[Kabels] 5.0 kabel

Pagina: 1
Acties:

• FlaffTweakr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-01 06:55
Beste Tweakers,

Ik heb net een wandplaatje aan de muur gehangen waar de speakerkabels van 5 sattelieten van een surround set in toekomen. Nu moet ik aparte kabels van dat punt naar mijn versterker leggen. Kan ik die 5 2-aderige kabels gewoon vervangen door een 10-aderige?

Is er een reden om dit niet te doen? Ik stel de vraag eerder 'omdat het kan', maar wil het wel eens proberen. De lengte van de kabel zou op ongeveer 1m uitkomen. De huidige set is erg low-fi, maar later komt er een degelijke.

[ Voor 13% gewijzigd door FlaffTweakr op 05-09-2014 03:04 ]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Ik zie niet in waarom niet. Om het even heel plat te zeggen, koper is koper. Zolang ze maar van elkaar zijn geïsoleerd en de koper een groot genoege diameter heeft is er niks mis mee. Hooguit zou je je een klein beetje zorgen kunnen maken over elektromagnetische straling op elkaar zeg maar, maar dat lijkt me in de praktijk geen issue. Sowieso niet op één meter. Bovendien zal dat niet anders zijn dan wanneer je 5 losse kabels aan elkaar vastbindt.

[ Voor 10% gewijzigd door HarmoniousVibe op 05-09-2014 08:45 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kabels voor speakers kunnen het beste minimaal 0,5 mm^2 zijn. 10-aderige kabel met dik genoege aders zal flink wat duurder zijn dan vijf losse kabels, als het al te vinden is.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:24
Ik zou gewoon 5 losse goed geïsoleerde kabels gebruiken en die in een kabelgootje (of plastic buis) samenvoegen. Scheelt een hoop gedoe als je er bv. 1 moet vervangen en het is waarschijnlijk ook een stuk goedkoper.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Ik denk dat je het beste geen 10 aderige kabel kan toepassen. Kosten zullen het verschil niet maken.

Praktisch zijn losse kabels denk ik handiger bij het aansluiten op de receiver. Je zal de laatste 20a 25 cm sowieso moeten strippen om de kabels aan je receiver te kunnen verbinden. Daardoor denk ik dat het een enorm gepriegel wordt. 5 losse flexibele kabels zijn denk ik veel fijner.

Je geeft aan een Low-fi systeem te hebben, dan zou ik zo min mogelijk aan kabels uit proberen te geven... 0,75 dropveterkabel van de bouwmarkt should do the trick!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

makkelijkste optie: 5 stuks speakerkabel trekken en er zo'n mooi stukje sleeve omheen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Pascal_X
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
The Eagle schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 11:11:
makkelijkste optie: 5 stuks speakerkabel trekken en er zo'n mooi stukje sleeve omheen :)
Jazeker, of het "ouderwetse" kabelgootje...

• FlaffTweakr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-01 06:55
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga eens zoeken naar een 10-aderige kabel. Anders wordt het een sleeve rond 5 kabels o.i.d. . Qua prijs maakt het niet veel uit indien ik er ergens per meter kan kopen. Het lijkt me gewoon tof om het eens te proberen.

Edit: het is een sleeve geworden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door FlaffTweakr op 05-09-2014 23:46 ]

Pagina: 1