Zelfde nummer (dual sim) op twee telefoons?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 153794

Topicstarter
Binnenkort wil ik een smartphone aanschaffen, maar ik zou mijn huidige telefoon dan ook graag blijven gebruiken als tweede toestel.
Als ik bijvoorbeeld ga sporten wil ik liever niet de smartphone mee nemen. Er zijn nog wel enkele situaties denkbaar dat ik mijn huidige telefoon liever bij mij draag dan de nieuwe (nog aan te schaffen) smartphone.
Het leek mij daarbij wel prettig om dan bereikbaar te zijn om hetzelfde nummer.

Als ik het goed begrepen heb bestaan er voor dit doel zogenaamde duosimkaarten. Dan heb je twee simkaarten met hetzelfde nummer. Als ik het goed begrepen heb kun je ze niet gelijktijdig gebruiken, dus als het ene toestel aan staat moet de andere uitgeschakeld zijn, omdat er anders problemen ontstaan.

Mijn huidige provider levert deze duosimkaarten echter alleen aan zakelijke abonnees:
Bij Telfort kunt u alléén een duosimkaart bestellen als u een zakelijk abonnement heeft.
Mijn huidige telefoon heeft echter nog een gewone simkaart terwijl de nieuwe waarschijnlijk een microsimkaart (of misschien zelfs nanosimkaart) zal hebben?
Gelukkig kan ik bij de provider gewoon een ander formaat simkaart bijbestellen:
Via Mijn Telfort kunt u snel en makkelijk een nieuwe simkaart bestellen.

Heeft u een abonnement, dan is een nieuwe simkaart gratis. Heeft u prepaid, dan kost een nieuwe simkaart € 19,99.
U ontvangt de nieuwe simkaart binnen 5 werkdagen.
U behoudt hetzelfde 06-nummer.
De nieuwe simkaart is geschikt voor 4G van Telfort.

Telfort verstuurt bij abonnementen standaard een 3-in-1 combipakket met een gewone simkaart, een microsimkaart en een nanosimkaart. Bij Telfort prepaid ontvangt u een 2-in-1 combipakket met een gewone simkaart en een microsimkaart.
Ze sturen blijkbaar standaard een 3-in-1 combipakket. Nu vraag ik mij af. Zou ik deze ook gewoon als een duosimkaart kunnen gaan gebruiken?
In principe heb je dan ook twee of drie simkaarten met hetzelfde nummer toch?
Of zit er nog wel verschil tussen de speciale duosimkaart die ze aan zakelijke klanten leveren?

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Zelf heb ik nog een oud abonnement en dus alleen nog maar ervaring met 2-in-1, "gewone" (mini) en micro-sim. Hierbij druk je de micro-sim uit de gewone, je hebt daarna alleen maar een plastic omranding over, dus geen bruikbare simkaart. Waarschijnlijk is dit bij de 3-in-1 simkaarten ook 't geval.

En voor de volledigheid: wanneer je bestelde, nieuwe simkaart geactiveerd is, wordt de sim, die je nu gebruikt met hetzelfde abonnement, ongeldig, dus die kun je dan ook niet meer in een van je telefoons gebruiken, mocht je dat van plan zijn ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Marly op 04-09-2014 23:10 . Reden: aanvulling ]

Topicstarter
Oké, ik begrijp wat je bedoelt. Wat jij zegt klinkt inderdaad wel logisch nu ik de tekst teruglees.

Fysiek heb je dus eigenlijk 'maar' één sim in het pakketje. Dat is echter geen probleem, want mijn huidige toestel heeft natuurlijk al een sim met hetzelfde telefoonnummer.

De vraag is dus of ik die oude sim in die telefoon kan blijven gebruiken zodat ik straks zowel op mijn oude en de nieuwe telefoon op hetzelfde nummer bereikbaar ben? Of zou het problemen geven op het netwerk? Misschien schakelt de provider de oude simkaart zelfs wel uit?

Anoniem: 567735

Anoniem: 153794 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 23:21:
Misschien schakelt de provider de oude simkaart zelfs wel uit?
Zo gaat dat inderdaad. Ik heb duosims van verschillende netwerken en die kaarten hebben het zelfde simkaartnummer, maar dan een A en een B erachter. Ze worden ook altijd in één setje geleverd, dus niet twee losse simkaarten zo van de stapel.

Uiteraard hebben ze ook het zelfde telefoonnummer, maar de telefoon rinkelt maar op één als beide kaarten aanstaan, en de data werkt ook op maar één tegelijkertijd. Lastig als je per ongeluk eentje thuis (aan) laat liggen omdat je die dag zin aan een ander toestel had.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 04-09-2014 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 567735 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 23:56:
[...]
Zo gaat dat inderdaad. Ik heb duosims van verschillende netwerken en die kaarten hebben het zelfde simkaartnummer, maar dan een A en een B erachter. Ze worden ook altijd in één setje geleverd, dus niet twee losse simkaarten zo van de stapel.

Uiteraard hebben ze ook het zelfde telefoonnummer, maar de telefoon rinkelt maar op één als beide kaarten aanstaan, en de data werkt ook op maar één tegelijkertijd. Lastig als je per ongeluk eentje thuis (aan) laat liggen omdat je die dag zin aan een ander toestel had.
Conclusie is dus dat het alleen werkt als je een echte dualsim van je provider krijgt.

In mijn geval kan ik de oude simkaart niet meer gebruiken zodra ik de nieuwe simkaart heb gekregen, omdat de provider de oude sim uitschakelt.
Dat is best jammer, want het leek mij ontzettend handig om nog steeds bereikbaar te zijn op de back-up-telefoon met mijn vertrouwde nummer.

Bij welke providers zit jij dan dat je wel een dual sim hebt kunnen krijgen? Of heb je een zakelijk abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Anoniem: 153794 schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 00:58:
[...]

Bij welke providers zit jij dan dat je wel een dual sim hebt kunnen krijgen? Of heb je een zakelijk abonnement?
Ehm ja, ik krijg ze van mijn werkgever inderdaad. Heb ze nu niet allemaal actief, maar heb KPN, T-Mobile en Telfort gehad. Op het moment bellen we met Telfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anoniem: 153794 schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 00:58:
Bij welke providers zit jij dan dat je wel een dual sim hebt kunnen krijgen?
Ik heb er ook naar gezocht, en de enige die ik heb gevonden waren KPN, Hi, Vodafone en T-Mobile. Helaas niets te vinden bij budgetmerken of voor prepaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Nu weet ik niet hoeveel je sport in de week, maar is het misschien handig om gewoon een prepaid kaartje te kopen, het nummer aan een paar belangrike mensen te geven (vrienden/vrouw, kinderen, ouders), zodat je in noodgevallen bereikbaar bent. Voor de rest gewoon je smartphone gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 21:48
Orian schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 08:52:
Nu weet ik niet hoeveel je sport in de week, maar is het misschien handig om gewoon een prepaid kaartje te kopen, het nummer aan een paar belangrike mensen te geven (vrienden/vrouw, kinderen, ouders), zodat je in noodgevallen bereikbaar bent. Voor de rest gewoon je smartphone gebruiken?
In dat geval kan je natuurlijk ook de smartphone ouderwets doorschakelen naar het andere nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skann
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-06 22:03
Telfort biedt geen duosim voor particuliere klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Orian schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 08:52:
Het gaat niet alleen om sporten, want er zijn ook andere situaties waar ik nu gewoon een compacte telefoon bij mij kan dragen, maar een smartphone gewoon onpraktisch is.
Misschien heb je wel gelijk dat een losse pre-pay een betere oplossing is ...
Jurgen schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 09:16:
In dat geval kan je natuurlijk ook de smartphone ouderwets doorschakelen naar het andere nummer.
Dat is ook een mogelijkheid inderdaad. Het doorgeschakelde binnenkomende gesprek is dan echter wel voor eigen rekening. (dat gaat dubbelop als ik dan zelf in het buitenland zit)
Je moet ook goed opletten dat je het doorschakelen weer uitschakelt.

Ik ga er eens over nadenken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Doorschakelen werkt natuurlijk alleen voor inkomende gesprekken. SMS berichten kunnen niet worden doorgeschakeld.
Dualsims hebben dus toch wel degelijk een voordeel t.o.v. doorschakelen.

Ik heb wel een app gevonden die het zou moeten kunnen, maar dan moet de smartphone natuurlijk wel aan staan en signaal hebben. Het is toch iets lastiger dan gedacht.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 153794 op 09-09-2014 13:43 ]

Pagina: 1