lijst met welke mobiele processors bij met mobo competible

Pagina: 1
Acties:

• ozgur83
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-06-2025
Wie weet waar ik een lijst kan vinden waarbij ik kan zien met welke processors mijn moederbord van mijn laptop competible mee is?
Ik kan wel zo'n lijst voor desktop mobo's vinden, maar niet voor laptops.
Ik heb namelijk een fujitsu siemens pi 2530 met mobo F42 en een intel p8700. Waar kan ik achterhalen of deze samen werken of niet?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ben bang dat er niet een allesomvattende lijst is. Het beste is denk ik nagaan bij de fabrikant of het gaat werken of niet. Want eea is niet alleen afhankelijk van de socket, maar ook van chipset, biosversie, thermaldesign en mogelijk nog wat andere zaken.

Dus ik zou eens kijken wat er compatible is met die PI2350, en of die P8700 erin kan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zou persoonlijk alleen een processor pakken waarmee de laptop ooit is uitgebracht, dan weet je zeker dat je niet tegen grote problemen oploopt.
http://ru.fujitsu.com/Resources/254/57766530.pdf
De snelst mogelijke is dan een T7500.
Wellicht dat een P8700 werkt, maar de kans dat het niet (goed) werkt is aanwezig.
De P8700 heeft wel een lager TDP dan de T7500, dus wat betreft koeling zou dat goed moeten gaan, mogelijk dat de bios hem niet slikt.

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 05-09-2014 17:16 ]

• ozgur83
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb de P8700 erin gehad, maar de laptop slikte hem niet. Wat ik erg jammer vind, wat meer snelheid dan ik nu heb was goed geweest.
Maar denk je dat een bios update zou kunnen helpen in dit geval, of zal ik voor de T7500 gaan?

Verwijderd

Je moet op zoek naar de chipset van je moederbord. Dat is bij jou(nu heb ik het even voor je gedaan) de Intel PM965. De maximale FSB van die chipset is 800mhz, je 1066mhz p8700 gaat dus inderdaad nooit werken. Theoretisch gezien is de core 2 extreme X7900(2x2,8ghz) de snelste cpu die in je laptop past/werkt. Dan is het nog afwachten of dat kwa koeling lukt, maar dat loopt meestal wel los. De prijs van zo'n CPU is je laptop alleen niet meer waard.

• ozgur83
Okay duidelijk. Dus bij laptops is het niet zo als het dezelfde socket is, maar wel hogere mhz, dat ie dan aanpast? Dat is bij desktops wel zo. Ik had hier officieel een T5250 en nu een T7250 en qua koeling is dat hetzelfde gebleven, komt niet boven de 61 graden onder full load aan. Hoe zit dat dan als ik heel misschien toch de X7900 zal proberen? Of de T7500?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is bij desktops ook niet zo hoor.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De grote vraag is ook vooral: Wat wil (denk) je met de upgrade te bereiken? Het ding is bejaard en een 10-20% snellere processor gaat je echt niet veel verder brengen.

• ozgur83
Nee dat is ook zo. Het gaat mij erom dat ik merk dat mijn laptop soms wat moeite heeft om bepaalde sites goed te laten lopen. En een processor vervangen is een stuk goedkoper dan een nieuwe of andere laptop kopen. Helaas kan ik dat momenteel niet kwijt. Anders had ik hier zeker geen energie in gestoken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik denk dat een T7250 prima is om websites te bekijken.
Hoeveel geheugen zit erin en heb je al een SSD?

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 11-09-2014 18:27 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als je problemen hebt met het openen van websites dan heb je een ander probleem dan je processor. Al eens een schone installatie gedaan (of evt een linux Live USB-stick). De processor hoort namelijk uit zijn neus te vreten, als dat niet het geval is, heb je of een gaar systeem (gare HDD of ram) of eeen gare installatie (volgelopen Windows, virus, botnet etc). Maar je CPU is het probleem iig niet.

• ozgur83
Nieuwe installatie, zelfs killdisk erover heen. SSD en 4gb aan RAM. Normale sites is geen probleem, maar facebook is de laatste tijd met al de filmpjes aan de zware kant. En voor een bejaarde doet ie het verder prima op zich. Maar dus oa facebook vraagt wat veel van de cpu.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar facebook is dan ook gewoon ranzig in elkaar gezet met de shitload aan rotzooi die dat ding laadt. Ik denk niet dat een ietsje snellere CPU daar veel voor gaat uitmaken.

• ozgur83
Ja is ook wel zo. Op zich is ie voor een bejaarde wel snel nog, maar ja ik kan er aan knutselen, dus dan wil ik er ook meer uithalen. Maar er valt zo te horen niet super veel meer uit te halen nog.
Pagina: 1