Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 22:23
Hallo,

Ik heb een salarisgeschil met mijn werkgever waar in nu nog intern probeer te achterhalen hoe het precies zit (CAO en salarisschalen).

Onder aan de streep gaat het over duizenden euro's over een periode van 2 jaar.

Nu vraag ik mij af hoe ik dit moet regelen indien (en dat komt het) het uiteindelijk wordt rechtgetrokken en met terugwerkende kracht alles wordt verrekend.

Hoe moet dit van hun kant uit worden afgehandeld (of wellicht wat ik moet doen met de belastingdienst)?

Het lijkt me niet dat ze éénmalig (of over enkele perioden) het verschil kunnen bijleggen zonder dat ik daar alsnog weer op inlever.

Een hoger salaris zal naar mijn idee ook meer belasting betekenen en als ze het een beetje tactisch regelen zelfs in een zwaarder belast tarief (zoals vakantiegeld) waardoor ik onder aan de streep niet krijg wat ik hoor te ontvangen.

Het is een scenario waar ik bang voor ben, maar ik ben niet op de hoogte van dergelijke belastingsconstructies dat dit zo gaat gebeuren.

Laat ik een casus schetsen (en belastingwaardes zijn mij even niet bekend, maar ik hou voor laag tarief maar even 25% en hoog tarief 50% aan).

Laat het reguliere salaris 2000 euro per maand zijn, na belasting (25%) is dat nog maar 1500 euro.
Vakantiegeld is ook 2000 euro maar dat is na belasting (50%) nog maar 1000 euro.

Het tekort aan salaris is €5000.
Normaal zou dit onder de 25% regeling vallen, maar als ze het nu in 1x terugbetalen valt het naar mijn idee onder de 50% regeling waardoor ik alsnog 25% minder ontvang onder aan de streep (€2500 ipv €3750).

En als het onder het hoge tarief valt, kan(/moet) ik dat dan weer terugvragen bij de belastingdienst?
Of moeten ze wellicht dan €7500 uitkeren zodat na belasting er toch €3750 overblijft?

Ik hoop dat de vraagtrekking een beetje duidelijk is :).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik denk niet dat je bedrijf meer uit gaat keren zodat je het zelfde netto overhoud. Als het binnen 1 jaar zou zijn zou het ook niet uit maken als je het in een keer krijgt omdat dat met de belastingaangifte toch weer verrekend wordt zodat het klopt. Gezien het over twee jaar speelt weet ik niet hoe het zit. Misschien contact opnemen met de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:29

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het maakt niet uit of jij het in 1x krijgt of gemiddeld per maand, je aangifte is per jaar en daar wordt alles op berekend.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BLACKfm schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 11:30:
Een hoger salaris zal naar mijn idee ook meer belasting betekenen en als ze het een beetje tactisch regelen zelfs in een zwaarder belast tarief (zoals vakantiegeld) waardoor ik onder aan de streep niet krijg wat ik hoor te ontvangen.
Heel veel mensen denken dit, en het geeft hooguit aan dat belastingen te ingewikkeld zijn voor heel veel mensen... Je zit mis :)
Het enige wat wel uit zou kunnen maken is als je van 42% naar 52% salaris gaat, of meer arbeidskorting mist (die ging in 2012 nog niet omlaag bij meer salaris). Wellicht kan je achteraf belastingmiddeling aanvragen, maar dat kost je een drempelbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:17

St@m

@ Your Service

BLACKfm schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 11:30:
Ik hoop dat de vraagtrekking een beetje duidelijk is :).
Nee niet helemaal :P Maar stel:
2000 euro is 25% en vanaf 2500 euro is het 50% dan betaal je tot 2500 euro 25% belasting en alles daarboven 50%
Belastingjaar 2013
Voor belastingjaar 2013 gelden voor personen tot de AOW-leeftijd de volgende tarieven:

1. t/m € 19.645 37%
2. € 19.646 t/m € 33.363 42%
3. € 33.364 t/m € 55.991 42%
4. € 55.992 en hoger 52%
En puntje bij paaltje moet je gewoon belasting betalen over je inkomsten, dus dat wordt gewoon netjes conform de regeltjes geregeld voor je.

Dus mocht je met het extra salaris in een hogere schaal terecht komen, dan wordt alleen over het salaris in die schaal het bijbehorende percentage berekend, dus niet over je gehele salaris. Als je hypothetische bedragen een beetje conform de realiteit zijn veranderd er dus waarschijnlijk niets voor je qua te betalen belasting.

[ Voor 18% gewijzigd door St@m op 05-09-2014 11:54 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

RemcoDelft schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 11:49:
[...]

Heel veel mensen denken dit, en het geeft hooguit aan dat belastingen te ingewikkeld zijn voor heel veel mensen... Je zit mis :)
Het enige wat wel uit zou kunnen maken is als je van 42% naar 52% salaris gaat, of meer arbeidskorting mist (die ging in 2012 nog niet omlaag bij meer salaris). Wellicht kan je achteraf belastingmiddeling aanvragen, maar dat kost je een drempelbedrag.
Waarbij de hogere belastingschaal ook alleen van toepassing is op het gedeelte wat voor die belastingschaal van toepassing is. Ergo; je kan er eigenlijk niet op achteruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Het enige wat uit kan maken, is in/over welk jaar het uitbetaald wordt. Wellicht kan je proberen om het expliciet als correctie op een vorig jaar te krijgen, en dan ook je belastingaangifte over dat jaar corrigeren. Dat kan ook achteraf nog. Als je met een uitbetaling in één keer niet over een grens voor heffing uit gaat, dan maakt het minder uit.

Let wel op voor het effect op eventuele toeslagen!

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 22:23
Wellicht begrijp ik het niet of kijken jullie naar iets anders.

Ik wou graag weten hoe het 'tegoed' belast wordt. Zoals dat met vakantiegeld het geval is (~42%).
Als ik een éénmalige verrekening van 5000 euro ontvang (wat anders normaal loon zou zijn over 2 jaar), wordt dat dan op een zelfde manier belast als vakantiegeld? En zo ja, waarom dan? Het is misgelopen achterstallig loon, geen bonus of 13e maand.

Voor de goede orde zit ik momenteel in belastingsschaal 2, na afhandeling van het geschil zou ik in 3 komen, maar zeker niet in 4.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Heb je al met de belanstingdienst gebeld? Wellicht kunnen zij suggesties doen (ze hebben er immers verstand van)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:17

St@m

@ Your Service

BLACKfm schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 13:17:

Ik wou graag weten hoe het 'tegoed' belast wordt. Zoals dat met vakantiegeld het geval is (~42%).
Als ik een éénmalige verrekening van 5000 euro ontvang (wat anders normaal loon zou zijn over 2 jaar), wordt dat dan op een zelfde manier belast als vakantiegeld? En zo ja, waarom dan? Het is misgelopen achterstallig loon, geen bonus of 13e maand.

Voor de goede orde zit ik momenteel in belastingsschaal 2, na afhandeling van het geschil zou ik in 3 komen, maar zeker niet in 4.
Nee, wordt waarschijnlijk gewoon bij je salaris opgeteld. Of ze moeten het als bonus uitbetalen, maar dat weet ik niet, dat weet jij/salarisadministratie. Dus misschien is het handig om even contact op te nemen met hen en daarna eventueel de belastingdienst.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Vakantiegeld wordt alleen zwaarder belast op jouw loonstrookje. Bij de aangifte wordt dat weer gelijkgetrokken naar 1 groot jaarbedrag wat belast wordt.

Lees je dus sowieso even in hoe belastingschalen werken :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:59

orf

Als het salaris onterecht (en wellicht zelfs opzettelijk) niet uitbetaald is heb je misschien recht op wettelijke verhoging en wettelijke rente. Dat kan fors oplopen. Verdiep je goed in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

BLACKfm schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 13:17:Voor de goede orde zit ik momenteel in belastingsschaal 2, na afhandeling van het geschil zou ik in 3 komen, maar zeker niet in 4.
De belastingpercentages voor schaal 2 en 3 zijn gelijk, het enige is dat binnen schaal 2 de belasting bestaat uit premies en inkomstenbelasting en in schaal 3 bestaat hij volledig uit inkomstenbelasting. (Ok, voor mierenneukers: er is een verschil van 0,05% tussen die 2 schalen, boehoe).

Dus dan maakt het in z'n geheel niet uit.

Niet druk over maken, serieus niet. En vooral niet meepraten met mensen die minder dan € 80.000 per jaar verdienen en roepen dat ze bijna 50% belasting betalen. Netto is de belastingdruk in Nederland gemiddeld minder dan 25% en voor lagere inkomens kan deze zelfs negatief zijn (oftewel, ze krijgen meer dan dat er wordt ingehouden).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Je begrijpt het inderdaad niet. Je moet twee dingen scherp uit elkaar houden: de belasting die je moet betalen, en de voorheffingen op je inkomsten die je werkgever vast inhoudt namens de belastingdienst.

De eerste is waar het uiteindelijk om draait. Het maakt niet uit of geld wat je krijgt vakantiegeld, loon, of achterstallig loon is, dat telt allemaal gewoon op naar je belastbaar inkomen en daarover betaal je belasting. Je kan ook zaken hebben die juist weer in mindering gebracht worden op dat belastbare inkomen, zoals hypotheekrente. Hoeveel je daarover betaalt ligt aan het totaalbedrag, via de belastingschijven, maar als je in een hogere schijf valt dan valt alleen het meerdere in die hogere schijf. Je gaat dus niet ineens 42% betalen over al je inkomsten als je inkomen 100 euro boven het begin van de 42% schijf uitkomt; die 42% gaat dan alleen over die €100.

De tweede, de voorheffing, is iets anders. Je werkgever maakt aan de hand van standaard tabellen een schatting van hoeveel belasting je zal moeten gaan betalen. Aan de hand daarvan houdt hij alvast namens de belastingdienst een bedrag in. Over bijzondere beloningen is dat standaard het hoge tarief. Maar het blijft slechts een voorheffing: een soort voorschot dat je vast betaalt over wat je uiteindelijk aan belasting moet betalen aan het einde van het jaar.

Als het bedrag dat je moet betalen hoger is dan wat je gedurende het jaar aan voorschot betaald hebt, dan moet je dus bijbetalen, en als je meer betaald hebt dan wat je had hoeven betalen, dan krijg je dus geld terug. Maak je daarom geen zorgen over die 50% voorheffing en probeer niet om die voorheffing via kunst- en vliegwerk naar beneden te krijgen. Als blijkt dat je teveel betaald hebt, dan krijg je dat geld gewoon terug.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Puur obv inkomstenbelasting zal het geen probleem zijn. Volgens mij is het zelfs mogelijk dit met terugwerkende kracht in een vorig fiscaal jaar te laten vallen.

maarr....... addertje onder het gras: Ik weet niet hoeveel je verdient, maar als het onder ca 1,5 keer modaal is dan zijn er dusdanig veel constructies met toeslagen dat het voor je netto inkomen amper uitmaakt hoeveel je bruto vangt. Het zou dus kunnen dat je aan toeslagen het nodige terug mag betalen. (ook je leaseauto kan ineens wat duurder uitpakken)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Laatst online: 18:54
Gewoon laten uitbetalen en dan eens een blik werpen op 'middeling' van het jaar waarin dit wordt uitbetaald en de aangesloten twee voorgaande jaren. Wellicht haal je daar wat voordelen uit.

Bron: http://www.belastingdiens...terk_wisselende_inkomens/

-edit-
Welke optie je ook kiest, mocht je recht hebben op toeslagen nu (en in geval van middeling 2 jaar geleden), houd er dan rekening mee dat de te krijgen (of ook verkregen i.g.v. middeling) toeslagen ook opnieuw berekend worden.

[ Voor 25% gewijzigd door TRON op 05-09-2014 16:34 ]

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:47

FreakNL

Well do ya punk?

Er wordt een hoop bijgehaald wat (mijns inziens) niet relevant is.

De TS geeft aan dat hij in schaal 2 zit en hooguit naar schaal 3 gaat. Die schalen zijn toch gelijk voor de werkenden? Daar zit volgens mij alleen verschil in als je AOW hebt.

TS heeft gewoon "last" van het hardnekkige gedachtengoed dat vakantiegeld, bonussen, etc extra belast worden:
Nogmaals, maakt geen ene reet uit. Niets wordt zwaarder belast. Alles wordt rechtgetrokken met de belastingaangifte.

Je hebt best kans dat de werkgever dit in 1 keer uitkeert en inderdaad in een hogere tabel belast. Zelf meegemaakt in augustus 2013 toen ik van werkgever wisselde en mijn eindafrekening op 52% werd belast. Wat eigenlijk overdreven was want ik zat/ging nergens richting de 52% schaal.. Maargoed, bleef dus niet veel van over. Maar dat heb ik netjes dit jaar allemaal teruggekregen via de belasting. Jammer genoeg wel (if you catch my drift) ;)

Het maakt dus in essentie geen reet uit en middelen naar het vorige jaar lijkt me ook niet echt relevant als je loon, leaseauto, toeslagen niet verandert zijn.... Maargoed, daar zou je nog eens goed naar kunnen kijken. Voor de INKOMENSBELASTING maakt het in ieder geval niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:06

Cliffie

Trompetslet

Zonder je topic te willen kapen, hoe zit het met teveel ontvangen loon vanaf juni 2013? Belastingtechnisch wordt dat volgens mij een drama met terugbetalen. Schuld van werkgever trouwens en door laksheid nog steeds niet opgelost, wtf.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Idem dito. Geen verschil met gewoon loon. Je kan erdoor in een hogere schaal terecht komen, maar buiten het drempelbedrag voor loonmiddeling zal het verschil tussen wat je uiteindelijk netto krijgt en wat je netto had moeten krijgen nihil zijn.

Ja, het kost je wat extra werk, helaas.

Pas als je het achterstallig loon van meer dan 3 jaar ineens uitbetaald krijgt, pas dan mag je klagen.

Verkeerd gelezen. Sorry. Hieronder wel goede reactie.

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 08-09-2014 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:06

Cliffie

Trompetslet

Vraag me meer af hoe ze de terugbetaling willen gaan oplossen. Lees dingen over bruto terugbetalen en dat soort ongein....

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:00
als het om CAO gerelateerde zaken gaat, dan zou ik bij de vakbonden gaan informeren. die zouden het beste moeten weten hoe dat in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:47

FreakNL

Well do ya punk?

Over niet relevant gesproken.. Vakbond? :X

/edit:
In geval van het conflict zouden de vakbonden je inderdaad kunnen helpen, maar volgens mij gaat het topic meer over het afhandelen van de financiële kant...

In het geval van Cliffie zou ik gewoon een terugbetalingsregeling regelen. Dus stel dat het om een bedrag van 5000 euro gaat (bruto) zou ik vragen om dat in 10 of 20 maanden op je bruto loon in te houden. Dus bijvoorbeeld 10 maanden 500 bruto of 20 maanden 250 bruto in laten houden.

En waarom is bruto terugbetalen "ongein"? Je hebt het toch ook bruto gekregen? Het is gewoon de makkelijkste manier. Hoe wil je het netto terugbetalen dan? Dan heb je pas gezeik met de BD.....

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 07-09-2014 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Oeps, verkeerd gelezen.

Als je per ongeluk teveel loon hebt gekregen, zijn er veel onduidelijke en toch specifieke regels om dat af te handelen.

Onder bepaalde voorwaarden mag het ingehouden worden op je salaris, maar je moet wel altijd een minimum krijgen.

Wat betref dat bruto-netto verhaal: je werkgever houdt op jouw salaris voorheffing belasting in en draagt dat, namens jou, af aan de belastingdienst. Als het jaar al verstreken is, is het bedrag ook al aan de belastingdienst afgedragen, en kan een werkgever dat niet terugvragen (je werkgever is nl. geen rechthebbende op dat geld). Tijdens een lopend jaar kan gewoon eea verrekend worden.

Je werkgever heeft dus twee mensen / instanties teveel geld gegeven: netto bedrag aan jou, en, namens jou, bruto-bedrag aan de belastingdienst. Hij kan het niet van de belastingdienst terugvragen, dus hij moet beide bedragen aan jou terugvragen.

Vervolgens kun jij het teveel betaalde bruto-bedrag weer aan de belastingdienst terugvragen.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 06:58

zomertje

Barisax knorretje

Ardana schreef op maandag 08 september 2014 @ 18:13:
Oeps, verkeerd gelezen.

Als je per ongeluk teveel loon hebt gekregen, zijn er veel onduidelijke en toch specifieke regels om dat af te handelen.

Onder bepaalde voorwaarden mag het ingehouden worden op je salaris, maar je moet wel altijd een minimum krijgen.

Wat betref dat bruto-netto verhaal: je werkgever houdt op jouw salaris voorheffing belasting in en draagt dat, namens jou, af aan de belastingdienst. Als het jaar al verstreken is, is het bedrag ook al aan de belastingdienst afgedragen, en kan een werkgever dat niet terugvragen (je werkgever is nl. geen rechthebbende op dat geld). Tijdens een lopend jaar kan gewoon eea verrekend worden.

Je werkgever heeft dus twee mensen / instanties teveel geld gegeven: netto bedrag aan jou, en, namens jou, bruto-bedrag aan de belastingdienst. Hij kan het niet van de belastingdienst terugvragen, dus hij moet beide bedragen aan jou terugvragen.

Vervolgens kun jij het teveel betaalde bruto-bedrag weer aan de belastingdienst terugvragen.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd?
Dat word dan een drama, want het gaat echt om veel geld. Dit is trouwens mijn salaris waar we hier over praten. Ik geef al een jaar lang aan dat het niet klopt en ze komen niet verder dan met 'we zijn er mee bezig' Bruto terugbetalen gaat mij heel veel kosten, want ik kan het niet zomaar even dezelfde maand aan de belastingdienst terugvragen. Wat een ellende :(

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ardana schreef op maandag 08 september 2014 @ 18:13:
Maar hoe gaat dat als je voor dat jaar al een definitieve aanslag gehad hebt?

@zomertje: Als jij het al ruime tijd aangegeven hebt dan kun je toch wel wat met je werkgever afspreken dat jij het pas daadwerkelijk afrekent op het moment dat je het terug hebt. Gewoon een soort "lening" o.i.d. of anders een voorschot van toekomstig loon om te compenseren.

[ Voor 32% gewijzigd door Woy op 09-09-2014 10:49 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je vraagt het bruto bedrag terug in het jaar dat je het daadwerkelijk betaald hebt. De belastingdienst interesseert het vrijwel nooit over welke jaren je het had moeten krijgen, zij kijken enkel naar het moment waarop het van rekening is gewisseld. Een definitieve aanslag hoeft dus niet terug te worden gedraaid, want de gegevens van dat betreffende jaar kloppen gewoon nog: je hebt in dat jaar nog steeds hetzelfde bedrag ontvangen - of je daar recht op had of niet maakt voor de belastingdienst niet uit. Je hebt het ontvangen, en dus wordt daar belasting over geheven.

Dus stel. Over 2012 heb je netto € 3000 teveel gehad. Je werkgever komt daar in 2014 achter en in 2014 betaal jij € 3000 + € 2000 terug aan je werkgever.

Je kunt dan direct, nog voordat je het geldt daadwerkelijk aan je werkgever betaald hebt, over 2014 een voorlopige aangifte doen waarin je die € 2000 terug vraagt. De belastingdienst betaalt dat vervolgens in maandelijkse termijnen aan je uit, net als ze doet bij hypotheekrenteaftrek. (Gunstigste is om dat in september te doen: dan wordt het in 2-3 termijnen uitbetaald, later nemen ze geen voorlopige aangifte in behandeling, eerder wordt het over meer termijnen uitgesmeerd) (let wel op! De belastingdienst neemt waarschijnlijk de gegevens van de voorlopige aangifte van dit jaar 1 op 1 over naar het volgende jaar, dus incl. de betaalde bruto bedragen. Je moet dus weer een wijziging doorgeven het jaar erop). ja, het is even wat werk, maar als je het goed aanpakt en je werkgever werkt een klein beetje mee, hoef je er nauwelijks pijn van te hebben).

@zomertje: je kunt er dus wel voor zorgen dat je het binnen een beperkte periode terug krijgt. Tevens dient je werkgever ervoor te zorgen dat hij eea met zo min mogelijk overlast voor jou regelt, dwz dat je dus zowel kunt kijken naar een betalingsregeling, als naar een renteloze lening voor het verschil tussen bruto en netto, ter overbrugging van de tijd dat je het nog niet van de belastingdienst terug hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door Ardana op 09-09-2014 20:45 ]

Anoniem: 217290

Je mag overigens ook negatief inkomen opgeven als je terug moet betalen als je teveel gehad zou hebben.

Maar volgens mij krijgt ts juist meer geld van zijn werkgever en moet die niet terug betalen?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 10-09-2014 02:42 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 20:37:
Je vraagt het bruto bedrag terug in het jaar dat je het daadwerkelijk betaald hebt. De belastingdienst interesseert het vrijwel nooit over welke jaren je het had moeten krijgen, zij kijken enkel naar het moment waarop het van rekening is gewisseld.
Hoe kom je hierbij? Als het loon echt in eerder jaar betaald had moeten worden, wordt het ook in het eerdere jaar belast. Het is geen vrije keuze; als je het bij dit jaar opgeeft dan pleeg je fraude (door het niet bij het eerdere jaar op te geven).

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:17
Volgens mij klopt dat inderdaad, als ik mijn hypotheekbetaling een keer op 1 januari ipv 31 december betaal dan telt die toch voor het jaar van 31 december mee. Anders zou ik 't, omdat ik nu net boven de zorgtoeslaggrens zit, beter het ene jaar 13x hypotheekrente kunnen betalen en het andere jaar 11, zodat ik opeens wel iets aan toeslag ontvang.

• Ardana
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Glowmouse: info belastingdienst, UWV en ervaring (meermaals). Op Google staan ook genoeg linkjes, bijv. http://www.geldenrecht.nl...etalen-achterstallig-loon.

Als jij een nabetaling krijgt een jaar later, moet je ook dat jaar later belasting betalen.

Mocht je het er nog steeds niet mee eens zijn, dan zie ik graag onderbouwing van je.

Even heel logisch:
Stel, je hebt over 2010 een inkomen van € 20.000, hebt dat geld ook netjes ontvangen en geeft dat netjes op. In 2012 krijg je een definitieve aanslag over dat jaar.
Nu, in 2014 blijkt dat je € 5.000 te weinig hebt ontvangen over 2010. Je ontvangt dat geld dan ook netjes in 2014. Dan moet je dus ook aan de belastingdienst doorgeven dat je in 2014 € 5.000 aan salaris hebt ontvangen. Dan is er dus geen enkele reden om de aangifte fan 2010 opnieuw open te gooien.

Linkje UWV:
Is het bedrag dat u moet terugbetalen in vorige jaren door UWV betaald? Dan betaalt u altijd loonheffing. U betaalt dan het brutobedrag terug.
Let op: u kunt de loonheffing later terugvragen bij de Belastingdienst.
@Rik: dit mag inderdaad: http://www.belastingdiens...nte/vooruitbetaalde_rente
Hebt u (hypotheek)rente vooruitbetaald voor een periode tot 1 juli van het volgende jaar? Dan is dit bedrag helemaal aftrekbaar in het jaar dat u de rente betaalde.
Het is zelfs een vrij veel gebruikte (en legale!) manier om te rommelen met belastingen. Daarom in het wel aan wat regels gebonden.

[ Voor 34% gewijzigd door Ardana op 10-09-2014 13:14 ]

• GlowMouse
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:58:
Glowmouse: info belastingdienst, UWV en ervaring (meermaals). Op Google staan ook genoeg linkjes, bijv. http://www.geldenrecht.nl...etalen-achterstallig-loon.

Als jij een nabetaling krijgt een jaar later, moet je ook dat jaar later belasting betalen.
Geldenrecht.nl is geen bron. De wet is de bron. Via art. 3.81 IB01 jo. art. 13a LB64 wordt het genietingsmoment bepaald als het moment dat de loonvordering vorderbaar en inbaar is. Dat wil zeggen dat je recht moet hebben op het loon, en de werkgever ook bereid is het loon uit te betalen. Een afspraak die de werkgever het loon later uit laat betalen om zo het genietingsmoment op te schuiven omdat je dan in een gunstiger tarief zou vallen, is (afhankelijk van de omstandigheden) nietig (Hoge Raad 9 december 2005, ECLI:NL:HR:2005:AU7728).
Zodra de werkgever bereid is om het achterstallige loon alsnog te betalen, wordt het gehele bedrag op dat moment in de heffing betrokken. Het is, nogmaals, geen vrije keuze en het moment van betaling is niet relevant (tenzij er eerder wordt betaald dan dat het loon vorderbaar en inbaar is).

• Ardana
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Klopt, maar op het moment dat pas later duidelijk word dat er recht op loon is, is het genietingsmoment dus later. En dan wordt een definitieve aanslag niet teruggedraaid.

Kijk ook maar naar het vakantiegeld: dat wordt opgebouwd van juni t/m mei. Toch betaal je niet over januari t/m december belasting over het opgebouwde vakantiegeld, maar over juni t/m mei.

• GlowMouse
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 10 september 2014 @ 23:49:
Klopt, maar op het moment dat pas later duidelijk word dat er recht op loon is, is het genietingsmoment dus later. En dan wordt een definitieve aanslag niet teruggedraaid.
Klopt (en je bericht van dinsdag 20:37 dus niet, waar je stelde dat het uitbetalingsmoment het enige relevante moment is; dat impliceert namelijk dat je makkelijk kunt slepen met bedragen).
Kijk ook maar naar het vakantiegeld: dat wordt opgebouwd van juni t/m mei. Toch betaal je niet over januari t/m december belasting over het opgebouwde vakantiegeld, maar over juni t/m mei.
Dat komt omdat het vakantiegeld eerder niet vorderbaar (opeisbaar) is.
Pagina: 1