Ik heb bij een online webwinkel vorige week voor mijn zusje een laptop besteld.
Dit was een Lenovo IdeaPad Z50-70-00365.
Nu heeft mijn zusje deze dus opengemaakt blij met haar nieuwe laptop voor haar studie en het piepschuim dus weggegooit.
Ze heeft hem daarna dus 1 dag naar school meegenomen maar kwam er al snel achter dat de accuduur toch veel slechter was dan verwacht en ik heb daarom aangeraden om wet koop op afstand gebruik te maken.
Ik heb dus naar de webwinkel gemailt en kreeg direct een aantal vragen.
Ze vroegen dus de reden van retour wat eigenlijk niet hoeft maar maakt niks uit en in welke status de verpakking was.
Nu is dus het piepschuim en de standaard plastic spulletjes weg van de laptop maar de boekjes met doos en dergelijke hebben we allemaal nog.
Nu is dus het probleem dat de webwinkel zei dat ik hierdoor 25% van mijn aankoopbedrag zou verliezen omdat het niet helemaal compleet is.
Nu heb ik dus wat zitten googlen / hier op tweakers rondgegeken en gevonden:
Ik heb zelf al in ene mail voorgesteld om 10 euro van het aankoopbedrag af te staan eventueel wil ik nog wel meer afgeven zolang het maar niet 120 euro word voor een beetje stom piepschuim.
Helaas heb ik nu al sinds vanmiddag binnen 20 minuten reactie gehad in 6 uur geen reactie meer gehad dus ik weet niet precies wat ik op dit moment moet doen.
Bij voorbaat dank.
Dit was een Lenovo IdeaPad Z50-70-00365.
Nu heeft mijn zusje deze dus opengemaakt blij met haar nieuwe laptop voor haar studie en het piepschuim dus weggegooit.
Ze heeft hem daarna dus 1 dag naar school meegenomen maar kwam er al snel achter dat de accuduur toch veel slechter was dan verwacht en ik heb daarom aangeraden om wet koop op afstand gebruik te maken.
Ik heb dus naar de webwinkel gemailt en kreeg direct een aantal vragen.
Ze vroegen dus de reden van retour wat eigenlijk niet hoeft maar maakt niks uit en in welke status de verpakking was.
Nu is dus het piepschuim en de standaard plastic spulletjes weg van de laptop maar de boekjes met doos en dergelijke hebben we allemaal nog.
Nu is dus het probleem dat de webwinkel zei dat ik hierdoor 25% van mijn aankoopbedrag zou verliezen omdat het niet helemaal compleet is.
Nu heb ik dus wat zitten googlen / hier op tweakers rondgegeken en gevonden:
bron: https://webwinkelrecht.nl/diensten/juridisch-advies/recht-van-retour-vanaf-13-juni/Uitpakken en uitproberen
Om aan alle fabeltjes een einde te maken: Het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.
Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren. Vaak verkopen webwinkels dergelijke retouren als demomodel of aan een handelaar. De vergoeding is dan gelijk aan het verschil tussen de nieuwprijs van het product en het bedrag waarvoor u het kunt doorverkopen.
Ik heb zelf al in ene mail voorgesteld om 10 euro van het aankoopbedrag af te staan eventueel wil ik nog wel meer afgeven zolang het maar niet 120 euro word voor een beetje stom piepschuim.
Helaas heb ik nu al sinds vanmiddag binnen 20 minuten reactie gehad in 6 uur geen reactie meer gehad dus ik weet niet precies wat ik op dit moment moet doen.
Bij voorbaat dank.