eens haalt.
100% onwaar.

De CAT standaard heeft niets met het protocol te maken maar simpelweg met de frequentie welke maximaal (ongestoord) over een aderpaar mag lopen. Zolang je daar binnen blijft is er niets aan de hand.
Zo heb je cat5 kabel met 100en ader paren waar meerdere verbindingen over lopen. Sterker nog, de standaard 100base-t2 gebruikt 2 paren (full duplex) waarbij iedere TX kant de clock sync doet. Deze hoef niet synchroon te lopen én kan zelfs in frequentie verschillen.
assn schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:12:
Is het belangrijk om dan een CAT5e of 6 te bestellen? Het gaat hierbij om een kabel naar een laptop en een kabel naar een HD Smart TV
Aangezien je een laptop vaak (ont)koppeld zou ik eerder voor een degelijke (snagless, soepel, goede trekontlasting e.d.) cat5 kabel gaan dan een slechte cat6. Die andere maakt niets uit.

[ Voor 41% gewijzigd door DukeBox op 05-09-2014 15:37 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

DukeBox schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:22:
[...]

100% onwaar.

De CAT standaard heeft niets met het protocol te maken maar simpelweg met de frequentie welke maximaal (ongestoord) over een aderpaar mag lopen. Zolang je daar binnen blijft is er niets aan de hand.
Zo heb je cat5 kabel met 100en ader paren waar meerdere verbindingen over lopen.
Orly? Bij 4 paren (8 aders) worden de paren op een specifieke manier gedraaid, door deze te splitsen in 2 groepen ga je wel degelijk tegen de specificaties in. Nou heeft dit vaak weinig tot geen invloed, maar als je over langere afstand probeert te werken krijg je steeds meer fouten (en dus snelheidsverlies) op de kabel.

Daarnaast beschrijft "CAT5e" of "CAT6" een kabel met 8 aders verdeeld over 4 paren, en niet een kabel met 100en aders. Pas als we het over backbone kabels gaan hebben kunnen we tot 100en aders gaan, en dan gaat het al heel ergens anders over.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 05-09-2014 15:33 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ieder ader paar wordt op dezelfde manier gedraaid. Hierop is géén uitzondering.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

DukeBox schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:33:
Ieder ader paar wordt op dezelfde manier gedraaid. Hierop is géén uitzondering.
Wel eens afgevraagd waarom er een specifieke volgorde word aangehouden bij knijpen van aansluitingen?

En daarnaast: Nee.

Afbeeldingslocatie: http://b2b.cbsimg.net/blogs/twist-rate.png
(CAT5e, bij CAT6 en later is de hoeveelheid twists per m hoger maar ook daar worden Groen en Blauw veel vaker gedraaid als Orange en Bruin).

Bij CAT6e kan je het verschil tussen orange en groen duidelijk zien:
Afbeeldingslocatie: http://customcable.ca/wp-content/uploads/2011/12/CAT5-vs-CAT6e-Twisted-Pair-Wire-.PNG

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 05-09-2014 15:44 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

D4NG3R schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:38:
Wel eens afgevraagd waarom er een specifieke volgorde word aangehouden bij knijpen van aansluitingen?
:? Omdat je zo het aderpaar moet aansluiten..
En daarnaast: Nee.
[afbeelding]
Zodra de pitch (en dat is geen standaard !) wordt aangepast voldoet de kabel niet meer aan de TIA/EIA-568. Over het algemeen wordt dis wel gedaan voor cat5 maar voor cat5e en hoger niet meer tenzij je langer dan de gespecificeerde lengte wilt gaan..

De twist ligt vast pér dikte (AWG) pér CAT standaard en niet pér paar. Sommige kabels zijn niet 100% koper, dan wordt hier over het algemeen van afgeweken.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 05-09-2014 15:47 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

DukeBox schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:43:
Zodra de pitch (en dat is geen standaard !) wordt aangepast voldoet de kabel niet meer aan de TIA/EIA-568. Over het algemeen wordt dis wel gedaan voor cat5 maar voor cat5e en hoger niet meer tenzij je langer dan de gespecificeerde lengte wilt gaan..
Net andersom, bij CAT5 is de TPM over alle paren vaak het zelfde, maar bij moderne kabels juist niet. Het is inderdaad geen standaard, maar word wel door vrijwel alle fabrikanten aangehouden, pas als je extreem el-cheapo gaat kopen begint dit te ontbreken.

De aansluitvolgorde heb je gelijk in, maar standaard consumentenkabels zijn er niet op gemaakt om meerdere verbindingen over de zelfde kabel te maken, ik heb vaak genoeg vreemde dingen zien gebeuren bij degelijke kabels welke goed geknepen werden, maar richting de limiet qua afstand gingen.

Ik heb genoeg kabels gelegd en geknepen dat ik uit ervaring kan spreken dat dit lang niet altijd even lekker werkt, zeker als het word gedaan door iemand die er verder weinig of geen kennis van heeft zoals de TS.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 05-09-2014 15:50 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

D4NG3R schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:48:
ik heb vaak genoeg vreemde dingen zien gebeuren bij degelijke kabels welke goed geknepen werden, maar richting de limiet qua afstand gingen.
En daarmee kom je precies terug op wat ik als eerst schreef, zolang je binnen de specificaties van de kabel blijft is er niets aan de hand.

Ik werk regelmatig met de aanleg voor rs485 communicatie over lange afstanden (1km+), zolang je degelijke kabels gebruikt en je exact aan de standaarden houdt kan je met gemak de maximale lengte halen waarbij het signaal en voltage nog ruim boven de 1,5V marge ligt.

• dramborleg
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 14:13
Volgens mij is TS geholpen. Wellicht netjes om het topic niet te kapen voor een tweestrijd?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Allemaal leuk en aardig, maar als TS over deze kennis zou beschikken was dit topic niet nodig geweest.
De TS heeft dus gewoon een switch nodig, met alle respect: dat is basiskennis voor netwerken.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.